Spring naar bijdragen

anti judeo-christelijk?


Aanbevolen berichten

Quote:

@Algemeen: de judeo-christelijke cultuur is inderdaad altijd een uitzondering geweest op de heidense niet-christelijke culturen.

Is het woord judeo-christelijk niet een contradictio in termini? Niets ten nadele van Joden en christenen, maar qua opvattingen over Jezus verschillen wij op essentiële punten van elkaar. Aangezien de benaming van laatstgenoemde groep betekent dat wij volgelingen van Christus zijn, hoe zijn we dan in een term te vangen waarbij eerstgenoemden Christus in het beste geval een onbelangrijke profeet achten?

Hebben Joden en christenen dezelfde opvattingen wat normen en waarden betreft? Gaan wij naar dezelfde scholen? Zitten we bij dezelfde verenigingen? Gunnen we elkaar vrijheid van mening?

Als Joden en christenen gelijk zijn, wat is dan het equivalent van een antisemiet in het christendom? Immers, iemand die anti judeo is, is antisemitisch, wat is dan iemand die anti judeo-christelijk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anti-judeo is denk ik niet helemaal hetzelfde als antisemitsch.

Anti-christelijk is 'in plaats van de zalving'.

Een anti judeo-christelijk persoon is denk ik iemand die zowel tegen het joodse als het christelijke gedachtengoed is.

Er zijn wel overeenkomsten tussen het judeo- en het christelijke gedachtengoed.

Misschien dat de term 'Judeo-Christian' op de Engelse Wikipedia wat verheldering kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Anti-judeo is denk ik niet helemaal hetzelfde als antisemitsch.

Anti-christelijk is 'in plaats van de zalving'.

Een anti judeo-christelijk persoon is denk ik iemand die zowel tegen het joodse als het christelijke gedachtengoed is.

Er zijn wel overeenkomsten tussen het judeo- en het christelijke gedachtengoed.

Misschien dat de term 'Judeo-Christian' op de Engelse Wikipedia wat verheldering kan geven.

Waarom dan niet christelijk-judeo? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Anti-judeo is denk ik niet helemaal hetzelfde als antisemitsch.

Inderdaad, al is de grens vaak wel vaag. Onder antisemitisme verstaan we een afkeer van het ras, en onder anti-judaïsme een afkeer van het geloof, of (zoals bij Marcion bijvoorbeeld) een overboord gooien van de Joden als zijnde het volk van God. Dat laatste wordt ook nogal eens aangeduid met anti-judaïsme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, antisemitisme is ras gerelateerd, iemand die wat zegt over Joden begeeft zich op glad ijs, maar daarmee is de reactie op antichristeijke sentimenten toch niet te vergelijken? Ik vind de term judeo-christelijk verwarrend. Waarom is het niet christelijk-judeo geworden? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, zulke termen zijn denk ik vaak lastig, omdat verschillende mensen verschillende dingen bedoelen.

Ik hou me maar gewoon aan hoe mijn hoogleraar het uitlegde destijds. widegrin.gif

Bedoel je met anti-Israël zoiets als "tegen de Israëlische staat"? Dat zou dan denk ik anti-zionisme zijn, qua term.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Piebe:

Dat zou kunnen.

Zelf las ik alleen het begin van het artikel en las 2 mogelijke aanwijzingen (vrij vertaald):

1. De eerste christelijke kerk betrof joodse bekeerlingen die zichzelf nog als deel van de joodse gemeenschap zagen (dus een nadruk op het 'joodse' en

2. Het vroeg-Duitse gebruik was negatief en deze Duitsers legden nadruk op het joodse wat ze zagen als negatief, in tegenstelling tot het christelijke.

@HW en RF: dat zou kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. De eerste christelijke kerk betrof joodse bekeerlingen die zichzelf nog als deel van de joodse gemeenschap zagen (dus een nadruk op het 'joodse' en

2. Het vroeg-Duitse gebruik was negatief en deze Duitsers legden nadruk op het joodse wat ze zagen als negatief, in tegenstelling tot het christelijke.

Dat lijkt me stug, want in de eerste eeuw was een Jood iemand die rust op de wet (Rom 2,17) en sinds de komst van Christus vertrouwden de gelovigen op hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat lijkt me stug, want in de eerste eeuw was een Jood iemand die rust op de wet (Rom 2,17) en sinds de komst van Christus vertrouwden de gelovigen op hem.

Ze kwamen nog wel vrolijk in synagogen, werden gezien als joodse sekte, sommigen bleven zich eerst nog besnijden enz. . De gemeente in Jeruzalem zal zich vast nog wel als 'behorende bij de joodse gemeenschap' hebben gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ze kwamen nog wel vrolijk in synagogen, werden gezien als joodse sekte, sommigen bleven zich eerst nog besnijden enz. . De gemeente in Jeruzalem zal zich vast nog wel als 'behorende bij de joodse gemeenschap' hebben gezien.

Lees Galaten 2 maar eens. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het woord
judeo-christelijk
niet een contradictio in termini?

Nee, wel is het een onzinnige term.

Quote:

Niets ten nadele van Joden en christenen, maar qua opvattingen over Jezus verschillen wij op essentiële punten van elkaar.

Staat los van de term Joods-Christelijk. Die wijst namelijk op een bepaalde set normen en tradities die onze samenleving gevormd hebben.

Quote:

Aangezien de benaming van laatstgenoemde groep betekent dat wij volgelingen van Christus zijn, hoe zijn we dan in een term te vangen waarbij eerstgenoemden Christus in het beste geval een onbelangrijke profeet achten?

Hoewel ik snap dat bij Joods-zijn raciale en religieuze opvattingen niet in dezelfde mate te scheiden zijn maak je hier een aantal fouten. Je kunt raciaal een Jood zijn, maar wel Christus als Heiland en Verlosser aanvaard hebben. Net zoals iemand zichzelf in religieus opzicht als Jood kan zien en tegelijkertijd Christus als Heiland en Verlosser hebben aanvaard.

Wil je, zoals jij lijkt te doen, een radicale streep zetten tussen Jood zijn en Christen zijn, dan zul je met een definitie van Joods zijn komen die christen-zijn uitsluit.

Quote:

Hebben Joden en christenen dezelfde opvattingen wat normen en waarden betreft?

Wat veel dingen betreft ja.

Quote:

Gaan wij naar dezelfde scholen? Zitten we bij dezelfde verenigingen?

In sommige gevallen wel ja, in andere niet. Nou en? Ik stuur mijn kinderen ook niet naar een katholieke school en ik zit evenmin op dezelfde sportvereniging als mijn ouderling doet.

Quote:

Gunnen we elkaar vrijheid van mening?

Wie is we? Soms wel, soms niet.

Quote:

Als Joden en christenen gelijk zijn,

Dat zijn ze niet per se en er is niemand die dat beweert.

Quote:

wat is dan het equivalent van een antisemiet in het christendom?
Immers, iemand die anti judeo is, is antisemitisch, wat is dan iemand die anti judeo-christelijk is?

Er zijn verschillende punten;

-Je kunt tegen het Joodse geloof zijn. Dat kan goede redenen hebben en zolang daar geen Jodenhaat bij komt kijken is het geen probleem en ben je gewoon christen.

-Je kunt bezwaar hebben tegen de term Joods-Christelijk, gaat hetzelfde voor op als bovenstaande.

-Er is sprake van Jodenhaat. Dan ben je gewoon een anti-semitisch christen en zou je eens snel je Bijbel beter moeten lezen.

-Je ontkent de eenheid tussen Oude en Nieuwe Testament en tussen God zoals die zich in het OT openbaarde en zoals Hij zich in het NT openbaarde. Dan ben je simpelweg een ketter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid