Spring naar bijdragen

Geen Christen en toch behouden?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat snap ik, maar de uitspraak van gabriël kwam op me over alsof hij in ging tegen mensen die beweren dat er wel andere wegen dan Jezus naar God leiden, terwijl ik dat volgens mij niemand zag beweren hier. Misschien heb ik ergens over gelezen hoor, kan best.

Hoi Iriacynthe,

Het onderwerp van dit topic alleen al roept die vraag op. De reactie van Cornelius wekte bij mij de indruk dat deze vraag al zo vaak voorbij kwam en dat hier geen bijbels antwoord over te geven valt. Dat ik daar een vel tegenstander van ben heb ik inmiddels wel duidelijk gemaakt vermoed ik.

Groet,

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi Iriacynthe,

Het onderwerp van dit topic alleen al roept die vraag op. De reactie van Cornelius wekte bij mij de indruk dat deze vraag al zo vaak voorbij kwam en dat hier geen bijbels antwoord over te geven valt. Dat ik daar een vel tegenstander van ben heb ik inmiddels wel duidelijk gemaakt vermoed ik.

Groet,

Gabriël

Je ontkent het feit dat op basis van vele verschillende teksten in de Bijbel er meerdere 'bijbelse' antwoorden mogelijk zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de kwaliteit van Bijbelse antwoorden. Er zijn vele Bijbelse antwoorden te geven, maar er zijn antwoorden die van een hogere geestelijke orde zijn dan anderen. Maar dat terzijde.

Wellicht terzijde in verband met het hoofdonderwerp. Maar wel een belangrijk punt wat je aanstipt.

Natuurlijk acht men de antwoorden die in samenspraak zijn met de eigen overtuiging kwalitatief beter en van een hogere geestelijke orde. En natuurlijk ach elke persoon zich als door de heilige Geest begeleid in zijn overtuiging. Het getuigd voor mij dat de Bijbel op zichzelf niet de enige bron van Waarheid kan zijn en dat men zelfs met behulp van de heilige Geest niet tot een eenduidig antwoord kan komen in een kwestie als deze. Er zal dus een andere factor moeten zijn die ons de weg wijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarin verschillen we dan van mening, aangezien ik geloof dat het woord en de Geest allereerst van belang zijn en daarna de traditie en het onderwijs van de oudsten. (Ik ken gabriël nog niet zo lang, maar tot nu toe heb ik hem veel wijze antwoorden zien geven en persoonlijk geloof ik dat veel mensen op dit forum nog veel van hem kunnen leren.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je ontkent het feit dat op basis van vele verschillende teksten in de Bijbel er meerdere 'bijbelse' antwoorden mogelijk zijn?

Wanneer je het specifiek op de vraag "geen christen toch behouden" toespitst dan is mijn antwoord inderdaad ja.

Ben jij een andere mening toegedaan dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat is correct. Zou je onbewust christelijk kunnen leven dan?

Hoe ik dit eenduidig naar voren zie komen heb ik reeds eerder aangehaald, maar om nog maar een voorbeeld te noemen:

Door genade ben je behouden, door het geloof en dat niet uit jezelf... Ef 2:8

Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij.

Ben jij het hier niet mee eens dan? En op grond van welke redenatie dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie in de Bijbel verschillende houdingen over wie er behouden wordt, en zowat elk citaat kan je ook op meerdere manieren uitleggen. Natuurlijk is het jouw goed recht om er toch een mening over te hebben en te geloven dat dat de juiste is (doe ik zelf ook namelijk, maar dan met een andere mening knipoog_dicht.gif) maar doen alsof het zo helder en eenduidig is als je maar gewoon even in de Bijbel kijkt vind ik niet zo zinvol, als het zo helder en eenduidig was zou er niet al eeuwen lang discussie over zijn.

Een citaat als "ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij" heeft in mijn ogen bijvoorbeeld niets te maken met dat enkel iemand die christen is, behouden zou kunnen zijn. Er staat dat niemand behouden wordt, tenzij door Christus, daarmee ben ik het trouwens helemaal eens. En ja, ik denk dat mensen onbewust christelijk kunnen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een citaat als "ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij" heeft in mijn ogen bijvoorbeeld niets te maken met dat enkel iemand die christen is, behouden zou kunnen zijn.

Dat ligt er ook maar net aan hoe je "christen" definieert. Je hebt helemaal gelijk dat het een zeer bewerkelijk onderwerp is waar velen wel erg gemakkelijk over praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er staat dat niemand behouden wordt, tenzij door Christus, daarmee ben ik het trouwens helemaal eens.

Quote:
En ja, ik denk dat mensen onbewust christelijk kunnen leven.

Klinkt m.i. tegenstrijdig. Zou je dat eens willen toelichten? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet anders dan dat er anders dan de weg door Jezus geen weg tot God is. (Ik weet niet in hoeverre Maria bij de RKK hierin een rol speelt)

Helemaal mee eens. Maria is enkel een wegwijzer naar Christus en is niets los van Hem. Sola Christus!

Quote:
Daarvan uitgaand, dan kan het toch niet dat je onbewust christelijk bent?

Dat is de vraag. Ik weet het zelf ook niet hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria heeft niets te maken met mijn visie hierop hoor. Iedereen die gered wordt, wordt gered door Christus, daar ben ik van overtuigd. Dat hoeft naar mijn mening echter niet te betekenen dat enkel christenen (en dat bedoel ik voor het gemak even in de betekenis van mensen die zichzelf bewust als christen bestempelen, want zoals Bonaventura al aanhaalt kun je gaan discussiëren over hoe je het definieert) gered kunnen worden. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen aangezien ik zelf geen tegenstelling zie en niet zo goed zie wat er onduidelijk is aan dat standpunt. Ik hoop dat je me mijn gebrekkige uitleg niet kwalijk neemt. Ik probeer het even met een analogie. Stel dat jij opgesloten zit in een kamer zonder eten en drinken en ik heb de enige sleutel. Misschien weet je dat ik de enige sleutel heb, misschien denk je dat er geen sleutel is, misschien denk je dat Jan of Piet de sleutel heeft, misschien denk je dat de sleutel in je eigen zak zit, of misschien denk je dat ik en Jan en Piet allemaal een eigen sleutel hebben die allemaal past. Wat jij daarover denkt, verandert niets aan de realiteit dat ik toch echt de enige sleutel heb. En ik kan besluiten de sleutel in het slot te steken en de deur open te draaien. Als jij altijd al wist dat ik de sleutel had en vol vertrouwen gewacht hebt tot ik de deur kwam openen is dat heel mooi natuurlijk, maar ook als jij dacht dat Piet de sleutel had, beneemt mij dat niet de macht die deur open te doen, en doet dat niets af aan het feit dat ik de deur geopend heb en niet Piet. De analogie is, zoals elke analogie, gebrekkig, maar ik weet even geen betere manier om het uit te leggen. Kan je hier iets mee, of als dat niet zo is, kun je helderder aangeven waar de onduidelijkheid zit? smile.gif

En over onbewust christelijk leven, ja, ik denk dat dat kan. Persoonlijk denk ik dat God spreekt doorheen heel Zijn schepping en dat ook mensen die de Bijbel en de kerk niet (voldoende) kennen door Hem geïnspireerd kunnen worden. Al het goede komt ten diepste voort uit één bron, dé Bron. Ik denk dat mensen ook zonder dat ze zich bewust zijn van die bron, zich eraan kunnen laven. Als iemand werkelijk goed en gewetensvol probeert te leven, zie ik dat persoonlijk niet als iets wat diegene puur op eigen kracht doet, maar als iets waar God mee gemoeid is. Iedereen die het goede nastreeft, kan in mijn ogen ten diepste niets anders nastreven dan Christus, die immers het goede zelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maria heeft niets te maken met mijn visie hierop hoor. Iedereen die gered wordt, wordt gered door Christus, daar ben ik van overtuigd. Dat hoeft naar mijn mening echter niet te betekenen dat enkel christenen (en dat bedoel ik voor het gemak even in de betekenis van mensen die zichzelf bewust als christen bestempelen, want zoals Bonaventura al aanhaalt kun je gaan discussiëren over hoe je het definieert) gered kunnen worden. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen aangezien ik zelf geen tegenstelling zie en niet zo goed zie wat er onduidelijk is aan dat standpunt. Ik hoop dat je me mijn gebrekkige uitleg niet kwalijk neemt. Ik probeer het even met een analogie. Stel dat jij opgesloten zit in een kamer zonder eten en drinken en ik heb de enige sleutel. Misschien weet je dat ik de enige sleutel heb, misschien denk je dat er geen sleutel is, misschien denk je dat Jan of Piet de sleutel heeft, misschien denk je dat de sleutel in je eigen zak zit, of misschien denk je dat ik en Jan en Piet allemaal een eigen sleutel hebben die allemaal past. Wat jij daarover denkt, verandert niets aan de realiteit dat ik toch echt de enige sleutel heb. En ik kan besluiten de sleutel in het slot te steken en de deur open te draaien. Als jij altijd al wist dat ik de sleutel had en vol vertrouwen gewacht hebt tot ik de deur kwam openen is dat heel mooi natuurlijk, maar ook als jij dacht dat Piet de sleutel had, beneemt mij dat niet de macht die deur open te doen, en doet dat niets af aan het feit dat ik de deur geopend heb en niet Piet. De analogie is, zoals elke analogie, gebrekkig, maar ik weet even geen betere manier om het uit te leggen. Kan je hier iets mee, of als dat niet zo is, kun je helderder aangeven waar de onduidelijkheid zit?
smile.gif

Even kijken of ik het snap hoor smile.gif

Stel dat ik nog nooit van Jezus gehoord zou hebben, maar wel van Boeddha en ik zou Boeddha exact dezelfde rol geven als Jezus, dus almachtig, Zoon van God, en geleden, gestorven en begraven voor de mens. Stel dat ik geloof dat Boeddha dat is geweest, fysiek, en niet zozeer dat Jezus een andere naam heeft gekregen, zou je dan nog gered worden?

Heb ik je post dan goed begrepen? smile.gif

Quote:
En over onbewust christelijk leven, ja, ik denk dat dat kan. Persoonlijk denk ik dat God spreekt doorheen heel Zijn schepping en dat ook mensen die de Bijbel en de kerk niet (voldoende) kennen door Hem geïnspireerd kunnen worden. Al het goede komt ten diepste voort uit één bron, dé Bron. Ik denk dat mensen ook zonder dat ze zich bewust zijn van die bron, zich eraan kunnen laven. Als iemand werkelijk goed en gewetensvol probeert te leven, zie ik dat persoonlijk niet als iets wat diegene puur op eigen kracht doet, maar als iets waar God mee gemoeid is. Iedereen die het goede nastreeft, kan in mijn ogen ten diepste niets anders nastreven dan Christus, die immers het goede zelf is.

smile.gif

Reminds me van een godsdienstles op de middelbare school.

We hadden het over evengeliseren bij inboorlingen ergens aan de andere kant van de wereld. Soms is het ondoordringbaar gebied, of weten we niet van hun bestaan af. De vraag toen was: Wat als deze mensen sterven, zij hebben geen kans gehad om van het bestaan van God te weten.

De docent zei toen dat bepaalde stammen de Maker van de natuur eerden, en wellicht op die manier, op hun eigen manier, christelijk waren.

Is dat ook wat je hier bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even kijken of ik het snap hoor
smile.gif

Stel dat ik nog nooit van Jezus gehoord zou hebben, maar wel van Boeddha en ik zou Boeddha
exact
dezelfde rol geven als Jezus, dus almachtig, Zoon van God, en geleden, gestorven en begraven voor de mens. Stel dat ik geloof dat Boeddha dat is geweest, fysiek, en niet zozeer dat Jezus een andere naam heeft gekregen, zou je dan nog gered worden?

Heb ik je post dan goed begrepen?
smile.gif

Hmmm, het lijkt me niet zo erg realistisch dat een Boeddhist die het christendom niet kent op het idee zou komen dat Boeddha al die dingen is maar wie weet, als het zou gebeuren kan die persoon misschien gered worden. Eigenlijk was het punt van mijn verhaal in de eerste plaats dat mensen niet hoeven te weten dat het Christus is die hen zal redden, om gered te worden. Ook als iemand heel zijn leven denkt Krishna, de Koran, zijn eigen geweten, of misschien zelfs alleen een voorgeprogrammeerde natuurwet te volgen, kan die persoon niet daardoor gered worden maar door Christus.

Quote:
smile.gif

Reminds me van een godsdienstles op de middelbare school.

We hadden het over evengeliseren bij inboorlingen ergens aan de andere kant van de wereld. Soms is het ondoordringbaar gebied, of weten we niet van hun bestaan af. De vraag toen was: Wat als deze mensen sterven, zij hebben geen kans gehad om van het bestaan van God te weten.

De docent zei toen dat bepaalde stammen de Maker van de natuur eerden, en wellicht op die manier, op hun eigen manier, christelijk waren.

Is dat ook wat je hier bedoeld?

Ja, dat is een mooi voorbeeld, hoewel ik persoonlijk denk dat het wel wat breder kan dan alleen maar volkeren die nooit de kans gehad hebben om in aanraking te komen met het evangelie. Ook iemand die opgroeit in België of Nederland en wel wat kennis heeft over het christendom en de Bijbel, maar anders- of nietgelovig is, kan denk ik onbewust christelijk leven.

Ik zeg trouwens niet dat het noodzakelijk zo is dat iedereen die oprecht goed probeert te leven, gered wordt, los van een persoonlijk geloof in God of in Christus. Er is maar Eén die weet wie gered wordt en die zal zich bepaald weinig aantrekken van wat een zekere Iriacynthe daar zoal over zit te denken. Ik heb mij te schikken naar Zijn wil en niet omgekeerd, uiteindelijk weet je nooit met zekerheid wie gered wordt en is het allemaal een kwestie van genade. Maar ik kan zelf althans geen reden zien om bij voorbaat uit te sluiten dat niet-christenen gered kunnen worden. Ik hoop en ach plausibel dat ook voor zij die zich niet bewust tot Christus wenden, genade bestaat. Maar hoe het ook zij, het oordeel zal rechtvaardig zijn en niemand die er komt zal er komen door een ander dan Christus, zelfs al is iemand zich er tot op dat moment niet bewust van geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Kan je God kennen zonder twe weten dat wie je kent God is?

Volgens Paulus wel.

Paulus ging in het midden van de Areopagus staan en zei: ‘Atheners, aan alles zie ik dat u buitengewoon godsdienstig bent. Toen ik rondliep en uw heiligdommen bezichtigde, trof ik ook een altaar aan met het opschrift: Aan de onbekende god. Welnu, wat u zonder het te kennen vereert, dat kom ik u verkondigen. (Hand 17)

En Paulus hield het kennelijk voor mogelijk dat iemand kon leven volgens de Wet zonder de Wet te kennen.

Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat. Hun geweten getuigt daarvan, en hun gedachten, die hen over en weer beschuldigen of ook wel vrijspreken op de dag dat God volgens mijn evangelie over de verborgen daden van de mens zal oordelen, door Christus Jezus. (Rom 2)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij altijd al wist dat ik de sleutel had en vol vertrouwen gewacht hebt tot ik de deur kwam openen is dat heel mooi natuurlijk, maar ook als jij dacht dat Piet de sleutel had, beneemt mij dat niet de macht die deur open te doen, en doet dat niets af aan het feit dat ik de deur geopend heb en niet Piet.

Hoi Iriacynthe,

Goed dat ik toch nog even doorlees in je vervolgreacties. Uit dit citat blijkt namelijk ons grote verschil van benadering.

Ik geloof dat God namelijk een ieder genade aanbied, het is aan ons om dit aan te nemen door geloof. Om het voorbeeld van jou iets door te trekken. Jezus biedt ons door zijn offer de vrijheid aan (nieuw leven in Hem) en geeft jou hiervoor de sleutel. Wanneer je tot de conclusie komt dat de deur echt niet anders open kan dan met de sleutel en je gebruikt die sleutel dan gaat de deur open. Ik geloof niet dat Jezus dat voor je doet.

Quote:

En over onbewust christelijk leven, ja, ik denk dat dat kan. Persoonlijk denk ik dat God spreekt doorheen heel Zijn schepping en dat ook mensen die de Bijbel en de kerk niet (voldoende) kennen door Hem geïnspireerd kunnen worden. Al het goede komt ten diepste voort uit één bron, dé Bron. Ik denk dat mensen ook zonder dat ze zich bewust zijn van die bron, zich eraan kunnen laven. Als iemand werkelijk goed en gewetensvol probeert te leven, zie ik dat persoonlijk niet als iets wat diegene puur op eigen kracht doet, maar als iets waar God mee gemoeid is. Iedereen die het goede nastreeft, kan in mijn ogen ten diepste niets anders nastreven dan Christus, die immers het goede zelf is.

Dit is volgens mij daarom ook niet mogelijk. Heel hard je best doen om de deur open te krijgen (door je aan wetten te houden, heel veel liefde te betonen of wat dan ook) werkt niet. De enige manier om de deur open te krijgen is te weten dat jij de sleutel hebt en de Deur (Jezus) binnen te gaan naar het Leven.


Samengevoegd:

Quote:

Kan je God kennen zonder twe weten dat wie je kent God is?

Volgens Paulus wel.

Paulus ging in het midden van de Areopagus staan en zei: ‘Atheners, aan alles zie ik dat u buitengewoon godsdienstig bent. Toen ik rondliep en uw heiligdommen bezichtigde, trof ik ook een altaar aan met het opschrift: Aan de onbekende god. Welnu, wat u zonder het te kennen vereert, dat kom ik u verkondigen.
(Hand 17)

haha dat meende je dus serieus? Zelfs in deze tekst staat dat ze een onbekende god dienden die ze NIET kennen.

Quote:
En Paulus hield het kennelijk voor mogelijk dat iemand kon leven volgens de Wet zonder de Wet te kennen.

Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat. Hun geweten getuigt daarvan, en hun gedachten, die hen over en weer beschuldigen of ook wel vrijspreken op de dag dat God volgens mijn evangelie over de verborgen daden van de mens zal oordelen, door Christus Jezus.
(Rom 2)

Kijk op die tekst zat ik inderdaad te wachten. Dit is inderdaad een van de weinige teksten waar lijkt te staan dat mensen zonder de Wet van Mozes zichzelf tot wet zijn. Het is duidelijk dat niemand rechtvaardig wordt door de werken van de wet, dit geldt dan toch ook voor mensen zonder wet?

Uitgebreidere reactie volgt indien gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die Atheners zaten nog niet goed. Paulus moest er wel evangeliseren. Ze vereerden wel (een) god, maar kenden Hem niet. Zelfs nu zijn er mensen (die zich christen noemen) die Hem vereren, maar Hem nog niet kennen. Het is belangrijk Hem te kennen.

Ook Saulus was ijverig voor God, maar zonder het te weten, vervolgde hij Jezus. Hij kreeg wel de mogelijkheid zich te bekeren.

Er zijn inderdaad teksten die gaan over onwetende heidenen die nog niet over Jezus hebben gehoord en dus alleen volgens hun geweten kunnen worden geoordeeld. Dit oordeel zal zowel rechtvaardig als genadig zijn. (Elk oordeel overigens.) Het is altijd wel belangrijk om het oordeel aan God over te laten en zelf als mens niet te oordelen over anderen.

Hand. 17

32 Toen zij nu van een opstanding van doden hoorden, spotten sommigen, maar anderen zeiden: Wij zullen u hierover nog wel eens horen. 33 Aldus vertrok Paulus uit hun midden. 34 Doch enige mannen sloten zich bij hem aan, en kwamen tot geloof, onder wie ook Dionysius, de Areopagiet, en een vrouw, genaamd Damaris, en anderen met hen.

Bij de Areopagus zie je dus drie groepen: degenen die spotten, degenen die hem nog wel eens wilden horen en degenen die tot geloof kwamen.

Ook nu zijn er mensen die altijd nog wel eens wat meer over het geloof/evangelie willen horen, maar nooit een keuze maken om werkelijk tot geloof te komen. Mensen kunnen zelfs decennia naar de kerk gaan, zonder tot geloof te komen.

Paulus sprak op de Areopagus over bekering, dus hij stelde mensen voor een ernstige keuze die ze moesten maken. Ze konden niet lichtvaardig met de keuze omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik ben het er mee eens dat die Atheners nog niet helemaal goed zaten. Paulus moest er wel evangeliseren. Ze vereerden wel (een) god, maar kenden Hem niet. Zelfs nu zijn er christenen die Hem vereren, maar Hem nog niet kennen. Het is belangrijk Hem te kennen.

Natuurlijk. Maar wat Paulus nadrukkelijk laat zien is dat je God kan vereren, zonder zelfs maar te weten dat je dat doet. Vandaag de dag zou Paulus naar Mekka kunnen gaan en zeggen: die Allah die jullie vereren, jullie hebben het zelf niet door, maar dat is de God waarover ik jullie wat meer kan vertellen. Jullie vereren Hem zonder Hem te kennen, en daardoor hebben jullie een onuist idee van Hem

Quote:
Ook Saulus was ijverig voor God, maar zonder het te weten, vervolgde hij Jezus. Hij kreeg wel de mogelijkheid zich te bekeren.

Precies.

Quote:
Er zijn inderdaad teksten die gaan over onwetende heidenen die Jezus nog niet kennen en dus alleen volgens hun geweten kunnen worden geoordeeld. Dit oordeel zal zowel rechtvaardig als genadig zijn. (Elk oordeel overigens.) Het is altijd wel belangrijk om het oordeel aan God over te laten en zelf als mens niet te oordelen over anderen.

Inderdaad.

Fijn om weer eens te merken dat je inhoudelijk en met gevoel voor nuance het gesprek voert. Mooi om te zien dat dat prima kan samen gaan met radicale standpunten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid