Spring naar bijdragen

Bij ongehuwd zwanger zijn


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik krijg rillingen van dit topic. Ik ben blij dat het in werkelijk anders in elkaar zit in Nederland. Met je verkrachter trouwen? En dan je maar over jezelf heen zetten? Nee, dat kan er bij mij echt niet in. En ook in andere gevallen verplicht trouwen met de vader van je kind lijkt me verre van wenselijk.

Wat mij betreft is er geen verplichting en al helemaal niet in het geval van een verkrachting.

Quote:
Voor een kind is de ideale situatie om op te groeien met beide ouders in een liefdevol gezin. Deze ideale situatie bestaat niet altijd, dat moet je erkennen, en vanaf daar verder zien. Ik denk dat het voor een kind vele malen beter is om in een gezin te wonen met zijn niet-biologische vader die wel als een vader voor hem is, dan met zijn biologische vader die uit plichtsbesef bij het gezin blijft, maar verder geen emotionele band heeft met de moeder en het kind.

Als je als verwekker inderdaad geen liefde kunt voelen voor je kind en de moeder, dan heb je daar inderdaad niets te zoeken.

Quote:
Ook voor de moeder is het vele malen prettiger het kind óf alleen op te voeden, óf samen met haar nieuwe relatie, en niet met de vader waarmee ze niks of nauwelijks iets of heeft, of zelfs een enorme afkeer tegen voelt (in geval van verkrachting).

Brrrr, het is koud hier..

Weet je wat pas echt koud is? Mensen die wel graag de lusten van de relatie hebben, maar vervolgens keihard weglopen als er ook nog wat lasten bij lijken te komen kijken. Het is zo vreselijk koud als mensen hun verantwoordelijkheden niet durven te nemen en hun eigen belang zoveel belangrijker vinden dat het belang van het kind. En mensen die dat niet kunnen, moet je inderdaad zo ver als mogelijk bij dat kind vandaan houden. Een slechter voorbeeld is bijna niet denkbaar. Maar liefde is niet een gevoel, het is een keuze van toewijding die je maakt en die iedereen maken kan. En dat is gewoon wat mensen veel meer zouden moeten doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In veel gevallen is de dader niet bekend en kan dus ook geen DNA test worden afgenomen. Daarnaast zou ik persoonlijk geen geld willen aannemen van de dader. Het idee dat zo'n persoon nog enige invloed heeft op mijn leven, al is het maar op financieel vlak, dat zou ik niet trekken en ik denk veel vrouwen niet.

Moet je ze zo'n regeling dan maar door de strot duwen? Ik denk dat ze al genoeg aan hun hoofd hebben. Met de regelingen die al bestaan + familie en vrienden die helpen + (eventueel)werkende moeder, kun je tegenwoordig trouwens prima een kind opvoeden.

De meeste verkrachtingen worden gepleegd door bekenden. Er zijn genoeg gevallen waarin de vrouw juist genoegdoening wil voor wat haar is aangedaan. Maar je hoort mij niet zeggen dat het een ideale situatie is.

Quote:
[...]

Besef je wat je nu zegt? Een vrouw die verkracht is zal in dit geval haar kind moeten achterlaten bij haar verkrachter en gedwongen met hem in contact moeten blijven. Dit lijkt me een verschrikkelijke situatie, voor zowel het kind als de moeder.

Je moet wel de hele opbouw van wat ik zeg lezen. Ik begon er mee dat lang niet in alle gevallen verkrachting kan worden bewezen. In die gevallen kan wel het vaderschap worden bewezen door middel van DNA. In een civiele procedure zou de vader vervolgens wel tot een onderhoudsplicht kunnen worden veroordeeld maar daar is het nadeel van dat hij daardoor ook bepaalde rechten kan opeisen. Geen co-ouderschap of voogdij maar wel een omgangsregeling bijvoorbeeld. Dat zal als hij voor verkrachting veroordeeld is uiteraard niet lukken maar verder heeft hij wel kans van slagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze hoeft dus niet afhankelijk van de dader te worden; het is meer voor de dader dat hij zijn leven lang zorgplicht blijft hebben.

Deze vind ik wel wat, aangezien de vrouw (zoals jullie het steeds aanduiden, het kan ook andersom) deze traumatische ervaring haar hele leven meesleept...

Quote:

Stel dat het wel vrijwillig gebeurt, dan geloof ik wel in een financiele verplichting.. maar niet in verplicht trouwen. Ik heb teveel huwelijken kapot zien gaan.. mensen die bij elkaar bleven omdat het 'moest' maar ondertussen elkaar leven een hel maakte.. een huwelijk verplicht opleggen mag in sommige gevallen werken maar zeker niet in alle. Er is al 1 fout gemaakt (seks voor t huwelijk) maak dan niet nog een 2e; trouwen met iemand waar je niet 100 procent voor kan gaan.

Blijkbaar zitten er concequenties aan verbonden en zijn die van de eerste fout nogal groot.

Ik vraag me wel eens af of mensen nog wel beseffen wat gemeenschap inhoud en welke gevolgen dat zou hebben.

Het tot 1 vlees worden heeft m.i. diepere verantwoordelijkheden dan een financiele vergoeding....

Quote:
de consequentie eraan verbinden dat je dan geen huwelijk met een ander aan kan gaan is bijbels gezien wel juist.. maar vind ik nog steeds wel een hele lastige. Ik zie dat 'seks voor het huwelijk' als een fout, en niet perse een fout die je de rest van je leven moet dragen.. Is daar ook niet vergeving voor?

Is het niet wat krom om al voordat er een fout gemaakt wordt te roepen dat er wel vergeving is? Zo kun je alles wel uitvreten, er is tenslotte toch vergeving... Werkt vergeving zo, dat je op voorhand al kunt zeggen: "ik kan doen en laten wat ik wil, er is tenslotte vergeving"...

@ Jalikaatje: Ik kan me het beste vinden in jouw visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Is het niet wat krom om al voordat er een fout gemaakt wordt te roepen dat er wel vergeving is? Zo kun je alles wel uitvreten, er is tenslotte toch vergeving... Werkt vergeving zo, dat je op voorhand al kunt zeggen: "ik kan doen en laten wat ik wil, er is tenslotte vergeving"...

ehh dat zeg ik dus niet he.. Ik geloof alleen niet dat een mens zijn of haar hele verdere leven hoeft te lijden voor een stomme fout. Dat betekent niet dat ik die fout goedpraat, maar ik denk niet dat je de fout 'goedmaakt' door dan maar te trouwen (ookal is de liefde er niet)..

Ik vind jouw conclusie dat ik zou zeggen dat je alles dus maar kan doen en laten volgens mij nogal vreemd.. dat zeg ik helemaal niet. Ik zie het als een fout, mr niet als iets waar je rest van je leven voor moet boeten. Hoe jij daar vergeving voor vraagt is je eigen zaak.. das iets tussen jou en God, maar ik ben het alleen niet eens met de consequenties die sommigen hier eraan verbinden; fout 1 gemaakt (sex hebben) dus dan ook maar trouwen (wat ik veel gevallen ook als een fout gezien kan worden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik krijg rillingen van dit topic. Ik ben blij dat het in werkelijk anders in elkaar zit in Nederland. Met je verkrachter trouwen? En dan je maar over jezelf heen zetten?

dat zegt toch helemaal niemand? En wees maar blij dat je in NL de mogelijkheid hebt om zo trots te zijn, als je arm bent en je moet in je eentje een kind opvoeden neem je echt wel geld aan van je verkrachter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat zegt toch helemaal niemand? En wees maar blij dat je in NL de mogelijkheid hebt om zo trots te zijn, als je arm bent en je moet in je eentje een kind opvoeden neem je echt wel geld aan van je verkrachter.

Ja, ik ben inderdaad erg blij dat ik in Nederland woon met de wetten die we in Nederland kennen, en de mogelijkheid om mijn eigen geld te verdienen, inclusief abortus en het recht om zelf te bepalen met wie ik trouw of wanneer ik wil scheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk moet een vrouw niets met haar verkrachter te maken willen hebben (de reden dat ik hier de vrouw noem, is omdat enkel een vrouw zwanger kan raken; ik ben me ervan bewust dat ook mannen verkracht worden). Maar het gaat er mij dus meer om dat de verkrachter wel zal betalen en zo dus zorgen voor iets wat hij verwekt heeft. Het justitieel incassobureau leek mij daarom een prima bemiddeling daarin. Maar ja, gevoelig ligt het wel natuurlijk...

In het geval van vrijwillige seks kan ik me wel voorstellen dat man en vrouw niet meteen met elkaar willen trouwen als ze een kind hebben verwekt. Mijn ideeën daarover staan dan ook niet op zichzelf, maar hebben als achtergrond dat seksualiteit binnen het huwelijk hoort en dat als er een kind in het spel is, deze recht heeft op een moeder én een vader (geen vaderfiguur, een vader!) in een stabiel, veilig en liefdevol gezin.

Binnen een orthodox-christelijke leefwijze hoeft dat ook geen probleem te zijn, want dan zal men ook uitsluitend seks hebben binnen het huwelijk en zal men openstaan voor het eventueel krijgen van kinderen. Alleen soms zie je ook christenen die menen dat je ook buiten het huwelijk best seks met elkaar zou kunnen hebben, desnoods met condoom. Of het vlees blijkt gewoon zwak te zijn, wat iedereen kan overkomen. Als de vrouw dan tóch zwanger raakt, dan volgt dus niet meer de consequentie dat het kind in een gezin opgroeid, als ze vervolgens besluiten niet te trouwen.

In een seculiere, westerse samenleving is een door mij omschreven regeling natuurlijk niet aan te houden. Daarvoor wordt er té vrijblijvend met seksualiteit omgegaan. Maar binnen het christelijk geloof is het mijns inziens denk ik toch niet vreemd om dit soort overwegingen te maken. Seksualiteit is geen spel, er kunnen zwaarwegende gevolgen aan vastzitten.

Dat God seksualiteit enkel binnen het huwelijk gebiedt, is niet zozeer omdat het een soort van geschenk zou zijn dat je voor elkaar moet bewaren. Natuurlijk, dat is het zeker wel, maar er zit veel méér aan vast. Het maakt man en vrouw tot één en het kan uit die liefde nieuw leven verwekken. Nieuw leven dat prachtig is, maar ook zware verantwoordelijkheden en offers meebrengt. Mag je dan zomaar van dat offer weglopen, omdat je, om wat voor reden ook, niet hebt kunnen wachten tot de huwelijksnacht?

Dat is dus mijn eigenlijke overweging, wellicht nu eindelijk in betere bewoordingen gegoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid