Spring naar bijdragen

Alleen christenen op school?


Aanbevolen berichten

Quote:
- natuurlijk is vrijheid van onderwijs opheffen geen garandering voor dezelfde kansen, maar ik vind het onzin dat er scholen op basis van allerlei verschillende ideologien bestaan. M.i. moet de staat leidend zijn in de keuze voor het onderwijs dat we onze kinderen aanbieden.

Dan vervang je de ene ideologie met de andere.

Quote:
Dat betekent niet dat iedereen precies dezelfde kwaliteiten heeft om obv dat onderwijs dezelfde kansen te hebben, maar wel dat ze dezelfde basiskennis bezitten.

Dat is nu ook het geval aangezien reformatorische basisscholen gewoon de schoolinspectie langs krijgen, ze gewoon de CITO-toets mogen doen. De reformatorische MAVO doet gewoon mee aan het landelijke tentamen, de christelijke ROC's staan b.v. gewoon ingeschreven bij het Ecabo als het gaat om stages, de minimale eisen van studies en dergelijken. Een studie theologie aan de Theologische Universiteit van Apeldoorn of Kampen is gewoon een universitaire studie en dergelijke.

Quote:
- als je nooit in aanraking komt met andersdenkenden, hoef je je eigen ideeen ook niet te bevragen en zul je ze ook niet aanscherpen en bewust tot je identiteit maken.

Dat hoeft ook niet. Dat is een mogelijkheid. Voor mij als reformatorische jongen die een heel traject op reformatorische scholen heeft gezeten is het nooit een probleem geweest om mijn overtuigingen te bevragen, mijn docenten te bekritiseren.

Quote:
Ze zijn natuurlijk wel geinternaliseerd door je opvoeding, maar juist in de bevraging (pubertijdsfase) maak je bewuste keuzes voor wie je wilt zijn.

Quote:
Die confrontatie niet aangaan, lijkt me een soort van infantiliteit. Dan sta je niet bewust achter wat je denkt en gelooft, maar volg je slaafs hetgeen je geleerd hebt.

Ik moet bijna aan Savater denken. Hij schrijft dan niet over infantiliteit, maar over imbeciliteit. Dit in de context van moraal/ethiek en de dingen je doet en/of laat. De imbeciel-mens leunt op zijn stok, zoekt houvast buiten zichzelf, en ontkoppelt zich zo van zijn vrijheid en verstand. De imbeciel-mens is niet in staat zichzelf een leven temidden van liefde en dankbaarheid te bezorgen. Het grootste voordeel dat onze medemensen ons kunnen opleveren is niet het bezit van meer dingen – of macht over meer mensen die we behandelen als dingen – maar hun betrokkenheid en genegenheid.

Hoe dan ook. Ik ben het niet geheel eens met jou. Je doet voorkomen alsof mensen op bijzondere scholen volkomen afgesloten van de samenleving leven en geen enkel contact hebben met de anderen. Voor sommige mensen is dat misschien waar, vooral in de wat 'lagere niveau's'. Van hen vraag ik me ook af of dat eigenlijk een probleem is. Niet alle mensen hebben de hersenen die jij en ik misschien hebben. Niet iedereen kan elk stukje overtuiging zelf reduceren tot een theologisch standpunt, empirische onzin of wat dan ook.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn kinderen zomaar naar een reformatorische school zal sturen later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb geen zin om te quoten maar @Raido:

- natuurlijk is vrijheid van onderwijs opheffen geen garandering voor dezelfde kansen, maar ik vind het onzin dat er scholen op basis van allerlei verschillende ideologien bestaan.

Dat kan, ik denk daar toch anders over. De vrijheid van ouders om op basis van hun eigen overtuigingen keuzes te maken in de opvoeding en vorming van hun kinderen is wat mij betreft een erg groot goed. En als dat niet conflicteerd met de kwaliteit van de wettelijk vereiste kennis die hen op school wordt bijgebracht (en er is geen enkele aanwijzing dat dit bijv. bij christelijk onderwijs het geval is) zie ik het probleem al helemaal niet.

Quote:

M.i. moet de staat leidend zijn in de keuze voor het onderwijs dat we onze kinderen aanbieden.

M.i. moet de staat zich eens wat minder bemoeien met het onderwijs.

Quote:

Dat betekent niet dat iedereen precies dezelfde kwaliteiten heeft om obv dat onderwijs dezelfde kansen te hebben, maar wel dat ze dezelfde basiskennis bezitten.

Er zijn maar weinig christelijke scholen die in die kwaliteit echt tekortschieten.

Quote:

- als je nooit in aanraking komt met andersdenkenden, hoef je je eigen ideeen ook niet te bevragen en zul je ze ook niet aanscherpen en bewust tot je identiteit maken.

1. Dat een kind op een christelijke school zit betekent niet dat het opgesloten in een levensbeschouwelijk ghetto is.

2. Het is nergens voor nodig om je een eigen identiteit eigen te maken. Sowieso is dat voornamelijk een onbewust proces en er is geen enkele reden om aan te nemen dat bijv. reformatorische of jenaplan kinderen menen dat de wereld niets meer te bieden heeft.

3. Een identiteit vraagt om vorming, om diepte en om sturing. Een bijzondere school met een sterke levensbeschouwlijke identiteit kan dat als geen ander bieden.

4. Ideëen die niet de kans krijgen om te bloeien, om zich te vormen en goed doordacht te worden vallen bij de eerste de beste bevraging onderuit en juist een sterk levensbeschouwelijk kader kan de ruimte bieden om ideëen te ontwikkelen.

Quote:

Ze zijn natuurlijk wel geinternaliseerd door je opvoeding, maar juist in de bevraging (pubertijdsfase) maak je bewuste keuzes voor wie je wilt zijn.

Voornamelijk op basis van wat je vrienden vinden, je ouders niet vinden en wat populair is. Als ouders heb je dan de plicht om daarin sturing te geven en dat is op een bijzondere school veel makkelijker dan op een openbare school.

Quote:

Die confrontatie niet aangaan, lijkt me een soort van infantiliteit.

Je kinderen zonder degelijke voorbereiding een leeuwenkuil insturen lijkt mij nog vele malen infantieler.

Quote:

Dan sta je niet bewust achter wat je denkt en gelooft, maar volg je slaafs hetgeen je geleerd hebt.

rofl.gif Dat doen de meeste mensen gelukkig, bijzonder onderwijs of niet. Originele ideëen zijn zelden hele goede ideëen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je doet voorkomen alsof mensen op bijzondere scholen volkomen afgesloten van de samenleving leven en geen enkel contact hebben met de anderen. Voor sommige mensen is dat misschien waar, vooral in de wat 'lagere niveau's'.

Dat denk ik toch niet. Tenzij je in Barneveld oid woont (en zelfs daar), ontkom je er op de fabrieksvloer, in de bakkerij, de zorg, garage of het transportbedrijf bepaald niet aan om met niet-gelovige collega's te werken.

Quote:

Van hen vraag ik me ook af of dat eigenlijk een probleem is. Niet alle mensen hebben de hersenen die jij en ik misschien hebben. Niet iedereen kan elk stukje overtuiging zelf reduceren tot een theologisch standpunt, empirische onzin of wat dan ook.

Dat is overigens een onderscheid dat ze met de meeste mensen in dit land, ook de hoger opgeleiden, delen. De neiging om alles te willen beargumenten, een afgeronde visie op dit leven te hebben, uniek te zijn, alle grote vragen te beantwoorden en meer van die kul laten de meesten achter zich zodra ze puber-af zijn, tenzij ze ervoor betaald krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat denk ik toch niet. Tenzij je in Barneveld oid woont (en zelfs daar), ontkom je er op de fabrieksvloer, in de bakkerij, de zorg, garage of het transportbedrijf bepaald niet aan om met niet-gelovige collega's te werken.

Daar heb je gelijk in. smile.gif Verder geheel eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben het wel met jullie eens, maar ik ken ook scholen waar bijvoorbeeld helemaal geen tv gekeken mag worden. Dus ook geen school tv ofzo. Dan heb je toch wel een achterstand.

Daarnaast heb ik op een islamitische basisschool stage gelopen waar ze niet mochten kleuren (geen beelden maken van mens, dier of wat dan ook dus ook geen kleurplaten), geen poppenhoek hadden op de kleuterschool etc. Dan ga je wel nadenken: die school heeft toestemming van de staat om zo te bestaan en ongetwijfeld halen die kinderen hun cito wel, anders was de inspectie wel langsgeweest. Maar volgens mij hebben ze een enorme achterstand!

En natuurlijk is kennisoverdracht nooit waardevrij en ligt er altijd een ideologie aan ten grondslag, maar ondanks dat ik christelijk ben, ben ik niet zo missionair ingsteld dat ik vind dat iedereen de christelijke leer als basis moet krijgen (opgedrongen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand zegt toch dat iedereen de christelijke leer als basis moet krijgen. Ze zeggen slechts dat ze vinden dat christelijke gezinnen de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen voor een school waar die leer wel aan de basis ligt. Lijkt mij een legitieme keuze, ouders hebben de vrijheid te bepalen op welke basis ze vinden dat hun eigen kinderen opgevoed moeten worden, zo lang die basis niet strijdig is met de wet.

Waarom geen tv kijken zou zorgen voor achterstand is me trouwens een raadsel, het is maar tv hoor, zat mensen die (al dan niet door hun geloof) zonder doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid