Spring naar bijdragen

de Geest uitleggen


Aanbevolen berichten

Het punt is volgens mij, Iriacinthe, dat zoiets als de heilige Geest niet in gewone mensentaal is uit te leggen. Vergelijk het maar eens heel eenvoudig met het Offer van Christus. Je kunt de leerlingen heel helder en ook vrij eenvoudig dit uitleggen:

Het Offer van Christus houdt in dat Christus aan het kruis is gestorven en uit de dood is opgestaan, om zo onze zonden te vergeven. Daardoor kunnen wij weer tot God komen, omdat Hij van ons houdt en ons daarom genadig is.

Klinkt wel redelijk duidelijk, toch? Maar dan heb ik de volgende vragen voor je:

Wie en wat is God precies?

Wie en wat is Christus?

Wat is een offer?

Wat is precies opstaan uit de dood?

Wat zijn zonden?

Waarom moet Christus sterven om te kunnen vergeven?

Wat is tot God komen precies?

Hoe kan God precies van ons houden?

Wat is genade en waarom is dat nodig?

Begrippen uit het christendom die voor ons wel bekend zijn, maar voor buitenstaanders niet. Je zult dus eerst al die termen moeten uitleggen, voordat het verhaal van het Offer nog een beetje duidelijk wordt. Maar om die termen zinnig te willen verstaan, moet je al een basisgeloof hebben in een persoonlijke God, in vrije wil en in goed en kwaad. Anders blijft het nietszeggend.

Daarom heeft het dus weinig zin om meteen met het wezen van het Offer te komen (dat daarbij ook voor de ingewijde gelovige een mysterie blijft). Het Offer is wel de kern van het christelijk geloof, maar als je überhaupt niet weet wat een offer is, dan zul je die kern niet begrijpen.

Daarom moeten die kinderen denk ik dus eerst de taal leren, eerst begrijpen wie en wat God is, dus eerst de absolute basis van het geloof kennen én beleven. En als ze dat onder de knie hebben, dan zal de rest als vanzelf wel aandienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de Heilige Geest niet wilt/kunt uitleggen en het verhaal van het Offer ook al niet, wat wil je dan nog wel uitleggen over het christelijk geloof? Welke 'basis' blijft er dan nog over?

En hoe wil je evangeliseren wanneer je pas dingen uit wilt leggen wanneer mensen al een basisgeloof hebben?

@Iria: de drie-eenheid wordt vaak uitgelegd door een vergelijking te maken met de verschillende fasen van water (ijs/waterdamp/water); uitleggen waarom 1+1+1=1 en geen 3 kun je door het te omschrijven als oneindig+oneindig+oneindig=oneindig. Verder lijkt het me zelf ook erg moeilijk om uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als je de Heilige Geest niet wilt/kunt uitleggen en het verhaal van het Offer ook al niet, wat wil je dan nog wel uitleggen over het christelijk geloof? Welke 'basis' blijft er dan nog over?

En hoe wil je evangeliseren wanneer je pas dingen uit wilt leggen wanneer mensen al een basisgeloof hebben?

@Iria: de drie-eenheid wordt vaak uitgelegd door een vergelijking te maken met de verschillende fasen van water (ijs/waterdamp/water); uitleggen waarom 1+1+1=1 en geen 3 kun je door het te omschrijven als oneindig+oneindig+oneindig=oneindig. Verder lijkt het me zelf ook erg moeilijk om uit te leggen.

En daar illustreer je meteen waarom je imho beter niets kan uitleggen, dan in Jip en Janneketaal. De suggestie die je immers met het verhaal over de toestanden van water wekt is dat er één God is in drie verschijningsvormen in plaats van in drie personen.

Wellicht maakt dat het "makkelijk". Maar wat je er mee bereikt is dat je mensen een ketterij presenteert. Als evangelisatie de geloofswaarheden onjuist weergeeft, zou ik liever wat minder evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert, ben jij dan van mening dat het eigenlijk niet kan om mensen die zelf niet geloven maar wel benieuwd zijn (zij het uit persoonlijk zoeken, om te kunnen vergelijken met hun eigen geloof, of gewoon omdat ze wel iets willen weten over het christendom als belangrijke culturele factor) uit te leggen wat christenen geloven? Als je dat bedoelt, denk ik niet dat ik het daarmee eens kan zijn.

Holla, bedankt voor je poging. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat (als we het hebben over de Triniteit) het wel uit te leggen is wat christenen geloven, maar dat het niet begrijpelijk te maken valt. En hoe meer je uitlegt hoe onbegrijpelijker het er op zal worden. Dat is opzich niet persé iets slechts.

Het is zo'n onderwerp dat geopenbaard is maar met met het menselijk verstand niet volledig te bevatten is. Dekt de term 'mysterie' het? Anyway, zo'n gegeven wat je in geloof aanvaart ook al kun je het niet volledig bevatten. En ergens ook best begrijpelijk, als we spreken over God. Wat trouwens niet weg neemt dat bepaalde pogingen van schrijverhet onder woorden te brengen me ergens wel geholpen hebben iets beter te begrijpen, al riepen die weer opnieuw veel vragen op.

Dus ik denk dat het uitleggen wat we geloven wel kan en ook wel belangrijk is. Maar dat niet alles uit te leggen valt dat het ook werkelijk begrijpelijk voor de toehoorder is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid