Spring naar bijdragen

Hoe veel vlees eet jij?  

  1. 1. Hoe veel vlees eet jij?

    • Ik eet zowat altijd vlees en daar hoeft niets aan te veranderen.
      12
    • Ik eet zowat altijd vlees maar zou daar eigenlijk wel iets aan willen veranderen.
      1
    • Ik eet vaak vlees maar maak ook wel eens een vegetarische maaltijd.
      11
    • Ik eet hoofdzakelijk vegetarisch maar soms eet ik ook wel eens een stukje vlees.
      5
    • Ik eet altijd vegetarisch.
      6
    • Ik eet veganistisch.
      0
    • Anders, namelijk?
      2


Aanbevolen berichten

In de vastenperiode at ik vega. Vaak mis ik het vlees niet, maar een lekker kippetje gaat er bij mij wel in.

Ik kook meestal niet zo heel veel vlees. 75 gram kipfilet pp is ruim voldoende en door éénpans maaltijden doe ik vaak nog minder.

Wel grappig trouwen. Eergisteren had ik 3 kipkarbonaatjes gekocht toen bleek dat er een 4e persoon mee at. Dus ik denk: mooi, als iedereen een stukje van z'n karbonaatje afsnijdt heeft persoon 4 ook vlees. Dat gaf bij een van m'n huisgenoten een hoop gesputter, volgens hem is er nooit genoeg vlees.. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik eet een keer per week mee met een groep allochtone vrouwen die Nederlandse les krijgen en daarnaast een kookclubje hebben. De meesten komen uit Afghanistan, Iran, Egypte en dat soort landen. Regelmatig maken ze iets vegetarisch en dat is heel lekker. Maar hun Afghaanse kebab schotel is ook helemaal om je vingers bij op te eten, die zou ik toch niet graag missen.

Thuis eet ik ook gewoon vlees, ik ben wel overgestapt op zo veel mogelijk biologisch vlees. Ik koop gewoon wat minder omdat het duurder is. Ik maak toch nog wel vaak van die studenten gerechten en dan merk je het niet als je er wat minder in doet.

Af en toe koop ik ook gewoon een lekker biefstukje voor mezelf en dan niet te zuinig, dan wil ik ook een fikse portie. En de volgende dag eet ik dan soms vegetarisch. (meer uit financiële motieven dan uit ideologische)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben al vanaf mijn 10e vegetarier heb hier destijds voor gekozen omdat ik het zielig vond voor de dieren. Nu spelen meer redenen zoals oa, hier eerder genoemd, de wereldvoedselverdeling voor mij een rol.

Het wordt idd in de westerse maatschappij normaal gevonden om dieren als een product te gaan zien om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik kan het niet accepteren dat we zo met dieren omgaan.

Ik denk ook niet dat dat de bedoeling was van Gods schepping. In de bijbel eet men wel vlees, maar toen was er niets anders en ging men lang niet zo met dieren om als nu. Al waren Adam en Eva wel veganistisch. Er staat in de bijbel dat wij het rentmeesterschap over dieren hebben. Voor mij betekent dit dat we goed voor dieren moeten zorgen en niet moeten gebruiken op deze manier zoals we nu doen.

Om die reden wil ik geen vlees meer eten. Ik ben wel blij dat het 'los' komt in Nederland. Steeds meer mensen eten minder vlees en zijn er mee bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geldt ook voor planten, we moeten zorgvuldig met onze natuur omgaan want het is niet voor niets allemaal zo mooi geschapen. Alleen de mens blijft natuurlijk het belangrijskste daarna het dier en daarna de planten. Maar overal moeten we zorgvuldig mee omgaan vind ik knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach, je kunt nog altijd bomen gaan knuffelen widegrin.gif

er zijn zeker planten waar we zuinig mee moeten omspringen, maar als ik een plant in de tuin heb staan die ik kwijt wil voel ik me totaal niet schuldig als ik deze eruit trek en haksel...

maar lief zijn voor planten gaat me echt te ver... das meer iets voor in de wicca scene...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

of dieren in de schepping belangrijker zijn zal ik niet zeggen, ik zou geen wereld willen zien zonder planten en bomen....

Zonder planten zou de mens niet kunnen overleven. Tenminste niet lang. Planten zijn in bepaalde opzichten belangrijker dan dieren. Niet dat overleven een lolletje zou zijn zonder dieren, maar het is een stuk beter mogelijk.


Samengevoegd:

Quote:

maar ook nog niet van niet.

Op planten is te weinig onderzoek gedaan om iets zinnigs te kunnen zeggen en iig om iets uit te sluiten.

Op planten is meer dan genoeg onderzoek gedaan, en er is totaal geen reden om aan te nemen dat ze bewustzijn hebben. Toevallig kweek ik bewegende planten en hoewel die wel bijna een primitief zenustelsel hebben reageren ze niet op beschadiging. Wel op sappige vliegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, planten reageren wel op beschadigingen

maar dan moet ik mijn fysiologieboek gaan zoeken en dat doe ik van de week wel.

Je hebt gelijk, maar van een bewegende plant zou je meer verwachten. Mimosa reageert wel weer heel sterk op aanraking. Maar alleen die delen die aangeraakt worden. Beschadiging idem. de betrokken delen reageren, de rest van de plant niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal ook wel voor een heel stuk gevoelsmatig zijn hoor. Een konijntje kunnen we knuffelen en beweegt zo lief met z'n neusje en als we dat beestje dan slachten om er een lekkere pot konijn met pruimen van te maken, snap ik best waarom mensen dat zielig vinden. Een blaadje sla komt net iets anders over. knipoog_dicht.gif Maar ja, van dieren is het duidelijk dat ze kunnen lijden, bij planten is dat lang niet zo duidelijk. Nog een puntje is dat een dier dat je opeet onherroepelijk dood is, terwijl als je pakweg een appel eet, die boom gewoon fijn verderleeft. Gaat natuurlijk niet op voor alle plantaardige voedsel, maar bij vlees of vis is het wel een behoorlijk universele waarheid dat er een beestje voor moet sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bovendien kan er weer een nieuwe appelboom uit voortkomen als je de pit buiten uitkakt....

Die appel heeft min of meer als levensdoel om opgegeten en uitgekakt te worden. De meeste vruchten zijn daar zo'n beetje op uit. Je doet een appel gewoon een groot plezier als je hem opeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Planten reageren op licht, dat betekent absoluut niet dat dat ook een bewuste handeling is.

Pavlov heeft toch ook al aangetoond dat het gros van dat wat wij 'intelligentie' en 'bewustzijn' noemen bij dieren (en ons zelf) complexe, reflexmatige reacties zijn knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pavlov heeft toch ook al aangetoond dat het gros van dat wat wij 'intelligentie' en 'bewustzijn' noemen bij dieren (en ons zelf) complexe, reflexmatige reacties zijn
knipoog_dicht.gif

De reacties van planten zijn een stuk minder complex. En bovendien is het niet erg duidelijk dat ik lijden veroorzaak als ik een struik snoei. De plant gaat er zelfs beter van groeien.

Ik accepteer als evolutie-fan dat ik niet veel verschil van het gemiddelde zoogdier en dat ik veel overeenkomst vertoon met de rest van de gewervelden. En hoewel mensen erg ingewikkeld gedrag vertonen lijkt het verder prima in het evolutionaire plaatje te passen. Overleven en voortplanting gemotiveerd door pret. de stap naar "complexe, reflexmatige reacties" is voor mij geen schokkend idee.

Ik ben me in grote mate bewust dat ik besta. Ik zie dat als een bijproduct van mijn schaamteloos uitgebreide brein. Ik kan me prima voorstellen dat iets als een spin een vaag concept heeft wat betreft het ik. En dat dat ik ellende kan ervaren.

Bij een plant heb ik dat totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid