Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

PE: wat waren voor jou dé punten waarop God aanwezig moest zijn? En hoe moet God jou Zijn Liefde tonen, als je Hem al van te voren uitbant, omdat je zegt: ik kan het zonder Hem af...

------------------------

Ik ban hem niet van te voren uit. Ik heb hem 17 jaar de kans gegeven, in die 17 jaar heb ik heel wat gedaan voor god, mijn hele leven staat in het teken van god. Dat ik zeg ik kan zonder hem, dat komt pas later, na verscheidene teleurstellingen, en verscheidene dingen waar ik god op verantwoordelijk stel, die ik zie als zijn fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Maar op die manier probeert John je te vertellen dat't je dus niet naar Hem leidt. Want er is 1 God. Snappie het een beetje?
smile.gif

Nee, John beweert dat ik niet in Jezus of de Heilige Geest geloof. Dat ik alleen in God (en Godin) zou geloven. En dat klopt niet.

Ik geloof in God:

Ik geloof dat Hij het leven gemaakt heeft. En op zo'n manier, dat het leven nieuw leven kon scheppen. Dat uit zaadjes weer nieuwe plantjes groeien. Dat door natuurlijke selectie alles sterker wordt. En door die natuurlijke selectie bestaat ook de evolutie.

Ik geloof dat Jezus bestaan heeft. En net zoals alles in het leven blijft ook hij voortbestaan (ik geloof namelijk dat elke ziel eeuwig is). En ik geloof ook dat hij bepaalde krachten had. Ik denk dat Jezus in zijn manier van leven dichter bij wicca stond dan jullie beseffen. Maar je hebt wel half gelijk, want ik geloof niet dat Jezus dezelde is als God.

En ik geloof in de Heilige Geest. God is niet lichamelijk, en dus is Hij geestelijk. God en de Heilige Geest is daarom voor mij hetzelfde, alleen een andere benaming.

Een God en een Godin? Ik geloof dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is. Hij is tenslotte compleet. God is voor mij geen persoon, maar een geheel. Dus in feite is Hij 1 God, en tegerlijk verschillende.

Vergelijk het maar met een bos. Een bos is 1 geheel, en tegelijk bestaat het bos uit aarde, bomen, dieren, etc. God is niet simpelweg de baas van de wereld, maar God {b}is{/b} de wereld.

Ook geloof ik dat alle verschillende Goden van verschillende religies in feite 1 God is. We hebben het dus allemaal over hetzelfde, maar geven er allemaal een andere naam aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over dat alle goden dezelfde God zijn: waarom spreekt God dit dan tegen?

God en godin zijn hele andere 'goden' dan onze God - en Essie, als je wel gelooft in de Drie-eenheid, waarom niet in de Bijbel?

PE: je bant Hem nu uit. Ik weet niet waarvoor jij Hem verantwoordelijk houdt, maar zou het kunnen dat je door deze negatieve dingen de positieve niet meer (helemaal) ziet? Of wilt zien?

Je kunt open staan voor God op 3 manieren: met je gevoel, met je verstand, met je hart.

Hoe staan jullie open voor God en het Christendom? -Vooral voor Essie en PE-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 15:38:57 schreef John het volgende:

Over dat alle goden dezelfde God zijn: waarom spreekt God dit dan tegen?

God spreekt dit niet tegen.

De Christelijke bijbel spreekt dit tegen.

Dat is een verschil...

Quote:
God en godin zijn hele andere 'goden' dan onze God - en Essie, als je wel gelooft in de Drie-eenheid, waarom niet in de Bijbel?

Dat heb ik al een paar keer uitgelegt. Omdat de bijbel naar mijn mening niet eerlijk is. Omdat de bijbel niet klopt met mijn gevoel.

Quote:
Je kunt open staan voor God op 3 manieren: met je gevoel, met je verstand, met je hart.

Hoe staan jullie open voor God en het Christendom? -Vooral voor Essie en PE-

Ja, ik sta open voor God. Ik sta open voor alle religies, en dus sta ik ook open voor de bijbel. Er zijn dingen uit de bijbel waar ik het mee eens ben, en met andere dingen weer niet. Dat ik er over nadenk en het niet met alles eens ben, betekend niet dat ik er niet voor opensta.

Hoe ver sta jij open voor wicca of andere religies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

He Essie, jij schrijft dat je ook geloofd dat God het leven heeft geschapen. Is dat inclusief het heelal? Je geloofd in een eeuwige ziel, was die ziel er dan al of is dat vanaf je geboorte? 'k weet er niet zo veel van snappie? Oja ik heb nog een vraagje, hoe weet je in jouw geloof wat goed en wat verkeert is. Is dat alleen je gevoel of is er nog iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 15:51:03 schreef P.E. het volgende:

Kijk john ik weet het niet, ik heb juist een christelijk kamp achter de rug, en alles komt weer op me af, ik weet het gewoon niet.

Zeker de negatieve dingen komen het sterkst?

Ik merk dat jij wel terug wilt, maar nog niet precies weet hoe - omdat je juist met die negatieve ervaringen geen raad weet...

Heb je hier al eens met iemand over gesproken? Dus niet zoals wij nu doen, maar echt alles -over dit onderwerp- vertellen, bijna tot in de kleinste detail...Dit kan je verder helpen, om ook juist in die negatieve dingen, iets -al is het maar heel klein- positiefs te zien.

En Essie: hoe kun je geloven in God maar niet in Zijn Woord? Want de Bijbel is Zijn woord...

En hebben jullie als heksen ook een soort van Bijbel??

In hoeverre ik open sta voor andere geloven: voor anders Christelijk geloven (dus niet katholiek) sta ik nog wel redelijk ver open. Maar voor geloven die tegen het Christelijke geloof -en de Bijbel- in gaan, daar sta ik niet voor open.

Even een vergelijking:

stel jij hebt iets waardevols, en komt oog in oog te staan met iemand die het wil stelen. Wat denk je van die man?

Ik zal zelf even antwoorden: ik zal die man respecteren, en accepteren zoals hij is. Maar zijn daad (die hij wil plegen of al gepleegd heeft) niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah inderdaad john, ik heb al met velen erover gesproken en nagedacht. Ik denk dat ik langzaam maar zeker aan het terugkeren ben. Ik kom er wel.

En over die vergelijking, als dat echt zou gebeuren dan heb ik geen respect voor die man als persoon en zal ik hem in elkaar slaan. Dat klinkt hard, maar dat is de manier hoe ik op dit moment zou handelen, ik ga er niet om liegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben blij dat je eerlijk bent en merkt dat je terug aant keren bent.

Moet je bekennen dat ik daar ook vaak last van heb gehad en nu nog soms hoor. Tis geen gemakkelijk taak, de persoon los te zien van de daad.

Maar ik bedoelde deze vergelijk om aan te geven hoe je de persoon los moet proberen te zien van de daad - hoe lastig dit ook is. Maar ik merk voor mezelf dat je dan een kruis minder hebt, want wat die persoon nu doet, dat doet jezelf niks/minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze wel willen vergeven - en hoop dat dat na een langere tijd ook zal lukken. Let op wat ik zeg: na langere tijd...dus ik weet van mezelf dat ik dit niet 1-2-3 kan.

Wees zoals Jezus op het Kruis: wees bereidt om zelfs de ergste moordenaar te vergeven.

Helaas is dit meestal lastiger omdat deze vaak geen spijt hebben. Een hulpmiddeltje: plaats ze onder het Kruis van Jezus, en zij zullen zien wat ze verkeerd hebben gedaan. Zij zullen dan vergeving vragen, smeken. Probeer hen dan te vergeven. - Dit alles in gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi, maar wel pijnlijk hoor - je moet iets gaan vergeven wat jou wel nog -veel- pijn doet!

Pas nog moeten doen, gelukkig geen moordenaar, maar die persoon had mij door wat ze gedaan heeft wel bijna vermoord (figuurlijk, door woorden).

Het lukte dus ook niet na één keer proberen te vergeven...dat was vergeven met het verstand - nog niet met gevoel en met het hart. Na een tijdje was dit pas - en wat die persoon nu nog doet, het maakt me niet uit, het raakt me niet. De wond is als het ware -voor haar- genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd gemakkelijk denken en praten over situaties zolang je er zelf niet mee geconfronteerd wordt. Abortus, euthanasie, een dierbare die wordt vermoord, een vriend die zelfmoord pleegt.. je kunt erover nadenken en vooraf bedenken wat je zou doen en wat juist is volgens je geloof, maar het is toch ff wat anders als je zelf in een situatie beland waarin je moeilijke beslissingen moet nemen. Lees de bijdragen van JustNick maar eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kheb toch echt absoluut niet makkelijk praten - heb genoeg vergelijkbare situaties meegemaakt. Idd niet dat er iemand echt is vermoord, maar je zou het daar echt mee kunnen vergelijken.

En PE en ik hebben hier niet gezegd: omdat ik dit geloof doe ik het zo, nee, we hebben naar waarheid gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...
Gast Anon_phpbb

Het is mij opgevallen dat er extreem veel mensen hier echt in God geloven (logisch eigenlijk, de site gaat erover) maar dan vraag ik mij af : waarom? En begin aub niet over God die de weg leidt enzovoort, want srry, maar dat kan ik echt niet geloven. Vele zeggen dat God er is om naar je te luiteren en te helpen, maar hij heeft niet naar mij geluisterd en mij nog minder geholpen. Door het feit dat ik even vertrouwen in hem had gesteld ben ik niet alleen al mijn geloof kwijt, mijn leven heeft ook een flinke deuk gekregen.

Ook krijg ik nooit ECHTE antwoorden op vragen die ik heb: mijn lerares van godsdienst zei dat God niks van de slechte dingen in de wereld veroorzaakt, maar er ook niks aan kan doen. Mijn vraag dan: wat voor nut heeft God???? Hij veroorzaakt niks, en aan hetgeen dat er gebeurt doet hij niks. Zoek maar eens een logisch antwoord daarop. Ook zeggen sommigen dan : dat is God niet, dat is de Bijbel en de paus die dat daar van maken! Ok, srry hoor, maar moeten de bijbel en de paus normaal niet het voorbeeld geven? Want het is echt een super voorbeeld, die paus, mensen zijn gelijk voor God maar een homopriester mag niet? God wil niet dat mensen lijden maar de paus wil alle condooms in Afrika verbranden? Jaja, logisch dat die godsdienst van vandaag is.

Ik wil niemand beledigen, want ik heb respect voor mensen die zeggen dat ze geloof en hoop putten uit het feit dat God naar hen LUISTERT. Maar dat er mensen zijn die zeggen dat God dan ook iets voor hen doet, dat kan ik niet aanvaarden. Want als alle mensen voor God gelijk zijn, dan vraag ik mij af waarom hij niet even naar mij geluistert/mij geholpen heeft. God is één tegenstrijdigheid, en dat maakt het voor mij onmogelijk ook maar even in Hem te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste welkom! bye.gif

Ten tweede: Wij zijn mensen, God = God. Hij volgt andere regels dan wij. Hij heeft andere plannen dan wij. Wij aards mensjuh rennen maar heen weer steeds te klagen over vanallez maar daar draait je hele leven niet om. Wij zijn hier om deze wereld een beetje beter te maken en niet slechter. Mag ik even een bijbeltekst aanhalen?:

Mathheus 6:25-34

25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Hierin worden veel vragen beantwoordt. Gods wegen zijn nogsteeds onderdoorgrondelijk. Veel mensen vergeten ook nogsteeds dat wijzelf die schuld op ons hebben afgeroep en dat de duivel hier oowk nog rondloopt(Nog maar effe want hij heeft allang verloren maar toch)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zo, dus alles roepen we zelf over onszelf af of de duivel heeft er mee te maken? Ik kan je dit wel zeggen : mijn moeder heeft nooit iets gedaan om haar dood zelf te veroorzaken, ze leefde altijd heel gezond en al wat je wil, ze heeft echt ALLES geprobeerd, en toch is ze gestorven. Eerlijk hé? Hij zal haar wel goed ontvangen hebben in z'n hemel, want het was haar tijd om te gaan, zeker? Sorry, maar het was nog niet tijd om te gaan, en dat heb ik Hem ook gevraagd, en Hij heeft niet geluisterd. Ik zou wel is willen weten wat voor zonden ze begaan heeft om dit te verdienen. Ik klaag niet (zoals de bijbeltekst suggereert) om kleren of eten of wat dan ook, zelfs niet om mijn eigen leven, maar het feit dat het hare geëindigd is, is voor mij genoeg bewijs dat God niet bestaat. Want je kan wel zeggen : je moet van God geen wonderen verwachten, maar wat kan je dan wel verwachten? Wat heeft Hij te bieden? Troost al zeker niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 18 februari 2004 16:32:05 schreef Solleke het volgende:

Ik kan je dit wel zeggen : mijn moeder heeft nooit iets gedaan om haar dood zelf te veroorzaken, ze leefde altijd heel gezond en al wat je wil, ze heeft echt ALLES geprobeerd, en toch is ze gestorven. Eerlijk hé? Hij zal haar wel goed ontvangen hebben in z'n hemel, want het was haar tijd om te gaan, zeker? Sorry, maar het was nog niet tijd om te gaan, en dat heb ik Hem ook gevraagd, en Hij heeft niet geluisterd.

En als ze 90 was geworden? Was je dan wel er "klaar" voor? Was et dan minder erg? En waarneer is het "de tijd" voor iemand om dood te gaan? Dat weet geen mens alleen God. En God weet ook hoe moeilijk jij het er mee hebt. Denk je soms dat Hij dit voor Zijn lol doet ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik had met plezier alles over en van God gelooft als ze 90 was geworden. Maar 40 met 3 kinderen waarvan eentje 6???? Het zou er nog maar aan ontbreken dat Hij het voor de lol deed. En als de gedachtengang van God zo gaat, dan kan ik Hem toch niet volgen...

*Geloven in God is makkelijk als het goed gaat, maar wacht tot het slecht gaat. Waar zal je zijn met je dierbare God als je leven verwoest is, als je niets meer hebt om voor te leven en als alle vragen die je over God hebt beantwoord worden met het simplistische : het was Zijn wil?*

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid