Spring naar bijdragen

Evangelie zonder woorden


Aanbevolen berichten

Van Fransiscus van Assisi komt, zo wil de overlevering, de uitspraak 'Verkondig het evangelie, desnoods door woorden'.

Een mooie uitspraak die je ook nu nog veelvuldig kunt horen. Maar als ik het eens lees komt er toch een vraag bij mij op, namelijk; Hoe doe je dat? Hoe breng je de boodschap van zonde en verzoening, van het kruis en de opstanding over zonder daarbij woorden te gebruiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prediken en onderwijzen zijn erg belangrijk. Het evangelie wordt voornamelijk gebracht door wonderen en prediking. Jezus preekte ook voortdurend. (Goede werken zijn voornamelijk een gevolg van het geloof.)

Quote:
Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden. 19 De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. 20 Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden.

Matth. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Rom 10,17

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Mar 6,6

En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof. En Hij ging de omliggende dorpen rond en leerde.

Mat 3,1

In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea,

Mar 1,4

geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte.

Mar 1,7

En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken.

Luc 3,3

En hij kwam in de gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden,

Luc 4,44

En Hij predikte in de synagogen van Judea.

Hand 8,5

En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun de Christus.

Hand 8,12

Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen.

Hand 8,35

En Filippus opende zijn mond, en uitgaande van dat schriftwoord, predikte hij hem Jezus.

Quote:

De Bergrede is best wel goed praktisch voor te leven denk ik.
knipoog_dicht.gif

Vóór de bergrede staat er:

Matth.

2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende

Er zal toch iemand moeten zijn die de mond opent, leert en iets zegt om het evangelie te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vóór de bergrede staat er:

Matth.

2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende

Er zal toch iemand moeten zijn die de mond opent, leert en iets zegt om het evangelie te verkondigen.

Hoe vaak heeft Jezus het dan verteld? En hoe vaak heeft Hij het voorgeleefd? Tuurlijk moet je het ook vertellen, woorden zijn nu eenmaal makkelijker mee te nemen dan wat je iemand hebt zien doen. Maar toch hebben daden vaak veel meer invloed dan woorden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe vaak Hij het heeft verteld, is niet bekend. Het is minstens één keer opgeschreven.

Je kan wel goede dingen doen, maar zonder uitleg kom je vaak nog niet ver. Jezus wilde de voeten van de leerlingen wassen, maar het leidde tot onbegrip. Hij moest uitleg geven om Zijn boodschap duidelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe vaak Hij het heeft verteld, is niet bekend. Het is minstens één keer opgeschreven.

Je kan wel goede dingen doen, maar zonder uitleg kom je vaak nog niet ver. Jezus wilde de voeten van de leerlingen wassen, maar het leidde tot onbegrip. Hij moest uitleg geven om Zijn boodschap duidelijk te maken.

Daar heb je gelijk in. Maar nu het volgende voorbeeld:

Waarmee maak je meer indruk. Zeggen dat Jezus ons zei dat we ons moeten bekommeren om de armen, zieken, gevangenen, ed? Of door je daadwerkelijk te bekommeren om de armen zieken, gevangenen, ed?

Volgens mij hebben we als christenen namelijk te maken met een stevig imago-probleem. We hebben allemaal mooie woorden en mooie praatjes. Maar in de praktijk bakken we er niet zoveel van. In feite doen onze woorden dan juist alleen nog maar meer kwaad. Echter de eerste christengemeente stond bekend om haar onderlinge liefde. Dat was niet omdat zij dat overal vertelde, maar omdat zij dat deed en omdat dat bekend werd.

En het is zeker niet zo dat woorden niet nodig zijn. Maar je zou ze alleen moeten gebruiken als het nodig is. Voor de rest is het laten zien echt het allerbeste wat je kunt doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat christenen vaak bekend staan om goede daden. Iedereen kent het Leger des Heils en vele andere hulporganisaties.

Waar in de Bijbel kun je lezen dat "het laten zien echt het allerbeste" is wat je kunt doen? Ik lees alleen maar dat daden, wonderen, tekenen, genezingen en prediking allemaal heel belangrijk zijn. De woorden van Franciscus vind ik te ver gaan. Er zijn te weinig mensen die het evangelie preken door woord en daad (naastenliefde, wonderen, tekenen, genezingen) samen.

Overal predikte en toonde Jezus het Koninkrijk van God.

Mat 4,23

En Hij trok rond in geheel Galilea en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal onder het volk.

(En uiteraard ging Hij daarnaast om met hoeren en tollenaars.)

Wel een mooi/grappig voorbeeld van naastenliefde en het gevolg:

Moslims enthousiast over christenen

Indonesische moslims zijn enthousiast over het werk van de christelijke hulporganisatie Compassion. Dit zegt Patrus Nawawi, voorganger en directeur van Compassion Indonesië, in Manna-Vandaag. Ondanks vervolging van christelijke gezinnen, ziet Compassion een positieve ontwikkeling. "Kerken reiken praktisch uit naar hun omgeving worden gespaard en beschermd," meldt Nawawi.

Ex-moslims die zicht tot het christelijk geloof hebben bekeerd, hebben het zwaar in Indonesië De regering erkent de godsdienstvrijheid, maar slaagt er niet in christenen te beschermen om hun geloof te praktiseren. Nawawi wijst op een opvallend verschil. "Onze kerken worden niet aangevallen door radicale moslims en vaak zelfs beschermd. Hun eigen kinderen zitten immers in de projecten," aldus Nawawi.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak ook wel, te vaak helaas ook niet en worden we als hypocriet gezien.

Woorden die niet gepaard gaan met daden, zijn dode woorden. Daden die niet gepaard gaan met woorden, zijn soms moeilijk uit te leggen. Christen zijn, ben je door wat Gods woord in jou uitwerkt. Dat is niet in eerste plaats door het herhalen van die woorden, maar door een daadwerkelijk andere levenswandel. En het is díe levenswandel die kracht geven aan de woorden die je spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zeggen we ook bijna hetzelfde, want ik schrijf ook dat daden belangrijk zijn flower.gif

Jij schrijft dat (als ik het goed heb) woorden zonder daden niet kan en ik schrijf dat daden zonder woorden niet kan. Beide schrijven we (als ik het goed heb) dat ze beide belangrijk zijn. (Ik wilde alleen aangeven dat ik Francisus' woorden te kort door de bocht vind en onvoldoende recht vind doen aan prediking.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij zeggen we ook bijna hetzelfde, want ik schrijf ook dat daden belangrijk zijn
flower.gif

Jij schrijft dat (als ik het goed heb) woorden zonder daden niet kan en ik schrijf dat daden zonder woorden niet kan. Beide schrijven we (als ik het goed heb) dat ze beide belangrijk zijn. (Ik wilde alleen aangeven dat ik Francisus' woorden te kort door de bocht vind en onvoldoende recht vind doen aan prediking.)

Denk inderdaad dat je gelijk hebt, ons verschil van mening is slechts gradueel. Toch denk ik dat de daden wel belangrijker zijn dan de prediking in woorden. Weet niet of jij er ook zo over denkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat denk ik niet. Ik denk echt dat ze samengaan en dat de Heilige Geest per situatie zegt wat je moet doen. Soms kan een daad inderdaad voor een opening zorgen. Mensen worden soms ontroerd door een goede, onbaatzuchtige daad. Door die daad komt er een opening om Gods plan voor die persoon te vertellen of iets anders te zeggen. Een andere daad kan zijn om voor iemand te bidden en om handen op te leggen tot genezing, waardoor iemand geneest en die persoon daardoor ontroert en meer wil weten over Jezus. En op andere plaatsen moet eerst worden gepreekt/onderwezen, waardoor de kennis toeneemt en mensen door de prediking komen open te staan voor goede daden, bijvoorbeeld voor genezingen.

Zoals ik hier citeerde, zijn er veel situaties waarin moe(s)t worden gepreekt.

2 Tim. 4

verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ging Franciscus er vooral om dat je voor de mensen om je heen als Jezus bent. Natuurlijk moet het Evangelie ook verkondigt worden door daartoe toegeruste mensen, en moet je getuigen van je geloof als het erop aankomt. Ook Franciscus stelde zijn ideeën op schrift en onderrichte zijn minderbroeders over hoe het Evangelie te leven. Sowieso is er ook door heiligen, onze voorbeelden in het geloof, veel geschreven tot opbouw en verkondiging van ons geloof.

Franciscus volgde Jezus echter vooral ook na door bijzonder veel naastenliefde voor de armen, de melaatsen en voor anderen die hulp nodig hadden. Hij volgde Hem na in een zeer ascetisch leven, in het vele bidden, in zijn ongeremde liefde voor de schepping en in het opdragen van zijn lijden aan de Vader als een "geurig offer." Bekend is zijn uitspraak dat hij getrouwd was met Vrouwe Armoede. Hij wilde niets bezitten dan Christus alleen en verwachtte van zijn minderbroeders hetzelfde.

Als je dus wilt begrijpen wat Franciscus met die uitspraak bedoelt, dan moet je dus ook zijn leven overwegen en proberen je daardoor op eigen wijze te laten inspireren. Franciscus' leven leek heel erg op dat van Jezus en volgens een overlevering zou hij op het laatst zelfs de kruiswonden van Jezus hebben ontvangen. Dat tekent wel hoe vurig en hoe innig Hij met Jezus leefde, los van of die overlevering waar is of niet. Hij is dan ook één van de populairste heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vaak ook wel, te vaak helaas ook niet en worden we als hypocriet gezien.

Woorden die niet gepaard gaan met daden, zijn dode woorden. Daden die niet gepaard gaan met woorden, zijn soms moeilijk uit te leggen. Christen zijn, ben je door wat Gods woord in jou uitwerkt. Dat is niet in eerste plaats door het herhalen van die woorden, maar door een daadwerkelijk andere levenswandel. En het is díe levenswandel die kracht geven aan de woorden die je spreekt.

Goede daden zijn een ontzettende pré inderdaad.

1 Tim 5,8

Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat hij voor zijn tijd best o.k. was
smile.gif

Franciscus is en blijft tijdloos. Nu letterlijk, omdat hij in de hemel is, maar ook als voorbeeld voor ons. Dat is namelijk hét kenmerk van een heilige: hij of zij leek en lijkt erg op Jezus en Jezus is tijdloos, dus de heilige dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goede daden zijn een ontzettende pré inderdaad.

1 Tim 5,8

Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Er is wel iemand die dat tegen anderen moet zeggen smile.gif

1 Tim. 5

7 Ook deze dingen moet gij bevelen, opdat zij onberispelijk blijven.

Quote:

Franciscus is en blijft tijdloos. Nu letterlijk, omdat hij in de hemel is, maar ook als voorbeeld voor ons. Dat is namelijk hét kenmerk van een heilige: hij of zij leek en lijkt erg op Jezus en Jezus is tijdloos, dus de heilige dan ook.

Paulus is tijdloos.

2 Kor 6,10b

..maar velen rijk makend..

Franciscus had best z'n goede dingen, maar had ook z'n minder goede dingen. Maar in Christus was hij vast volmaakt.

Ik lees even op Wiki en kom daar nog meer dubieuze dingen van hem tegen, maar ik zal daar maar niet op ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid