Spring naar bijdragen

Racisme in de Bijbel??


Aanbevolen berichten

Ik las net het volgende vers wat me ietwat verontrustte:

Deut 15,6

dan zal de HEER, uw God, u zeker zegenen, zoals hij beloofd heeft. U zult aan veel volken leningen verstrekken, maar zelf hoeft u niet te lenen. U zult over veel volken macht uitoefenen, maar zij niet over u.

Wat mij betreft is dit racistisch, want stel ik zeg God zegent de Nederlanders en Nederlanders hebben macht over Moslims, maar Moslims niet over Nederlanders, dan ben ik toch een aanhanger van de PVV? Hoe moeten we dit vers in deze tijd interpreteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het is geestelijk. Gelovige christenen regeren op aarde door de wil van de Koning, Jezus Christus, op aarde uit te voeren door zegen te brengen.

Niet-gelovigen regeren niet op aarde, maar zijn speelbal van de duivel.

We leven anders in een maatschappij waar geld macht is en niemand kan twee heren (Mat 6:24; Luk 16:13) dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik vind het behoorlijk racistisch om te zeggen dat alle niet gelovigen de speelbal van de duivel zijn.

Even de betweter spelen, hoor stuutje.gif

Racisme slaat op het onderscheid maken tussen groepen op basis van ras. Gelovigen en niet-gelovigen zijn geen rassen.

- tot zover de onderbreking. Ga rustig verder met de discussie smile.gif -

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb nou niet echt het idee dat christenen regeren op deze aarde. En ik vind het behoorlijk racistisch om te zeggen dat alle niet gelovigen de speelbal van de duivel zijn. Ik heb dat nooit ergens gelezen behalve in deze post van jou.

Gen 1,26

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Op 5,10

en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.

Deut 15,6

dan zal de HEER, uw God, u zeker zegenen, zoals hij beloofd heeft. U zult aan veel volken leningen verstrekken, maar zelf hoeft u niet te lenen. U zult over veel volken macht uitoefenen, maar zij niet over u.

Er is niets racistisch aan, want het heeft niets met rassen te maken.

Quote:

We leven anders in een maatschappij waar geld macht is en niemand kan twee heren (Mat 6:24; Luk 16:13) dienen.

Christenen horen te heersen over geld in plaats van dat christenen worden beheersd door geld.

Luc 16,9

En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.

Quote:
Deut. 28

1 Indien gij dan aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en al zijn geboden, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zal de HERE, uw God, u verheffen boven alle volken der aarde. 2 De volgende zegeningen zullen alle over u komen en uw deel worden, indien gij luistert naar de stem van de HERE, uw God: 3 Gezegend zult gij zijn in de stad en gezegend op het veld. 4 Gezegend zal zijn de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw bodem en de vrucht van uw vee: de worp van uw runderen en de dracht van uw kleinvee. 5 Gezegend zullen zijn uw mand en uw baktrog. 6 Gezegend zult gij zijn bij uw ingang en gezegend zult gij zijn bij uw uitgang.

7 De HERE zal uw vijanden, die tegen u opstaan, verslagen aan u overleveren. Langs één enkele weg zullen zij tegen u optrekken, maar langs zeven wegen voor u vluchten. 8 De HERE zal over u de zegen gebieden in uw schuren en in alles wat gij onderneemt; Hij zal u zegenen in het land dat de HERE, uw God, u geven zal. 9 De HERE zal u als zijn heilig volk bevestigen, zoals Hij u gezworen heeft, indien gij de geboden van de HERE, uw God, onderhoudt en in zijn wegen wandelt. 10 Dan zullen alle volken der aarde zien, dat de naam des HEREN over u uitgeroepen is, en zij zullen voor u vrezen.

11 Ook zal de HERE u overvloedig het goede schenken, in de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw vee en de vrucht van uw bodem - in het land, waarvan de HERE aan uw vaderen gezworen heeft, dat Hij het u geven zou. 12 De HERE zal zijn rijke schatkamer, de hemel, voor u openen om op zijn tijd de regen voor uw land te geven en al het werk uwer handen te zegenen, zodat gij aan vele volken zult uitlenen zonder zelf te leen te ontvangen. 13 De HERE zal u stellen tot een hoofd en niet tot een staart, gij zult enkel opgaan en niet neergaan, wanneer gij luistert naar de geboden van de HERE, uw God, die ik u heden opleg om die naarstig te onderhouden, 14 en wanneer gij niet afwijkt van alle geboden, die ik u heden geef, noch naar rechts noch naar links, door het achterna lopen en dienen van andere goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik vind het behoorlijk racistisch om te zeggen dat alle niet gelovigen de speelbal van de duivel zijn.

Niet-christenen kunnen ziek worden en hen kan allerlei rampen overkomen zonder dat ze daaruit worden gered. Niet-christenen gaan alleen maar steeds meer hun ondergang tegemoet, als ze zich niet bekeren.

Christenen kunnen regeren over ziekte en worden door God beschermd in elke situatie en God redt christenen uit elke situatie.

God wil ook graag heidenen redden, maar die willen zich vaak niet laten redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christenen horen te heersen over geld in plaats van dat christenen worden beheersd door geld.

Luc 16,9

En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.[...]

Ik kan me voorstellen waarom je dat zo interpreteert, maar je vergist je ben ik bang. Lees de gehele gelijkenis maar eens en met name de reactie van de geldgierige Farizeeën.

'En al deze dingen hoorden ook de Farizeeën, die geldgierig waren, en zij beschimpten Hem.' (Luk 16,14)

Waarom zouden ze hem bespot hebben als Jezus voor het geld in de bres was gesprongen? Als jij dit goed interpreteert waarom leerde Jezus dan elders:

'Vergadert u geen schatten op de aarde, waar de mot en de roest ze verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen' (Mat 6,19)

En weer:

'Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het de armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.’ (Mat 19,21)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las net het volgende vers wat me ietwat verontrustte:

Deut 15,6

dan zal de HEER, uw God, u zeker zegenen, zoals hij beloofd heeft. U zult aan veel volken leningen verstrekken, maar zelf hoeft u niet te lenen. U zult over veel volken macht uitoefenen, maar zij niet over u.

Wat mij betreft is dit racistisch,

Wat mij betreft ook. Het hele oude testament barst van het racisme. God openbaarde zich namelijk aan Israel, sloot een verbond met Israel en niet met andere volkeren.

Quote:

want stel ik zeg God zegent de Nederlanders en Nederlanders hebben macht over Moslims, maar Moslims niet over Nederlanders, dan ben ik toch een aanhanger van de PVV?

Wellicht, al maak je een onterecht onderscheid tussen Moslims en Nederlanders.

Quote:

Hoe moeten we dit vers in deze tijd interpreteren?

Als een teken dat God het volk Israel verkoos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan me voorstellen waarom je dat zo interpreteert, maar je vergist je ben ik bang. Lees de gehele gelijkenis maar eens en met name de reactie van de geldgierige Farizeeën.

'En al deze dingen hoorden ook de Farizeeën, die geldgierig waren,
en zij beschimpten Hem
.' (Luk 16,14)

Waarom zouden ze hem bespot hebben als Jezus voor het geld in de bres was gesprongen? Als jij dit goed interpreteert waarom leerde Jezus dan elders:

'
Vergadert u geen schatten op de aarde
, waar de mot en de roest ze verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen' (Mat 6,19)

En weer:

'Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn,
ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het de armen
, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.’ (Mat 19,21)

Geldgierigheid is niet goed. Dat is wat anders dan je geld investeren in het koninkrijk van God. Inderdaad moeten mensen geen schatten op aarde verzamelen, maar investeren in het koninkrijk van God en geven aan de armen.

En waarom zegt God anders dat gelovigen geld zullen uitlenen in plaats van zullen lenen en de rest van Deut. 28:1-14?

Quote:

Als een teken dat God het volk Israel verkoos.

Ja, en wat is het huidige Israël? (Rom. 11)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat mij betreft is dit racistisch,

Wat mij betreft ook. Het hele oude testament barst van het racisme. God openbaarde zich namelijk aan Israel, sloot een verbond met Israel en niet met andere volkeren.

Eens.

Quote:
Wellicht, al maak je een onterecht onderscheid tussen Moslims en Nederlanders.

Nee, want ik reken onder de Nederlanders ook de Nederlandse Moslims. Met Moslims bedoelde ik specifiek buitenlanders die zich tot de Islam bekeerd hebben. clown.gif

Quote:

Als een teken dat God het volk Israel verkoos.

Dus God is racistisch? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eens.

[...]

Nee, want ik reken onder de Nederlanders ook de Nederlandse Moslims. Met Moslims bedoelde ik specifiek buitenlanders die zich tot de Islam bekeerd hebben.
clown.gif

Dan moet je het over buitenlanders hebben, niet over moslims.

[...]

Dus God is racistisch?
verbaasd.gif

Als jij het racistisch vind dat God zich eerst te openbaren aan het Joodse volk en met hen een verbond sluiten en pas later zich door Christus aan de gehele wereld, ja, dan is God racistisch.

Zelf denk ik dat racisme en racistisch totaal ontoereikende termen zijn waaraan God zich onttrekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hele "idee" achter de Torah is inderdaad de exclusieve uitverkiezing van Israël als priestervolk over alle volken. Alle wetten en voorschriften zijn ook puur bedoeld om Israël af te zonderen van de andere volkeren, om haar een geheel eigen identiteit te geven. Vandaag de dag een jood zijn betekent ook nauwelijks integreren in andere culturen en vrijwel geen rekening houden met wat andere mensen van je religieuze plichten vinden. Vandaar ook de soms opduikende spanningen tussen joden en vooral westerse culturen.

Met Christus is het verbond met Israël hernieuwt en van zeer exclusief naar zeer inclusief geworden. Kortom, alle volkeren met al hun talen en culturen kunnen vrijuit tot God naderen, zónder jood te moeten worden en de joodse cultus te moeten aanhouden. "Israël" is niet langer een godsvolk ontstaan uit louter het zaad van Abraham, want God kan uit stenen nog kinderen van Abraham maken. Israël is nu een uit water en Geest geboren godsvolk, verzamelt uit alle volkeren ter aarde. Waarbij de joden zeker wel een speciale plaats zullen behouden in Gods heilsplan, maar wel door Christus en niet meer op exclusieve wijze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt mij gewoon één van de beloften die God aan Israël deed als deze zich aan zijn wetten en voorschriften zou houden. Men geloofde vast dat Iaraël een groot en machtig rijk zou worden vol welvaart en geluk, als men zich maar nauwkeurig aan de tempel- reinheids en strafwetten hield.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid