Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

hieronder een aantal redenen waarom ik geloof dat paulus een ware apostel van Christus Jezus was.

dit omdat ik vaak van mensen hoor dat ze het niet zo zeker weten, omdat hij dingen zegt die in hun ogen tegen de rest van de bijbel ingaat.

let aub niet op mijn spelfouten, ik heb dyslexie namelijk.

- God sprak tot hem, hier waren mensen bij die weliswaar niet gehoord hadden wat er werd gezegd, maar wel iets zagen gebeuren.

- hij was blind geworden.

- God sprak tot iemand anders over hem (Ananias)

- de mensen die het meeste recht hadden om hem te wantrouwen accepteerde volledig zijn autoriteit.

neem nou Petrus, hij was 'de man' onder de Christenen, en dan opeens komt Paulus er aan, een vijand van de Christenen, en hij zegt, ik ben nu ook apostel.

als er iemand wantrouwig kon zijn was het Petrus wel (en dan word die ook nog eens in het openbaar vermaant door paulus.)

en lees wat petrus zelf zegt in 2 petrus 3:15-16 :

Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken. 16 Hij schrijft dit overigens in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.

- hij doet wonderen en tekenen (dit kan wel is waar ook vanuit demonische machten komen, maar zijn levensstijl bevestigt dat hij God diende en niet de Satan.

dit zijn feiten door velen ooggetuigen gezien, en voor zover ik weet zijn er geen ooggetuigen opgestaan die zeiden dat dit niet zo is.

- Zijn brieven zijn ingewikkeld, maar bevestigen alleen maar wat Jezus ook leerde,

hij leert ons bijvoorbeeld in rom 7 over de wet en dat wij in christus dood zijn voor de wet

en geeft als voorbeeld dat een vrouw als haar man dood gaat, vrij is om te trouwen met een ander.

die vrouw dat zijn wij, die eerste man is de wet, de nieuwe man is Christus.

daarin is de wet vervuld, en zijn wij onder zijn autoriteit.

Christus bevestigde en versterkte alle morele wetten, oftewel bijna alle tien geboden, behalve de sabbat. alle ceremoniële wetten zijn vervuld in Christus.

- zelfs de demonen erkende hem als autoriteit hand 19:15 ,niet dat de demonen altijd betrouwbaar zijn knipoog_dicht.gif

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie

Ik ben op zoek naar de waarheid, dus wil niet alleen op mijn eigen inzicht vertrouwen, dus als iemand hier iets anders over denkt, laat me weten wat dan en hoe? of als 1 van mijn punten nergens opslaan laat het me ook weten dan zal ik daar over nadenken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus was een door God geroepen apostel, omdat hij rechtstreeks door Christus is geroepen. Paulus erkende ook direct Christus als Heer op weg naar Damascus. Het punt waar veel mensen over lijken te vallen is dat Paulus dinge aan de gemeenten schreef die tegendraads lijken te zijn, maar dat niet zijn. Met name Paulus toonde aan dat het Evangelie ook aan de heidenen toe komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- hij doet wonderen en tekenen (dit kan wel is waar ook vanuit demonische machten komen, maar zijn levensstijl bevestigt dat hij God diende en niet de Satan.

dit zijn feiten door velen ooggetuigen gezien, en voor zover ik weet zijn er geen ooggetuigen opgestaan die zeiden dat dit niet zo is.

Je hebt gelijk.

De Handelingen der Apostelen zijn zeer waarschijnlijk ook door Lucas geschreven en hij bevestigt de status van Paulus.

In de volgende tekst kun je ook zien dat Paulus niet zijn eigen eer zoekt, maar dat hij alle eer voor een genezing aan God geeft.

Quote:
Hand. 14

8 En er woonde te Lystra een man, die geen macht had over zijn voeten, verlamd van de schoot zijner moeder aan, die nooit had kunnen lopen. 9 Deze man luisterde naar Paulus, wanneer hij sprak, en Paulus keek hem scherp aan en zag, dat hij geloof had om genezing te vinden, 10 en hij zeide met luider stem: Ga recht op uw voeten staan! En hij sprong overeind en liep heen en weer. 11 En toen de scharen zagen, wat Paulus gedaan had, verhieven zij hun stem en zeiden in het Lykaonisch: De goden zijn, in mensengedaante, tot ons neergedaald; 12 en zij noemden Barnabas Zeus en Paulus Hermes, omdat hij het was, die het woord voerde. 13 En de priester van Zeus-voor-de-stad bracht stieren en kransen aan bij het poortgebouw en wilde met de scharen offeren. 14 Maar toen de apostelen Barnabas en Paulus dat hoorden, scheurden zij hun mantels en sprongen naar voren onder de schare, 15 uitroepende: Mannen, wat doet gij daar? Ook wij zijn maar zwakke mensen zoals gij en verkondigen u, dat gij u van dit ijdel bedrijf moet bekeren tot de levende God, die de hemel, de aarde, de zee en al wat erin is gemaakt heeft. 16 Hij heeft ten tijde der geslachten, die achter ons liggen, alle volken op hun eigen wegen laten gaan, 17 en toch heeft Hij Zich niet onbetuigd gelaten door wel te doen, door u van de hemel regen en vruchtbare tijden te geven en aan uw harten overvloed van spijs en vrolijkheid te schenken. 18 En hoewel zij zo spraken, konden zij ternauwernood de scharen weerhouden hun te offeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zelfs de demonen erkende hem als autoriteit hand 19:15 ,niet dat de demonen altijd betrouwbaar zijn

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie

Hm, die zou ik niet zo snel gebruiken. Stel je voor, iemand zou heel eenvoudig tegen kunnen werpen dat die demon Paulus kende, omdat die al bij zijn kant hoorde puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zelfs de demonen erkende hem als autoriteit hand 19:15 ,niet dat de demonen altijd betrouwbaar zijn

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie

Hm, die zou ik niet zo snel gebruiken. Stel je voor, iemand zou heel eenvoudig tegen kunnen werpen dat die demon Paulus kende, omdat die al bij zijn kant hoorde
puh2.gif

Dat zou kunnen. Zou niet bijzonder logisch of houdbaar zijn, maar mogelijk inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zelfs de demonen erkende hem als autoriteit hand 19:15 ,niet dat de demonen altijd betrouwbaar zijn

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie

Hm, die zou ik niet zo snel gebruiken. Stel je voor, iemand zou heel eenvoudig tegen kunnen werpen dat die demon Paulus kende, omdat die al bij zijn kant hoorde
puh2.gif

En hoe komt het dan dat de demon Paulus in een rijtje plaatst met Jezus en niet een andere apostel aanhaalt. In de redenatie die je nu neerzet is het ook dat Jezus aan zijn kant hoorde, dan zou het een goede geest zijn. Zou dat het geval zijn, dan hoefde deze niet uitgedreven te worden. De redenatie lijkt leuk, maar klopt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En hoe komt het dan dat de demon Paulus in een rijtje plaatst met Jezus en niet een andere apostel aanhaalt. In de redenatie die je nu neerzet is het ook dat Jezus aan zijn kant hoorde, dan zou het een goede geest zijn. Zou dat het geval zijn, dan hoefde deze niet uitgedreven te worden. De redenatie lijkt leuk, maar klopt niet.

Hi, hi, demonen zijn demonisch sluw natuurlijk zou dan zijn antwoord zijn puh2.gif Door het noemen van hem in één zin met Jezus wordt je op het verkeerde been gezet widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hand. 19

13 Ook enkele rondtrekkende Joodse geestenbezweerders probeerden boze geesten uit te drijven door het uitspreken van de naam van de Heer Jezus. Ze zeiden: ‘Ik bezweer jullie bij Jezus, die door Paulus wordt verkondigd!’ 14 Het waren de zeven zonen van Skevas, een Joodse hogepriester, die dit deden. 15 Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?’ 16 De man die door de boze geest bezeten was, sprong op hen af en ging hen met zo veel geweld te lijf dat ze naakt en gewond uit het huis wegvluchtten. 17 Alle Joodse en Griekse inwoners van Efeze hoorden van dit voorval, dat hen met diep ontzag vervulde; allen prezen en eerden de naam van de Heer Jezus. 18 Veel nieuwe gelovigen kwamen in het openbaar hun praktijken opbiechten. 19 Onder hen waren ook velen die magie hadden bedreven, maar die nu hun boekrollen verzamelden en publiekelijk verbrandden. Toen de waarde ervan werd berekend, kwam men uit op een bedrag van vijftigduizend zilverstukken. 20 Zo zegevierde het woord van de Heer en vond het steeds meer gehoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Petrus accepteerde Paulus misschien wel omdat hij zo'n goed Christen was; Jezus had hem immers geleerd iedereen lief te hebben. Misschien zegt Petrus zijn acceptatie dus meer over het christen-zijn in de praktijk brengen van Petrus dan de heiligheid van Paulus.

Ook zijn er een heleboel mensen die blind waren, waar God mee sprak, waar God mee sprak via anderen, dus dat zijn misschien niet zulke geweldige argumenten.

Maar voor de rest goeie punten en ik ben ook van mening dat Paulus een échte man van God was. Ik vindt hem wel heel fel af en toe; daarin doet hij niet zoals jezus die veel toleranter was. Ook zijn advies wat betreft vrouwen en het ja of nee celibatair leven worden een beetje "feiterig" gepresenteerd (Paulus zegt dat hij er zeker van is dat zijn HEER er ook zo over denkt op een bepaald punt...) terwijl de man gewoon zijn mening geeft; ook nog naar 1 bepaalde gemeente/luisterende groep en niet de hele aarde.

Volgens Paulus hadden vrouwen dus maar in de kerk stil te zijn en achterin te zitten (als er chaos in de kerk was en er oplossingen moesten komen dan hé; niks mis don't change anything) ook vond hij dat het beter is volledig celibatair door het leven te gaan als een uitgangspunt; terwijl God in genesis juist zei dat je vruchtbaar moest zijn als uitgangspunt (Paulus: celibatair, lukt dat niet dan ga je trouwen, God; vruchtbaar, maar ter ere van Mij leven; dus celibatair, mag ook kijk maar naar enkele profeten e.d).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Petrus accepteerde Paulus misschien wel omdat hij zo'n goed Christen was; Jezus had hem immers geleerd iedereen lief te hebben. Misschien zegt Petrus zijn acceptatie dus meer over het christen-zijn in de praktijk brengen van Petrus dan de heiligheid van Paulus.

Ik denk dat de acceptie meer zit in dat Christus Paulus heeft uitverkoren voor een leidende rol in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wist helemaal niet dat er binnen het christendom discussie over bestond of Paulus wel of geen apostel was. Naar eigen zeggen dan wel de minste (1 Kor. 15:9), maar toch. Beweren dat Paulus geen apostel was lijkt mij wel extreem onorthodox. Wat zijn dat dan voor lieden, die dat niet zo zeker weten?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Jezus kon anders ook fel zijn hoor.
knipoog_dicht.gif

Bepaalde farizeeërs huichelaars noemen, grote schoonmaak op het tempelplein houden, etc.

En dit is ook niet mals:

'U bent zonen van de duivel, die is uw vader, en u doet niets liever dan uitvoeren wat uw vader in de zin heeft. Vanaf het begin stond hij de mens naar het leven en bevond hij zich buiten de waarheid, omdat er in hem geen waarheid is. Als hij leugentaal spreekt, spreekt hij zoals hij geaard is: hij is een geboren leugenaar. 45 Maar Mij, iemand die de waarheid zegt, gelooft u niet. 46 Kan iemand van u aantonen dat Ik mij aan bedrog bezondig? Als Ik dus de waarheid verkondig, hoe komt het dan dat u Mij niet gelooft? 47 Alleen degene die uit God is, luistert naar de woorden van God. En daarom luistert u niet, omdat u niet uit God bent.’

(Joh. 8)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we in elk geval over één ding heel duidelijk zijn: Onze Lieve Heer was (en is!) alles behalve een relativerende, tolerante en moderne westerling. Hoe graag sommige christenen dat weleens van Hem willen maken. Het maakt voor Hem wel degelijk uit wat je over Hem gelooft, hoe je je ernaar gedraagt en of je bereid bent het voor Hem op te nemen als het erop aankomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het normale christendom is het echter al zo'n twintig eeuwen volkomen vanzelfsprekend dat Paulus de "dertiende apostel" was. In het begin werd zijn gezag ook al in twijfel getrokken en zelf schreef hij daar in zijn brieven ook al over. Maar al snel genoten zijn brieven veel gezag binnen de eerste kerken en werd zijn apostelschap niet meer betwist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Volgens mij is het in twijfel trekken van Paulus alleen maar een manier om niet naar hem te hoeven luisteren, en dus zijn geboden, verboden en richtlijnen niet te hoeven volgen. Hoe je het ook wendt of keert, Paulus heeft behoorlijk radicale dingen gezegd, maar wel in de naam van de Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid