Spring naar bijdragen

Omgaan met verleden van vriendin ?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoe gaan jullie als christen om met jullie verleden van je vriendin als je erachter komt dat ze vijftien relaties heeft gehad ?

Ik heb namelijk een hartstikke leuke christelijk meid leren kennen via een dating site waar ik ontzettend veel om geef en het is van beiden kanten maar ze wilde eerlijk tegen mij zijn en heeft ook aangegeven dat ze middels vijftien relaties voor mij heeft gehad. Wij zijn inmiddels vijf weken bij elkaar en hebben elkaars ouders ontmoet. Ze geeft ook aan dat de jongens haar niet serieus namen en dat die meer voor haar koppie gingen dan voor de brain. Ze geeft aan dat ze ontzettend gek op mij is en dat ik heel erg anders ben dan al die andere jongens omdat ik juist meer voor de inhoud ga.

Nu begrijpen jullie wel dat ik het fijn vind dat ze eerlijk is maar vijftien relaties ? Hoe moet ik hier als christen mee omgaan ? Ik ben namelijk van mening dat sex iets bijzonders is om te bewaren voor na het huwelijk. Ik weet ook wel dat het erg moeilijk is om dit te bewaren voor na je huwelijk. Ze was van mening dat ze bij elke relatie het idee had dat dit de ware was maar uiteindelijk bleek elke jongen haar aan de kant te hebben geschoven voor verschillende redenen. Ze zegt daarnaast dat ze zich besefte dat ze dit niet meer wilt en dat iemand voor haar gaat zoals ze is en dat heeft ze in mij wel gevonden, nu wilt ze mij niet kwijt en vind ze het vreselijk dat dit mij zoveel pijn doet. Ze kan haar verleden natuurlijk niet uitwissen.

Nu vraag ik mij af hoe ik nu hier mee om zou moeten gaan ? Het doet mij ontzettend veel pijn dat ze het bijzondere al met zoveel man heeft gedeeld dat dit voor mij niet meer bijzonder is. Ik vind dit zo vreselijk moeilijk en heb het idee dat ik nummer 16 bent en dat ik weer een van de zovele bent terwijl ze juist zegt dat ik anders bent. Maar hoe vaak heeft ze dat al niet gezegd tegen al die andere dates ?

Ik weet dat je ook wel naar de toekomst moet kijken en kijken hoe ze nu is en veranderd is en ik weet dat je mensen moet vergeven. Er was ook een moordenaar die naast Jezus hing aan het kruis die vergeving vroeg en kreeg en naar het hemelse koningkrijk mocht.

Hoe moet ik hier als christen mee omgaan ? Kan ik haar vergeven, moet ik dat wel ? Is mijn relatie wel gezegend als ik met haar verder trouw in de kerk ? Ik heb het er ontzettend moeilijk mee en ik weet niet hoe ik hier als christelijke man mee moet omgaan en of dit nu wel een goede basis is om verder te gaan ?

Ze betekend zoveel voor mij maar aan de andere kant doet dit ontzettend veel pijn en vraag ik mij af of hier niet beter een punt achter kan zetten.

Ik weet niet of iemand dit ook heeft meegemaakt en hoe jullie hier tegen aankijken ? Ik zou graag advies willen want op het moment heb ik even het contact met haar verbroken om even na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan haar vergeven, want ze heeft jou niets aangedaan.

Misschien kun je wel een relatie met haar hebben, maar dan misschien (eerst) een heel oppervlakkige relatie, waarbij je eerst alleen maar 'vrienden' met elkaar bent, voor langere tijd, om vertrouwen in elkaar te krijgen en elkaar op een vriendschappelijke manier te leren kennen.

Ik vind het wel goed dat ze eerlijk naar je is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het knap van haar dat ze zo eerlijk is, dat laat zien hoeveel ze jou vertouwt. Het zal erg moeilijk zijn voor haar om dit toe te geven en ze zal best bang zijn geweest voor jouw reactie.

Ik kan begrijpen dat jij het moeilijk vind, maar als jij eens alles opschrijft wat je fout hebt gedaan en het lijstje aan haar geeft, wat moet zij er dan mee? Het zijn geen dingen die jij haar aan hebt gedaan toen je haar nog niet kende. Moet zij jou vergeven wat jij verkeerd deed vroeger? smile.gif Zou het dan andersom wel moeten?

Als jij zegt dat ze christen is, dan zijn haar zonden haar vergeven als zij deze beleden heeft. Hetzelfde geldt immers voor de jouwe. Misschien een harde vraag, maar wie ben jij om haar dan opnieuw deze dingen aan te rekenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is iets dat bij de kern van het christelijk geloof hoort, het idee dat het altijd weer mogelijk is om opnieuw te beginnen. Dat er in die zin acceptatie en liefde is voor iedereen, wat de achtergrond ook mag zijn. Dus als christen mag je hierin van je vriendin houden en het goede voorbeeld geven. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Eli7 schrijft is waar natuurlijk maar neemt niet weg dat het wel pijn doet. Het blijft een gebroken leven wat we leiden en soms zijn het haarscheurtjes soms barsten en soms gelijmde breuken. Ze is wel eerlijk over die relaties en ze zullen vast niet alleen vervelend zijn geweest. Maar ze wil wel verder met jou Synthetic, ze had ook niets kunnen zeggen. Dan had je het misschien van een ander moeten horen of als je al getrouwd was. Dus als je serieus wat met haar wil dan zul je je gewoon uit moeten spreken. Dat het je pijn en verdriet doet en dat dat niet van de ene op de andere dag weg is.

Vergeving is niet aan jou maar aan God en eerlijkheid is een prima basis voor een relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ze is inderdaad eerlijk en wij zijn allebei gek op elkaar en dat is zeker een basis om verder te gaan. Het enige probleem is dat ze dat ook tegen die andere 15 heeft gezegd want ze dacht oprecht dat ze daar oud mee zou worden, hoe weet je nu dat ze eerlijk is ? Hoe weet je nu zeker dat ik niet dadelijk nummer 16 word ?Daarnaast vind ze dat ze niet verkeerd heeft gehandeld en heeft ze geen spijt van de relaties die ze had op dat moment. Ze zegt dat dat op dat moment goed voelde.

Er is een basis als ze zegt van ik wil veranderen en ik heb spijt van hoe ik het heb aangepakt. Als ze wilt veranderen dan kan ik ermeer mee maar als ze niet ziet dat ze spijt heeft of dat het anders moet dan word het moeilijk.

Anderzijds is een hoogtepunt natuurlijk elkaar ontdekken na een huwelijk en om dan gemeenschap met elkaar te hebben. Als iemand nu dit al 15 keer heeft meegemaakt en een heel leven achter zich heeft is het voor die gene niet iets bijzonder meer. Als je gaat solliciteren bij een werkgever en je zegt dat je als achtergrond al 15 weerkgevers hebt gehad, zal je die gene aannemen ? Hoe weet je zeker dat hij na een maand niet weer weggaat, zou je daarin willen investeren ?

Dit vind ik als ik rationeel kijk en dat maakt het zo moeilijk.

Je wilt een relatie opbouwen om altijd bij elkaar te blijven en om voor elkaar te zijn in hoogte en dieptepunten. Maar hoe weet je nu dat ze nu anders is dan de vorige relaties ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@synthetic,

Daarom schreef ik:

Quote:
Misschien kun je wel een relatie met haar hebben, maar dan misschien (eerst) een heel oppervlakkige relatie, waarbij je eerst alleen maar 'vrienden' met elkaar bent, voor langere tijd, om vertrouwen in elkaar te krijgen en elkaar op een vriendschappelijke manier te leren kennen.

Als zij niet serieus is in deze relatie en jij blijft afstandelijk, dan zal ze zo weer weg zijn en met een ander een relatie beginnen.

Maar als jij veel afstand tot haar bewaart en ze blijft toch geduldig en blijft moeite doen om bij je te zijn, dan kan dat betekenen dat ze serieus is en een goede relatie met je wil opbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe oud is ze? Als ze 16 is en al 15 relaties heeft gehad zou ik de volgende raad wel heel erg in acht nemen:

Quote:

Misschien kun je wel een relatie met haar hebben, maar dan misschien (eerst) een heel oppervlakkige relatie, waarbij je eerst alleen maar 'vrienden' met elkaar bent, voor langere tijd, om vertrouwen in elkaar te krijgen en elkaar op een vriendschappelijke manier te leren kennen.

Dan is het de vraag of het met jou wel serieus is of dat het net zo gaat als bij de vorige 15. Als ze 40 is, is het natuurlijk wat anders flower.gif

En verder; het is wellicht een schok voor je maar wat haar verleden is hoeft niet zoveel te zeggen over hoe ze een relatie met jou beleeft. Elke relatie werkt anders. En ik vermoed dat dat voor seks ook wel geld, dat het nog steeds heel bijzonder is als je het met iemand doet waarvan je houdt, en dat het dan niet zoiets is van 'been there, done that'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het enige probleem is dat ze dat ook tegen die andere 15 heeft gezegd want ze dacht oprecht dat ze daar oud mee zou worden, hoe weet je nu dat ze eerlijk is ? Hoe weet je nu zeker dat ik niet dadelijk nummer 16 word ?

Wie zegt dat ze in de andere relaties niet eerlijk was? Je schreef zelf eerder dat ze altijd wel het idee had dat het de ware was, of degene met wie ze verder wilt.

Dat is niet oneerlijk, maar het is gewoon (te) goed vertrouwen/optimisme. Ook laat het zien dat haar grens met betrekking tot seks niet bij trouwen ligt. Als dat een punt is wat je lastig vind, dat zal je dat moeten bespreken en proberen hier sterk in te zijn.

Aan de andere kant is het natuurlijk helemaal niet leuk als je hoort dat je vriendin al seks heeft gehad met 15 anderen. Verschil in grens, het is dan niet meer speciaal iets van jullie alleen, maar ik denk dat het je ook vreselijk onzeker maakt.

Het is goed om dat onder de loep te nemen en bespreekbaar te maken en je niet te richten op haar vergeven. Ze heeft het jou niet aangedaan, dat is iets tussen haar en die personen en God.

Waar je je beter op kunt richten is of jij er mee kunt leven dat het al zo is gelopen, jullie grenzen, de aantrekkingskracht tussen jullie en de omgang daarmee uniek maken, zodat je het niet gaat vergelijken en jouw onzekerheid, als die er is.

Succes flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen christen dus een christelijk-proof antwoord kan ik niet geven.

Maar zelf zou ik er vreselijk onzeker van worden.

Het vertrouwen wat jullie in elkaar hebben of gaan krijgen is toch iets wat moet groeien.

Je hoeft haar niets te vergeven. Zoals de rest ook al zegt.

Je hebt twee opties:

1: Je bent te onzeker/wantrouwend en kunt niet met de situatie leven en gaat bij haar weg.

2: Je kiest voor de volle 100% voor haar. Haar verleden ís een verleden. Het hoort bij haar. Zo is de situatie en je accepteert dat of gaat er aan werken (eventueel samen met haar) om het te accepteren en vertrouwen in haar te krijgen.

Zij heeft veel relaties gehad. Misschien is zij wel net zo onzeker (geworden) omdat ze zoveel keren de bons heeft gekregen. Omdat zoveel mensen haar blijkbaar niet meer vonden dan een knap koppie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Holla al zegt: hoe oud is ze? 15 relaties op je 15de vind ik ontzettend veel, 15 relaties op je 25ste is ook niet weinig maar vind ik toch al weer wat anders.

Maar vooral: wat voor relaties waren dat? Waren dat kalverliefdes van twee weken waar ze halsoverkop in sprong om even halsoverkop weer te besluiten dat het toch niet werkte, of waren dat relatief lange relaties waar ze serieus over nadacht? En hoe stond ze in die relaties, zag ze dat als een serieus engagement of zat ze maar wat rond te flirten zonder echt samen wat op te proberen bouwen? En heeft zij die relaties beëindigd, of was het altijd de andere? En wat was juist de reden dat die relaties beëindigd zijn? Ik bedoel maar, als het telkens misging omdat zij bvb geen rekening hield met haar partner en maar wat zat rond te fladderen, snap ik dat je het erg moeilijk vindt om haar te vertrouwen (hoewel dat niet onmogelijk hoeft te zijn, mensen veranderen nu eenmaal, het is toch niet ondenkbaar dat ze in het verleden stomme beslissingen gemaakt heeft en nu ouder en wijzer is en dat niet meer wil doen). Maar als zij gewoon naïef was en zich veel te makkelijk liet inpalmen door foute jongens die haar dumpten als ze hun pleziertje hadden gehad, ja, dan denk ik dat zij dringend moet leren voor zichzelf op te komen, maar hoeft dat geen invloed te hebben op jullie relatie lijkt me. Uit je verhaal krijg ik de indruk dat het eerder dat tweede was, en dan vraag ik me af waar je haar voor moet vergeven, ik denk dat ze zichzelf met dat soort relaties veel meer tekortgedaan heeft dan dat ze jou tekort doet.

Ik heb zelf wel al een aantal relaties achter de rug (geen 15 hoor, maar toch wel een aantal, waaronder behoorlijk serieuze relaties waarin ik oprecht meende een toekomst te zien) en spijt heb ik daar niet van. Wel spijt van een aantal fouten die ik in die relaties gemaakt heb, spijt dat ik soms te onvolwassen was en achteraf gezien zo'n overtrokken beeld had van "de perfecte relatie" dat ik het veel te snel opgaf als het wat minder werd, maar ik heb er geen spijt van dat ik die relaties gehad heb. Ik heb ook tegen een aantal vriendjes dingen gezegd als "jij bent degene waarmee ik oud wil worden", en dat is dus niet gebeurd, maar het was wel oprecht, in alle onvolwassen naïviteit. Als mijn vriend van me zou verwachten dat ik spijt zou hebben van relaties die oprecht en vaak ook heel mooi waren, zou ik daar best moeite mee hebben. Gelukkig verwacht hij dat niet. Ik moet hem maar eens aanporren om in dit topic te posten, heb je misschien nog wat aan. knipoog_dicht.gif

Maar weet je, het feit dat ik al een aantal relaties achter de rug heb maakt echt niet dat ik nu zoiets heb van "ach, been there, done that". Bij de eerste afspraakjes met mijn vriend was ik even giechelig en nerveus en tot over mijn oren verliefd als ik dat was bij de eerste afspraakjes met mijn eerste vriendje toen ik 14 was. Bij de eerste zoen smolt ik minstens zo erg weg als bij mijn allereerste zoen met mijn allereerste vriendje (waarschijnlijk zelfs erger, aangezien nu dat hele "oh help, hoe moet dit, doe ik het wel goed?"-ding er gelukkig niet meer bij kwam kijken widegrin.gif). En de eerste keer dat ik hem zei dat ik van hem hield was dat even oprecht gemeend als toen ik dat jaren geleden voor het eerst zei tegen een ander iemand waar ik in al mijn puberige giecheligheid van hield, maar dan doorleefder, dieper, beter wetende wat "houden van" betekent. Als ik dat zeg, zeg ik dat toch niet tegen mijn ex-vriendjes, maar tegen hem en niemand anders.

Dus ja, praat met haar, praat véél met haar, over alles waar je mee zit enzo, maar neem haar ook serieus en zet haar niet op het beklaagdenbankje als de grote schuldige. Dit gaat in mijn ogen niet over schuld of onschuld, maar over samen een manier vinden om jullie relatie in vertrouwen te kunnen laten groeien. Zij heeft die relaties nu eenmaal gehad, dat kan je niet uitwissen, dat hoeft niet eens, die relaties horen gewoon bij haar verleden en ik vind het niet van respect getuigen om van haar te eisen dat ze dat zo ver mogelijk van zich wegduwt als ze dat zelf niet wil. Ze moet tegenover jou geen verantwoording afleggen over haar verleden, al wat ze moet doen is jou trouw en oprechtheid betonen in jullie leven samen, nu en hopelijk ook nog lang in de toekomst. Als jij niet met haar verleden kan leven, ligt dat probleem in mijn ogen eigenlijk bij jou en niet bij haar.

Oh, en MC heeft gelijk, voorzichtigheid op dat vlak is altijd raadzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@synthetic,

Als zij niet serieus is in deze relatie en jij blijft afstandelijk, dan zal ze zo weer weg zijn en met een ander een relatie beginnen.

Maar als jij veel afstand tot haar bewaart en ze blijft toch geduldig en blijft moeite doen om bij je te zijn, dan kan dat betekenen dat ze serieus is en een goede relatie met je wil opbouwen.

Klopt allemaal, en als ze ook maar een greintje zelfrespect heeft zit ze na de aankondiging van de "proefperiode" binnen 20 tot 30 seconden een aantal bomen verderop. En terecht denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sex is niks bijzonders aan. Het is de liefde die bijzonder maakt. Alleen als de overgave van beide kanten komt is het speciaal, anders is het een gezellige bezigheid. Het kan dus heel best zijn dat het met jullie twee uiteindelijk het meest speciale kan zijn.

Maar wat er mogelijk meespeelt bij jou is dat je ook ergens zorgen hebt. Zij heeft zoveel ervaring en jij niet, zou het dan niet tegenvallen met jou? En mocht dat ergens meespelen, bespreek dat dan met haar. DAt je je er ook onzeker door voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt allemaal, en als ze ook maar een greintje zelfrespect heeft zit ze na de aankondiging van de "proefperiode" binnen 20 tot 30 seconden een aantal bomen verderop. En terecht denk ik.

Nuja, hangt er denk ik maar vanaf hoe je het brengt. Als het iets is als "eerst moet je jezelf maar bewijzen, maar als je lang genoeg achter me aanloopt ben ik over een paar weken misschien ook wel bereid energie in deze relatie te stoppen" hoop ik voor haar dat ze de eer aan zichzelf houdt, maar als het eerder iets is als "ik vind je een heel fijne meid maar ik merk dat ik serieus moeite heb met jouw verleden en ik denk dat het beter is dat we het rustig aan doen totdat ik daar een beetje uit ben" denk ik dat ze, als ze het serieus meent, dat wel zou kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sex is niks bijzonders aan. Het is de liefde die bijzonder maakt. Alleen als de overgave van beide kanten komt is het speciaal, anders is het een gezellige bezigheid. Het kan dus heel best zijn dat het met jullie twee uiteindelijk het meest speciale kan zijn.

Ik snap het niet zo goed geloof ik. Bedoel je dat je ervan uitgaat dat het de eerdere keren alleen van haar kant kwam? Maar dan blijft het toch moeilijk dat hij nu weet dat hij niet de eerste is waar zij zich aan had willen overgeven?

Ergens was het toch makkelijker geweest als zij eerdere keren ook helemaal niet serieus geweest was en het haar alleen om sex ging? Even om je beter te begrijpen.

Synthetic, ik vind dat zij moet kunnen begrijpen dat je even afstand neemt. Ik vind dat ze zich vereerd moet voelen als jij laat merken dat je eigenlijk de eerste had willen zijn. Als zij het nooit verkeerd bedoelt heeft met eerdere relaties, valt er misschien niks te vergeven. Maar ze kan wel respect hebben voor jouw gevoelens. Ik denk dat je voor jezelf eerst het vertrouwen moet hebben in jullie relatie en dat dat vertrouwen alleen maar bedreigd wordt als je niet ruimte genoeg geeft aan je gevoelens. Als je eenmaal een keuze maakt, heeft het natuurlijk niet zoveel zin om bewust nog elke keer die gevoelens op te rakelen. Hoewel ze je ook dan natuurlijk niet altijd geforceerd zal kunnen wegduwen. Daar zal je dan mee moeten willen leven. Sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hoe gaan jullie als christen om met jullie verleden van je vriendin als je erachter komt dat ze vijftien relaties heeft gehad ?

Het hangt er maar helemaal vanaf wat je met "relaties" bedoelt. En nee, dat is geen spijkers op laag water zoeken. Een relatie met iemand die al eerder een huwelijksrelatie heeft gehad die niet is geëindigd door het overlijden van de partner, zou voor mij geen optie zijn. Maar vriendschapsrelaties, liefdesrelaties, geen probleem.

Quote:
Nu begrijpen jullie wel dat ik het fijn vind dat ze eerlijk is maar vijftien relaties ? Hoe moet ik hier als christen mee omgaan ?

Ik begrijp dat je het fijn vindt dat ze eerlijk is. Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is "als christen".

Quote:
Ik ben namelijk van mening dat sex iets bijzonders is om te bewaren voor na het huwelijk.

Ik ook, en persoonlijk zie ik niet zo veel in een liefdesrelatie met iemand die daar radicaal anders over denkt. Dus mijn idee zou zijn: als die vijftien relaties geen huwelijken waren, is ze nog maagd, tenzij ze zegt dat dat niet zo is.

Quote:
Ik weet ook wel dat het erg moeilijk is om dit te bewaren voor na je huwelijk.

Is dat zo? Ik heb de indruk dat dat nog wel eens overdreven wordt in onze hedonistische maatschappij.

Quote:
Ze was van mening dat ze bij elke relatie het idee had dat dit de ware was maar uiteindelijk bleek elke jongen haar aan de kant te hebben geschoven voor verschillende redenen.

De term is toch "geen sex voor het huwelijk" en niet "geen sex voor je denkt dat dit de ware is"?

Zou je niet liever eens met haar praten over de betekenis van sex, huwelijk, etc., in haar visie en hoe dat aansluit bij jouw visie? Je lijkt het te verengen tot sex vs geen-sex, puur fysiek. En zoals Anastasia al zegt, sex als zodanig stelt weinig voor. Meer dan een wat lachwekkende beweging met kortstondig aangenaam resultaat is het niet.

Quote:
Ze zegt daarnaast dat ze zich besefte dat ze dit niet meer wilt en dat iemand voor haar gaat zoals ze is en dat heeft ze in mij wel gevonden, nu wilt ze mij niet kwijt en vind ze het vreselijk dat dit mij zoveel pijn doet. Ze kan haar verleden natuurlijk niet uitwissen.

Sterker, als jij ECHT "voor haar gaat", dan dus voor haar, en niet voor jouw ideaalbeeld waar zij toevallig min of meer in past. Zij is vandaag wie ze is, door wie ze was en wat ze deed tot op de dag van vandaag.

Quote:
Nu vraag ik mij af hoe ik nu hier mee om zou moeten gaan ? Het doet mij ontzettend veel pijn dat ze het bijzondere al met zoveel man heeft gedeeld dat dit voor mij niet meer bijzonder is.

1. Met haar praten over haar ideeën over sexualiteit, intimiteit, huwelijk, liefde

2. Jezelf zeer ernstig afvragen waarom je sexualiteit, intimiteit, huwelijk, liefde zo lijkt te reduceren tot een wat komieke lichamelijke activiteit.

3. Zien of jullie, nu jullie beiden een wat "losgekoppelde" visie op sexualiteit lijken te hebben, van en met elkaar kunnen leren te ontdekken dat liefde en intimiteit de fundamenten zijn van een huwelijk, en sexualiteit een prettige bijkomstigheid.

Quote:
Ik vind dit zo vreselijk moeilijk en heb het idee dat ik nummer 16 bent en dat ik weer een van de zovele bent terwijl ze juist zegt dat ik anders bent. Maar hoe vaak heeft ze dat al niet gezegd tegen al die andere dates ?

Ja, dat aloude maagdelijkheidsideaal he. Lastig. Maar hou je van haar, of van haar hymen?

Quote:
Ik weet dat je ook wel naar de toekomst moet kijken en kijken hoe ze nu is en veranderd is en ik weet dat je mensen moet vergeven.

Als mensen je iets hebben aangedaan. Wat heeft ze jou aangedaan? Ze schenkt je haar vertrouwen en eerlijkheid, en als reactie lijk je haar in het gezicht te spugen. Weet je, in alle oprechte eerlijkheid, denk ik dat jij meer vergeving van haar nodig hebt dan andersom.

Quote:
Ze betekend zoveel voor mij maar aan de andere kant doet dit ontzettend veel pijn en vraag ik mij af of hier niet beter een punt achter kan zetten.

Als jij je hier niet overheen kan zetten, als jij haar maagdelijkheid zoveel belangrijker vindt dan haar persoon, als jij liefde en intimiteit reduceert tot sexualiteit, als jij meent haar te moeten oordelen, dan denk ik dat je haar inderdaad een plezier moet doen en haar los laten. Maar misschien is het beter voor jullie beiden als jullie eens in gesprek gaan, en als ook jij eens aan wat zelfonderzoek gaat doen.

Quote:
Ik zou graag advies willen want op het moment heb ik even het contact met haar verbroken om even na te denken.

Dan hoop ik voor jou dat ze voldoende geduld met je heeft. Het klinkt alsof je haar stevig gekwetst hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe gaan jullie als christen om met jullie verleden van je vriendin als je erachter komt dat ze vijftien relaties heeft gehad ?

Ik heb namelijk een hartstikke leuke christelijk meid leren kennen via een dating site waar ik ontzettend veel om geef en het is van beiden kanten maar ze wilde eerlijk tegen mij zijn en heeft ook aangegeven dat ze middels vijftien relaties voor mij heeft gehad. Wij zijn inmiddels vijf weken bij elkaar en hebben elkaars ouders ontmoet. Ze geeft ook aan dat de jongens haar niet serieus namen en dat die meer voor haar koppie gingen dan voor de brain. Ze geeft aan dat ze ontzettend gek op mij is en dat ik heel erg anders ben dan al die andere jongens omdat ik juist meer voor de inhoud ga.

Fantastisch toch! smile.gif

Kennelijk hebben haar vorige vriendjes haar teleur gesteld omdat ze de looks kennelijk belangrijker vonden dan de persoon er achter. Anyway, lijkt me fantastisch dat ze het nu met jou getroffen heeft en jij duidelijk ook met haar.

Quote:
Nu begrijpen jullie wel dat ik het fijn vind dat ze eerlijk is maar vijftien relaties ? Hoe moet ik hier als christen mee omgaan ?

En terecht dat je dat fijn vindt, eerlijkheid lijkt me fundamenteel voor een relatie. Zo te zien zit dat helemaal dus goed.

En 15 relaties: Daar ga je als christen neem ik aan het zelfde mee om als dat ze er 0 heeft gehad.

En 15 klinkt best veel. D eerste gedachte die in mij opkomt is dat ze enerzijds misschien een beetje naïef was, afgaande op wat je schreef (vriendjes die voornamelijk voor de looks gingen). anderzijds, het is ook maar net wat een relatie is. De één kent iemand amper en gaat in een bui van verliefdheid er een relatie mee aan. De ander wilt eerst in alle rust iemand leren kennen, zo erg dat de buitenwereld denkt dat ze al een relatie hebben terwijl het officieel nog niet zo is. widegrin.gif

Quote:
Ik ben namelijk van mening dat sex iets bijzonders is om te bewaren voor na het huwelijk. Ik weet ook wel dat het erg moeilijk is om dit te bewaren voor na je huwelijk.

Ben ik ook van mening. En ergens is het moeilijk. Maar als je allebei er met elkaar over spreekt en duidelijkheid schept lijkt me dat best vol te houden. Het is niet zo dat je maar een paar dieren bent die hun driften achter na lopen. Moeilijkheid is er pas lijkt me als je het bezwaar zelf niet inziet, dan valt de reden weg het te laten.

Maaruh, je hebt het nu over seks. Ik ga er vanuit dus dat ze dat heeft verteld aan je? Relaties betekenen nl. niet automatisch seks.

Quote:
Ze was van mening dat ze bij elke relatie het idee had dat dit de ware was maar uiteindelijk bleek elke jongen haar aan de kant te hebben geschoven voor verschillende redenen. Ze zegt daarnaast dat ze zich besefte dat ze dit niet meer wilt en dat iemand voor haar gaat zoals ze is en dat heeft ze in mij wel gevonden, nu wilt ze mij niet kwijt en vind ze het vreselijk dat dit mij zoveel pijn doet. Ze kan haar verleden natuurlijk niet uitwissen.

Klinkt alsof ze in het verleden een beetje naïef er in stond, maar dat haar relaties wel vanuit haar kant heel oprecht waren. Dat ze er ook van geleerd heeft en nu in jou een geweldige partner ziet.

Ik zou zeggen, dude, je boft maar!

Quote:
Nu vraag ik mij af hoe ik nu hier mee om zou moeten gaan?

Als jullie gek op elkaar zijn en denken een serieuze toekomst samen te kunnen hebben, zou ik die kans zeker aanpakken als ik jou was.

Quote:
Het doet mij ontzettend veel pijn dat ze het bijzondere al met zoveel man heeft gedeeld dat dit voor mij niet meer bijzonder is. Ik vind dit zo vreselijk moeilijk en heb het idee dat ik nummer 16 bent en dat ik weer een van de zovele bent terwijl ze juist zegt dat ik anders bent. Maar hoe vaak heeft ze dat al niet gezegd tegen al die andere dates ?

Ze wilt die liefde nu met jou delen. Dat ze die liefde eerder met een ander deelde maakt die liefde er nu niet minder op. Nú ben jij het die haar liefde mag krijgen. En ik bedoel dit echt niet vervelend hoor: maar ze wilt zich aan jou geven. Ik denk dat zo'n benadering die je hier stelt haar vooral pijn zal doen. Alsof zei jou niet waardig is. Ik kan me voorstellen dat ze zich er best door gekwetst zou voelen. In die zin zou je haar niet waard zijn en is het in feite zoals haar eerdere vriendjes: dan geef je om haar looks, niet om wie ze is. En looks in dit geval is dan dát.

Ik bedoel het niet rot trouwens en ook niet om je de les te lezen hoor. Ik weet het alleen ff niet zo subtiel te brengen. apk_worry-rose.gif

Quote:
Ik weet dat je ook wel naar de toekomst moet kijken en kijken hoe ze nu is en veranderd is en ik weet dat je mensen moet vergeven. Er was ook een moordenaar die naast Jezus hing aan het kruis die vergeving vroeg en kreeg en naar het hemelse koningkrijk mocht.

Het verschil in deze situatie is dat er voor jou helemaal niks te vergeven valt aangezien ze jou geen enkel kwaad gedaan heeft.

Quote:
Hoe moet ik hier als christen mee omgaan?

Dankbaar zijn. Haar liefhebben, haar trouw zijn, haar niet veroordelen, maar van haar als persoon houden.

Quote:
Kan ik haar vergeven, moet ik dat wel?

Nee, kun je niet, omdat er niks te vergeven valt. Ze heeft je geen kwaad gedaan.

Quote:
Is mijn relatie wel gezegend als ik met haar verder trouw in de kerk?

Why not?

Quote:
Ik heb het er ontzettend moeilijk mee en ik weet niet hoe ik hier als christelijke man mee moet omgaan en of dit nu wel een goede basis is om verder te gaan ?

Ze betekend zoveel voor mij maar aan de andere kant doet dit ontzettend veel pijn en vraag ik mij af of hier niet beter een punt achter kan zetten.

Ik weet niet of iemand dit ook heeft meegemaakt en hoe jullie hier tegen aankijken ? Ik zou graag advies willen want op het moment heb ik even het contact met haar verbroken om even na te denken.

Mijn advies heb je. Ik heb de meest fantastische vriendin op aarde. En ook ik ben niet haar eerste vriendje. Situatie die dus in de buurt komt, met het verschil dat het voor mij dus geen obstakel is geweest om met haar een relatie aan te gaan.

Het gaat er om hoe jullie beiden tegen een relatie aankijken en het daar ook samen met elkaar over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mooie reacties hier! Aan de TS zou ik adviseren er goed naar te luisteren, ze lijken mij waardevoller dan het denkbeeld in je hoofd, dat eerlijk gezegd op mij overkomt alsof je het rechtstreeks uit een of ander schrijven op de christelijke boekentafel hebt overgenomen. (ik heb zelf ook een plank vol van die boekjes)

luister liever naar mensen (christenen) met levenservaring!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Dubito, deze reacties zijn erg waardevol.

Ik zou het erg moeilijk vinden als mijn vriend zou twijfelen om mijn vriend te worden hoewel ik al andere relaties heb gehad. Ik ben zijn eerste vriendin, hij is niet mijn eerste vriend. Als hij dan zou zeggen: 'ik moet even nadenken of ik wel jouw nummer X wil zijn', zou ik me erg gekwetst voelen. Het zou bijna klinken als: 'ik wil even denken of ik jou wel waard ben, gezien je niet meer zo 'rein' bent als ik.'

Natuurlijk is het geen leuk idee dat het meisje dat jij leuk vindt ook andere jongens leuk heeft gevonden, liefde mee heeft gedeeld. Maar dat is geweest, dat is het verleden. Ze kiest nu voor jou, zelfs zo serieus dat ze eerlijk is en zichzelf heel kwetsbaar opstelt. Dat zegt toch best wat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik vind het knap van haar dat ze zo eerlijk is, dat laat zien hoeveel ze jou vertouwt. Het zal erg moeilijk zijn voor haar om dit toe te geven en ze zal best bang zijn geweest voor jouw reactie.

Ik kan begrijpen dat jij het moeilijk vind, maar als jij eens alles opschrijft wat je fout hebt gedaan en het lijstje aan haar geeft, wat moet zij er dan mee? Het zijn geen dingen die jij haar aan hebt gedaan toen je haar nog niet kende. Moet zij jou vergeven wat jij verkeerd deed vroeger?
smile.gif
Zou het dan andersom wel moeten?

Als jij zegt dat ze christen is, dan zijn haar zonden haar vergeven als zij deze beleden heeft. Hetzelfde geldt immers voor de jouwe. Misschien een harde vraag, maar wie ben jij om haar dan opnieuw deze dingen aan te rekenen?

mss haar toekomstige man?

Ik vind het een beetje krom dat een veelgehoord argument tegen seks voor het huwelijk is 'je bewaren voor je toekomstige man' , maar zodra het wel is gebeurd de mss toekomstige man er helemaal niks mee te maken heeft en niet moeilijk moet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nuja, terugdraaien kan ze dat toch niet meer, los van de vraag of het fout was of niet is het gewoon gebeurd. Hij zal zelf moeten bepalen of hij daarmee kan leven of niet, als hij dat niet kan heeft de relatie geen toekomst, en als hij dat wel wil doen moet hij dat dan ook echt kunnen loslaten want als hij haar blijft verwijten maken krijg je ook niet echt een goede relatie lijkt me. Wat zou hij dan volgens jou moeten doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid