Spring naar bijdragen

Ouder worden in de hemel?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af, als kinderen doodgaan en ze gaan naar de hemel, worden ze dan nog ouder? Of hebben ze voor altijd het lichaam en cognitieve vermogen van een kind? Of groeien ze wel qua verstand maar niet qua lichaam? Net als volwassenen, groeien die ook in wijsheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af, als kinderen doodgaan en ze gaan naar de hemel, worden ze dan nog ouder? Of hebben ze voor altijd het lichaam en cognitieve vermogen van een kind? Of groeien ze wel qua verstand maar niet qua lichaam? Net als volwassenen, groeien die ook in wijsheid?

Ik zou je het boek "koninkrijk" willen aanraden. Het is het laatste deel in de serie "de laatste bazuin." Daar wordt veel aandacht aan oa dit onderwerp gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou je het boek "koninkrijk" willen aanraden. Het is het laatste deel in de serie "de laatste bazuin." Daar wordt veel aandacht aan oa dit onderwerp gegeven.

Kun je kort samenvatten wat de visie is die daarin gegeven wordt? Ik ben niet zo van het boeken lezen en bij onze bieb hebben ze überhaupt nog nooit van het fenomeen 'christelijke boeken' gehoord..

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de hemel zijn we op diepgaande, mystieke wijze verenigd met onze Heer en delen we in zijn goddelijke Natuur. We lossen niet in Hem op, we worden ook niet God, maar we delen in het wezen dat Hij is. De ziel is dan geheiligd, vervolmaakt, is dan eindelijk ten volle mens, ten volle naar Gods beeld. Vragen naar hoe oud een ziel in de hemel is, is denk ik net zo zinloos als vragen naar hoe oud God is. Tijd en ruimte bestaan niet in de hemel, het is één eeuwig Heden. En dat zal ook zo blijven als we na de wederkomst weer verenigd worden met onze dan verheerlijkte, vergoddelijkte lichamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de hemel zijn we op diepgaande, mystieke wijze verenigd met onze Heer en delen we in zijn goddelijke Natuur. We lossen niet in Hem op, we worden ook niet God, maar we delen in het wezen dat Hij is. De ziel is dan geheiligd, vervolmaakt, is dan eindelijk ten volle mens, ten volle naar Gods beeld. Vragen naar hoe oud een ziel in de hemel is, is denk ik net zo zinloos als vragen naar hoe oud God is. Tijd en ruimte bestaan niet in de hemel, het is één eeuwig Heden. En dat zal ook zo blijven als we na de wederkomst weer verenigd worden met onze dan verheerlijkte, vergoddelijkte lichamen.

Mooi verwoord. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de hemel zijn we op diepgaande, mystieke wijze verenigd met onze Heer en delen we in zijn goddelijke Natuur. We lossen niet in Hem op, we worden ook niet God, maar we delen in het wezen dat Hij is. De ziel is dan geheiligd, vervolmaakt, is dan eindelijk ten volle mens, ten volle naar Gods beeld. Vragen naar hoe oud een ziel in de hemel is, is denk ik net zo zinloos als vragen naar hoe oud God is. Tijd en ruimte bestaan niet in de hemel, het is één eeuwig Heden. En dat zal ook zo blijven als we na de wederkomst weer verenigd worden met onze dan verheerlijkte, vergoddelijkte lichamen.

Zo zie ik het ook ongeveer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In de hemel zijn we op diepgaande, mystieke wijze verenigd met onze Heer en delen we in zijn goddelijke Natuur. We lossen niet in Hem op, we worden ook niet God, maar we delen in het wezen dat Hij is. De ziel is dan geheiligd, vervolmaakt, is dan eindelijk ten volle mens, ten volle naar Gods beeld. Vragen naar hoe oud een ziel in de hemel is, is denk ik net zo zinloos als vragen naar hoe oud God is.

De vraag gaat er dan ook meer om of iemand die als kind overleden is in de hemel een volwassen 'mind' heeft.. die vraag is niet zo zinloos, maar wss niet te beantwoorden hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af, als kinderen doodgaan en ze gaan naar de hemel, worden ze dan nog ouder? Of hebben ze voor altijd het lichaam en cognitieve vermogen van een kind? Of groeien ze wel qua verstand maar niet qua lichaam? Net als volwassenen, groeien die ook in wijsheid?

Ik lees in Daniel 7:13, 7:9 en 7:22 dat de Christus een hoogebejaarde is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het een vraag die op basis van de Schrift onbeantwoordbaar is en waar ook binnen de RKK en Orthodoxie geen eenduidig antwoord op is.

Zelf denk ik dat een kind een kind blijft, een verstandelijk gehandicapte verstandelijk gehandicapte en een blinde blind.

Ik ga ervan uit dat er niet intrisieks verkeerd is aan kind-zijn, aan blind zijn of aan verstandelijk gehandicapt zijn en dat er dus ook geen reden is om dat te veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

het verstand is dan (als kind, verstandelijk gehandicapte) niet volledig ontwikkeld, en ik mag toch hopen dat we daar wel allemaal in perfecte staat zullen zijn en al onze zintuigen optimaal kunnen gebruiken.. anders is het geen paradijs toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf denk ik dat een kind een kind blijft, een verstandelijk gehandicapte verstandelijk gehandicapte en een blinde blind.

Ik ga ervan uit dat er niet intrisieks verkeerd is aan kind-zijn, aan blind zijn of aan verstandelijk gehandicapt zijn en dat er dus ook geen reden is om dat te veranderen.

Dat zie ik anders, al was het alleen maar om de volgende tekst.

Op 22,2

Midden op haar straat en aan weerszijden van de rivier staat het geboomte des levens, dat twaalfmaal vrucht draagt, iedere maand zijn vrucht gevende; en de bladeren van het geboomte zijn tot genezing der volkeren.

Uiteindelijk krijgt iedereen ook een verheerlijkt lichaam, dat vele malen groter is in heerlijkheid dan het meest gezonde en perfecte lichaam op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zie ik anders, al was het alleen maar om de volgende tekst.

Op 22,2

Midden op haar straat en aan weerszijden van de rivier staat het geboomte des levens, dat twaalfmaal vrucht draagt, iedere maand zijn vrucht gevende; en de bladeren van het geboomte zijn tot genezing der volkeren.

Uiteindelijk krijgt iedereen ook een verheerlijkt lichaam, dat vele malen groter is in heerlijkheid dan het meest gezonde en perfecte lichaam op aarde.

Heeft dit ook met deze boom te maken?

Gen 3.22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.


Samengevoegd:

Quote:

In de hemel zijn we op diepgaande, mystieke wijze verenigd met onze Heer en delen we in zijn goddelijke Natuur. We lossen niet in Hem op, we worden ook niet God, maar we delen in het wezen dat Hij is. De ziel is dan geheiligd, vervolmaakt, is dan eindelijk ten volle mens, ten volle naar Gods beeld. Vragen naar hoe oud een ziel in de hemel is, is denk ik net zo zinloos als vragen naar hoe oud God is. Tijd en ruimte bestaan niet in de hemel, het is één eeuwig Heden. En dat zal ook zo blijven als we na de wederkomst weer verenigd worden met onze dan verheerlijkte, vergoddelijkte lichamen.

Wat gebeurt er met de zielen van moordenaars, ongelovigen, homo's?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heeft dit ook met deze boom te maken?

Gen 3.22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.


Samengevoegd:

[...]

Wat gebeurt er met de zielen van moordenaars, ongelovigen, homo's?

Je stelt homo's gelijk aan moordenaars?


Samengevoegd:

Quote:

Ik vraag me af, als kinderen doodgaan en ze gaan naar de hemel, worden ze dan nog ouder? Of hebben ze voor altijd het lichaam en cognitieve vermogen van een kind? Of groeien ze wel qua verstand maar niet qua lichaam? Net als volwassenen, groeien die ook in wijsheid?

Er staat nergens in de bijbel dat als kinderen dood gaan, ze dan naar de hemel gaan. Volwassenen ook niet. Vooral protestanten nemen dat klakkeloos over van (meestal) hun ouders. Er staat echter in de bijbel dat aan het eind der tijden de graven zullen opengaan en de zeeën hun doden zullen prijsgeven. De doden hebben geen gedachten, zij weten van niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Je stelt homo's gelijk aan moordenaars?

Dat past in een fraaie traditie, waar ook toenmalig RPF Leen van Dijke in stond.

Van Dijke zei in 1996 letterlijk in het weekblad Nieuwe Revu: “Ja, waarom zou een praktiserend homoseksueel beter zijn dan een dief? (http://www.trouw.nl/krantenarchief/1998/03/21/2485502/RPF-lei der_wegens_discriminatie_van_homo_s_vervolgd.html)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De doden hebben geen gedachten, zij weten van niets.

Er staat ook in de Bijbel dat God geen God van de doden is, maar van de levenden. En er staat in de Bijbel dat de martelaren, die naar lichaam gedood zijn, leven in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat past in een fraaie traditie, waar ook toenmalig RPF Leen van Dijke in stond.

Van Dijke zei in 1996 letterlijk in het weekblad Nieuwe Revu: “Ja, waarom zou een praktiserend homoseksueel beter zijn dan een dief? (
der_wegens_discriminatie_van_homo_s_vervolgd.html)

Later beweerde Van Dijke dat hij het juist andersom had gezegd: waarom focussen christenen zo op de zonde van de homoseksuele praxis? Hij hangt het in protestantse kringen vrij normale idee aan dat alle zonden gelijk zijn, maar dat kwam nogal op een rare manier in de Nieuwe Revu terecht. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat past in een fraaie traditie, waar ook toenmalig RPF Leen van Dijke in stond.

Van Dijke zei in 1996 letterlijk in het weekblad Nieuwe Revu: “Ja, waarom zou een praktiserend homoseksueel beter zijn dan een dief? (
der_wegens_discriminatie_van_homo_s_vervolgd.html)

O ja? Volgens De Volkskrant (nou niet bepaald de meest christelijke krant) klopte dit niet, en was Van Dijke een slachtoffer van "onzorgvuldige journalistiek".

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Later beweerde Van Dijke dat hij het juist andersom had gezegd: waarom focussen christenen zo op de zonde van de homoseksuele praxis? Hij hangt het in protestantse kringen vrij normale idee aan dat alle zonden gelijk zijn, maar dat kwam nogal op een rare manier in de Nieuwe Revu terecht.
knipoog_dicht.gif

Precies. Als homosexualiteit zo'n enorme doodzonde was dan had God dat wel in de 10 geboden of zo gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Dijke had de hypocrisie willen bekritiseren van christenen die homoseksualiteit een verwerpelijker overtreding van een bijbels gebod vinden dan andere zonden, zoals diefstal. Zijn vraag of het wel terecht is dat zo'n rangorde in ernst van overtredingen wordt aangebracht, was legitiem.

Dankje Skippy. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat past in een fraaie traditie, waar ook toenmalig RPF Leen van Dijke in stond.

Van Dijke zei in 1996 letterlijk in het weekblad Nieuwe Revu: “Ja, waarom zou een praktiserend homoseksueel beter zijn dan een dief? (
der_wegens_discriminatie_van_homo_s_vervolgd.html)


Samengevoegd:

[...]

Er staat ook in de Bijbel dat God geen God van de doden is, maar van de levenden. En er staat in de Bijbel dat de martelaren, die naar lichaam gedood zijn, leven in de hemel.

Alleen de martelaren? Maar wat is een martelaar? De doden hebben blijkbaar geen God nodig? A

Aan de ene kant staat dat de doden van niets weten en dat op de dag des oordeels de graven open zullen gaan. Maar er staat ook dat bepaalde "heiligen" zoals Mozes, Elia en anderen blijkbaar wel in de hemel verkeren. Blijkbaar gaan bepaalde mensen naar de hemel en moeten anderen in hun graf wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Later beweerde Van Dijke dat hij het juist andersom had gezegd: waarom focussen christenen zo op de zonde van de homoseksuele praxis? Hij hangt het in protestantse kringen vrij normale idee aan dat alle zonden gelijk zijn, maar dat kwam nogal op een rare manier in de Nieuwe Revu terecht.
knipoog_dicht.gif

Ik heb het interview gelezen indertijd, en dat was glashelder. Precies: volgens Van Dijke zijn alle zonden gelijk, en hij maakte duidelijk dat hij diefstal net zo erg vond als homosexualiteit, maar hij vond dat diefstal nogal onderbelicht bleef, relatief.

Dat zijn insteek zo was, neemt dus niet weg dat Van Dijke expliciet homosexualiteit noemde als zonde, en die zonde gelijkwaardig stelde aan diefstal. Het ligt voor de hand dat hij ook moord een zonde vond, maar dat is mijn invulling.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

O ja?

Ja.

Het interview was helder, en precies zoals Dost aangeeft. Van Dijke probeerde duidelijk te maken dat homosexualiteit veel te veel nadruk kreeg, terwijl het net zo erg is als diefstal, terwijl niemand zich zo druk lijkt te maken over diefstal.

Gek genoeg waren er sympathisanten van Van Dijke die maar niet begrepen waarom homo's toch beledigd waren.


Samengevoegd:

Quote:

Van Dijke had de hypocrisie willen bekritiseren van christenen die homoseksualiteit een verwerpelijker overtreding van een bijbels gebod vinden dan andere zonden, zoals diefstal. Zijn vraag of het wel terecht is dat zo'n rangorde in ernst van overtredingen wordt aangebracht, was legitiem.

Dankje Skippy.
smile.gif

en nu maar hopen dat Benjamin, Skippy en Dost goed willen lezen wat daar staat.

Van Dijke maakt dus bezwaar tegen het idee dat homosexualiteit erger is dan andere zonden. Volgens Van Dijke is het net zo erg. Van Dijke stelt dus homosexualiteit wel degelijk moreel gelijk aan diefstal, of moord.

Dat is wat ik zei.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Alleen de martelaren?

Die worden nogal expliciet genoemd in de Bijbel, als zijnde levend in de hemel.

Quote:
De doden hebben blijkbaar geen God nodig?

Tot Christus kon men denken dat de lichamelijke dood het einde is, met daarna een soort doodsslaap, tot het laatste oordeel. Sinds Christus weten we beter.

Quote:
Aan de ene kant staat dat de doden van niets weten en dat op de dag des oordeels de graven open zullen gaan. Maar er staat ook dat bepaalde "heiligen" zoals Mozes, Elia en anderen blijkbaar wel in de hemel verkeren. Blijkbaar gaan bepaalde mensen naar de hemel en moeten anderen in hun graf wachten.

Het zou helpen als je bedenkt dat de Bijbel niet in één keer geschreven is, dat er ontwikkeling in het denken in zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid