Spring naar bijdragen

Spanning rond homoparade Jeruzalem


Aanbevolen berichten

Spanning rond homoparade Jeruzalem

In Jeruzalem heeft een enorme politiemacht de jaarlijkse homoparade begeleid. Er waren bijna net zoveel agenten als deelnemers op de been. Zo'n 2000 homo's en lesbiennes deden mee aan de omstreden 'roze donderdag'.

In tegenstelling tot de jaarlijkse parade in Tel Aviv, roept die in de heilige stad Jeruzalem veel weerstand op. In 2005 stak een orthodoxe jood in op deelnemers aan de manifestatie.

Tegendemonstraties

Veel strenggelovigen, zowel joden als moslims, deden vandaag in Jeruzalem mee aan tegendemonstraties.

De plaatsvervangend burgemeester van Jeruzalem was één van de organisatoren van de protesten. Dat kwam hem op veel kritiek te staan, omdat hij zou aanzetten tot haat en geweld.

(BRON)

Nu had ik al wel vaker het idee dat homoparades (het woord 'parade' alleen al) meer bedoeld zijn om te provoceren en op te vallen, dan wat anders. Maar in Jeruzalem?! Kom op zeg! Gek hè, dat er dan reacties komen hamer.gifyawnee.gif En als je erop reageert, wordt je gelijk neergezet als 'aanzettend tot haat en geweld'. Wat heeft die plaatsvervangend burgemeester dan gezegd? Alle homo's met het hoofd naar beneden van de tempelberg afgooien? Lijkt me niet. Maar als je het gewoon niet eens bent met deze hype, ben je gelijk haatdragend. Zucht.

Ik vond deze, uit het nerd-topic, wel heel sterk:

Code:
/* HUMAN_DNA.H

*

* Human Genome

* Version 2.1

*

* © God

*/

/* Revision history:

[...]

* 4501-12-31 14:18 1.9 Increase average height.

* 5533-02-12 17:09 2.0 Added gay option, triggered by high population

* density, to try and slow the overpopulation problem.

* 6004-11-04 16:11 2.1 Made forefinger narrower to fit hole in centre of

* CD.

[...]

(rest van die post hier)

Nee, natuurlijk kwam homoseksualiteit ook vóór zo'n 50 jaar geleden al voor. Maar het hyperige is pas in de jaren zestig ontstaan, en daar zijn we helaas nog lang niet van af, zo te zien.

Goed, om na deze rant ook nog ff een discussiepunt te hebben knipoog_dicht.gif -> wat vinden jullie van een homoparade in Jeruzalem? Moet kunnen, of niet - en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, natuurlijk is het provocerend en dat zal ook precies de bedoeling zijn. Enfin, als het Israelische bestuur het toestand vind ik het geen enkel punt.

En die voorspelbare houding van de betrokken homo's tov. (religieuze) kritiek? Ach, niets nieuws en ik betwijfel of iemand er wakker van ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, natuurlijk kwam homoseksualiteit ook vóór zo'n 50 jaar geleden al voor. Maar het hyperige is pas in de jaren zestig ontstaan, en daar zijn we helaas nog lang niet van af, zo te zien.

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de drang tot emancipatie. Toen homo's eenmaal meer rechten kregen en zich vrijer konden bewegen kwam ook het verlangen om die rechten te doen gelden. Op zich niet zo heel vreemd natuurlijk.

Quote:
Goed, om na deze
rant
ook nog ff een discussiepunt te hebben
knipoog_dicht.gif
-> wat vinden jullie van een homoparade in Jeruzalem? Moet kunnen, of niet - en waarom?

Ik denk dat ze hun hand een beetje overspelen met Jeruzalem. Blijf lekker in Tel Aviv zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon toestaan. Die orthodoxen moeten maar leren dat ze op zo'n dag gewoon massaal het hele evenement moeten negeren. GEEN ENKELE AANDACHT aan schenken. Dan hebben ze er a) het minst last* van en B) als het inderdaad provoceren is, dan is daar de lol ook snel af.

* dat ze er enige last van hebben vind ik helemaal niet erg, de homoseksuele medemens heeft ook genoeg last van hen. De opmerking is een aanwijzing hoe ze het voor zichzelf het makkelijkst kunnen maken en dient slechts zo gelezen te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, natuurlijk is het provocerend en dat zal ook precies de bedoeling zijn.

En dat snap ik dus niet. Waarschijnlijk zou ik me ook en misschien juist wel als homo bont en blauw ergeren aan dat hyperige, rellerige gedoe.

Quote:
Enfin, als het Israelische bestuur het toestand vind ik het geen enkel punt.

Dat heeft er blijkbaar geen probleem mee om al die politie op de been te brengen. Nja, nu heeft Israël toch maar zat politie en leger, maar you see what I mean knipoog_dicht.gif

Quote:
En die voorspelbare houding van de betrokken homo's tov. (religieuze) kritiek? Ach, niets nieuws en ik betwijfel of iemand er wakker van ligt.

Ik zometeen ook niet, hoogste bedtijd voor weg2 yes.gifyawnee.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de hysterische reacties van de religieuzen in Jeruzalem te zien kan die stad wel een gay parade gebruiken. Ik heb de foto's gezien en het viel allemaal reuze mee, verder met het provocerende karakter van het hele feestje. Dat i.t.t. de plaatselijke relreli's kan ik wel zeggen. Maar goed, leuk voor ze dat ze voor de verandering, een keertje iemand anders om de oren kunnen slaan met hun heilige boeken dan elkaar.

Je zou je maar laten provoceren door 2k nichten met een stel regenboogvlaggen. Ik bedoel, het is niet alsof ze een 50 meter hoge roze driehoek op de tempelberg bouwen of zo. Maar goed, dit soort gejank uit abrahamitische hoek hoort er nu eenmaal bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft iemand een filmpje van het hele gebeuren? Ik wil die hysterische reacties wel zien eigenlijk en ook de parade zelf om een beeld te kunnen krijgen. Als het maar enigszins lijkt op de vulgaire jaarlijkse optocht in Amsterdam kan ik me het allemaal heel goed voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem met de gaypride is dat nooit iemand de moeite neemt om te kijken wat het precies is. Zelfs die vulgaire jaarlijkse optocht in A'dam valt reuze mee. De spreekwoordelijk nicht in een roze leren string is niet helemaal mythisch, maar het scheelt niet veel. Waarschijnlijk is het Rotterdamse carnaval een stuk vulgairder. Maar ja heh, dat zijn lekkere wijven.

Kijkend naar de beelden vind ik de mensen met de spandoeken "Don't sodomize Jerusalem" relatief hysterisch. Ik zie niemand daadwerkelijk sex hebben met Jerusalem. Sterker nog, de enigen die tegen een muur lopen te rijen daar...... Laat maar puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het van twee kanten wil bekijken dan kom je ook op twee keer niks uit. Wat is het nut van een gaypride? Straks een heteropride, een childrenpride, motherpride, fatherpride en seniorpride? Aan de andere kant als iemand een gaypride wil houden en zich binnen de fatsoenregels houden, (geen copulerende mannen enzo) wat voor een bezwaar is daar tegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat mensen daarmee een visie uiten die in strijd is met het Jodendom? En omdat dat Jodendom nogal sterk aanwezig is in die stad? En omdat homo's niet de enigen zijn die mogen beweren dat ze gelijk hebben? En omdat de universele rechten van de mens, lang niet zo universeel zijn als veel verlichte liberalen ons willen laten denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat mensen daarmee een visie uiten die in strijd is met het Jodendom? En omdat dat Jodendom nogal sterk aanwezig is in die stad? En omdat homo's niet de enigen zijn die mogen beweren dat ze gelijk hebben? En omdat de universele rechten van de mens, lang niet zo universeel zijn als veel verlichte liberalen ons willen laten denken?

Volgens mij mogen zowel joden als homo's zich uiten, dus ik zie het probleem niet zo. Who cares dat joden zich storen aan homo's, dat is namelijk hoogstwaarschijnlijk wederzijds. Elkaar negeren lijkt me de beste oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat mensen daarmee een visie uiten die in strijd is met het Jodendom? En omdat dat Jodendom nogal sterk aanwezig is in die stad? En omdat homo's niet de enigen zijn die mogen beweren dat ze gelijk hebben? En omdat de universele rechten van de mens, lang niet zo universeel zijn als veel verlichte liberalen ons willen laten denken?

Dat het Jodendom nogal sterk aanwezig is, vormt een legimatie voor geweld tegen een bevolkingsgroep in een (min of meer) democratische samenleving?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is het nut van een gaypride? Straks een heteropride, een childrenpride, motherpride, fatherpride en seniorpride?

Het verschil is discriminatie. Je ziet wel vaker dat groepen die gediscrimineerd worden/werden manifestaties houden. Negers en vrouwen zijn op een gegeven moment ook aan het marcheren geslagen meen ik me te herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie heeft het dan over geweld? Een tegendemonstratie is nogal iets anders dan geweld in mijn ogen. En als je het vanuit Joods perspectief bekijkt is een beetje geweld om daarmee mogelijk een groter kwaad te voorkomen, nog niet eens zo heel vreemd. Tel Aviv staat daarbij al bekend als homostad (heb nog nooit zoveel mannen met ontbloot torso zien rondlopen als daar... (en het was geen strand)), dus waarom dan ook nog rondlopen in Jeruzalem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie heeft het dan over geweld? Een tegendemonstratie is nogal iets anders dan geweld in mijn ogen. En als je het vanuit Joods perspectief bekijkt is een beetje geweld om daarmee mogelijk een groter kwaad te voorkomen, nog niet eens zo heel vreemd. Tel Aviv staat daarbij al bekend als homostad (heb nog nooit zoveel mannen met ontbloot torso zien rondlopen als daar... (en het was geen strand)), dus waarom dan ook nog rondlopen in Jeruzalem?

De topicstarter haalt een nieuwsbericht aan waarin staat dat er net zoveel politie op de been was als gaypridedeelnemers omdat in het voorgaande jaar er geweld tegen de deelnemers werd gebruikt. En Joden zouden als de beste moeten weten dat geweld niets oplost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De topicstarter haalt een nieuwsbericht aan waarin staat dat er net zoveel politie op de been was als gaypridedeelnemers omdat in het voorgaande jaar er geweld tegen de deelnemers werd gebruikt. En Joden zouden als de beste moeten weten dat geweld niets oplost.

Op zich zijn ze er in Israël best wel van overtuigd dat geweld in veel gevallen goed dingen op kan lossen. Om die reden hebben ze ook een stevig leger en ook daarnaast nog een behoorlijk veiligheidsapparaat. In het Midden Oosten schijnen ze namelijk niet zo van het polderen te zijn. Leuk voorbeeld is dat de vermeend racistische Lieberman de meest populaire Israëlische politicus is onder de Arabieren. Niet omdat ze het met hem eens zijn, maar omdat hij tenminste duidelijk is. Kwestie van een totaal andere cultuur.

Maar los daarvan, de meeste orthodoxe Joden hebben niet als droom een liberale democratische staat, maar vooral een Joodse staat. Vergelijk het met het stukslaan van de afgodsbeelden in het oude testament. Uit democratisch oogpunt is dat absoluut niet toelaatbaar, vanuit een religieus Joods oogpunt niet meer dan logisch. Jeruzalem moet in die zin een heilige stad zijn en geen democratische.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De geschiedenis sinds pakweg 1967 leert ons dat veel Israëliërs daar anders over denken.

De geschiedenis leert dat het hele Midden Oosten daar uberhaupt anders over denkt. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De topicstarter haalt een nieuwsbericht aan waarin staat dat er net zoveel politie op de been was als gaypridedeelnemers omdat in het voorgaande jaar er geweld tegen de deelnemers werd gebruikt. En Joden zouden als de beste moeten weten dat geweld niets oplost.

Je bedoelt die Joden die slechts dankzij geweld nog een eigen staat hebben? Die slechts dankzij geweld hebben weten te voorkomen dat Hitler's karwei door de Arabieren werd afgemaakt?

Natuurlijk lost geweld in deze weinig op, maar het is waarschijnlijk wel een effectieve manier op stoom af te blazen over de provocatie die zo'n Parade is in Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, er wonen statistisch gezien waarschijnlijk zo ongeveer meer dan 20.000 homosexuele mensen in die stad. (uitgaande van de laagsteschatting omtrent het voorkomen van homosexualiteit onder mensen van 3% van de bevolking).

Eigenlijk zou je ze moeten bedanken, die 2000 die lieten zien dat ze er waren. Er is nooit zo grote eendracht onder de drie grote religies als tijdens de gay-pride puh2.gif

Altijd leuk om te zien hoe mensen die "elkaars bloed wel kunnen drinken", opeens "vrienden" worden als er een "andere vijand" is die bestreden moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Altijd leuk om te zien hoe mensen die "elkaars bloed wel kunnen drinken", opeens "vrienden" worden als er een "andere vijand" is die bestreden moet worden.

Ik ben wel benieuwd waarop dat gebaseerd wordt, dat ze nu überhaupt hebben samengewerkt oid. Verder heb ik geen foto of video gezien van religieuzen die uit hun dak gingen. Misschien mis het het nieuws (op geschreven nieuws na) daaromtrent, dat kan natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat is het nut van een gaypride?

Ik vermoed dat homo's, op basis van lessen uit de geschiedenis, besloten hebben zich niet meer aan het maatschappelijk zicht te onttrekken, of beter, zich niet meer in een donker hoekje laten schoppen.

Juist in Jeruzalem wonen wat mensen die daar het belang van zouden moeten begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus waarom dan ook nog rondlopen in Jeruzalem?

Omdat daar ook homo's wonen? Voor zover ik weet mag je in J. gewoon openlijk homo zijn al dan niet groepsgewijs. Ik zie niet precies waarom die homo's uit respect voor die gelovigen die hen uitkotsen, zich zouden moeten verstoppen. Sterker nog, het is dat slag waarom die pride juist nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeruzalem, vooral het westelijk deel, is een grote moderne stad die voor een groot deel ook compleet gesculariseerd is. De naam "heilige stad" is eigenlijk maar op een vierkante kilometer van toepassing. Israël is een seculiere staat waarin homoseksualen het recht hebben om zich te uiten. Het is dus logisch dat er in Jeruzalem een gay-pride wordt gehouden.

Religieuzen groepen zijn ook vrij om een tegendemonstratie te houden. In het geval van ultra-orthodoxe joden zijn dit meestal geen pacifistische demonstraties. Ze zullen moeten accepteren dat deel uitmaken van een pluriforme geseculariseerde staat. Dat is iets dat ze zeer tegen de borst stoot maar het is nu eenmaal zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid