Spring naar bijdragen

Alleen christenen op school?


Aanbevolen berichten

De laatste tijd is er een discussie over de acceptatieplicht op school, en dan klinkt ook wel eens de vraag of een christelijke school niet-christenen mag weigeren.

Ik vind dat zelf best een moeilijke vraag. Ik heb namelijk zelf met niet-christenen op school gezeten (en ik zit nu ook met niet-christenen op de uni), en ik merk dat ik daar veel aan heb gehad. Op die manier leer je hoe andere mensen denken, en hoe je daarmee om kunt gaan. Als je dan op een streng reformatorische of gereformeerde school zit waar (bijna) iedereen christen is, sluit je je dan niet te veel af van de wereld om je heen?

Daarom hoop ik dat jullie deze vragen willen beantwoorden:

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

De laatste tijd is er een discussie over de acceptatieplicht op school, en dan klinkt ook wel eens de vraag of een christelijke school niet-christenen mag weigeren.

Ik vind dat zelf best een moeilijke vraag. Ik heb namelijk zelf met niet-christenen op school gezeten (en ik zit nu ook met niet-christenen op de uni), en ik merk dat ik daar veel aan heb gehad. Op die manier leer je hoe andere mensen denken, en hoe je daarmee om kunt gaan. Als je dan op een streng reformatorische of gereformeerde school zit waar (bijna) iedereen christen is, sluit je je dan niet te veel af van de wereld om je heen?

nee hoor, valt wel mee. Vroeg of laat kom je er toch wel mee in aanraking, en dan is laat eigenlijk beter want zo goed is 'de wereld om ons heen' niet. Dan ben je ook wat ouder en kun je er mss beter mee dealen.

Quote:

Daarom hoop ik dat jullie deze vragen willen beantwoorden:

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

Ja.. Nee.. Ik vond het prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Ja(protestants christelijk onderwijs, de nietszeggende variant van bijzonder onderwijs)

- Ja, naar mijn ervaring was ik de enige die christen was, aan de andere kant, iedereen die niet evangelisch was beschouwde ik toen als niet gelovig terwijl er ook een klasgenoot naar een Samen-op-weg-kerk in de buurt ging)

- Ik heb in ieder geval veel eelt op mijn ziel gekweekt, er werd veel gevloekt en grof gescholden en regelmatig werd ik gepest als christen. Zowel op de basis als voortgezet onderwijs. Ik had liever wel met meer christenen op school gezeten.

Ik denk trouwens dat je je niet afsluit van de wereld. Je stelt alleen een opvoeding in een christelijk leven veilig. Ergens vind ik het wettelijk verplicht stellen van niet mogen weigeren van niet-christenen een hypocriet negeren van de scheiding van kerk en staat. Naar mijn mening staat de school dicht bij de kerk, ze zijn allebei vormende instituten van kinderen en zouden op dezelfde golflengte met dezelfde normen en waarden moeten opereren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op een protestantse basisschool gezeten waar wel dagelijks met de bijbel begonnen werd op school en we zongen geloof ik elke dag een christelijk lied.

Aangezien het een dorpsschool was in een klein dorp was er überhaupt geen issue wie op die school zat, namelijk 98% van de kinderen. ik denk dat er in het hele dorp 1 gezin was dat naar een speciale school ging 15 km verderop. De meerderheid van het dorp was kerkelijk en ook mensen die nooit naar de kerk gingen lieten hun kinderen naar de zondagsschool gaan.

Middelbare school was ook weer makkelijk. We waren ondertussen verhuisd en uiteraard ging ik naar de enige school voor havo vwo in de buurt, en die school was katholiek. Op deze school werd beduidend minder gedaan aan het geloof. Maar dat vonden mijn ouders niet belangrijk, thuis deden we daar namelijk genoeg aan. Veel belangrijker was of de school een leuke en goede school was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nee hoor, valt wel mee. Vroeg of laat kom je er toch wel mee in aanraking, en dan is laat eigenlijk beter want zo goed is 'de wereld om ons heen' niet. Dan ben je ook wat ouder en kun je er mss beter mee dealen.

Maar heb je dan geleerd er mee te dealen? Want dan weet je misschien niet goed welke stromingen er zijn, waarom mensen niet geloven en waarom ze bepaalde dingen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

Ja een cristelijke Middelbare school

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

Bij mij op school zaten voor 80% buitelanders.

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

Ik had het idee dat er geen of weinig cristenen bij mij op school hebben gezeten. Bij mij werd wel soms het 1e uur uit een boekje de zandkorrel gelezen met bijbelse teksten om de dag mee te beginnen. Veel docenten waaren erg laks. Vaak zodra er uit werd gelezen zat de hele klas andere dinen te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

Ja, basisschool en middelbare school. Hogeschool en universiteit waren neutraal.

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

basisschool: nee.

middelbare school: geen idee.

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

Het heeft me nooit geboeid, en het heeft nooit een rol gespeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom hoop ik dat jullie deze vragen willen beantwoorden:

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

1. Nee (zowel basis-als middelbare school)

2. Volgens mij is de meerderheid niet christelijk

3. Bij mij op school zitten eigenlijk maar weinig mensen die gelovig zijn (ook geen andere religies dan het christendom dus) en dat vind ik wel jammer. Zodra het over geloven gaat wordt het al snel een lacherig gebeuren. Gesprekken over dit onderwerp hebben vaak nauwelijks inhoud. Dat vind ik wel jammer. Ik hoef niet persé bij allemaal christenen in de klas te zitten ofzo, maar ik vind het ook wel jammer dat de mensen om mij heen allemaal min of meer dezelfde gedachte hebben over het christendom; ze vinden het een achterhaald geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom hoop ik dat jullie deze vragen willen beantwoorden:

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

1: Ja, middelbare school, lagere school niet.

2: Ik heb geen idee of er christenen in mijn klas zaten, ik heb er niet echt weet van maar het kan wel, er werd niet echt over gepraat eigenlijk.

3: Toen boeide het me niet zo, ik was zelf niet gelovig en vond dat duidelijk de meest verstandige keuze. knipoog_dicht.gif

Op zich vind ik dat scholen die zich echt willen richten op het samen beleven van een godsdienst wel hun bestaansrecht hebben, en dat ze dan op z'n minst vragen dat alle leerlingen hun gelovig project aanvaarden vind ik prima. Actief onderschrijven is misschien nog wat anders, ik vind het in principe niet verkeerd als scholen dat wensen maar vraag me af hoe je dat controleert en welke grens je aanhoudt. Praktische zaken zijn bij mij ook wel van belang, als er bijvoorbeeld maar één school in de buurt is heb ik al wat meer moeite met een streng toelatingsbeleid aangezien je dan mensen dwing hun kinderen ergens ver weg naar school te doen, wat voor die mensen wel vervelend kan zijn. Dan zou ik zelf eerder geneigd zijn om een open toegangsbeleid te kiezen, vanuit het idee dat scholing toch ook een stukje dienstverlening is aan de plaatselijke gemeenschap. In een grotere stad met massa's verschillende scholen waar ouders en kinderen echt op inhoudelijke grond kunnen kiezen vind ik het wel anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nee hoor, valt wel mee. Vroeg of laat kom je er toch wel mee in aanraking, en dan is laat eigenlijk beter want zo goed is 'de wereld om ons heen' niet. Dan ben je ook wat ouder en kun je er mss beter mee dealen.

[...]

Ja.. Nee.. Ik vond het prima.

Ik dacht dat jij zelf geen christen bent, of vergis ik me? Zat je dan als enige niet-christen in een klas vol christenen? Was dat dan niet vreemd? Maar misschien vergis ik me wel hoor, dacht dat je dat eens gezegd had. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

Ja, op een katholieke basisschool (terwijl mijn ouders Hervormd zijn, maar ze vonden dit een betere school dan de Christelijke basisschool waarvan de directeur eigenlijk gewoon een eikel was) en op een Christelijke middelbare school ook.

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

Ja, van de basisschool weet ik het niet meer zo goed, maar op de middelbare school is toch wel 70% gewoon niet Christelijk, meestal 1 of 2 klasgenoten die echt 'actief' Christelijk zijn en de andere die Christelijk waren werden eigenlijk gewoon gedwongen door de ouders om naar de kerk te gaan knipoog_dicht.gif

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

Ik heb dit eigenlijk wel als heel fijn ervaren, aan de ene kant een Christelijke school waardoor je af en toe wel eens een leuke dagopening krijgt van een christelijke docent, dus de niet-christenen leren ook hiervoor respect te krijgen. En aan de andere kant is het fijn omdat je niet in een klein Christelijk wereldje opgroeit, want zo zit de 'echte wereld' nou eenmaal ook niet in elkaar. En je kan veel van elkaar leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Richard Dawkins kan je niet over kinderen zeggen: hij/zij is een christelijk/islamitisch/atheïstisch kind, omdat kinderen geneigd zijn alles te geloven wat hun ouders zeggen. Hij stelde voor om het te hebben over kinderen met christelijke/islamitische/atheïstische ouders. Ik weet niet helemaal of ik het ermee eens ben, maar ik moet zeggen dat ik er wel iets in zie, zeker voor kinderen van het basisonderwijs. Aan kinderen op middelbare scholen daarentegen kan je denk ik al wel het predicaat "christelijk/islamitisch/atheïstisch" toekennen en gaat Dawkins punt veel minder op.

Anyway, laat ik ook op de drie punten reageren met daarbij verschillende antwoorden voor verschillende scholen:

1) Zowel mijn basisschool als mijn middelbare school waren christelijke scholen. Voor de middelbare school geldt dat het één van de twee middelbare scholen in mijn geboortestad was en dat men vooral een keuze voor een school maakte op grond van het gebied waar men woonde. Ook maar weinig gemerkt van dat het een christelijke school was. Dat viel alleen op te maken uit het feit dat er kerst werd gevierd en dat elk eerste uur door de betreffende docent voorgelezen zou moeten worden uit de Zoutkorrel, een blaadje dat voor bezinning bij leerlingen moest zorgen, maar waar niet echt een christelijk karakter uit bleek. Veel docenten hadden hier overigens niet echt zin in en er werd ook maar weinig daadwerkelijk voorgelezen. Gebeden werd er nooit.

2) Zoals bij mijn antwoord bij 1 doet blijken dat mijn middelbare school maar weinig afweek van een openbare school, kan het niet echt een verrassing wezen dat de samenstelling van leerlingen niet echt afweek van het gemiddelde in de samenleving. In mijn klas overigens weinig mensen die duidelijk lieten blijken christen te zijn. Bij mijn zus in de klas overigens een stuk meer.

Op de basisschool was iedereen daarentegen christelijk. Ik werd daar ooit nog door een oud-klasgenoot aan herinnerd: bij een kringgesprek heeft een meisje bij mij in de klas ooit verteld dat ze iemand was tegengekomen die niet in God geloofde. De hele klas reageerde met: "Ooooh! Hoe kan dat??" Later dus met die oud-klasgenoot om gelachen, nu was het ineens een stuk beter te geloven nu we zelf ook ongelovig waren geworden.

3) Op de middelbare school dus nauwelijks contact met christenen in mijn klas. Was niet echt erg, het boeide me ook weinig. Op de basisschool het juist grote aantal ook niet storend ervaren, omdat ik toen zelf ook behoorlijk in de Here was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Heb je op een christelijke school gezeten?

2. Zaten er ook niet-christenen in je klas (en zo ja, hoeveel)?

3. Hoe heb je dat ervaren? Had je achteraf met meer of minder niet-christenen in een klas willen zitten?

1, Ja, gereformeerd vrijgemaakt (basisschool en middelbare school)

2. Basisschool zeker niet, middelbare school eentje voor zover ik nog weet (die herinner ik me omdat onze godsdienstleraar daar flink de pik op had).

3. Ik vond het niet meer dan normaal. Maar achteraf gezien had ik het wel liever anders gehad (niet alleen meer niet-christenen, maar ook meer christenen van andere stromingen. Had vast een stuk interessantere discussies opgeleverd). HBO was een bevrijding. Veel verschillende mensen, met heel veel verschillende meningen, en mede daardoor ontzettend gezellig en altijd interessant widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

bij een kringgesprek heeft een meisje bij mij in de klas ooit verteld dat ze iemand was tegengekomen die niet in God geloofde. De hele klas reageerde met: "Ooooh! Hoe kan dat??"

widegrin.gif daar kan ik me zoooo niks bij voorstellen. Wij hadden dus allemaal christenen in de klas, maar wel katholieken, en dan niet dat, in mijn ogen, wat vermoeiende soort dat je in het noorden meer ziet dan in het zuiden, en één JG meisje. Ongeloofelijk lief meisje overigens, maar los daarvan: zij hield spreekbeurten over Noach enzo, en daar zaten we dan allemaal echt heel geïnteresseerd naar te luisteren. Maar ik geloof dat de hele klas het wel een beetje vreemd vond, toch.

De hele klas was katholiek, christelijk, met dus één JG, maar de hele klas was bijvoorbeeld ook blank. Dat was ook niet bepaald een issue. En de hele klas was ook min-of-meer Nederlands. Was ook geen issue.

Zo zag ik het toen, zo zie ik het nu nog. Ik ken maar weinig mensen bij wie hun geloofsovertuiging een zo prominent deel is van wie ze zijn, dat het er toe doet. En de enkeling bij wie het er toe doet is, in meerderheid, vooral erg onaangenaam gezelschap.

Quote:
omdat ik toen zelf ook behoorlijk in de Here was.

wow.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op een Rooms-Katholieke basisschool gezeten en er zaten ook niet-christenen in mijn klas. Het was dan ook allemaal niet heel erg streng, maar er werd wel regelmatig wat met geloof gedaan. Maar er werd verder niet echt heel veel over gepraat of moeilijk over gedaan. De zaken waren gewoon zoals ze waren ofzoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wow.

Ik kan het je nog sterker vertellen: mijn beste vriendje was niet gedoopt. Zat wel op dezelfde basisschool, werd ook gelovig opgevoed, maar zijn ouders waren van mening dat hij zelf moest beslissen of hij gedoopt wilde worden of niet als hij oud genoeg was om de keuze te begrijpen.

Mijn buurman was een dominee die met pensioen was. Ik kan me nog herinneren dat ik dat vriendje heb meegesleurd, bij de buurman heb aangebeld of hij dat vriendje niet kan dopen. Natuurlijk kon mijn buurman ons niet helpen, maar achteraf gezien was het erg komisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik kan het je nog sterker vertellen: mijn beste vriendje was niet gedoopt. Zat wel op dezelfde basisschool, werd ook gelovig opgevoed, maar zijn ouders waren van mening dat hij zelf moest beslissen of hij gedoopt wilde worden of niet als hij oud genoeg was om de keuze te begrijpen.

Mijn buurman was een dominee die met pensioen was. Ik kan me nog herinneren dat ik dat vriendje heb meegesleurd, bij de buurman heb aangebeld of hij dat vriendje niet kan dopen. Natuurlijk kon mijn buurman ons niet helpen, maar achteraf gezien was het erg komisch.

Ik begin wel iets te snappen van je niet-snappen van mij widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. jazeker. Ze waren zelfs op één na allemaal christelijk. Mijn huidige school is dat trouwens ook.

2. Altijd. Op mijn protestantse basisschool was het nog een bezienswaardigheid, een expliciet ongelovige klas genoot. Op de middelbare school was niet0christen zijn volstrekt gewoon. De school was vooral in naam christelijk en was het een openbare school geweest, dan zou het leerlingen niet anders geweest zijn. Er zaten trouwens wel een aantal christenen in de klas. Maar heb bijna nooit over geloof gehad met hun of anderen.

3. Als ik er op terug kijk vind ik het best zo. Een evangelisch klasgenootje erbij had ik misschien wel leuk gevonden, maar misschien ook weer juist niet. widegrin.gif Geloof hield me buiten 'activiteiten' als kerk gaan en bidden voor het eten thuis en het slapen, me toen niet echt bezig. En sinds het me wel bezig houdt valt op dat ik tijdens studie in verhouding veel meer met agnosten en atheïsten omga dan met christenen. widegrin.gif Ik denk dat ik achteraf het wel fijn vind dat ik niet op een beschermde christelijke school gezeten heb. Zeker in een sterk geseculariseerd land met diverse levensovertuigingen vind ik het wel prettig dat al vroeg ondervonden heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik werd daar ooit nog door een oud-klasgenoot aan herinnerd: bij een kringgesprek heeft een meisje bij mij in de klas ooit verteld dat ze iemand was tegengekomen die niet in God geloofde. De hele klas reageerde met: "Ooooh! Hoe kan dat??"

Wat apart, ik kan me zo moeilijk voorstellen dat kinderen echt in zo'n door en door christelijke subcultuur opgroeien. Nuja, het gebeurt vast wel, maar voor mij is het totaal onbekend, kan me er heel weinig bij voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan het je nog sterker vertellen: mijn beste vriendje was niet gedoopt. Zat wel op dezelfde basisschool, werd ook gelovig opgevoed, maar zijn ouders waren van mening dat hij zelf moest beslissen of hij gedoopt wilde worden of niet als hij oud genoeg was om de keuze te begrijpen.

Mijn buurman was een dominee die met pensioen was. Ik kan me nog herinneren dat ik dat vriendje heb meegesleurd, bij de buurman heb aangebeld of hij dat vriendje niet kan dopen. Natuurlijk kon mijn buurman ons niet helpen, maar achteraf gezien was het erg komisch.

Wat schattig! widegrin.gif

Ik wou samen met mijn beste vriendinnetje als kind altijd missen organiseren als we op vakantie waren (onze families gingen samen met nog wat bevriende families in groep op vakantie), met tekstjes uit de kinderbijbel en hosties van oud brood enzo, en iedereen moest en zou aanwezig zijn, vonden onze families volgens mij ontzettend irritant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Wat apart, ik kan me zo moeilijk voorstellen dat kinderen echt in zo'n door en door christelijke subcultuur opgroeien. Nuja, het gebeurt vast wel, maar voor mij is het totaal onbekend, kan me er heel weinig bij voorstellen.

Het is maar wat je daar onder verstaat. Ik ben in een door-en-door-katholieke omgeving opgegroeid. Zoals ik aangaf, dat was, imho juist daardoor net zo boeiend als het feit dat ik in een 100% blanke omgeving ben opgegroeid. Totaal oninteressant. Het wordt pas boeiend als je je bewust wordt van een omgeving die "anders" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfde had ik, maar dan aan de seculier-humanistische kant zeg maar. Openbare lagere school, seculier gymnasium, geen christelijke universiteit. Ik werk nu aan een voormalig-christelijke universiteit. Christelijk geloof was voor mij op school amper een issue: niemand geloofde, dus had je het er zo goed als nooit over. Pas toen ik een 4 kreeg voor een satire op de paus, omdat de docent zei dat dit voor katholieke klasgenoten heel kwetsend kon zijn, werd ik me ervan bewust dat er ook gelovige mensen op mijn school konden rondlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...] Maar heb je dan geleerd er mee te dealen? Want dan weet je misschien niet goed welke stromingen er zijn, waarom mensen niet geloven en waarom ze bepaalde dingen doen.

moah dat is op zich allemaal prima te leren uit boeken. Ik begrijp best dat er een verschil is tussen met mensen praten en het horen van je godsdienstleraar ofzo, maar ik denk niet dat mede-pubers je nu echt zoveel meer kunnen leren over stromingen en andere religies.

Quote:

[...]

Ik dacht dat jij zelf geen christen bent, of vergis ik me? Zat je dan als enige niet-christen in een klas vol christenen? Was dat dan niet vreemd? Maar misschien vergis ik me wel hoor, dacht dat je dat eens gezegd had.
smile.gif

ben wel opgevoed als christen en was toen nog niet bezig met andere religies. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooooh, op die manier. smile.gif

Ik ben trouwens wel altijd opgegroeid met enige religieuze diversiteit in de klas en ik heb niet het idee dat ik daar veel van geleerd heb, over religie werd gewoon niet echt gesproken. Ik denk dat je meer leert door een mono-christelijk klimaat waarin wel echt gepraat wordt over geloven, dan door elke dag omringd te zijn door andersgelovigen die er niets over zeggen. Leerlingen met diverse achtergronden die echt met elkaar in gesprek gaan en leren over/van elkaars geloof, dat is natuurlijk helemaal prachtig, maar in de praktijk voor velen wel erg moeilijk en vaak gewoon niet wat er gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid