Spring naar bijdragen

Hoe gingen de apostelen dood?


Aanbevolen berichten

Quote:

Judas pleegde zelfmoord

Johannes stierf, dacht ik dus verbeter me als ik het fout heb, een natuurlijke dood op Patmos.

De rest: geen idee

Ik kwam iets tegen op het internet online en na snelle onderzoek bevestigen verschillende bronnen hetzelfde. Ik heb namelijk gelezen dat Johannes op een miraculeuze manier aan een geweldadige dood weten te ontsnappen. En later werd verbannen op het eiland patmos, waar hij aan een natuurlijke dood is dood gegaan. Het is wel een engels site mag ik die link plaatsen? Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet iemand dat? Petrus weet ik wel, hij was gekruizigd net als Jezus Christus maar dan onderste boven en levend verbrand. Maar hoe zit het met de rest van de apostelen? Is daar iets over bekend?

Is Johannes niet samen met Maria ten hemel gevaren? Dat leren de katholieken meende ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat leert de RKK helemaal niet. De RKK leert enkel de ten hemel opneming van Maria, als moeder van Jezus. Niet opgevaren, maar opgenomen.

Dank je wel, ik wist dat niet als protestant zijnde maar ben nooit te beroerd te leren. Overigens wil dat niet zeggen dat ik het ook geloof, maar dat is een andere discussie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De inverted cross, komt dat dus ook van het Petruskruis?

En ik dacht dat men altijd vermoedde dat Petrus ondersteboven was gekruisigd, is het een vermoeden, of is dat feitelijk te onderbouwen?

Volgens mij word daar in verschillende geschriften al vrij vroeg naar verwezen door kerkvaders, maar in hoeverre daar mythevorming speelt en in hoeverre het historisch accuraat is, is bij mijn weten geen definitief antwoord op te geven.

Maar pin me d'r niet op vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De inverted cross, komt dat dus ook van het Petruskruis?

En ik dacht dat men altijd vermoedde dat Petrus ondersteboven was gekruisigd, is het een vermoeden, of is dat feitelijk te onderbouwen?

Even feitelijk als dat Jezus uit de dood is verrezen. Je kunt zelf beoordelen hoe feitelijk dat is.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Even feitelijk als dat Jezus uit de dood is verrezen. Je kunt zelf beoordelen hoe feitelijk dat is.
knipoog_dicht.gif

Okee smile.gif

Maar van Jezus staat er in de Bijbel dat hij uit de dood verrezen is, van Petrus niet? smile.gif

Of is dit in zijn geheel niet te vergelijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, ik had ergens gelezen hoe ze allemaal stierven. Erg vreselijk dat weet ik nog wel... Ik ga eens zoeken.

Ik ook. Afgezien van Johannes dan hebben we niet een leuk einde gehad. Jaren geleden ooit een boek gelezen waarin oa stond hoe iedere apostel aan zijn/haar eind kwam. Stonden ook een paar andere leerlingen zoals Bartolomeus bij, die bijvoorbeeld levend werd gevild... Maakte behoorlijke indruk op me, temeer omdat ik nog een klein knulletje van 8 was ofzo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ook. Afgezien van Johannes dan hebben we niet een leuk einde gehad. Jaren geleden ooit een boek gelezen waarin oa stond hoe iedere apostel aan zijn/haar eind kwam. Stonden ook een paar andere leerlingen zoals Bartolomeus bij, die bijvoorbeeld levend werd gevild... Maakte behoorlijke indruk op me, temeer omdat ik nog een klein knulletje van 8 was ofzo

Was dat niet een beetje jonge om al aan dergelijke verhalen blootgesteld te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn weten zie je in veel kerken nog beelden van de 12 apostelen. De meesten hebben een attribuut bij zich, meestal de manier waarop ze zijn gedood.

Zo is Jakobus met het zwaard gedood (Handelingen 12), Jakobus de broer van Jezus is van een tempeltoren gegooid. Bartolomeus is door zweepslagen om het leven gekomen, Andreas is gekruisigd aan een X-vormig kruis (Andreaskruis), Thomas is of door een speer of door vurige pijlen gedood en ik dacht Mattias onthoofd..

Die weet ik nog uit mijn hoofd. Er is ook een apostel met een zaag, hij is door midden gezaagd ik dacht Taddeus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht... Achteraf heb ik wel daardoor kunnen plaatsen dat christen zijn in ieder geval niet alleen of vooral erom draait dat wij gelukkig worden en het fijn hebben, maar dat er een groter plaatje meespeelt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Was dat niet een beetje jonge om al aan dergelijke verhalen blootgesteld te worden?

Dat is na-oorlogse moderne ethiek. Vroeger stonden de kinderen gewoon te kijken als er iemand terecht gesteld werd. Althans dat heb ik geleerd van Kevin Costner en Mel Gibson, maar ik denk dat er in dit geval wel een historische basis is. En christelijke (katholieke?) kinderboekjes uit begin 20ste eeuw stonden ook nog bomvol met de meest gruwelijke zaken, onder andere inderdaad de verhalen over de apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is na-oorlogse moderne ethiek. Vroeger stonden de kinderen gewoon te kijken als er iemand terecht gesteld werd. Althans dat heb ik geleerd van Kevin Costner en Mel Gibson, maar ik denk dat er in dit geval wel een historische basis is. En christelijke (katholieke?) kinderboekjes uit begin 20ste eeuw stonden ook nog bomvol met de meest gruwelijke zaken, onder andere inderdaad de verhalen over de apostelen.

Ik vind het een beetje kromme ethiek, want een gewelddadige film mogen kinderen niet zien, maar de verhalen uit de Bijbel en over de oorlog hindert niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind het een beetje kromme ethiek, want een gewelddadige film mogen kinderen niet zien, maar de verhalen uit de Bijbel en over de oorlog hindert niks.

maar vroeger mochten de kinderen dat dus allemaal wél zien, ook een geweldadige film (voor dat film bestond waren het gladiatorengevechten of openbare terechtstellingen etc)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid