Spring naar bijdragen

Omgaan met verleden van vriendin ?


Aanbevolen berichten

Ik begrijp die jongen niet helemaal. Jezus is (of zou dat wellicht moeten zijn) de leidraad in zijn leven. En Jezus strafte de overspelige vrouw niet, hij accepteerde haar voor wat ze was en zond haar heen met het advies niet meer te zondigen. Wat er voor die tijd was gebeurd dat deed er voor hem niet toe en dat niemand het recht had haar te oordelen, omdat ze zelf ook niet zondevrij waren,. Had die vrouw berouw? Weten we niet. Maar Jezus oordeelde haar niet, dat was aan zijn Vader.

Het meisje is tot inzicht gekomen, gelooft met heel haar hart. Misschien vergeeft zij onze ts gemakkelijker dan hij haar. Voor mijn gevoel is het gedrag van de ts meer dat van de zoon die bij de vader bleef en die ontevreden was dat de zich misdragende zoon zo groots onthaald werd toen hij terugkwam.

Ik zou denken dat hij zijn excuses moet gaan maken. Hij heeft een vriendin uit duizenden die eerlijk tegen hem was over haar verleden en die een nieuwe start heeft gemaakt. Iemand die het zelf ookniet leuk vind wat er in het verleden is gebeurd, omdat ze nu anders is, er anders over denkt, omdat ze tot geloof is gekomen.

Maar ik zei niet helemaal. Ik snap ook wel dat je onzeker kunt worden van een vriendin die veel ervaring heeft op een voor jou letterlijk maagdelijk gebied. Ik snap ook dat je het niet leuk kunt vinden. Ik snap ook dat je sex en gemeenschap met elkaar kunt verwisselen. Maar ik hoop dat hij nadenkt. Het verleden is wat het is en ze heeft het eerlijk verteld. Ze is nu tot inkeer gekomen. Wie is hij dat hij haar oordeelt, want dat doet hij door zijn gedrag toch een beetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap jou dan weer niet helemaal. Volgens mij is het enige wat die jongen moet doen, dat wat voor hem pijnlijk is, dat hij niet de eerste was (en mag dat pijnlijk zijn of niet? Ik zou het pijnlijk vinden en vind dat ook normaal dat dat zo is) niet verwarren met het schuldig zijn van haar en dan bedoel ik aan haar oprechtheid. Wel is er nog het probleem dat ze beiden blijkbaar anders aankijken tegen sex voor het huwelijk, maar als zij alleen sex gehad heeft met de jongen waarvan zij dacht dat ze voor eeuwig bij hem zou blijven (en uit het verhaal blijkt niet dat dat niet zo is, al kun je het er natuurlijk over hebben, maar dat is iets tussen hem en haar, waarom ze dan op den duur niet wat voorzichtiger is geworden)dan is dat het punt verder niet. Maar blijft, dat lijkt voor mij het belangrijkste dat het ontzettend kortzichtig is en een blijk van een soort verknipt leven in mijn ogen als je doet alsof het niet moeilijk zou mogen zijn voor die jongen.

Ik vind eigenlijk dat jij teveel voor hem invult dat het hem alleen om het onderwerp sex op zich zou gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

mss haar toekomstige man?

Ik vind het een beetje krom dat een veelgehoord argument tegen seks voor het huwelijk is 'je bewaren voor je toekomstige man' , maar zodra het wel is gebeurd de mss toekomstige man er helemaal niks mee te maken heeft en niet moeilijk moet doen.

Voor mezelf sprekend: dat veelgehoorde argument is dan ook op geen enkele manier mijn argument. En natuurlijk heeft hij er wel iets mee te maken, en mag hij best moeilijk doen. Ik heb niets gezegd dat daarmee in strijd is. Ik heb wel vragen bij het punt waarover TO precies moeilijk doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zei dat ik hem niet helemaal begreep. Ik snap best wel dat hij het lastig vindt. Misschien is hij wel een van de zeldzame mensen die zichzelf echt kunnen beheersen als het om de vleselijke lusten gaat. Die zelfs niet masturbeert.

Ergens vraag je je af waarom ze dan niet voorzichtiger is geworden op den duur. Maar dat is ze. Vanaf het moment dat ze tot inkeer is gekomen is ze met haar gedrag gestopt.

Je kunt pas voorzichtiger worden als je zelf de reden voor je gedrag snapt. En er zijn soms (meestal erg onaangename) redenen en kwetsuren die tot "vlot sex met vriendjes" leiden.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik misschien veel lijk in te vullen. Onhandig geformuleerd. Het zijn zaken waarvan ik bedoelde dat hij die in alle oprechtheid bij zichzelf moet onderzoeken of die al dan niet bewust ook meespelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik begrijp die jongen niet helemaal. Jezus is (of zou dat wellicht moeten zijn) de leidraad in zijn leven. En Jezus strafte de overspelige vrouw niet, hij accepteerde haar voor wat ze was en zond haar heen met het advies niet meer te zondigen. Wat er voor die tijd was gebeurd dat deed er voor hem niet toe en dat niemand het recht had haar te oordelen, omdat ze zelf ook niet zondevrij waren,. Had die vrouw berouw? Weten we niet. Maar Jezus oordeelde haar niet, dat was aan zijn Vader.

Een fraai staaltje inlegkunde.

Jezus strafte inderdaad niet, maar oordeelde evident wel. Hij adviseerde niet, maar gebood. Hij accepteerde haar niet voor wat ze was, maar voor wie ze was. Nergens blijkt dat het voor Hem er niet toe deed wat voor die tijd gebeurd was, uit de Bijbelse context blijkt juist dat dat er voor Hem wel toe deed. Over een recht tot oordelen sprak Hij zich nu juist niet uit, wel ontzegde Hij mensen het recht te straffen.

Het is een bekend verhaal dat in handen van vrijzinnigen en niet-christenen opmerkelijk vaak misbruikt wordt om, geheel ontdaan van enige context, te suggereren dat Jezus de facto alles maar goed vond. Ik vermoed dat TO Bijbels voldoende onderlegd is om die uitleg gemotiveerd af te kunnen wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Er word gesproken dat er niets valt te vergeven ? Omdat ze op zich niets fouts heeft gedaan maar juist eerlijk is geweest om dit te vertellen. Zij was van mening dat als de relatie goed voelde, bij alle 15, ze haar lichaam ook had gegeven. Ze is dus geen maagd meer.

Als ik naar de bijbel kijk dan is je lichaam iets kostbaars wat je niet zomaar aan jan en alleman geeft. Het is gebaseerd op liefde. Je word samen 1 geestelijk en lichamelijk. Daarom hoort dit ook binnen het huwelijk. Je behoord dan altijd voor elkaar. [Efeziers 5:31]

Uiteraard is niemand volmaakt en dat vraag ik ook niet maar ze heeft in elke relatie ook gemeenschap gehad en d'r lichaam dus gegeven aan een ander.

Ik wil haar niet veroordelen en ik vraag ook niet om d'r relaties te vergeten maar de manier waarop ze heeft gehandeld om haar lichaam te geven.

Als zij aangeeft dat ze daar geen spijt van heeft, hoe kan ik dan verder ? Want je kunt altijd Jezus om vergeving vragen dat de manier waarop je je lichaam hebt gegeven aan een ander niet de juiste manier was. Dat is niet aan mij ? Ik ben niet de gene die haar mag veroordelen maar moet ik dit opzij zitten en haar juist een kans geven om te laten zien hoe ik daarmee om ga en daar in handelen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Er word gesproken dat er niets valt te vergeven ? Omdat ze op zich niets fouts heeft gedaan maar juist eerlijk is geweest om dit te vertellen.

Nee, wat van verschillende kanten gezegd is: omdat ze jou niets heeft aangedaan, valt er voor jou niets te vergeven.

Quote:
Als ik naar de bijbel kijk dan is je lichaam iets kostbaars wat je niet zomaar aan jan en alleman geeft. Het is gebaseerd op liefde. Je word samen 1 geestelijk en lichamelijk. Daarom hoort dit ook binnen het huwelijk. Je behoord dan altijd voor elkaar. [Efeziers 5:31]

Als ik naar de Bijbel kijk zie ik hetzelfde.

Quote:
Uiteraard is niemand volmaakt en dat vraag ik ook niet maar ze heeft in elke relatie ook gemeenschap gehad en d'r lichaam dus gegeven aan een ander.

Dan is het denkbaar dat er tussen haar en God nog wel wat op te lossen is, of is geweest.

Quote:
Ik wil haar niet veroordelen en ik vraag ook niet om d'r relaties te vergeten maar de manier waarop ze heeft gehandeld om haar lichaam te geven.

Als zij aangeeft dat ze daar geen spijt van heeft, hoe kan ik dan verder ?

Geen idee.

Om te beginnen zou ik, als ik jou was, ieder idee loslaten als zou jij haar te oordelen hebben.

Maar dat je geen zin hebt in een relatie met iemand die nogal verschillend over sexualiteit denkt dan jij, lijkt me heel legitiem. Daarom: praat hierover met haar. Maar dat is al meer gezegd in dit topic.

Quote:
Want je kunt altijd Jezus om vergeving vragen dat de manier waarop je je lichaam hebt gegeven aan een ander niet de juiste manier was. Dat is niet aan mij ?

Tenzij je Jezus bent is dat inderdaad niet aan jou.

Quote:
Ik ben niet de gene die haar mag veroordelen maar moet ik dit opzij zitten en haar juist een kans geven om te laten zien hoe ik daarmee om ga en daar in handelen ?

Inderdaad, jij bent niet degene die haar zou moeten willen veroordelen. Zeker als christen, die weet dat hij zelf geoordeeld zal worden naar de maatstaf waarmee je anderen oordeelt.

Maar dat wil niet zeggen dat je niet je eigen gevoel mag hebben. Maar ik val liever niet in herhaling, dus: zie de rest van het topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er word gesproken dat er niets valt te vergeven ? Omdat ze op zich niets fouts heeft gedaan maar juist eerlijk is geweest om dit te vertellen. Zij was van mening dat als de relatie goed voelde, bij alle 15, ze haar lichaam ook had gegeven. Ze is dus geen maagd meer.

Ik heb er oa. ook wat over gezegd, dus ik zal ff reageren. smile.gif

Ik heb het er nergens over of ze wel of niet iets fouts heeft gedaan. Waar het hier om gaat is dat ze jou niks heeft aangedaan. Jij was er toen niet in haar leven. En daarom is het niet aan jou om haar wel of niet te vergeven. Ze heeft geen schuld bij jou.

Quote:

Als ik naar de bijbel kijk dan is je lichaam iets kostbaars wat je niet zomaar aan jan en alleman geeft. Het is gebaseerd op liefde. Je word samen 1 geestelijk en lichamelijk. Daarom hoort dit ook binnen het huwelijk. Je behoord dan altijd voor elkaar. [Efeziers 5:31]

Ik ben het mee eens dat seks binnen het huwelijk hoort. Maar daar is het een beetje te laat voor. Volgens de bijbel mag je ook niet liegen, mag je niet roddelen, mag je niet een andere vrouw begeren, etc. Stel je voor dat een meisje jou zou afwijzen omdat je ooit iets gedaan hebt waarvan zij gelooft dat het een zonde is. Hoe zou je dat vinden.

In de bijbel staan trouwens wel huwelijken beschreven waar God zelfs opdracht toe gaf waar minstens één van de twee niet meer maagd was.

Het hele 'idee' van maagd is trouwens m.i. ook wat onzinnig. Zou ook betekenen dat weduwen die hertrouwen fout zijn. En dat idee is onbijbels.

Het gaat niet om 'maagd' zijn, het gaat om 'seks binnen het huwelijk'. En dan zou ik zeggen 'wie zonder zonde is werpe de eerste steen'. En geloof me, ik ben ook voor seks binnen het huwelijk. Maar liegen, roddelen, haten en weet ik wat meer vind ik zelf erger dan als twee mensen die van elkaar houden met elkaar vrijen, ook al zijn ze nog niet getrouwd.

Quote:

Uiteraard is niemand volmaakt en dat vraag ik ook niet maar ze heeft in elke relatie ook gemeenschap gehad en d'r lichaam dus gegeven aan een ander.

In de bijbel staat: Mat 5:28

En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.

En dan is wat zij gedaan heeft geen overspel aangezien het haar partner was op dat moment.

Quote:

Ik wil haar niet veroordelen en ik vraag ook niet om d'r relaties te vergeten maar de manier waarop ze heeft gehandeld om haar lichaam te geven.

Als zij aangeeft dat ze daar geen spijt van heeft, hoe kan ik dan verder ? Want je kunt altijd Jezus om vergeving vragen dat de manier waarop je je lichaam hebt gegeven aan een ander niet de juiste manier was. Dat is niet aan mij ? Ik ben niet de gene die haar mag veroordelen maar moet ik dit opzij zitten en haar juist een kans geven om te laten zien hoe ik daarmee om ga en daar in handelen ?

Dat is uiteindelijk aan jezelf. In hoeverre jij er mee kunt leven dat zij geen spijt heeft. Dan ligt het probleem in feite bij jou, dat jij haar niet accepteert om wie zij is. En dus aan jou de keuze of je dat een belangrijk aspect vind geen relatie met haar te willen.

Het lijkt me in ieder geval belangrijk er met haar over te praten. Probeer haar kant van het verhaal beter te begrijpen en in te leven hoe zij er over denkt en voelt. En andersom ook zij bij jou. En hak dan de knoop door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid