Spring naar bijdragen

airco of wonderboom?


Aanbevolen berichten

God had voor Jona een wonderboom. Hij had het dan niet meer zo warm. Maar toen die boom verdween bad Jona dat hij mocht sterven! Dat is nogal wat! Tegenwoordig gebruiken wij airco's. Airco's zorgen voor nog meer opwarming der aarde. Is het wel geoorloofd als christen een airco te gebruiken? Het is een energie verslinder.

Wat vinden jullie?

Info over de wonderboom (hoe prachtig!)

link

Wonderboom zijn zijn wonderbonen zijn erg giftig. 15/20 zaden eten... Gelukkig had Jona dat niet gedaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar je mag ook niet douchen, autorijden, elektrisch scheren, de wc doortrekken, Nintendo DSen of senseobocht zetten. Allemaal energie verspilling. Met juten zak ende plaggenhut zult gij uw dagen doorbrengen!

ps airco is ok, het gaat erom dat je bewust omgaat met energie in het algemeen. airco tijdens grote hitte past daarin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van airco, ik vind het zelf een onnodige vorm van energieverbruik, maar ja, wat ik onnodig vind zullen anderen niet zo zien (en omgekeerd). Zorgvuldig omgaan met energie vind ik een must, maar hoe je dat concreet invult is aan jou.

Wat die wonderboom er mee te maken heeft snap ik trouwens nog steeds niet, maar dat zal wel aan mij liggen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God had voor Jona een wonderboom. Hij had het dan niet meer zo warm. Maar toen die boom verdween bad Jona dat hij mocht sterven! Dat is nogal wat!

Kan je Jona wel betrekken op deze tijd op de manier zoals jij dat nu doet. Nineve was de plaats van het kwaad, een plek waar Jona niet naar toe wilde gaan. Jona probeerde zijn roeping ook te ontlopen on probeerde te vluchten voor God. De hitte die Jona treft is de straf van God voor het boos zijn van Jona op God, omdat Hij Nineve redt. Dit verhaal toont dus niets aan over energie verbruik, maar de boosheid van Jona met betrekking tot het genadewerk van God.

Quote:
Tegenwoordig gebruiken wij airco's. Airco's zorgen voor nog meer opwarming der aarde. Is het wel geoorloofd als christen een airco te gebruiken? Het is een energie verslinder.

Waar komt de notie vandaan dat energie gebruiken de aarde opwarmt. Wat maakt iets een energie verslinder, wie of wat definieert dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, het is goed om er over na te denken, maar bedenk wel dat je bijvoorbeeld dan ook geen tv meer kan kijken, voedsel geïmporteerd uit het buitenland kunt eten, autoritjes kunt maken en ga zo maar door. Trouwens, heb je dit vraagstuk al aan mensen van de gemeente voorgelegd? Anders was de stroom die je ervoor gebruikte om dit topic te plaatsen (kun je waarschijnlijk best een airco een uur laten draaien als je kijkt wat servers verbruiken) ook zondige verspilling.

Ik denk dat je rustig de airco aan kan zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt mij nogal bijzonder banaal in de oren, dat het verhaal van Jona enkel bedoeld is om ons duidelijk te maken dat we geen mechanische verkoeling mogen toepassen in het zweet des aanschijns. Sowieso moet je altijd oppassen met mensen die de Schrift graag voor hun karretje spannen om hun linkse, groene praatjes te "onderbouwen."

Nee, het gebeuren met de wonderboom is juist een klein staaltje milde humor in de Schrift. Jona had geen zin om tot het niet-Joodse Ninevé te profeteren. Alsof die heidenen zich zouden kunnen bekeren! Zijn boodschap brengt hij dan ook zo weinig subtiel, dat het bijna lachwekkend wordt: "Veertig dagen nog, en Nineve wordt met de grond gelijk gemaakt!" Ja, zo kun je het ook zeggen inderdaad.

Jona is misschien wel het klassieke geval van de profeet die graag ziet dat zijn woorden uitkomen, die graag hel en verdoemenis predikt, zéker tegen hen die niet bij God zouden horen. Als God de stad dan spaart, omdat Ninevé zich ineens bekeerd en diepe berouw toont, dan is Jona geïrriteerd. Hij had geroepen dat de stad vernietigd zou worden, en nu laat God de stad heel. Dan sta je als profeet toch redelijk voor schut.

Hij bekommert zich daarom meer om die boom die hem koelte schenkt. Dát is nu iets waar hij écht iets aan heeft. En wordt nog chagrijniger als God die boom weer laat verdwijnen. Eerst zet God hem voor schut door Ninevé te laten staan en nu zet God hem wéér voor schut, door die boom ineens te laten verdwijnen. Hoe kan God nu zo de gevoelens van Jona kwetsen? Hij is dan nog liever dood: "De dood is mij liever dan het leven." Wat heb je nu aan zo'n profeert, waar God maling aan lijkt te hebben?

God wijst hem dan op liefdevolle, vriendelijke wijze terecht, bijna zoals een grootvader zijn kind een wijze les meegeeft: "U bent begaan met de ricinusboom, waarvoor u niets hebt gedaan en die u niet hebt opgekweekt, die boom die tussen de ene nacht en de andere is opgeschoten en vergaan. En zou Ik dan niet begaan zijn met Nineve, de grote stad, waar zoveel mensen wonen, meer dan twaalf tienduizendtallen mensen, die het verschil tussen hun rechterhand en hun linkerhand niet weten, en ook nog zoveel dieren?"

Jona heeft van dit verhaal dus niet geleerd dat hij geen airco mocht nemen, als die dingen toen al uitgevonden waren. Hij leerde hier zijn egoïsme opzij te zetten en zich, net als God zelf, écht te bekommeren om het zieleheil van degenen aan wie hij moet verkondigen. Hij leerde dat een profeet slechts ten dienste staat van God en niet van zichzelf. Ook al zou dat betekenen dat God een voornemen uiteindelijk niet uitvoert en de profeet zijn woorden niet vervuld ziet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik geloof eigenlijk ook niet zo in het "energie gebruiken warmt de aarde op" sprookje, voor ieder persoon (lees wetenschapper) die beweert dat het warm is, is er minstens 1 die het tegendeel bewijst...

het hele global warming sprookje is een sprookje dat in stand gehouden wordt door de "groene" bewegingen, immers op grond daarvan vangen zij subsidie... gaan zij vertellen dat ze fout zaten, weg subsidie, weg dikke mercedes en weg duur huis op kosten van de verbruiker...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verband met de wonderboom en de airco is dat de boom ook verkoeling geeft, je beschermt tegen de zon. In die jaren kon het dus ook al erg warm zijn.

In de Bijbel wordt gesproken dat je de aarde moet bewerken. Ik heb steeds last van een dringende schuld gevoel van het gebruik. Ja, inderdaad het eten in de supermarkt. Kun je in de Bijbel een aanwijzing vinden dat het niet geoorloofd is dat je TV kijkt of een airco gebruikt? Ik kan de Bijbel maar moeilijk plaatsen in deze cultuur. Totaal anders leven wij nu als toen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik geloof eigenlijk ook niet zo in het "energie gebruiken warmt de aarde op" sprookje, voor ieder persoon (lees wetenschapper) die beweert dat het warm is, is er minstens 1 die het tegendeel bewijst...

Naast dat dit gewoon niet waar is, blijft het een feit dat energiegebruik zelfs los van global warming minder goede kanten heeft. Waar komt die energie bijvoorbeeld vandaan? Fossiele brandstoffen raken ooit op en een echt werkbaar alternatief is nog niet uitgebouwd, en ik mag hopen dat je wel gelooft in het kernafval-sprookje. We're-all-gonna-die-doemscenario's zijn misschien niet nodig, maar ik zie wel reden genoeg om een beetje bewust met energie om te gaan en niet nodeloos te verspillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alternatieven voor fossiele brandstoffen zijn er enkel nog niet overvloedig vanwege de onwil van de mensen.

Daarnaast is het wel goed om verstandig om te gaan met energie - maar niet krampachtig.

Hierbij nog even een link naar het Bijbelboek Jona, omdat het zo'n klein Bijbelboek is en je het heel snel gelezen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ikbenBen, begrijp je daarom misschien een beetje waarom de meeste christenen niet enkel de Schrift als bron van Waarheid zien? De Schrift is mooi, maar we hebben Christus nodig om hem ook in deze tijd te kunnen duiden. De schriftgeleerden hadden ook de Schrift, maar begrepen het niet. Zelfs de apostelen begrepen het aanvankelijk niet. Pas toen Christus hen na zijn Verrijzenis de Schrift uitlegde, de Wet actualiseerde en op Hem betrok, werd alles duidelijk. Niet eerder, niet later.

Zo hebben ook wij naast de Schrift ook Christus nodig die de Schrift uitlegt en actualiseert. En Christus is hier met zijn Lichaam, dat de Kerk is, op aarde aanwezig. Zo ik geloof uiteraard en met mij dus die meeste christenen. En één ding kan ik je wel verklappen: het verhaal van Jona gaat écht niet over de opwarming van de aarde, maar over hetgeen ik probeerde uit te leggen. Iemand die dat verhaal durft te misbruiken voor "het groene doel," zou zich diep moeten schamen voor zulke brutaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Schrift is mooi, maar we hebben Christus nodig om hem ook in deze tijd te kunnen duiden. De schriftgeleerden hadden ook de Schrift, maar begrepen het niet. Zelfs de apostelen begrepen het aanvankelijk niet. Pas toen Christus hen na zijn Verrijzenis de Schrift uitlegde, de Wet actualiseerde en op Hem betrok, werd alles duidelijk. Niet eerder, niet later.

Zo hebben ook wij naast de Schrift ook Christus nodig die de Schrift uitlegt en actualiseert. En Christus is hier met zijn Lichaam, dat de Kerk is, op aarde aanwezig.

Of beter gezegd: de Heilige Geest.

Joh 14,26

maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou die Airco maar wel gebruiken, nu kun je het nog betalen, straks laten we dat soort energie verspillers uit zuinigheid wel achterwege. Dat is het leuke van situaties waarbij het eindresultaat al vast staat en het alleen nog de vraag is via welke weg dat resultaat bereikt gaat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk is anders. Overigens staat het resultaat nog lang niet vast zolang we in staat blijven om aan energie te komen buiten de niet-duurzame energiebronnen om.

Het resultaat staat wel vast, de vraag is slechts hoelang het duurt voor het bereikt wordt. Zie mijn onderschrift. Maar hier is al een ander topic over, als we hierover verder gaan moeten we dat daar maar doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid