Spring naar bijdragen

De hoer van Babylon


Aanbevolen berichten

Het is voor ons van belang dat het Griekse woord dat in de bijbel voor „beoefening van spiritismeâ€, „tovenarij†of „hekserij†is gebruikt, pharmakia is, dat nauw verwant is aan ons woord „farmacieâ€. Pharmakia betekent letterlijk „drogerij†of „genees- of tovermiddel†(Engels: „druggeryâ€). Waarom wordt dit woord voor spiritisme of tovenarij gebruikt? Eén autoriteit zegt:

„PHARMAKIA . . . (Eng., pharmacy, etc.) had voornamelijk betrekking op het gebruik van medicijnen, drogerijen (Engels: drugs), toverformules; vervolgens, vergiftiging; vervolgens, tovenarij, . . . Zie ook Openb. 9:21; 18:23. . . .

Die "ene autoriteit" baseert zich ook gewoon op 2 van de 3 bijbelplaatsen waar dat woord "φαÏμακεία" (pharmakeía) gebruikt wordt (t.w. Openb 9:21, 18:23 en Gal 5:20). Een smalle basis, dus...

Dan te stellen dat "het bijbelse woord voor "beoefening van spiritisme" pharmakeía is, komt neer op het hanteren van een cirkelredenering: we vertalen het woord pharmakeía met "beoefening van spiritisme" en dus is het bijbelse woord voor "beoefening van spiritisme" pharmakeía... En dus vertalen we dat woord vervolgens altijd met "beoefening van spiritisme"...

Maar zo makkelijk kom je er niet van af! De Griekse toehoorder van deze Apokalyps wist heel goed de betekenis van het woord φαÏμακον (pharmakon) in zijn volledige breedte. En die loopt van "geneesmiddel" via "gifmengsel" tot "tovermiddel"... ("autoriteit": het "Wörterbuch zum Neuen Testament" van Walter Bauer)

Waarbij die laatste twee betekenissen de negatieve lading hebben die passen in de context waarin dat woord pharmakeía in de Apokalyps gebruikt wordt. Ik zie nog steeds niet in waarom in logischerwijs meteen aan „beoefening van spiritisme†MOET denken, alleen omdat men (o.a. het WTG) in de vertaling van deze teksten deze keuze heeft gemaakt... De betekenis "bedwelming" past veel beter bij de directe context waarin gewezen wordt op "dronkenschap uit wellust" (ook al van die beeldende taal, trouwens!).

Ergo: de harde conclusie dat die "Hoer" een religieus rijk MOET zijn is op los zand gebaseerd en leidt af van de keiharde veroordeling van onrechtvaardigheid in "handel en wandel" waar deze tekst m.i. over gaat... Bovendien leidt deze interpretatie er in de praktijk toe dat "lieden" gelovigen oproepen de Kerk te verlaten. En dus is die eerste interpretatie op zijn zachtst gezegd gewoon "verdacht"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 129
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De hoer van Babylon was het Bijbelse Jeruzalem en zeker niet de RKK die nog niet eens bestond toen Jeremia het volgende zei:

'uw overspeligheid en uw gehinnik, uw schandalige hoererij. Op de heuvels en in het veld heb Ik uw afschuwelijke afgoden gezien. Wee u, Jeruzalem, moet u niet rein worden? Hoelang zal dat nog duren?' (Jer 13,27)

Ik snap ook echt niet hoe iemand serieus kan denken dat de profeten tot in het eindeloze profeteren.

'....Want ook die dingen, die van Mij geschreven zijn, hebben een einde.'(Luk 22,37)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hoer van Babylon was het Bijbelse Jeruzalem en zeker niet de RKK die nog niet eens bestond toen Jeremia het volgende zei:

'uw overspeligheid en uw gehinnik, uw schandalige hoererij. Op de heuvels en in het veld heb Ik uw afschuwelijke afgoden gezien. Wee u, Jeruzalem, moet u niet rein worden? Hoelang zal dat nog duren?' (Jer 13,27)

Tja... Was Juda op dat moment al in ballingschap weggevoerd, dat men kon spreken over "hoer van Babylon"??

Jer 1:1 Hier volgen de woorden van Jeremia, de zoon van Chilkia, afkomstig uit een priestergeslacht uit Anatot in het gebied van Benjamin. 2 De HEER richtte zich tot hem in het dertiende jaar dat koning Josia, de zoon van Amon, over Juda regeerde. 3 Ook sprak hij tot hem tijdens de regering van koning Jojakim, de zoon van Josia, en in de jaren daarna, tot het einde van het elfde regeringsjaar van Sedekia, de zoon van Josia. In de vijfde maand van dat jaar werd Jeruzalem in ballingschap gevoerd.

Maar je hebt wel een punt als je stelt dat men de "destijds actuele betekenis" niet uit het oog moet verliezen... Hij is m.b.t. die "Hoer van Babylon" uit de Apokalyps wel lastig, moet ik zeggen... Stel dat "Jeruzalem" bedoeld zou worden: hoe verklaar je dan het gegeven dat die "machten" nu juist de "heiligen in de 7 steden van Azië" verslinden (want die worden primair aangesproken in dit bijbelboek)? Want dat de arm van Jeruzalem ver reikte blijkt wel uit de volmacht van Saulus om de "volgelingen van De Weg" tot in Damascus te vervolgen... Maar of men dat tot in Efeze e.o. kon doen???

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan te stellen dat "het bijbelse woord voor "beoefening van spiritisme" pharmakeía is, komt neer op het hanteren van een cirkelredenering: we vertalen het woord pharmakeía met "beoefening van spiritisme" en dus is het bijbelse woord voor "beoefening van spiritisme" pharmakeía... En dus vertalen we dat woord vervolgens altijd met "beoefening van spiritisme"...

De woorden pharmakeia (betr. de handeling) en pharkamos (betr. degene die handelt, de persoon die pharmakeia bedrijft…) komt in totaal in vijf bijbelteksten voor:

φαÏμακεία

Gal 5:19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij (φαÏμακεία), vijandschap, tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, geruzie, rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.

Openb 18:23 het licht van de lamp nooit meer in je schijnen.

Het feestgedruis rond bruid en bruidegom

zal in jou nooit meer te horen zijn.

Eens waren je handelaars de groten der aarde,

alle volken bezweken voor je "verleidende toverij" (φαÏμακεία).

φάÏμακος

Openb 9:20 Maar de andere mensen, die deze plagen overleefden, keerden zich niet af van hun zelfgemaakte goden. Ze bleven die goden aanbidden en de beelden van goud, zilver, brons, steen en hout, die niet kunnen horen of zien en zich niet kunnen verroeren. 21 Evenmin braken ze met hun leven van moord, van toverij (φάÏμακος), van ontucht, van diefstal.

Openb 21:8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij (φάÏμακος) of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’

Openb 22:15 Buiten is de plaats voor de honden, en voor hen die zich bezighouden met toverij (φάÏμακος), en met ontucht, en met moord, en met afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.

Opvallend is dat het woord op 4 van de 5 plaatsen in één adem genoemd wordt met ontucht, afgodendienst en moord. En ook met diefstal in 1 tekst. Waarbij bij mij (nog steeds) heel sterk de betekenis van "rape drug" naar voren komt. Waarbij men de eigen wil niet slechts aan de ander oplegt om (al of niet in het kader van "tempeldienst"/afgodendienst) ontuchtige handelingen te verrichten, maar ook via het dronken voeren/bedwelmen de ander makkelijk van "aardse goederen" af wil helpen… Of via het "gifmengen" de ander gewoon het hoekje om wil helpen (zie de link moord-pharmakeia in die 3 teksten uit de Apokalyps!!)

Dat de NBV hier consequent vertaalt met "toverij" doet hier m.i. niets aan af… Paulus spreekt in Gal 5 over de kwalijke zaken die "onze eigen wil allemaal teweegbrengt" en dan denk ik niet zozeer aan een wil die "zonodig afgoderij wil bedrijven of spiritistische praktijken", maar vooral aan een wil die uit is op eigenbelang en eigen genoegens…

Vandaar al die ontucht, zedeloosheid, losbandigheid, tempelbezoeken, "bedwelmerijen", vijandschap, tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, geruzie, rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen…

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hoer van Babylon was het Bijbelse Jeruzalem en zeker niet de RKK die nog niet eens bestond toen Jeremia het volgende zei:

'uw overspeligheid en uw gehinnik, uw schandalige hoererij. Op de heuvels en in het veld heb Ik uw afschuwelijke afgoden gezien. Wee u, Jeruzalem, moet u niet rein worden? Hoelang zal dat nog duren?' (Jer 13,27)

Tja... Was Juda op dat moment al in ballingschap weggevoerd, dat men kon spreken over "hoer van Babylon"??

Jer 1:1 Hier volgen de woorden van Jeremia, de zoon van Chilkia, afkomstig uit een priestergeslacht uit Anatot in het gebied van Benjamin. 2 De HEER richtte zich tot hem in het dertiende jaar dat koning Josia, de zoon van Amon, over Juda regeerde. 3 Ook sprak hij tot hem tijdens de regering van koning Jojakim, de zoon van Josia, en in de jaren daarna, tot het einde van het elfde regeringsjaar van Sedekia, de zoon van Josia. In de vijfde maand van dat jaar werd Jeruzalem in ballingschap gevoerd.

Maar je hebt wel een punt als je stelt dat men de "destijds actuele betekenis" niet uit het oog moet verliezen... Hij is m.b.t. die "Hoer van Babylon" uit de Apokalyps wel lastig, moet ik zeggen... Stel dat "Jeruzalem" bedoeld zou worden: hoe verklaar je dan het gegeven dat die "machten" nu juist de "heiligen in de 7 steden van Azië" verslinden (want die worden primair aangesproken in dit bijbelboek)? Want dat de arm van Jeruzalem ver reikte blijkt wel uit de volmacht van Saulus om de "volgelingen van De Weg" tot in Damascus te vervolgen... Maar of men dat tot in Efeze e.o. kon doen???

In de hele Bijbel gaat het vrijwel nooit over Rome en Jezus houdt Jeruzalem verantwoordelijk voor het doden van de profeten (Mat 23,27; Luk 13,34) en niet Rome! Zo is ook de gereformeerde emeritus hoogleraar Dr D. Holwerda er van overtuigd dat de hoer van Babylon het Bijbelse Jeruzalem was en zijn exegese werd unaniem verworpen (zo ook door de recensent onder de link). Nee, hierdoor is mij pijnlijk duidelijk geworden dat je niet mag zeggen dat Rome de hoer uit openbaring is, maar al helemaal niet dat het Jeruzalem is. Vaak is dat een teken dat het waar is, zoals ook nu weer. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, hierdoor is mij pijnlijk duidelijk geworden dat je niet mag zeggen dat Rome de hoer uit openbaring is, maar al helemaal niet dat het Jeruzalem is. Vaak is dat een teken dat het waar is, zoals ook nu weer. ;)

Wil je me hiermee nu een hart onder de riem steken bij mijn vasthouden aan de gedachte dat met die "Hoer" noch Rome, noch Jeruzalem, noch Babylon wordt bedoeld??? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, hierdoor is mij pijnlijk duidelijk geworden dat je niet mag zeggen dat Rome de hoer uit openbaring is, maar al helemaal niet dat het Jeruzalem is. Vaak is dat een teken dat het waar is, zoals ook nu weer. ;)

Wil je me hiermee nu een hart onder de riem steken bij mijn vasthouden aan de gedachte dat met die "Hoer" noch Rome, noch Jeruzalem, noch Babylon wordt bedoeld??? ;)

Ik wil je altijd een hart onder de riem steken zoals je ook wel weet, maar dit is de bekende uitzondering die de regel bevestigt! :E

Wat deze kwestie aangaat sluit ik mij volledig aan bij de goede dokter Holwerda en aangezien hij gereformeerd is zou jij hem ook eens moeten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh? Alleen al dat ND-artikel waarnaar je verwees somt al enige tegenargumenten op...

Dat zei ik toch al? :) '....zijn [Dr. D. Holwerda] exegese werd unaniem verworpen (zo ook door de recensent onder de link).'

En bovendien: ben jij dan in staat om alle lectuur en literatuur die er binnen de "grefowereld" wordt gepubliceerd te lezen? Of maak je hieruit ook een keuze???

Natuurlijk maak ik een keuze maar juist omdat de professor een 'ander' gereformeerd geluid verkondigt kan ik hem van harte aanbevelen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Oké terug naar het onderwerp.

Aanhaling uit Wikipedia:.....

Dat Babylon de Grote een religieus rijk is, mag worden aangenomen door de vermelding dat ze alle naties misleidt door middel van haar "spiritistische praktijken". Zie openbaring 18:23

Wat beeldt deze symbolische hoer af? Het is dan redelijk de conclusie te treken dat Babylon de grote geen politiek of commercieel rijk is, maar een wereld religieus rijk.(Openbaring 18:3,9,10,15-17)

Uit het onderstaande blijkt ook duidelijk dat Babylon de Grote (de Hoer van Babylon) niet de politek is en de handelaren zijn maar het wereldrijk van valse religie:......

(Openbaring 18:9-11) . . .En de koningen der aarde die hoererij met haar hebben bedreven en in schaamteloze weelde hebben geleefd, zullen over haar wenen en zich in droefheid om haar slaan, wanneer zij naar de rook kijken die van haar verbranding afkomt, 10 terwijl zij uit vrees voor haar pijniging op een afstand staan en zeggen: ’Wat jammer, wat jammer, gij grote stad, Ba̱bylon, gij sterke stad, want in één uur is uw oordeel gekomen!’ 11 Ook de reizende kooplieden der aarde wenen en rouwen om haar, omdat er niemand meer is die hun overvloedige voorraad koopt,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De hoer van Babylon rijdt op het beest: de antichrist, dus dat is de valse eindtijdreligie van de antichrist, waar valse religie in de kerk een deel van uitmaakt. Ga uit haar, Mijn volk.

:# altijd mooi, de one-line-exegese. Heel wat dominees en priesters zouden daar wat van kunnen leren.

Maar voor de zekerheid: heb je het topic gelezen? En zo ja, waar reageer je dan precies op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hoer van Babylon rijdt op het beest: de antichrist, dus dat is de valse eindtijdreligie van de antichrist, waar valse religie in de kerk een deel van uitmaakt. Ga uit haar, Mijn volk.

:# altijd mooi, de one-line-exegese. Heel wat dominees en priesters zouden daar wat van kunnen leren.

Maar voor de zekerheid: heb je het topic gelezen? En zo ja, waar reageer je dan precies op?

Dat is Jip en Janneke exegese. Ik heb het doorgelezen, reageerde op eclammers. Ik had eigenlijk alle Babylonnen erbij gezet, maar toen las ik dat het daar niet om ging, dus die heb ik maar weggehaald. Ik wist nooit wat het was, deze heb ik van Maurice Sklar. De ware gelovigen moeten oppassen voor valse leer in de kerk. Ik vond dit altijd wat overdreven, totdat ik een dienst van Joshua Mills bezocht pasgeleden. Dat was toch echt wel New Age.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat is Jip en Janneke exegese. Ik had eigenlijk alle Babylonnen erbij gezet, maar toen las ik dat het daar niet om ging, dus die heb ik maar weggehaald. Ik wist nooit wat het was, deze heb ik van Maurice Sklar. De ware gelovigen moeten oppassen voor valse leer in de kerk. Ik vond dit altijd wat overdreven, totdat ik een dienst van Joshua Mills bezocht pasgeleden. New Age in de kerk.

Helder. Ik ben erg vóór Jip en Janneke exegese op zijn tijd, en ik kan me prima vinden in jouw exegese hier. Het mooie van de Schrift, en zeker van de Apokalyps, is dat je er vrij goed mee kan zeggen wat je wil. Echt foute exegese bestaat niet, aangezien er geen norm is om deze aan te toetsen. Daarmee levert iedere exegese wel interessante inzichten op, hoewel het vooral inzichten zijn in de bedoelingen van de exegeet, en nauwelijks inzichten in de bedoelingen van de auteur.

Dit topic is geen poging iets te zeggen over "de" exegese van de Apokalyps, of van de hoer Babylon. Het is een poging iets te zeggen over de Kerk, aan de hand van de hoer Babylon.

De zorg om valse leer lijkt me heel reëel, zeker waar een systeem om de prediking te toetsen aan een heldere leer ontbreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hoer van Babylon . (Openbaring 17)

Alvorens mijn betoog te beginnen wil ik stellen dat in de Bijbelse symboliek de vrouw symbool staat voor een kerk .

In het vijfde hoofdstuk van de brief aan de Efeziërs schrijft Paulus over het huwelijksleven . Dit huwelijksleven wordt vergeleken met de verhouding tussen Christus en zijn kerk .

V25 : 25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft,

V28-29 : 28 Zo zijn ook de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het zoals Christus de gemeente,

V32 : 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en op de gemeente.

Ook in het oude testament wordt Gods volk Israël vergeleken met een vrouw : er kunnen vele

teksten aangehaald worden :maar laat me slechts verwijzen naar hoofdstuk 16 van Ezechiël .

waar een zinnebeeldige beschrijving gegeven wordt van Gods volk als een aangenomen vrouw

( Best eerst eens het hoofdstuk lezen)

In het boek Openbaring worden twee vrouwen met elkaar vergeleken :

+ De vrouw uit Openbaring 12 die symbool staat voor Gods gemeente

+++ De vrouw uit openbaring 17 die beschreven wordt als de hoer van Babylon .

De verschillen zijn dan ook opmerkelijk :

+ Terwijl de vrouw uit hoofdstuk 12 gezien wordt aan de hemel, omgeven door hemellichamen (12:1);

+++ zit de tweede aan vele wateren omringt door de koningen der aarde (17:1-2) .

+ De eerste wordt vervolgd en verdrukt door de draak,(12:13)

+++ terwijl de tweede zich laat leiden door de draak (17:3), en Gods volk vervolgt (17:6) .

+ De eerste was een verbannene en moest vluchten in de wildernis (12:6) ,

+++ terwijl de tweede troonde als een koningin, gekleed in purper en scharlaken, versierd met goud en edelstenen (17:4)

+ De eerste wordt door God onderhouden in de woestijn (12:14),

+++ terwijl de tweede dronken is van het bloed der heiligen (17:2) .

+ De eerste is moeder van de Messias (12:5) en van de overigen van haar nageslacht (12:17),

+++ de tweede is moeder van de hoeren en de gruwelen der aarde (17:5) .

Laten we nog enkele verzen van hoofdstuk 17 onder de loep nemen :

V1 1 En een van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren,

die zit aan vele wateren : de uitleg wordt gegeven in vers 15 : 15 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natien en menigten en volken en talen.

2 met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.

met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben : Dit duidt op de onwettige verhouding tussen kerk & wereld . De politieke machten van de wereld zullen hun autoriteit en hulpbronnen ter beschikking stellen van “de grote hoer “ . Daarmee gaat zij proberen haar geestelijke autoriteit op te leggen aan de bewoners der aarde . Vergelijk met : Openbaring 13:3b : en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna , 4 en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan het beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren?

3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens.

een scharlakenrood beest : dit zijn de koningen der aarde (de politieke machten)

Vergelijk met Daniël 7:17 : 17 die grote dieren, die vier, zijn vier koningen die uit de aarde zullen opkomen; ( 18 : daarna zullen de heiligen des Allerhoogsten het koningschap ontvangen, )

4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.

Een beeld van de vermenging van Christelijke & heidense leerstellingen . Een totaliteit van pracht en praal, dat de zinnen betovert en mijlenver staat van het oorspronkelijke, eenvoudige Christendom .

5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde.

een geheimenis : vergelijk met 2 Thessalonicenzen 2:7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; wacht slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is.

het grote Babylon : symbool voor de valse godsdienst in de loop der tijden . Hier duidt het duidelijk op de toestand van het officiële Christendom op het einde der tijden .

moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde : Geestelijke hoererij slaat op het samengaan van kerk & staat . Dus in die mate dat het protestantisme beroep zal doen op de staat om haar ideeën door te drukken, in die mate zijn zij “kind†van het grote Babylon .

6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.

Denken we aan de inquisitie, aan de brandstapels, kruistochten, godsdienstoorlogen …

7 En de engel zeide tot mij: Waarom verbaast gij u? Ik zal u het geheimenis van de vrouw zeggen en van het beest met de zeven koppen en tien horens, dat haar draagt. 8 Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en het zal opkomen uit de afgrond en het vaart ten verderve; en zij, die op de aarde wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn.

9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen waarop de vrouw gezeten is.

De zeven bergen zijn een duidelijke verwijzing naar ROME : wat trouwens verduidelijkt wordt In vers 18 : 18 En de vrouw, die gij zaagt, is de grote stad, die het koningschap heeft over de koningen der aarde. ….

---------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Alvorens mijn betoog te beginnen

Je hebt dit topic niet gelezen of totaal niet begrepen he?

Mag hoor, daar niet van. Maar ik stel het even vast.

Mogelijk dat de crew dit topic tzt wat wil opschonen. Veel zou naar een ander topic kunnen verhuizen, want is best heel boeiend, maar heeft echt geen derriere te maken met dit topic :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oké terug naar het onderwerp.
Misschien toch eerst even de openingspost lezen :#

Dit topic gaat NIET over de vraag "wie zou toch de hoer van Babylon kunnen zijn?" maar over een poging iets te communiceren over de Kerk, aan de hand van het verhaal over de hoer van Babylon.

Zoals blijkbaar nog anderen op de site vind ik het totaal nogal verwarrend.

U neemt als titel van een topic " de hoer van Babylon" en volgens bovenstaand antwoord gaat uw topic blijkbaar niet over de hoer van Babylon maar betreft het een communicatie over de Kerk.

En toch begint u uw artikel van 21 juli 201 met de vraag:

Wie is \"de hoer van Babylon\"?

en als iemand reageert op uw antwoord betreffende wie die hoer is , is dit volgens u offtopic.

....????

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Oké terug naar het onderwerp.
Misschien toch eerst even de openingspost lezen :#

Dit topic gaat NIET over de vraag "wie zou toch de hoer van Babylon kunnen zijn?" maar over een poging iets te communiceren over de Kerk, aan de hand van het verhaal over de hoer van Babylon.

Zoals blijkbaar nog anderen op de site vind ik het totaal nogal verwarrend.

U neemt als titel van een topic " de hoer van Babylon" en volgens bovenstaand antwoord gaat uw topic blijkbaar niet over de hoer van Babylon maar betreft het een communicatie over de Kerk.

En toch begint u uw artikel van 21 juli 201 met de vraag:

Wie is \"de hoer van Babylon\"?

en als iemand reageert op uw antwoord betreffende wie die hoer is , is dit volgens u offtopic.

....????

ja, dat merk ik :)
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid