Spring naar bijdragen

Vaticaan geld


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, het valt mij op dat het Vaticaan zoveel geld heeft. Ierse priesters die kinderen hebben misbruikt geven miljoenen aan schadevergoeding. Het Vaticaan dat 250 miljoen aan schuldeisers betaald (is al lang geleden). Kan iemand mij vertellen hoe het Vaticaan aan zoveel geld komt? En ten tweede, zou het niet veel beter zijn als dat geld gebruikt wordt voor goede doelen of iets dergelijks? En ten derde, hoe is dat te rijmen met de gelofte van armoede?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben toevallig net terug van een weekje Rome

1. In November naar Rome is geweldig. 20 graden en zonnig (wel beetje mazzel) en vrijwel geen rijen, je kan overal naar binnen zonder wachten

2. De katholieke kerk heeft inderdaad een extreem tegen het megalomane aan extravagante geschiedenis, maar dat levert wel mooie kunstwerken op.

3. De rijkdom komt omdat de kerk eeuwen lang geweldig veel macht had in een groot deel van de wereld. Veel pausen en kardinalen gedroegen zich in de praktijk als adelijke heersers. Zo heb ik de Villa d'Este bezichtigd die naast de Villa Hadrianus ligt. Deze is gebouwd of vebouwd in opdracht van Kardinaal Ippolito II d'Este rond 1550 en is een waar paleis met schitterende tuinen. Hierbij werden veel bouwmaterialen van de romeinse gebouwen in de buurt hergebruikt en ook was het in de mode om antieke beelden te verzamelen. Veel van dat spul staat nu in musea, maar de tuinen, gebouwen en fresco's ed zijn nog te bewonderen. Het geheel straalt een en al luxe uit. Ik denk dat mede door dit soort uitspattingen de reformatie gekomen is in de eeuw erna

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het volgende artikel op de site van het nieuwsblad het is vrij uitgebreid, misschien heb je er wat aan!

In het rood, maar toch steenrijk

Geld van de Kerk schuilt vooral in aandelen en vastgoed

Hoe rijk is de katholieke Kerk? Geen leek die het echt weet. In de laatste begroting van het Vaticaan, de jaarrekening van 2003, zat een gat van 9,57 miljoen euro. Terzelfdertijd kende Vaticaanstad, het wereldse onderdeel van de Kerk, ook nog een tekort van 8,8 miljoen euro. Achter die rode cijfers schuilen miljarden aan aandelen en vastgoedbeleggingen. Johannes Paulus II maakte zijn boekhouding gestaag een stuk doorzichtiger - maar lang niet helemaal.

De Kerk als zakelijk bedrijf is opgesplitst in meerdere onderdelen. De Heilige Stoel, het centraal bestuur met zijn Curie, is op papier het grootste filiaal. In 2003 putte dit deel van het Vaticaan 204 miljoen euro inkomsten uit allerhande bronnen, vooral vastgoed en beursbeleggingen. Maar omdat de beurzen wereldwijd al enkele jaren slecht draaien, dalen die inkomsten sinds 2001. Sindsdien schrijft de Heilige Stoel haar boekhouding weer in het rood. Het tekort van 9,57 miljoen euro in 2003 is al bij al wel veel kleiner dan de 13,5 miljoen euro van het jaar voordien.

Kastekorten zijn overigen al een oude plaag in Rome, vooral in de jaren '70 en '80. Om daaraan paal en perk te stellen, trok Johannes Paulus II in '90 de Amerikaanse aartsbisschop Edmund Skoza aan, die er effectief in slaagde orde op zaken te stellen. De voornaamste uitgavenpost zijn de 2.659 personeelsleden van de Heilige Stoel, ook al worden die niet goddelijk beloond. ,,Hier krijgt niemand een bonus'', zegt Skoza. Een doorsnee loon bedraagt in het Vaticaan zo'n 1.000 euro - een curiekardinaal met wat anciënniteit mag rekenen op 2.300 euro. Het gaat om netto-bedragen: het Vaticaan kent geen inkomstenbelasting. En daarnaast geniet het personeel nog andere voordelen: vrijstelling van accijnzen en btw, zeer voordelige winkels, enzovoort.

Kardinaal Skoza windt er zelden doekjes om: ,,Als Vaticaan opereren wij met een beperkt budget. Het komt erop aan de bureaucratie te beteugelen en vooral meer inkomsten aan te boren. De bisdommen worden geacht de werkingskosten van de Heilige Stoel te bekostigen. Lange tijd bleef dat dode letter. Ik bracht daar verandering in.'' Sinds de komst van Skoza naar Rome dragen de Belgische bisdommen jaarlijks 125.000 euro af aan Rome.

Skoza raamt de nettowaarde van de Heilige Stoel op 5 miljard dollar. Over de waarde van andere onderdelen houdt hij zich liever op de vlakte.

Extra munten na dood paus

Een tweede filiaal is Vaticaanstad als staat. De grootste uitgavenpost daarvan is Radio Vaticaan. Het kunstpatrimonium van de Kerk is onschatbaar, maar staat in de boeken ingeschreven voor één euro - want geen enkele van die kunstschatten mag worden verkocht, luidt de overeenkomst met Italië. De vele bezoekers aan de Vaticaanse musea brengen wel jaarlijks een aardige duit in het laadje. De uitgifte van postzegels doet dat ook.

Een recente meevaller is de uitgifte van eigen euromunten. De kerk mag jaarlijks voor 670.000 euro aan munten slaan, en brengt die op de souvenirmarkt voor minstens het zevenvoudige van hun nominale waarde. Om de souvenirkoers op peil te houden, creëerde het Vaticaan tot nog toe een kunstmatige schaarste door maar nominaal 300.000 euro te munten. Maar vanaf 19 april brengt Rome een nieuwe set op de markt van acht muntjes die 21 euro moet kosten. Gezien de grote toeloop van pelgrims zal het Vaticaan nu ongetwijfeld gebruik maken van het voorrecht om extra munten te slaan in het jaar dat een paus overlijdt.

Witwasoperaties

Het meest obscure filiaal van de Kerk is het Instituto Opere di Religione (IOR), het ,,Instituut voor Religieuze Werken'' beter bekend als de Vaticaanse Bank. Deze instelling werd pas in 1942 opgericht door Pius XII met de bedoeling het slapende kapitaal te mobiliseren dat de Italiaanse staat in 1929 bij het verdrag van Lateranen aan de Kerk had uitbetaald, bij wijze van schadeloosstelling voor het verlies van de pauselijke staten. Hoeveel geld de Vaticaanse bank beheert, is een goed bewaard geheim. Het beginkapitaal werd vermenigvuldigd doordat veel orden en congregaties hun patrimonium aan de bank toevertrouwden. De Vaticaanse Bank verdiende ook schatten aan maffieuze witwasoperaties - maar schoot bij een reeks geruchtmakende schandalen ook veel geld in.

Die schandalen blijven het Vaticaan achtervolgen - al had Johannes Paulus II er weinig mee te maken, want ze waren vooral een erfenis van zijn voorganger Paulus VI. De vertrouwensman van die paus, de Amerikaanse kardinaal Paul Marcinkus, kreeg in '71 de Vaticaanse Bank in handen. Marcinkus ging eerst in in de leer bij de Siciliaanse 'zakenman' Michele Sindona, zonder meer een vertrouweling van de maffia, en later bij de even omstreden Roberto Calvi van de Banco Ambrosiano.

Hun aanvankelijk lucratieve vastgoedspeculaties en hun witwasserij werden ingedekt door Licio Gelli, de sterke man van de extreem-rechtse maffialoge Propaganda Due die een staat binnen de staat was. Maar eerst Sindona en nadien Calvi overspeelden hun hand. Hun banken gingen over de kop. In '86 stierf Sindona in een Italiaanse cel: iemand had cyanide n zijn koffie gedaan. Calvi werd in '82 dood aangetroffen in Lonen, opgehangen onder een brug. Hoeveel de Vaticaanse Bank uiteindelijk heeft moeten afdokken aan zwijggeld en opkuisoperaties is nooit onthuld - officieel 250 miljoen euro als ,,vrijwillige bijdrage', volgens andere bronnen vijf keer meer.

Tegen kardinaal Marcinkus vaardigde een Italiaans rechter in '87 een aanhoudingsbevel uit. Maar hij werd nooit uitgeleverd door het Vaticaan. Johannes Paulus II beloofde bij zijn aantreden in '78 komaf te maken met de schandalen. Onverwijld, op de wijze van Brussel-Halle-Vilvoorde. Sindsdien worden de jaarrekeningen van de Heilige Stoel en Vaticaanstad wel beter gedocumenteerd. Maar er blijven veel schemerzones.

Wapen- en pillenfabrieken

De missiecongregaties vergaren per jaar zo's 100 miljoen euo. Hoe dat geld en de 50 miljoen euro aan ,,Sint-Petruspenningen'' - persoonlijke giften van de gelovigen aan de paus - worden besteed, wordt zelden bekend gemaakt. En de Vaticaanse Bank houdt nog steeds zijn boeken gesloten. Al was het maar om niet te moeten bevestigen dat de bank van de paus investeerde in wapenfabrieken en een fabriek van anti-conceptiepillen.

vateuros-small.gif

- Enkele voor- en achterzijden van de Vaticaanse euromunten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, het valt mij op dat het Vaticaan zoveel geld heeft. Ierse priesters die kinderen hebben misbruikt geven miljoenen aan schadevergoeding. Het Vaticaan dat 250 miljoen aan schuldeisers betaald (is al lang geleden). Kan iemand mij vertellen hoe het Vaticaan aan zoveel geld komt? En ten tweede, zou het niet veel beter zijn als dat geld gebruikt wordt voor goede doelen of iets dergelijks? En ten derde, hoe is dat te rijmen met de gelofte van armoede?

gr. mackie

Een antwoord (niet hét antwoord):

- parochianen dragen geld af aan het Vaticaan door middel van de jaarlijkse collecte voor de zogeheten Pieterspenning. Bij mijn weten, wordt dat geld weer besteed aan goede doelen.

Citaat:

"Nederlandse Kerk geeft 100.000 euro aan Vaticaan

Hilversum (Van onze redactie) 10 juli 2008 - De rooms-katholieke kerk in Nederland heeft in 2007 100.000 euro bijeengebracht voor het Vaticaan. De bijdragen via de zogeheten Pieterspenning ligt al jaren op hetzelfde niveau. Dat zegt Matheu Bemelmans, de woordvoerder van de Nederlandse bisschoppenconferentie.

Pieterspenning

De Pieterspenning, de jaarlijkse bijdrage van de rooms-katholieken aan het Vaticaan, bracht vorig jaar wereldwijd bijna 50,8 miljoen euro op. Ruim een kwart daarvan komt van rooms-katholieken in de Verenigde Staten. Daarna komen Italië, Duitsland en Spanje."

(Bron:

- het Vaticaans museum maakt ook een deel van de opbrengst over naar Vaticaanstad. (NB: toegangsprijs tot dit museum bedraagt ca. 10.- euro per persoon). Het wordt jaarlijks door meer dan 3 miljoen mensen bezocht.

Citaat (uit een internetartikel uit 2006):

"De Vaticaanse musea vieren dit jaar hun 500e verjaardag. Het hoge aantal bezoekers zorgt er voor dat de musea financieel goed rondkomen. 'We kunnen aan het eind van het jaar zelfs wat geld overmaken naar Vaticaanstad', aldus Buranelli."

Bron: link 006.html)

Genoemde heer Buranelli is (was?) in 2006 de directeur.

- Ik betwijfel of het Vaticaan 'rijk' is. Het Vaticaan beschikt over prachtige kerkgebouwen met schitterende interieurs maar de waarde daarvan is geen 'cash geld'.

- Het zal in het Vaticaan net zo zijn als in veel kerkgebouwen in ons deel van de wereld: veel van het interieur en veel gebruiksvoorwerpen zijn geschonken en hebben ook een hoge cultuurhistorische waarde. Die ga je niet verkopen. Het Rijksmuseum gaat toch ook niet de Rembrandt verkopen, zelfs al zou men 'krap bij kas' zitten?

- De gelofte van armoede wordt alleen verplicht afgelegd door kloosterlingen. Het is aan anderen niet verboden om over ruimere financiële middelen te beschikken. Het gaat er uiteraard om, om de middelen die je hebt (ook financiële) in te zetten voor anderen. Wie veel gekregen heeft, kan ook veel geven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met die rijkdom kunnen veel mensen geholpen worden en kan kunst, muziek, literatuur en liturgie ter ere van God bedreven worden. Het eerste is hetgeen waar mensen ván leven, het tweede is hetgeen waar mensen vóór leven. Om volledig mens te zijn zoals God het wil heb je beiden nodig: eten en cultuur. Dus besteden veel kerken vaak aan beide zaken volop geld. Alleen dat tweede is nu eenmaal wat zichtbaarder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch steekt de overdadige rijkdom van kerken (niet eens de RK in het bijzonder) me wel eens. Is dat nou zoals God het bedoeld heeft?

Ik weet dat de tempel zoals in de bijbel beschreven wordt, ook met goud overtrokken was e.d., maar toch... Het zal mijn Calvinistische inslag wel weer zijn.

Nederlanders hebben er denk ik inderdaad van nature wel moeite mee om groot (en rijk) te denken. Amerikanen kunnen dat van nature wat beter. Ik gun het Vaticaan alle rijkdom, net zoals ik elke katholiek en protestant en elk ander mens alle rijkdom gun. Rijkdom is een zegen van de Schepper.

Ik vind het prima als een paus er zo bij loopt:

Visita_di_Papa_Benedetto_XVI_a_Genova_-_2008-05-18_-_Primo_piano_di_Benedetto_XVI.jpg

De Mijter van de Paus, geborduurd met edelstenen en parels

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet dat de tempel zoals in de bijbel beschreven wordt, ook met goud overtrokken was e.d., maar toch... Het zal mijn Calvinistische inslag wel weer zijn.

Daar lijkt het dan wel op, want juist dat feitje over de tempel is het begin van het antwoord op je vraag. Ik vind het niet zo heel erg gek dat mensen God, die álle eer toekomst, willen eren door prachtige kerkgebouwen aan hem te wijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan iemand mij vertellen hoe het Vaticaan aan zoveel geld komt?

Ik weet daar niet zo veel van. Het zal een combinatie zijn van giften en goede investeringen. De katholieke kerk heeft ook hoge kosten, denk aan de lasten die al die oude kerkgebouwen met zich meebrengen.

Overigens weet ik niet of het Vaticaan iets met die schadevergoeding in Ierland te maken heeft. Misschien is dat wel uitgekeerd door de Ierse katholieke kerk.

Quote:
En ten tweede, zou het niet veel beter zijn als dat geld gebruikt wordt voor goede doelen of iets dergelijks?

Ik vind dit soort schadevergoedingen, hoe triest het ook is dat ze überhaupt moeten worden uitgekeerd, best een goed doel.

Quote:
En ten derde, hoe is dat te rijmen met de gelofte van armoede?

Die gelofte wordt afgelegd door personen, als ik me niet vergis, dus als voornemen om sober (in armoede), kuis en in gehoorzaamheid aan de Kerk te leven. Desalniettemin is het goed om als kerk, als collectief dus, geld achter de hand te hebben, voor het geval er onvoorziene kosten zijn (zoals een schadevergoedinkje hier of daar). Anders was de Ierse kerk nu failliet geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou, als zogenaamd christelijke leiders zich een weelderige levensstijl veroorloven, dit er voor anderen geen aanleiding toe zijn vraagtekens te zetten bij hun geloofwaardigheid als ware volgelingen van Christus, vooral omdat de apostel Petrus zei dat Christus zijn volgelingen ’een model heeft nagelaten opdat zij nauwkeurig in zijn voetstappen zouden treden’? — 1 Petrus 2:21.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Krijgen priesters een inkomen per maand van het Vaticaan?

En in dat artikel staat in het laatste stukje dat het Vaticaan naar het schijnt investeringen doet in een wapenfabriek en anti-conceptie pillen fabriek. Maar wat is er fout aan het laatste? Anti-conceptie pillen worden ook veel voor andere doeleinden gebruikt dan puur voor anti-conceptie...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geestelijken houden over het algemeen geen bijzonder weelderige levensstijl aan. Ook de paus woont in een vrij normaal appartement, zonder overdreven luxe. De rest van Vaticaanstad bestaat voornamelijk uit kerken, musea, bibliotheken, kantoren, archieven, etc. Al die rijkdom is puur bestemd voor de Kerk en niet voor persoonlijk gebruik door geestelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid