Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb zelf de stemwijzer een aantal keer gedaan. Nu komt er bij mij een politie partij waar ik helemaal niet op wil stemmen. Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen.

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Groeten,

Leander

(Mocht ik belangrijke vragen vergeten zijn vul me graag aan!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) ja

2) Nee, maar ik denk dat je bedoelt: " Heeft de uitslag invloed op jouw stemgedrag?" en dan is het antwoord: "Een beetje" Ik gebruik de stemwijzer vooral om geconfronteerd te worden met bepaalde thema's die ik uit me zelf niet zo snel erbij pak. Door de vragen denk ik na over die zaken. En dan is het ook wel fijn om te weten hoe de partijen die mijn voorkeur hebben daarover denken.

3) De partij waarop ik stem staat altijd wel in de top 5 van de uitslag, maar lang niet altijd op nummer 1, het kan ook nummer 4 zijn. Het hangt er maar van af welke issues ik belangrijker vind.

4) Nee, ik wissel nogal vaak van partij. Typische zwevende kiezer. Misschien dat het met het ouder worden wel stabieler gaat worden in de toekomst.

(tip, pas je openingpost even aan, want de nummering klopt niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Ja.

2) Nee.

3) Ja.

4) Ja.

Ik doe altijd de Stemwijzer en die bevestigt dan dat ik op de CU moet blijven stemmen smile.gif Maar ook zonder de Stemwijzer zou ik altijd op de CU stemmen. Omdat ik wel wat het nieuws, de politiek en de CU-site volg, weet ik al wel waar de partij voor staat en dat deze partij het best aansluit bij mijn standpunten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

Ja.

2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

Nee, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik tot nu toe elke keer bij mijn partij van voorkeur of daar dicht in de buurt van ben uitgekomen. Wellicht zou een verrassende uitslag wel enige invloed kunnen hebben.

3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

Nee, wel aan op de partij waar ik op stem. Standaard stemde ik CDA, dit jaar voor het eerst SGP en daar kwam ik deze keer ook bij uit.

4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Dat was altijd CDA, maar landelijk krijgt de SGP nu (en waarschijnlijk in de toekomst) mijn voorkeur. Plaatselijk, provinciaal en op waterschapsniveau is het nog altijd CDA.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

ja

Quote:
2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

nee

Quote:
3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

nee

Quote:
4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

min of meer.

De stemwijzer, en het kieskompas, en de stemtracker, wijzen alledrie in de richting van de partij die mijn voorkeur heeft over de volle breedte, de partij waarvan ik hoop dat ze de verkiezing winnen en waarvan ik hoop dat ze in de regering komen.

Ik stem echter op een andere partij, vanwege een specifiek deel van waar zij voor staan. Een partij waarvan ik hoop dat ze hun geluid luid en duidelijk laten horen, maar die in de regering niet veel waarde heeft, en waarvan ik er niet aan moet denken dat ze ooit groter dan pakweg 10 zetels worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Ik heb zelf de stemwijzer een aantal keer gedaan. Nu komt er bij mij een politie partij waar ik helemaal niet op wil stemmen. Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

Ja, ik vind het altijd wel leuk om hem te doen.

Quote:
2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

Nee. De Stemwijzer geeft maar een heel beperkt beeld van wat partijen vinden. Sommige onderwerpen die ik heel belangrijk vind, komen bijvoorbeeld niet aan bod. Bovendien vind ik hem te oppervlakkig.

Quote:
3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

Ja

Quote:
4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie voor de reacties. Nu ben ik op het moment best druk bezig met het kiezen op welke partij ik ga stemmen. Alleen ik vind het moeilijk om een afweging te maken tussen bepaalde standpunten binnen de partijen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Maak jij bepaalde afwegingen bijvoorbeeld; de AOW leeftijd gaat naar 67. Daar kan ik mee leven. Terwijl je daar eigenlijk niet mee eens bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat je een lijstje kan maken met dingen die jij belangrijk vindt, en met welke partij je het op die punten het meest eens bent. Want iedereen heeft natuurlijk ook punten waar hij niet een mening over heeft of die hem niet kunnen boeien.

Voor mij zijn belangrijke dingen onder meer:

- Milieu: dus ik vind dat een partij concrete dingen moet doen milieu te sparen, klimaatverandering tegen te gaan, de bio-industrie terug te dringen, enzovoorts

- Sociaaleconomisch beleid: ook in een tijd van crisis moet een partij niet geld afnemen van mensen die het toch al moeilijk hebben. Laat dan liever mensen die meer geld hebben meer betalen.

- Onderwijs: ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat de studiefinanciering blijft bestaan en geen lening wordt.

- Prostitutie: een partij moet echt iets doen om de misstanden in de prostitutie tegen te gaan. Het beste vind ik nog als hoerenlopen verboden wordt.

- Ontwikkelingshulp: we moeten niet minder gaan betalen aan ontwikkelingshulp, maar wel kijken hoe ontwikkelingshulp effectiever kan worden.

- Vrijheid van organisaties: ik vind bijvoorbeeld dat christelijke organisaties (ook organisaties die subsidie krijgen) het recht moeten hebben om alleen christenen aan te nemen.

- Godsdienstvrijheid: de overheid moet alle godsdiensten ruimte geven, ook in de publieke sfeer. Er moet dus ook ruimte blijven voor bijzondere scholen (ook islamitische scholen), en de overheid moet ook ruimte geven aan moskeeën.

Er zo zijn nog wel meer dingen (asielzoekersbeleid, defensie, medisch-ethische kwesties, enzovoorts) die ik belangrijk vind. Er is maar één partij waarmee ik het bijna altijd eens ben op die punten, en dat is de ChristenUnie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

Ja

Quote:
2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

Nee, want ik vind dat ik zelf vaak niet genoeg weet om alle vragen echt goed te beantwoorden. Veel van wat ik invul is maar mijn eerste ingeving of een onderbuikgevoel. Daarom vind ik de uitslag ook niet zo heel betrouwbaar.

Quote:
3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

Ja, dit keer wel.

Quote:
4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Ja, tot nu toe heb ik altijd op dezelfde partij gestemd, maar het is niet ondenkbaar dat ik ooit op een andere partij zou stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Groeten,

Leander

(Mocht ik belangrijke vragen vergeten zijn vul me graag aan!)

1) ja, om te kijken hoe en wat.

2) Nee, ik wilde eigenlijk al gewoon VVD stemmen

3) VVD staat op 3, maar sowieso zou ik niet stemmen op de PVV en Trots op Nederland

4) Dit keer wel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1)Maak je gebruik van de stemwijzer?

Ja, altijd.

Quote:
2)Heeft de uitslag invloed op jouw Stem gedrag?

Doorgaans niet.

Quote:
3)Sluit de uitslag bij jou aan op de partij waar je standaard op stemt?

Deels wel. Althans, 'ongeveer'. Maar er speelt wel vaak mee dan dingen gevraagd worden die ik niet zo belangrijk vind en andersom.

Quote:
4)Heb je een partij waar je sowieso op stemt?

Ik heb een paar partijen waar ik vaak tussen twijfel. Ik ben blij dat we niet het britse partijen stelsel hebben, maar het zou het stemmen wel makkelijker maken, mogelijk zou ik dan zelfs lid worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hallo allemaal, dit stond op link Een ingezonden stuk van een (katholiek) gelovige, maar zijn denk ik ook van toepassing op protestanten:

"Binnenkort zijn er weer verkiezingen in Nederland. Maar hoe moet ik als Katholiek nu stemmen. Is dit iets dat ik naar eigen eer en geweten moet doen? Moet ik luisteren naar de stem in mijn hoofd die mij met behulp van de logica laat beredeneren wat het beste past bij mijn overtuiging? Of moet ik maar beter luisteren naar de stem in mijn hart? Of moet ik veel bidden tot de Heilige Geest voor de gave van onderscheiding? Moet ik het gewoon maar allemaal doen en er vervolgens maar van uit gaan dat ik de juiste keuze maak? Of zijn er misschien nog andere manieren die mij kunnen helpen in het maken van de juiste keuze tijdens het stemmen?

Hoe kan de Kerk mij helpen bij het maken van de juiste keuze voor het stemmen? De Katechismus van de Katholieke Kerk geeft me wel handvaten, maar ik heb hulp nodig om deze te interpreteren ten aanzien van de juiste keuze voor het stemmen. In Nederland kennen wij de scheiding van Kerk en staat, maar betekent dit dan automatisch ook dat de Kerk zich op geen enkele wijze mag uitspreken over zaken die de staat betreffen? Kijk ik naar de afgelopen verkiezingen in de VS dan denk ik dat er een mooie rol is weggelegd voor de Kerk in Nederland om mij te helpen mijn geweten te vormen en om de juiste keuze te maken tijdens het stemmen. De bisschoppen van de VS hebben een aantal "richtlijnen" (met bijbehorende prioriteiten) gegeven op basis waarvan de gelovige zijn keuze kon maken tijdens het stemmen. De bisschoppen hebben dus niet aangegeven op wie gestemd moest worden, maar zij hebben aangegeven op basis van welke "richtlijnen" de kiezer de juiste keuze zou kunnen maken. Dit in geval de kiezer nog niet de juiste onderscheiding had.

De "richtlijnen" hadden puur betrekking op de normen en waarden die ik als Katholiek in mijn dagelijks leven moet hanteren. Wij zijn niet voor niets opgeroepen om onder andere met ons leven te getuigen van God's liefde. Van daaruit de volgende oproep aan alle bisschoppen van Nederland:

"Geachte bisschoppen, kunt u mij vertellen op basis van welke Katholieke gronden ik mijn keuze moet baseren tijdens het stemmen.? Indien sommige punten zwaarwegender zijn dan andere dan wil ik dat ook graag weten."

Nu wil ik alvast een richtlijn van het advies van de bisschoppen in de VS als voorbeeld nemen. De bisschoppen van de VS hebben duidelijk aangegeven dat het "beschermen van het leven" het meest belangrijke is voor Katholieken tijdens het maken van hun keuze voor het stemmen. Zo ver ik weet geldt dat wie voor zelfbeschikking is/stemt automatisch geen Katholiek is (automatische ex-communicatie). Het is immers God die over leven en dood beschikt en wie zijn wij dat wij het beter zouden weten dan God. Het gaat hierbij heel nadrukkelijk om abortus, euthanasie en alle vormen van het kunstmatig creëren van leven (bijvoorbeeld klonen, IVF, etc.).

Moeten wij als kiezer en moeten de christelijk politieke partijen hier een breekpunt van maken? Net zoals het CDA een breekpunt heeft gemaakt van de hypotheekrenteaftrek? Klopt dan het standpunt van de CU? Ze zijn tegen abortus, maar doen wel op voorhand al concessies, omdat al wetgeving bestaat op het gebied van abortus, euthanasie en vormen van het "kunstmatig" creëren van leven. Zou juist dit niet een breekpunt voor een christelijke partij moeten zijn, zonder concessies? En gaat dit dan boven alle andere punten uit het verkiezingsprogramma indien ik als kiezer een keuze moet maken?

Bisschoppen help mij om mijn geweten te vormen en een keuze te kunnen maken, want anders denk ik dat ik echt stemmen ga horen in mijn hoofd en ik ben bang dat ik dan niet de juiste keuze zal maken"

Kun je dus maar beter niet stemmen of hoe zien jullie dat? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Moet ik luisteren naar de stem in mijn hoofd die mij met behulp van de logica laat beredeneren wat het beste past bij mijn overtuiging? Of moet ik maar beter luisteren naar de stem in mijn hart?

Geloven doe je niet met je hoofd, maar met je hart. Daarom zou ik ook luisteren naar de Geest Die in het hart tot de gelovige spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, ik spreek ook niet over 'gevoel'. Denken doet een gelovige met het hart (verstand) en niet met menselijke (rationele) redeneringen. Dat wil niet zeggen dat de hersenen en de ratio helemaal geen rol spelen. (Door de Geest kan ik op een andere partij stemmen dan ik met mijn vlees (oude natuur) zou doen.)

Quote:

Kun je dus maar beter niet stemmen of hoe zien jullie dat? Alvast bedankt!

Ik geloof dat je best kan stemmen. Geloof in Jezus Christus is geen godsdienst van angst, maar een geloof waarbij je in vrijheid keuzen kan maken, waarbij je naar eer en geweten Jezus probeert te dienen.

Het zou ook kunnen dat de Geest je ervan overtuigt om niet te stemmen, maar dan is dat dus uit overtuiging en niet uit angst om verkeerd te stemmen.

Voor mij is het heel makkelijk om te stemmen, omdat ik al langere tijd een partij volg waarbij ik zie dat de politici God dienen. Maar als deze partij er niet zou zijn, zou ik ook best op een andere partij kunnen stemmen. De partij waar ik op ga stemmen, is niet foutloos, maar dient volgens mijn overtuiging God het meest. Daarnaast breng ik ook mijn voorkeurstem uit aan iemand die er voor mij nog extra uitspringt dat deze God dient. Zo zijn er binnen meerdere partijen wel orthodoxe gelovigen te vinden die Jezus radicaal volgen.

Jacob maakte fouten, David maakte fouten. Toch probeerden zij God zo goed mogelijk te dienen. Iedereen waar God een relatie mee heeft, maakt fouten. Ook al kan een mens fouten maken door verkeerde keuzen, daarmee is een gelovige niet gelijk in vijandschap met God. Door te leven en dingen te doen en dingen te leren, bestaat je relatie met God. Nu probeer je een goede stemkeuze te maken en als in de toekomst blijkt dat je toch beter op een ander had kunnen stemmen, maak je de volgende keer een (nog) betere keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieke hebben echter ook nog te maken met excommunicatie en je dient altijd voor het behoud/ bescherming van ongeboren leven te kiezen. Vandaar mijn vraag....is het nog wel verantwoord om op het CU te stemmen als zelfs zij bereid zijn de huidige regelgeving t.a.v. abortus/ euthanasie/ IFV te aanvaarden?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, dat zou dan misschien een katholiek beter tegen je kunnen zeggen. Zover ik weet is het CDA tegenwoordig heel liberaal wat betreft abortus/euthanasie enzo. Zover ik weet zijn er toch nogal wat katholieken die op het CDA en de CU stemmen. Zou je dan op de SGP kunnen stemmen aangezien die misschien radicaler daarin zijn, of is het voor een katholiek ook niet mogelijk op een zo'n conservatief-gereformeerde partij te stemmen die misschien nog 'anti-paapse' standpunten heeft? (Ik weet te weinig van de SGP, hoor.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Ja

2. Nee

3. Nee

4. Ja, dit keer wel. Wij hebben sinds de vorige verkiezingen een huis gekocht en zullen daaorm op de partij stemmen waar de hypotheekrenteaftrek het veiligst lijkt en die meest geloofwaardige indruk maakt en volgens ons/voor ons is dat het CDA.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, dit stond op
Een ingezonden stuk van een (katholiek) gelovige, maar zijn denk ik ook van toepassing op protestanten:

"Binnenkort zijn er weer verkiezingen in Nederland. Maar hoe moet ik als Katholiek nu stemmen. Is dit iets dat ik naar eigen eer en geweten moet doen? Moet ik luisteren naar de stem in mijn hoofd die mij met behulp van de logica laat beredeneren wat het beste past bij mijn overtuiging? Of moet ik maar beter luisteren naar de stem in mijn hart? Of moet ik veel bidden tot de Heilige Geest voor de gave van onderscheiding? Moet ik het gewoon maar allemaal doen en er vervolgens maar van uit gaan dat ik de juiste keuze maak? Of zijn er misschien nog andere manieren die mij kunnen helpen in het maken van de juiste keuze tijdens het stemmen?

Hoe kan de Kerk mij helpen bij het maken van de juiste keuze voor het stemmen? De Katechismus van de Katholieke Kerk geeft me wel handvaten, maar ik heb hulp nodig om deze te interpreteren ten aanzien van de juiste keuze voor het stemmen. In Nederland kennen wij de scheiding van Kerk en staat, maar betekent dit dan automatisch ook dat de Kerk zich op geen enkele wijze mag uitspreken over zaken die de staat betreffen? Kijk ik naar de afgelopen verkiezingen in de VS dan denk ik dat er een mooie rol is weggelegd voor de Kerk in Nederland om mij te helpen mijn geweten te vormen en om de juiste keuze te maken tijdens het stemmen. De bisschoppen van de VS hebben een aantal "richtlijnen" (met bijbehorende prioriteiten) gegeven op basis waarvan de gelovige zijn keuze kon maken tijdens het stemmen. De bisschoppen hebben dus niet aangegeven op wie gestemd moest worden, maar zij hebben aangegeven op basis van welke "richtlijnen" de kiezer de juiste keuze zou kunnen maken. Dit in geval de kiezer nog niet de juiste onderscheiding had.

De "richtlijnen" hadden puur betrekking op de normen en waarden die ik als Katholiek in mijn dagelijks leven moet hanteren. Wij zijn niet voor niets opgeroepen om onder andere met ons leven te getuigen van God's liefde. Van daaruit de volgende oproep aan alle bisschoppen van Nederland:

"Geachte bisschoppen, kunt u mij vertellen op basis van welke Katholieke gronden ik mijn keuze moet baseren tijdens het stemmen.? Indien sommige punten zwaarwegender zijn dan andere dan wil ik dat ook graag weten."

Nu wil ik alvast een richtlijn van het advies van de bisschoppen in de VS als voorbeeld nemen. De bisschoppen van de VS hebben duidelijk aangegeven dat het "beschermen van het leven" het meest belangrijke is voor Katholieken tijdens het maken van hun keuze voor het stemmen. Zo ver ik weet geldt dat wie voor zelfbeschikking is/stemt automatisch geen Katholiek is (automatische ex-communicatie). Het is immers God die over leven en dood beschikt en wie zijn wij dat wij het beter zouden weten dan God. Het gaat hierbij heel nadrukkelijk om abortus, euthanasie en alle vormen van het kunstmatig creëren van leven (bijvoorbeeld klonen, IVF, etc.).

Moeten wij als kiezer en moeten de christelijk politieke partijen hier een breekpunt van maken? Net zoals het CDA een breekpunt heeft gemaakt van de hypotheekrenteaftrek? Klopt dan het standpunt van de CU? Ze zijn tegen abortus, maar doen wel op voorhand al concessies, omdat al wetgeving bestaat op het gebied van abortus, euthanasie en vormen van het "kunstmatig" creëren van leven. Zou juist dit niet een breekpunt voor een christelijke partij moeten zijn, zonder concessies? En gaat dit dan boven alle andere punten uit het verkiezingsprogramma indien ik als kiezer een keuze moet maken?

Bisschoppen help mij om mijn geweten te vormen en een keuze te kunnen maken, want anders denk ik dat ik echt stemmen ga horen in mijn hoofd en ik ben bang dat ik dan niet de juiste keuze zal maken"

Kun je dus maar beter niet stemmen of hoe zien jullie dat? Alvast bedankt!

gr. mackie

Ik weet niet of je ook iets hebt aan het volgende.

---

Bisschoppen: stemmen is ook een plicht

De Nederlandse bisschoppen roepen katholieke gelovigen op te gaan stemmen.

"Ons land staat voor ingrijpende keuzes. We beseffen dat het algemeen welzijn van onze samenleving iets is dat ons allen gezamenlijk aangaat. Door te stemmen levert de katholieke burger een bijdrage aan het democratisch proces. In Nederland kennen we het stemrecht, maar onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid maakt dat recht een maatschappelijke plicht", aldus de bisschoppen in een donderdag uitgegeven verklaring.

De bisschoppen geven geen stemadvies, maar vragen aandacht voor fundamentele principes aan de hand waarvan de kiezers hun keuze kunnen maken. "De katholieke sociale leer stelt de menselijke waardigheid en de inzet voor het algemeen welzijn centraal."

"De menselijke waardigheid betreft iedere mens zonder onderscheid en heel de mens in al zijn wezenlijke dimensies. Het algemeen welzijn vergt onze verantwoordelijke en noodzakelijke inzet niet alleen voor onze eigen samenleving maar ook voor Europa en de rest van de wereld, met name wat betreft rechtvaardige arbeidsverhoudingen."

Ook wijzen de bisschoppen op het grote belang van ontwikkelingshulp en van daadkrachtig beleid ter beheersing en oplossing van de financiële crisis, de klimaatcrisis en de voedselcrisis.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid