Spring naar bijdragen

Byzantijnse Mis bezoeken


Aanbevolen berichten

Ik ga 16 mei naar de Byzantijnse Kapel in Utrecht,waar dus een Byzantijnse Mis word gehouden.(Even voor de duidelijkheid, dus door een katholieke priester, het is gewoon een katholieke mis, maar dan de Byzantijnse variant.)

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, en hoe heb je het ervaren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom verzint men tegenwoordig overal namen hiervoor? Ik word er zo draaierig van hoor. In mijn land van herkomst noemen we het gewoon de kerk. In iedergeval heb ik volgens mij ook wel zon kerk bezocht. Maar dan in de Ethiopisch Orthodoxe Tawedo kerk, is dat ook zoiets Booker_T?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom verzint men tegenwoordig overal namen hiervoor? Ik word er zo draaierig van hoor. In mijn land van herkomst noemen we het gewoon de kerk. In iedergeval heb ik volgens mij ook wel zon kerk bezocht. Maar dan in de Ethiopisch Orthodoxe Tawedo kerk, is dat ook zoiets Booker_T?

Tegenwoordig? Volgens mij bestaat het onderscheid tussen de Byzantijnse en Latijnse traditie al zeker 1500 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tegenwoordig? Volgens mij bestaat het onderscheid tussen de Byzantijnse en Latijnse traditie al zeker 1500 jaar.

Wat dan de taal?

Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen de twee kerken. Maar in het jaar 500 zouden de kerken van toen denk ik meer overeenkomsten hebben dan nu.

En dat is best wel zonde want ze voegen allemaal tradities toe in hun kerken. Waardoor ze steeds verder van elkaar verwijderd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat dan de taal?

Naar ik begreep de liturgie van de mis.

Is ook niet uit elkaar groeien, aangezien het naar ik begreep een geldige liturgische vorm is binnen de RKK, en dat je dus binnen de zelfde kerk er verschillende liturgieën bestaan. Dat is juist eerder een verrijking en niet dat ze verder van elkaar staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Menelik:Ik weet niet in hoeverre Orientaals- en Oosters-Orthodoxe missen van elkaar verschillen qua uiterlijkheden.Er is zoiezo een verschil in theologie.De Ethiopische kerk is Orientaals-Orthodox.

Waar ik naar toe ga, is een katholieke mis van de Byzantijnse ritus.In sommige kerken in het Midden Oosten en Oost Europa die in communio zijn met Rome word deze elke week gevierd. Qua uiterlijk verschilt het ook niet zo gek veel van de Goddelijke Liturgie in de Oosterse Orthodoxie.Ik ben katholiek en vind de Byzantijnse Liturgie iets heel moois hebben. Heb zelf ook een reproductie van een icoon.Het is een soort spiritualiteit waar ik erg benieuwd naar ben. En omdat ik katholiek ben, lijkt het me logischer om een katholieke mis van de Byzantijnse rite te bezoeken, dan een Goddelijke Liturgie van bijvoorbeeld de Russisch Orthodoxe kerk die ook in de regio zit knipoog_dicht.gifIk weet niet een sof ik in de Russisch Orthodoxe Kerk ter communie mag.Het zijn natuurijk wel geldige Sacramenten vanuyit katholiek oogpunt gezien, maar al zou het mogen, zou ik me er toch niet gemakkelijk bij voelen. Ik geloof ook dat Orthodoxen liever niet hebben dat katholieken in hun kerk ter communie gaan.En wil ook geen aanstoot geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

BookerT, zelf ben ik nooit naar een Byzantijnse Ritus geweest, maar heb de nodige (enthousiaste) verhalen erover gehoord. Houd er rekening mee dat deze liturgie veel langer duurt dan de Latijnse Ritus, dat er meer wierook gebruikt wordt, vrijwel alles gezongen zal zijn en dat men er veel vaker staat. Wat ik heb gehoord moet het een prachtige, zeer mystieke liturgie zijn, waarin al je zintuigen volop geprikkeld worden.

Houd er ook rekening mee dat de communie er zeer waarschijnlijk op een andere wijze uitgereikt zal worden dan je gewend bent. Namelijk met een lepeltje op de tong, met op het lepeltje beide gedaanten, dus Brood en Wijn. Ook zul je misschien moeten knielen, of een knielbuiging moeten maken vóórdat je de communie ontvangt, maar dat weet ik niet. Als je er dus ter communie gaat, kijk dan eerst hoe degenen voor je het doen, of vraag ernaar vóór aanvang van de Liturgie.

Om de vraag te beantwoorden of je in de oosters-orthodoxe Kerk ter communie mag gaan: nee, in het beginsel mag dat niet. Alleen als er geen katholieke Mis op reisafstand wordt gehouden (bijvoorbeeld in een zeer oosters-orthodox land) en wanneer je toestemming hebt van de betreffende oosterse parochie (!), mag je er ter communie gaan. Maar die toestemming zul je lang niet altijd krijgen, dat zal per oosterse parochie of per kerk verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nooit naar die katholieke Byzantijnse Ritus geweest, wel onlangs naar een Nederlandstalige Oosters-orthodoxe Goddelijke Liturgie en een half jaartje geleden ook naar een dito Vespers. Wat ik als zeer mooi en inspirerend heb ervaren is dat nagenoeg alles wordt gereciteerd, er veel aandacht is voor lichaamshoudingen, er zeer veel herhaling is en men het helemaal niet wil (en moet) hebben van 'elke keer wat nieuws'. Geen 'gemaakte' liturgie, zoals in zoveel Nederlandse katholieke parochies heden ten dage, maar iets wat heel oud is en heel diep gaat.

Wat mij ook zeer raakte in de viering (vooral in de Vespers toentertijd) was de vanzelfsprekendheid van de manier waarop het gebed tot God en tot Maria naadloos in elkaar overging, dit zonder enig moment van gevaar dat zij ineens 'per ongeluk' toch aanbeden zou worden. Het heeft me echt geraakt en merkte de volgende dag toen ik even bij Maria (ook een icoon, trouwens!) in mijn eigen kerk neerknielde dat het dóórwerkte.

Quote:

Ik weet niet een sof ik in de Russisch Orthodoxe Kerk ter communie mag.Het zijn natuurijk wel geldige Sacramenten vanuyit katholiek oogpunt gezien, maar al zou het mogen, zou ik me er toch niet gemakkelijk bij voelen. Ik geloof ook dat Orthodoxen liever niet hebben dat katholieken in hun kerk ter communie gaan.En wil ook geen aanstoot geven.

Nee, dat mag je niet - niet vanuit de katholieke Kerk bezien en hoogstwaarschijnlijk ook niet vanuit de Kerk waar je te gast bent. Zie ook Roberts post, hierboven. In de Goddelijke Liturgie waar ik was, werd dat ook vantevoren verteld. Ik kon mij daar zeer goed in vinden, want alhoewel er goede stappen worden gezet in die richting*, zijn we nog niet één. En dan moet je ook niet net doen alsof. Wat dat betreft, is het wel erg mooi om een katholieke viering van de Goddelijke Liturgie mee te maken, dan kun je ten volle deelnemen smile.gif

*

De priester van het Antwerpse kerkje waar ik te gast was, was hier wel zéér positief over en gaf het nog 5 à 10 jaar ... ik denk daar toch iets genuanceerder over knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ook zul je misschien moeten knielen, of een knielbuiging moeten maken vóórdat je de communie ontvangt, maar dat weet ik niet.

Nee, er wordt helemaal niet geknield. Dat wordt in de Oosterse liturgie volgens mij alleen op Goede Vrijdag gedaan. In de Paastijd in ieder geval helemaal niet. Bij de Consecratie boog men in de kerk waar ik was - dat was overigens in de Veertigdagentijd (staande, met het bovenlijf horizontaal). Bij de Communie stond men recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik ga misschien ook nog weleens naar een Goddelijke Liturgie, echter dan van een orthodoxe Kerk in de stad vlak bij mij in de buurt. Maar moet alleen nog even kijken hoe en wat. In elk geval in een weekend waarin ik zaterdagavond naar de "gewone" Mis kan. Het is gewoon mooi om eens een keer meegemaakt te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik doe ook niet zozeer of de Oosterse en de Westerse Kerk al 1 zijn, maar ik was blijkbaar niet goed op de hoogte
knipoog_dicht.gif
. Mijn fout.

Oh, maar dat was ook helemaal niet mijn indruk en (dus) ook niet de insteek in mijn antwoord hierboven. Gewoon informatief, om niet ter plaatse of later raar te staan kijken als je toch 'ns naar een Oosters-orthodoxe viering zou gaan. Bij de viering waar jij heengaat, speelt dit allemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid