Spring naar bijdragen

Schepping dieren


Aanbevolen berichten

Genesis is toch een gedeelte uit de bijbel wat ik heel vaak gelezen heb. Maar gisteravond las ik een stuk waardoor ik toch even in de war raakte, namelijk genesis 2:19. God schept daar dieren en vogels.. terwijl Hij die toch al geschapen had?! Iemand uitleg?

genesis 1: 20

'...God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’ En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’ Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag...'

genesis 2:19

'...Toen vormde de Eeuwige God uit de aardbodem al het gedierte van het veld en al het gevogelte van de hemelen en bracht het tot de mens om te zien hoe hij het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen zou noemen, aldus zou zijn naam wezen...'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Propje,

Er staan twee scheppingsverhalen in de Bijbel: Het eerste begint bij Genesis 1:1 en loopt door tot vers 2:4a (de indeling in verzen is van veel later oorsprong dan de verhalen en kennelijk waren zij zich daar niet bewust van bij het toekennen van de nummers). Het tweede verhaal begint bij vers 2:4b en loopt door tot 2:25.

Het eerste verhaal is het meest bekend, de bekende 7 dagen. Maar in het tweede verhaal wordt de méns als eerste geschapen.

Wat ik ervan weet, is dat beide verhalen geen letterlijke gebeurtenissen willen beschrijven, maar een 'in principe' verhaal, een verhaal over hoe volgens de Joden de wereld in beginsel in elkaar steekt, niet over hoe het begin feitelijk is verlopen. En dat beide verhalen een ander accent willen aanbrengen, in de idee, dat God aan de bron staat van alles.

P.S.: ik ben zoals je weet atheïst, maar ik duik deze informatie even op uit mijn gelovige tijd en mijn propedeuse Religiestudies en gesprekken met mijn moeder die theologie heeft gestudeerd.

Iriacynthe zou er nog veel uitgebreider op in kunnen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik het kan zien, zijn er eigenlijk twee mogelijkheden. De eerste is dat het over gewoon twee verschillende scheppingsverhalen gaat. De tweede interpretatie die je eraan kan geven is dat genesis 1 gaat over de schepping van de gehele wereld, terwijl genesis 2 vooral inzoomt op de tuin van Eden die vorm wordt gegeven. De tuin begint bij de mens, omdat de tuin specifiek voor de mens wordt gemaakt. En alles wat er in die tuin wordt geplaatst, komt daar voor de mens. En daarbij wordt er dan naar de algemene schepping gekeken, alsof die was voor de mens.

Wat het in ieder geval kan leren, is dat wat het verhaal zeggen wil, belangrijker is dan de exacte volgorde van de dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand uitleg?

Er zijn meerdere uitleggen. Degene die ik zelf het meest waarschijnlijk vind en die trouwens ook al genoemd is door de andere users hier:

De twee scheppingsverhalen lijken elkaar op bepaalde punten tegen te spreken omdat het twee verschillende scheppingsverhalen zijn. smile.gif

Beiden zijn twee verschillende genres. Gen1 is een meer poëtisch verhaal, gen 2&3 is een meer mythologisch verhaal.

Maar voor meer gedetailleerde uitleg: er lopen wel een paar users hier rond die zich er veel meer in verdiept hebben dan ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iriacynthe zou er nog veel uitgebreider op in kunnen gaan.

En andere users ongetwijfeld ook hoor, ik ben niet bepaald de Genesis-expert van de lage landen ofzo. knipoog_dicht.gif Nee maareuh, ik heb nu niet de tijd om hier uitgebreid te posten, maar ik wil het gerust later eens doen als Propje dat graag wilt - overigens wel met de disclaimer dat mijn Bijbellezing weinig letterlijk is, zeker wat de schepping betreft denk ik vanuit mijn thesisonderzoek nogal sterk in een comparatief-mythologisch paradigma dat vast ook zo z'n onvolkomenheden heeft. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien stomme vraag , maar God heeft mensen tog op laten schrijven?althans zo heb ik het begrepen?!

en misschien is het net als het evangelie ,,,,, geschreven door meerderen?????

Zou kunnen, de schepping vanuit de interpretatie van verschillende mensen. smile.gif Maar het grote verschil met de evangeliën en de scheppingsverhalen is dat de evangeliën geschreven zijn door mensen die er bij waren of het gehoord hebben van mensen die erbij waren. Dat was natuurlijk niet het geval met de scheppingsverhalen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

misschien stomme vraag , maar God heeft mensen tog op laten schrijven?

Er is geen enkele Bijbelse grond, en ook geen christelijke grond, voor het idee dat de Bijbel is gedicteerd door God, middelijk of onmiddelijk, noch dat de Bijbel in opdracht van God is geschreven.

Aardig genoeg is er wel een bijzonder stevige christelijke traditie, met overigens beperkte Bijbelse fundamenten, die leert dat de Bijbel "Gods woord" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid