Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb vannacht echt een ontzettend vreemde droom gehad vol vreemde symboliek enzo en nu zit ik wat na te denken over dromen. Herinneren jullie je eigenlijk veel van je dromen? Wat voor dromen hebben jullie? Droom je wel eens lucide? Droom je met veel kleur en detail, of weet je enkel nog hier en daar wat vage dingen? Hecht je veel belang aan je dromen? Zijn er dingen die vaak terugkeren? Etcetera.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb 1 keer lucide gedroomd.. was ik nog wat jonger enzo..

Zou het graag nu nog eens meemaken yes.gif Dan kan je echt de gekste dingen doen yes.gif

Ik herinner ze meestal wel, mn dromen.. soms moet ik er even goed voor terugdenken.

Zal eens opletten hoe ik droom (kleur, detail etc.)

Hecht er verder geen waarde aan

Af e toe een terugkerende droom maar niet een droom die blijft terugkeren, keer op keer

Je kan ook 'leren' lucide te dromen.. lijkt me best leuk om eens te proberen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind had ik best vaak dat ik in een vervelende droom plots besefte "he, dit is gewoon een droom" en als ik dan maar heel hard probeerde wakker te worden, lukte dat wel. Ik heb er pas op vrij late leeftijd aan gedacht dat je in zo'n droom eigenlijk gewoon kunt doen waar je zin in hebt, is wel leuk. widegrin.gif Maar meestal besef ik dat niet tijdens een droom, zelfs als ik door heb dat ik aan het dromen ben, denk ik er vaak pas achteraf aan dat ik dan eigenlijk allerlei leuke dingen had kunnen doen.

Ik heb meestal vrij duidelijke herinneringen aan mijn dromen, ik droom ook erg veel (of herinner het me alleszins erg vaak). Ik droom met vrij veel detail. Ik merk wel dat ik me nooit nog iets kan herinneren van wat ik geschreven heb in een droom, ik droom wel eens dat ik een geniaal verhaal schrijf ofzo maar ik herinner me er niks meer van, helaas. knipoog_dicht.gif Ik kan trouwens ook pijn voelen in dromen.

Vannacht had ik echt zo'n supervreemde droom over mijn liefste. We waren in een of ander Zwitsers bergdorpje ofzo met een schattig klein kerkje helemaal bovenop de berg en overal kapelletjes enzo, en we daalden samen af uit dat dorp over een steil, smal bergpad dat helemaal bezaaid was met kruisen. Ik bedoel, over vaag gesproken. widegrin.gif Ik wil maar zeggen, ik droom best vreemde dingen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben in het verleden wel veel bezig geweest met lucide dromen. Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik met een vriend door de bibliotheek rondliep. Hij pakte ineens een klein boekje over lucide dromen en zei: kijk eens, dit doe ik elke nacht. Ik had er nog nooit van gehoord en al helemaal nooit meegemaakt.

Toen ben ik flink aan de slag gegaan, heb een dromendagboek bijgehouden. Noodzakelijk als je zoals ik moeite hebt om je dromen te onthouden. Toen heb ik ook wel lucide dromen gekregen, maar het was niet boeiend genoeg om de moeite te blijven leveren om maar steeds dat stomme dagboek bij te houden. Wat je al zei, ik bedacht me ook pas achteraf wat ik kon doen. Zo helder was ik dus ook weer niet tijdens een lucide droom. Na verloop van tijd ben ik met het bijhouden van mijn dagboek opgehouden en had ik ook geen lucide dromen meer. In de loop der jaren heb ik het wel weer eens opgepakt, mijn dromendagboek, en dan kwamen de lucide dromen wel weer, maar het is moeilijk om de motivatie te houden als je op bepaalde dagen vroeg op moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik droom vaak dromen vol symboliek (althans, zo komen ze op mij over) maar ik kan er naderhand vrij weinig van maken. Soms maken dromen wel zoveel indruk op me dat ik ze nooit meer vergeet. Terugkerende dromen heb ik niet echt, af en toe een terugkerend personage. Luguber genoeg is dat Magere Hein himself verbaasd.gif

Ik heb geprobeerd om dromen die echt impact op me hadden te ontcijferen met behulp van dromenwoordenboeken enzo, maar in the end sloeg het dan alsnog drie keer nergens op. Die standaarddromen over dat je tanden uitvallen of dat je ergens in je nakie staat heb ik nooit, wel dat ik kan vliegen of dat ik val. Maar als ik in mijn droom val word ik er niet wakker van, zoals blijkbaar bij anderen vaak gebeurt, maar ik herbeleef die val steeds opnieuw in slow motion. En het is dan niet zozeer een nachtmerrie, meer alsof ik het van een afstand bekijk en zoiets heb van "hmmm, da's interessant".

Meestal kan ik mijn dromen wel koppelen aan dingen uit het dagelijks leven, situaties die op dat moment spelen. Zo droom ik nu veel over afscheid nemen, vliegvelden, koffers kwijtraken, m'n ouders - alles wat te maken heeft met mijn verhuizing naar de andere kant van de wereld.

Ik zou het best tof vinden om lucide te dromen, maar het is me nog nooit overkomen. Zelfs als ik weet dat ik droom komt het niet in me op om dan ook de regie over te nemen, lol.

Heeft iemand weleens gedroomd dat ie doodgaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik droom elke nacht en kan het vaak nog wel onthouden. Niet alles en in de loop van de dag vervaagt het wel een beetje. Behalve als iets heel erg indruk op me heeft gemaakt, dan kan ik er de komende dagen niet meer aan ontkomen. Heb eigenlijk wel bijna altijd nachtmerries nosmile.gif En die angstgevoelens zijn zo'n vieze nasmaak.

Droom ook heel vaak dat ik kan vliegen, maar dat het heel moeilijk is. Ik scheer telkens over de grond, kom niet echt de lucht in, hoewel ik dat heel hard probeer. Weet nog niet wat de diepere betekenis daarachter is (ja heu, behalve een globale 'ik wil iets, maar het lukt niet') Er is 1 droom uit mijn kindertijd me altijd bijgebleven: ik zoek een schuilplekje in het huis want ik ben bang maar overal zitten beesten. Tijger onder mn bed, slang in mn kast, spinnen onder mijn deken.

Huh, nu ik er zo over nadenk ben ik ook geen happy dromer zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dan word ik niet wakker. Meestal droom ik daarna wat anders. Ik vind het vaak wel interessant om dood te gaan in een droom (mèn dat klinkt macaber) omdat ik het ook vanaf een afstandje zie, zeg maar. Meestal is het door vallen, neergeschoten worden, met een zwaard neergestoken, dat soort heftige zaken. En dan denk ik 'O, dus zo gaat dat in z'n werk'. Vaag, ik weet het smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik tijdens een droom doorheb dat ik droom wordt het meestal eng en moet ik snel wakker worden. Bekenden veranderen dan in griezels enzo. Sowieso droom ik erg levendig, veel achtervolgingen en spektakels, vrij veel 'nachtmerries' en vrij regelmatig dat ik als ik wakker ben moet nadenken of het nou écht gebeurd is of niet.

Tijdens mijn zwangerschappen droomde ik aan één stuk door dat mijn man ervandoor zou gaan of vreemd ging, dat ik de baby in de trein zou laten liggen of dat er een reusachtige spin in mijn buik zat in plaats van een kind, dat werk. Schijnt hormonaal te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Droom ook heel vaak dat ik kan vliegen, maar dat het heel moeilijk is. Ik scheer telkens over de grond, kom niet echt de lucht in, hoewel ik dat heel hard probeer. Weet nog niet wat de diepere betekenis daarachter is (ja heu, behalve een globale 'ik wil iets, maar het lukt niet')

He, dat heb ik ook!

Ik heb trouwens geen idee wat de betekenis is ofzo, ik geloof ook niet dat elke droom een betekenis heeft. Van die droomduidingsboeken enzo classeer ik nogal sterk onder "fictie".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de meeste dromen geen betekenis hebben. Tis vooral een bijproduct van opslag/ordenen en verwijderen van informatie in je hersenen. Wel is er m.i. een verband tussen dromen en dingen die je heel erg bezig houden. Als ik vlak voor mijn stage midden in de nacht een les ging voorbereiden, dan kwam het wel voor dat ik in mijn slaap dus over doceren liep te dromen. Idem met dromen over voortgang van mijn stage, met dan vervelende afloop enzo. Zoals dat ik les ging geven en mijn les materiaal vergat mee te nemen enzo.

Of recente voorbeelden dat ik over mijn lief loop te dromen. helemaal als ik dan de dag erna haar ga bezoeken en te weinig slaap heb gehad en veel te laat in de nacht met haar ben wezen chatten. widegrin.gif

Dat dromen op een metafysisch niveau betekenis kunnen hebben sluit ik trouwens niet uit hoor. Alleen hebben m.i. de meeste dromen geen echte betekenis, buiten dan dat de onderwerpen je mogelijk nogal bezig hebben gehouden.

Ow, dromen over dood gaan heb ik ook wel eens. Zoals uit een enorm hoge boom vallen, of één keer dat iemand me met een vlammenwerper achter na zat. Interessante vraag daarbij is: schrik je wakker door de droom, of is de droom een gevolg van een plots wakker worden? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik droom regelmatig dat ik dood ben. Dat je niet dood kunt gaan in een droom is een fabeltje, al blijf ik wel weer gewoon dood rondlopen. Dat dan weer wel. Ik droom ook gewoon in kleur.

Verder hebben dromen niet echt een betekenis denk ik. Het is een soort recyclen van herinneringen en mss had freud wel gelijk dat het ook angsten en verlangens zijn. Maar in essentie zijn het gewoon een soort extreme hallucinaties. Extreem omdat je ze nauwelijks kunt onderscheiden van de werkelijkheid wat bijvoorbeeld bij drugsgeinduceerde hallicinaties veel minder erg is. Maar goed, mijn idee is: op hallucinaties moet je je vertrouwen niet stellen want ze zijn per definitie niet betrouwbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie betekenis eerder in de zin dat sommige dromen je attent kunnen maken op dingen die je bij bewustzijn een beetje wegstopt, dingen die je niet echt verwerkt en die dan maar tijdens je slaap naar boven komen. Zo heb ik in de jaren na de dood van mijn vader ontzettend veel nachtmerries daarover gehad, die volgens mij wel voor een deel kwamen doordat ik gewoon heel snel verder gegaan ben met mijn leven en eigenlijk nooit echt praatte over mijn gevoelens daarbij. Dromen draaien bij mij vaak om "unfinished business". De onverwerkte dood van mijn vader was een goed voorbeeld, maar ik heb bvb ook jaren nachtmerries gehad over een ex-vriend van me. Die relatie was op een erg vervelende manier geëindigd (na ruim twee jaar bleek hij me te bedriegen, ik ben daar via-via achter gekomen en we hebben elkaar nooit meer gezien om dingen uit te praten, hij is z'n spullen niet eens meer komen ophalen) en ik zat ook weer met een hoop vragen en gevoelens waar ik op een bewust niveau geen blijf mee wist, ik probeerde de hele toestand gewoon te vergeten, en dan vindt dat dus z'n weg naar mijn dromen. In die zin opgevat, denk ik dat dromen heel veel betekenis kunnen hebben, betekenis waar je toch wel enige aandacht aan moet schenken. Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle dromen en is ook iets zodanig persoonlijks dat je dat volgens mij niet kan duiden aan de hand van zo'n boek ofzo.

Dromen die betekenis hebben in de zin van voorspellingen, boodschappen "van boven" of weetikwat, daar geloof ik niet zo in. Ik wil niet bij voorbaat uitsluiten dat zoiets mogelijk is, ik bedoel, er zijn zo veel dingen mogelijk, maar ik zie geen enkele reden om me er mee bezig te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dromen is het ordenen van herinneringen denk ik. Het is mi logisch dat je iig in theorie zou kunnen afleiden wat je bezighoud. Alleen is de boodschap dusdanig verhaspelt dat je er vaak niet veel mee kunt. Zo droom ik regelmatig over de zombocalyps. Betekenis? geen idee.

De inhoud is zelfs onder de premisse "de doden kruipen uit hun graf en verslinden de levenden" nogal debiel. De levende lijken zijn hooguit decor, de droom gaat meestal over iets "belangrijkers". Iets als, je moet naar je werk maar door de horder ondoden kom je niet op tijd en wordt je ontslagen. Zoiets. Ik droom erg vaak over zombies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dromen is het ordenen van herinneringen denk ik.

Idd. REM was meen ik verwijderen van zinloze verbindingen en die 'ander' had weer iets met opslag te maken of zoiets. Maar goed, ik weet er eigenlijk niks van af.

Quote:
Zo droom ik regelmatig over de zombocalyps. Betekenis? geen idee.

Dat lijkt me een typisch geval van een profetische droom. Zo heb ik thuis al een katana hangen voor het geval dat... Het beste wat je kunt doen is je voorbereiden op zo'n zombie invasie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

He, dat heb ik ook!

Ik heb trouwens geen idee wat de betekenis is ofzo, ik geloof ook niet dat elke droom een betekenis heeft. Van die droomduidingsboeken enzo classeer ik nogal sterk onder "fictie".

Neuh, in een boodschap erachter geloof ik ook niet. Ik denk dat dromen tot uiting brengen wat je bezig houdt. Als ik bijvoorbeeld ontzettend mijn best doe voor een tentamen, maar ik ben als de dood dat ik het niet ga halen, dan krijg ik zulke dromen. Kan ook zijn in vorm van heel hard proberen te rennen, maar langzaam vooruit komen.

Ik droom ontzettend vaak over iets wat nu in mijn leven speelt waar ik geen vrede mee heb. Maar het is altijd zo echt dat ik soms huilend wakker word nosmile.gif In betekenissen achter dromen geloof ik niet zo, maar wel dat dromen laten zien wat je bezig houdt. Alleen dan op een hele surrealistische manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Normaal gesproken hebben dromen niet echt een boodschap. Wanneer ze wel een boodschap hebben, past het denk ik niet in dit topic, maar gaat het om profetische dromen, zoals Jozef (de onderkoning en de vader van Jezus), Paulus en vele anderen in de Bijbel deze kregen en zoals christenen nog zulke dromen kunnen krijgen (Joël 2:28, Hand. 2:17).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd weet ik er zelf te weinig van af. Het moet wel in lijn zijn met de Bijbel en ik denk dat de gelovige erbij snapt wat de boodschap is. Daarnaast moeten christenen onderscheiden dat ze -als ze zwaar eten de dag van te voren- en daarna raar dromen, dat dat natuurlijk niets met een profetische droom te maken heeft smile.gif

Ik droom trouwens wel heel vaak dat ik veel mensen genees in Jezus' Naam door handoplegging smile.gif Dat kan twee redenen hebben: 1. Ik ben veel met dit onderwerp bezig 2. Het is een doorkijk naar mijn toekomst smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Idd. REM was meen ik verwijderen van zinloze verbindingen en die 'ander' had weer iets met opslag te maken of zoiets. Maar goed, ik weet er eigenlijk niks van af.

Ik denk dat je de meeste dromen vergeet omdat het stervende herinneringen zijn die nog een keer door je bewustzijn dwarrelen voor ze worden gewist.

Quote:
Dat lijkt me een typisch geval van een profetische droom. Zo heb ik thuis al een katana hangen voor het geval dat... Het beste wat je kunt doen is je voorbereiden op zo'n zombie invasie.
smile.gif

dis.gif Het dient het doel van ZS beter als de noobs er niets vanaf weten. Dan zijn ze wat ze horen te zijn. Als een kip zonder kop rondrennend zombievoer dat de hordes afleidt van ons terwijl we ons terugtrekken naar de Naardervesting *) alwaar we de zombocalyps uitzitten.

*) de beste bug-outlocatie van de lage landen. Dicht bij de randstad voor plundertochten, onderdak voor enkele hoderden gezinnen, een kerktoren van 60 meter hoog, twee setjes stadswallen waartussen genoeg grond is voor het verbouwen van landbouwgewassen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien was mijn droom wel profetisch en moeten we op vakantie naar een schattig Zwitsers bergdorpje. widegrin.gif

Ik wil niet uitsluiten dat zoiets als een profetische droom mogelijk is, maar het lijkt me ontzettend moeilijk om het onderscheid te kunnen maken aangezien dromen sowieso best ongrijpbare materie zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand weleens gedroomd dat ie doodgaat?

In een bepaalde periode vrij vaak. Meestal droomde ik dat er ingebroken werd en dat ik werd doodgeschoten. En dat ik me dat vervolgens ook realiseerde nosmile.gif Ik werd dus niet ineens wakker ofzo..

Nu nooit meer gelukkig smile.gif

Lucide dromen heb ik ook weleens gehad. Toen ik nog vrij jong was had ik een droom waarin mijn beste vriendin ook voorkwam. Heb ik de hele droom plannen zitten maken over wat we de volgende dag gingen doen hamer.gif

En ik heb een paar hele mooie dromen gehad, die ik nu nog steeds herinner big-smile.gif

Ik ben dol op slapen widegrin.gif

En het is zo vreemd dat je in je droom zoveel kan meemaken, terwijl het soms in het echt maar een kwartiertje duurt ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid