Spring naar bijdragen

Genesis 6 vers 1 - 4


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik heb een vraag over onderstaand Bijbelgedeelte:

1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van God zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van God gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

Mijn vraag is wie zijn Gods zonen?

Ik heb verschillende meningen gelezen, zoals gevallen engelen en de kinderen van Adam en Eva voor de zondeval.

Groetjes, Daan

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dankje voor je reactie!
big-smile.gif
Dus het waren gevallen engelen.

als je er van uit gaat dat wat Aimé zegt waar is, is je "dus" op zijn plaats.

Als je Judas 1;6 er even op na slaat, zal je zien dat daar echt helemaal NIETS staat dat de bewering van Aimé ondersteunt. Je zal dan ook in de Bijbel simpelweg geen antwoord vinden op je vraag. Er zijn vrij behoorlijke verklaringen, maar ik gok zo dat je die zal afwijzen omdat ze buiten-Bijbels zijn. Je hebt dus allerlei keuzes, maar een antwoord met zekerheid bestaat gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

als je er van uit gaat dat wat Aimé zegt waar is, is je "dus" op zijn plaats.

Als je Judas 1;6 er even op na slaat, zal je zien dat daar echt helemaal NIETS staat dat de bewering van Aimé ondersteunt. Je zal dan ook in de Bijbel simpelweg geen antwoord vinden op je vraag. Er zijn vrij behoorlijke verklaringen, maar ik gok zo dat je die zal afwijzen omdat ze buiten-Bijbels zijn. Je hebt dus allerlei keuzes, maar een antwoord met zekerheid bestaat gewoon niet.

Hier nog wat meer redenen voor mijn antwoord:

(1 Petrus 3:20) ... die eens ongehoorzaam waren geweest, toen het geduld van God wachtte in de dagen van No̱ach, terwijl de ark werd gebouwd, waarin weinigen, namelijk acht zielen, veilig door het water heen werden gevoerd.

(2 Petrus 2:4) . . .Stellig, indien God zich er niet van heeft weerhouden de engelen die zondigden te straffen, maar hen, door hen in Ta̱rtarus te werpen, aan afgronden van dikke duisternis heeft overgeleverd om voor het oordeel bewaard te worden; 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En nog meer redenen die je alleen met "dus" kan laten volgen als je aan Aimé een buiten-Bijbelse autoriteit toekent, want ook in die citaten staat geen enkele onderbouwing voor zijn bewering. Geen enkele.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Wel wat late reactie, maar als je dit zo leest dan zou je denken dat dit gaat over iets uit het verre verleden. Dan ga je je al gauw afvragen wanneer was dat. Daar vinden we geen antwoord op. Ik vind het net zo lastig te bepalen als de zeemonster(s), (Levithian of hoe je het precies schrijft die ook geschapen is. Het is allemaal gissen. En dat is niet verkeerd vind ik.

Met een wat fantasierijke geest als ik zouden er reuzen geleefd kunnen hebben voor Adam en Eva?, of dat nou engelachtigen waren of bepaald soort mensen die totaal geen goed of kwaad kenden, geen idee.

Net zoals je ook niet met bepaalde exactheid kunt vertellen wanneer God de aarde heeft geschapen. Dat lijkt me ook niet het meest belangrijk. Genesis is een prachtige belijdenis dat God de Schepper is.

Persoonlijk vind ik dat eigenlijk het minst interessant het wanneer.

Boeiend stukje is het zeker

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel wat late reactie, maar als je dit zo leest dan zou je denken dat dit gaat over iets uit het verre verleden.
Denk je? :P Aangezien het Genesis betreft en de chronologie ook niet vaag is kan je concluderen dat het inderdaad over lang, lang geleden gaat.

Het is de tijd in de aanloop naar de Zondvloed. Niet recent dus nee..;)

En voor wie over de zondeval heen leest (met die slang enzo) alsnog duidelijk dat er dingen niet goed waren.

Zo niet goed zelfs dat God besloot met een schone lei opnieuw te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Engelen kunnen zich materialiseren en hebben dus het vermogen hun geestelijk "lichaam" te veranderen in een fysiek lichaam.

De Nefilim (mensen Vellers, zij die anderen doen vallen) waren dan ook het product van engelen en menselijke vrouwen.

De vloed vernietigde al het vlees op aarde dus ook de bastaardkinderen van de gevallen engelen, demonen. Die engelen zelf moesten dus weer dematerialiseren, toen hadden deze engelen nog toegang tot de hemelen maar nu niet meer (zie Openb.12:9-12).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Engelen kunnen zich materialiseren en hebben dus het vermogen hun geestelijk "lichaam" te veranderen in een fysiek lichaam.

De Nefilim (mensen Vellers, zij die anderen doen vallen) waren dan ook het product van engelen en menselijke vrouwen.

De vloed vernietigde al het vlees op aarde dus ook de bastaardkinderen van de gevallen engelen, demonen. Die engelen zelf moesten dus weer dematerialiseren, toen hadden deze engelen nog toegang tot de hemelen maar nu niet meer (zie Openb.12:9-12).

Verklaar je "dan ook" nader, zou ik zeggen... Op welke wijze blijkt dat uit de gegeven tekst???

Want je zegt het met zo'n stelligheid, dat je op dit punt blijkbaar meer leest dan ik... Maakt me nieuwsgierig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik,

Gen.6 laat zien dat engelen zich gingen vergapen aan de mooie vrouwen op aarde. Zij verlieten hun oorspronkelijke door God gegeven positie en (in een mannenlichaam) namen vele vrouwen tot zich en hadden gemeenschap met hen. Uit deze geslachtsdaden werden kinderen geboren (bastaarden), reuzen die behoorlijk geweldadig waren.

(Genesis 6:4) 4 De Nefilim bleken in die dagen op de aarde te zijn, en ook nog daarna, toen de zonen van de [ware] God betrekkingen met de dochters der mensen bleven hebben en dezen hun zonen baarden; dit waren de sterke mannen die er oudtijds waren, de mannen van vermaardheid.

We hadden al vastgesteld dat "de zonen van de ware God" gevallen engelen waren.

Ter bevestiging...

(Job 1:6) 6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de [ware] God kwamen om zich vóór Jehovah te stellen, en voorts kwam ook Satan aldaar in hun midden.

Deze vergadering in de hemel laat duidelijk zien dat de gevallen engelen waaronder Satan nog in de vergadering van God mochten komen.

Openb.12:7-12 laat zien dat Jezus satan+demonen uit de hemel heeft geslingerd naar de aarde waar zij gedwongen moeten verblijven, zij zijn beperkt tot de omgeving van de aarde:........

(Openbaring 12:9,12) 9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd......12Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik,

Gen.6 laat zien dat engelen zich gingen vergapen aan de mooie vrouwen op aarde. Zij verlieten hun oorspronkelijke door God gegeven positie en (in een mannenlichaam) namen vele vrouwen tot zich en hadden gemeenschap met hen. Uit deze geslachtsdaden werden kinderen geboren (bastaarden), reuzen die behoorlijk geweldadig waren.

Hoe je WTG wil dat je deze verzen uitlegt weet ik wel. Maar hoe blijkt deze betekenis uit de gegeven tekst? Waar staat dat het gaat om engelen? Die een mannenlichaam hadden aangenomen?

De tekst zelf gaat niet verder dan het "b'nei ha-Elohiem" van de tekst. Zonen van God of "zonen van de elohiem"...

Je verkondigt hier met onwrikbare stelligheid een stuk interpretatie alsof het de heilige Schrift zelf is waaruit je citeert... Dan is wat uitleg wel op zijn plek, denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Engelen kunnen zich materialiseren en hebben dus het vermogen hun geestelijk "lichaam" te veranderen in een fysiek lichaam.

De Nefilim (mensen Vellers, zij die anderen doen vallen) waren dan ook het product van engelen en menselijke vrouwen.

De vloed vernietigde al het vlees op aarde dus ook de bastaardkinderen van de gevallen engelen, demonen. Die engelen zelf moesten dus weer dematerialiseren, toen hadden deze engelen nog toegang tot de hemelen maar nu niet meer (zie Openb.12:9-12).

Ik bewonder uw fantasierijk verhaal betreffende genesis 6:1-4

Tot daar nog aan toe, zolang u maar beseft dat wat u hierboven vertelt een menselijk fantasierijk verhaal is, want een verhaal kan ook best eens interessant zijn om aan te horen.

Hans Christian Anderson en de gebroeders Grimm zijn daar prachtige voorbeelden van.

U moet er echter ook van bewust zijn dat dit verhaal op geen enkele Bijbelse grond berust, wel integendeel het is totaal in tegenstelling met de Bijbelse omschrijving van hetgeen de mens is (wat mens zijn betekent) en wat een engel is (wat engel zijn betekent).

Het is niet omdat een engel zich kan manifesteren als een mens dat hij daarom een mens wordt met alle eigenschappen van dien. Op iets of iemand gelijken is niet hetzelfde als dat iets of die iemand dan ook volledig te zijn met alle kenmerken en eigenschappen vandien.

Nergens in Gods Woord wordt er gesproken dat engelen huwen of ten huwelijk genomen worden en of zich kunnen voortplanten.

Genesis 6 heeft een veel eenvoudiger en logischer verklaring namelijk:

Kaïn had zich na de broedermoord afgescheiden van de afstammelingen van Abel die in de vlakte en de dalen leefden en zich elders een stad gebouwd . Zijn nakomelingen volgenden zijn levenswijze en stoorden zich niet aan God en zijn bedoelingen met de mens. Integendeel steeds verder weken zij af door veelwijverij (Lamech de vijfde van Adam) in te voeren alsook de wraakzucht tegenover God en medemens te bejubelen (Gen 4:19-26)

Set en zijn nakomelingen daarentegen waren ,zoals Abel, getrouw aan God en leefde in de vlakten en dalen.

Na verloop van tijd echter kwamen beide groepen terug met elkaar in contact en werden onderlinge huwelijken aangegaan .

En net zoals later Bij Baal Peor het geval was veroorzaakte de gemengde huwelijken tussen Godsgetrouwen en ontrouwen een verwijdering en afval van de toewijding aan God en zijn geboden die uiteindelijk een totale verwijdering van de ganse menselijke populatie teweeg bracht tegenover God en zijn geboden.

Dit was dan ook DE REDEN waarom God later aan het uitverkoren volk verbood om te huwen met ongelovigen en ook waarom Paulus ons aanraadt om geen ongelijk span te vormen met hen die niet God-dienstig zijn.

En dit zowel op letterlijk als op geestelijk gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat "bnej ha-elohiem" wat "de zonen van de elohiem" betekent. "Elohiem" kan naar "God" verwijzen, maar ook naar de machtigen, of rechters, engelen, etc. Indien het naar de zonen van God zou hebben verwezen, dan zou "bnej elohiem" logischer zijn geweest dan bnej ha-elohiem. Ik denk dat het hier gewoon de zonen van de machtigen betrof - de juppies van weleer - die de dochters voor het uitkiezen hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En waar is die lezing dan op gebaseerd, Bernard? Waar lees je dan in de Schrift dat het om de nakomelingen van Abel en van Kaïn ging?

Omdat zoals reeds gezegd het geen engelen kunnen zijn daar, wat hen betreft, er nergens in Gods woord enige aanwijzing te vinden is die zou duiden dat deze zichzelf niet kunnen voortplanten (en dus zeker niet met een mens)

De enige die dan in aanmerking komen zijn de afstammelingen van zowel Kaïn als van Set waarvan bij de aanvang van de scheiding (gen 4:16) van de afstammelingen van Kaïn gezegd wordt dat zij van GOD afwijken (gen 4:19-24)en dat deze van Set de naam des Heren aanriepen (gen 4:26)

Dat de uitdrukking "zonen Gods (ook) op mensen slaat blijkt uit hetgeen Paulus schrijft:

Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods

Rom 8:14

Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24

Rom 8:19-23

Bij de verdere beschrijving van de toestand (genesis 6: 5-8)blijkt vervolgens dat er een vermenging van de nageslachten is ontstaan met als gevolg dat (praktisch)iedereen afvallig was geworden op het ogenblik dat Noach ten tonele verschijnt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat "bnej ha-elohiem" wat "de zonen van de elohiem" betekent. "Elohiem" kan naar "God" verwijzen, maar ook naar de machtigen, of rechters, engelen, etc. Indien het naar de zonen van God zou hebben verwezen, dan zou "bnej elohiem" logischer zijn geweest dan bnej ha-elohiem. Ik denk dat het hier gewoon de zonen van de machtigen betrof - de juppies van weleer - die de dochters voor het uitkiezen hadden.

Ik denk het ook... Waarbij we dan nog voor de vraag staan waarom deze opmerking precies hier staat in dat boek Genesis. En wat de boodschap is... En wat er zo kwalijk is aan dat gedrag van die "prinsen"...

Ik zoek de sleutel in het boek Exodus, waar gezegd wordt dat Mozes zijn broer tot "elohiem" zou zijn (en zijn broer hem tot mond) - Ex 4:16.

De machtige lijkt in die geschiedenis degene te zijn "met de gouden mond", de welbespraakte Aaron, want die neemt het ogenschijnlijk (verbaal) op tegen Farao. Maar Mozes is degene die Gods woorden ontvangt en doorgeeft aan derden (incl zijn broer). En dat plaatst hem blijkbaar "in de kring der elohiem" en niet zijn broer Aaron...

En juist de kinderen van die elohiem (die toch beter zouden moeten weten, gezien het feit "dat ze dicht bij het vuur zaten" en zouden moeten weten wat Gods wil was op dit punt) maakten misbruik van hun positie en legden hun eigen wil op "aan de dochters der mensen"... Langs die weg snap ik dat parsjat Noach rechtstreeks volgt op deze mededeling aan het slot van "beresjiet"... Die mensheid heeft finaal de oren gesloten voor de stem van God, inclusief de "elohiem" die die mensheid tot God hadden moeten terugvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid