Spring naar bijdragen

Menen wat je bidt


Aanbevolen berichten

nee zeker niet, ik snap niet dat mensen er een probleem van kunnen maken als Jezus zelf dit gebed aan ons leert, ik geloof alleen niet dat dit een toverspreuk is, en dat je motief het belangrijkst is.

zelf probeer ik dit gebed te bidden in een op mijn leven toegepaste vorm, bij het bidden voor dagelijks brood bid ik bijvoorbeeld voor mijn werk, en dank ik daar ook voor.

bij "vergeef ons onze schulden..." beleid ik mijn zonden.

enzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een toverspreuk lijkt het mij ook niet, en dat je motief belangrijk is ben ik gewoon met je eens. smile.gif

Ik denk niet dat er iets mis is met bidden volgens het stramien van het onze vader, maar dan wat aangepast aan je eigen situatie. Wat ik persoonlijk wel een goede reden vind om toch ook het onze vader te bidden (wat ik eerlijk gezegd ook alleen in de kerk doe, waar het nu eenmaal elke week luidop samen gebeden wordt), is een stukje christelijke eenheid. Ik vind het erg mooi om de woorden te bidden die christenen van overal ook gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik snap dat het mooi is om als een lichaam, als kerk, 1 gebed op te zeggen, alleen moet ik eerlijk zijn dat ik dat niet echt zo ervaar. maar dat is maar mijn gevoel, en dat hoeft niks te zeggen.

ik las net ook een studie over het onze vader:

link

hier komt het er op neer dat een groot deel van het Onze Vader toen gebeden moest worden, maar kort daarna verhoord is.

ik weet nog niet wat ik er van vind, maar vond het een interessante invalshoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus leerde de discipelen bidden. Als klein Olorinnetje leerde ik voor het eten door mijn ouders Here-zege-deze-spijzen-amen te bidden, toen bad ik dat zonder er stil bij te staan wat dat nou allemaal exact betekende. Nu weet ik niet of de discipelen het allemaal wel begrepen wat ze baden (als ik afga op het NT lijken ze vaker Jezus woorden iig niet te begrijpen), maar punt is dat mijn ouders me wel leerden bidden.

Met welke intensie mensen bidden kun je niet weten aangezien je niet in elk hard van ieder mens kunt bidden, maar objectief gezien is het een goed gebed, Jezus leerde het immers. En waar het om een 'formule' gaat, dan is het zelfde te zeggen bij 'spontane' gebeden. Ik bid het onze Vader buiten de kerk bijna nooit, maar ik heb mezelf al een aantal keren betrapt dat mijn 'spontane gebed' een formule werd, zonder dat ik er echt nog stil bij stond wat ik bad en dat het meer een opgezegde tekst werd dan dat ik tot God sprak.

En dan nog heeft 'spontaan bidden' mooie kanten, maar vaste gebeden op vaste tijden heeft dat even zeer. Het brengt regelmaat en het helpt om en voor belangrijke zaken te bidden die je misschien anders vergeet, omdat je hoofd dan naar andere dingen staan, of het je minder aanspreekt.

Bij het zingen van liederen gaat in feite het zelfde op. Liederen zijn geformuleerde gebeden. Het verschil met het onze Vader is slechts dat liederen op melodie zijn. En dan nog is het onze Vader ook meerdere malen op muziek gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als gebed en gevoel aan elkaar verbonden worden kan dat gevaarlijk uitpakken. Als je alleen bidt als je de ervaring voelt te moeten bidden en als je bij ieder gebed bepaalde gevoelens wilt krijgen zal je gebed al snel doodbloeden als je door een periode van geestelijke dorheid gaat. Het vaste formuliergebed geeft dan houvast en kan zo uiting zijn van liefde: je blijft je Geliefde trouw ook al voel je er op dat moment niets bij. Het bidden van de psalmen, die ook door de Heer werden gebeden, zijn dan bijvoorbeeld een geweldige houvast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De psalmen worden in derdaad gereciteerd, Michiel, wat zowel gezongen als gesproken kan zijn. Hier lees je een voorbeeld van hoe de monniken in Abdij Sion het middaggebed bidden, dus hymne, enkele psalmen, lezing en gebed. Ook kun je het horen, door op het geluidsbalkje boven de tekst te klikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid