Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wie van jullie ervaart censuur als het over het algemene christelijk geloof gaat bij de reactieforums van dagbladen?

Al geruime tijd merk ik dat wanneer bepaalde geloofsonderwerpen worden besproken op bijvoorbeeld het Noord-Hollands Dagblad reacties worden verwijderd en er zelfs bans worden opgelegd. Discussies lopen soms hoog op maar worden eenzijdig gestuurd omdat moderators niet gediend zijn van christelijk tegengas. Ben ik de enige of zijn er meer cridible'rs die daar last mee hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn vreemde tijden. Het glossy tijdschrift Calvijn vliegt de winkels uit. Diavoorstellingen over een voettocht naar Santiago de Compostella trekken honderden bezoekers. Andries Knevel kan weer.

Televisie-christenen hebben opeens allemaal leuk vallend haar en een kin als een filmster, zoals Arie Boomsma. Een nieuwe wind lijkt er door gelovig Nederland te waaien. Wat maakt het uit in hoeveel dagen de wereld werd geschapen. Als god er maar een beetje plezier in had, daar gaat het om!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hahaha
rofl.gif
hier merk ik er gelukkig ook niets van, maar het is wel bedroevend dat je in principe de mond wordt gesnoerd terwijl de blaaskaken alle ruimte krijgen voor hun godslasterlijke gezwets.

Voorbeeld :

Sorry hoor, maar ik zie hier weinig godslasterlijk gezwets in. Weleens de reacties bij Telegraaf of Geenstijl gelezen? Daarmee vergeleken zijn dit nog intelligente commentaren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

internet 101.

Les 1. Het is anoniem.

Les 2. Dit zorgt voor veel kinderachtig gedoe

Les 3. Begeef je je op internet hou dan Les 1 & 2 in gedachten

Les 4. Trek je er niks van aan, het is verspilde moeite

Les 5. Zoek je eigen plekje waar je je thuis voelt.

Les 6. Accepteer dat er mensen zijn met andere meningen dan jij.

Les 7 etc etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Sorry hoor, maar ik zie hier weinig godslasterlijk gezwets in. Weleens de reacties bij Telegraaf of Geenstijl gelezen? Daarmee vergeleken zijn dit nog intelligente commentaren!

Ik snap wat je bedoelt, mijn voorbeeld was niet echt sprekend. Misschien hier? : link

Probeer ook tussen de regels te lezen, er worden reacties geplaatst die helemaal niet kloppen omdat voorgaande reacties werden verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ BW,

waarom besteed je eigenlijk aandacht aan die reacties op nieuwsberichten op een krantensite. Het is algemeen bekend wat voor bedroevend niveau de gemiddelde reactie daar heeft. Als je je eraan ergert moet je er gewoon niet meer komen. (je kunt natuurlijk gewoon de krantenberichten blijven lezen, maar ga dan niet bewust in die reacties duiken)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, mijn voorbeeld was niet echt sprekend. Misschien hier? :

Probeer ook tussen de regels te lezen, er worden reacties geplaatst die helemaal niet kloppen omdat voorgaande reacties werden verwijderd.

Wat je tussen de regels leest is per definitie meestal niet aantoonbaar denk ik. Het heeft geen zin om daarover te gaan discussieren. Daarbij worden niet alleen gelovigen aangevallen hoor, gelovigen laten zich ook vrij laagdunkend uit over wat ze aanduiden als evolutionisten. Een term die op zich al een milde belediging is.

Zoals ik al zei, op internet ligt iedereen onder voor. Dat jij commentaar op je eigen groep als erge ervaart is begrijpelijk, maar verder jouw subjectieve beleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt het steeds over beperkt worden en gesnoeid en dergelijke, maar ik zie nergens iets waar dat uit blijkt. Wat wordt er nu precies gecensureerd? Als dat gebeurd, heb je die krant ook gevraagd waarom? Hebben ze een moderatie beleid? (Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze geen zin hebben dat elk nieuwsbericht in een theologische discussie ontaard)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar je haalt nu alleen voorbeelden aan van het internetforum van het Noord-Hollands Dagblad. Dat wil ten eerste nog niets zeggen over het dagblad zelf, want de mensen die die reacties controleren zijn waarschijnlijk geen krantenredacteurs.

Ten tweede wil dit niets zeggen over alle andere dagbladen in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt het steeds over beperkt worden en gesnoeid en dergelijke, maar ik zie nergens iets waar dat uit blijkt. Wat wordt er nu precies gecensureerd? Als dat gebeurd, heb je die krant ook gevraagd waarom? Hebben ze een moderatie beleid? (Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze geen zin hebben dat elk nieuwsbericht in een theologische discussie ontaard)

Probleem met de censuur is dat de berichten worden verwijderd, lastig aan te tonen dus. Niet elke discussie ontaard in een geloofsonderwerp, maar hot items zoals evolutie, leeftijd van de aarde, homoseksualiteit etc... worden strak gemodereerd en wij weten dat we op den duur geband worden en dat de reacties worden verwijderd omdat het de dames en heren niet aanstaat. Nogmaals, geen probleem maar wel vervelend. Misschien ben ik de enige. party.gif


Samengevoegd:

Quote:

...de mensen die die reacties controleren zijn waarschijnlijk geen krantenredacteurs.

Dat klopt, de moderators reageren zelf ook, op die manier worden discussies ook een bepaalde kant op gestuurd, wij weten dat de moderators uitgesproken antischristelijk en progressief atheïtisch zijn, redelijk voorspelbaar dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klopt, de moderators reageren zelf ook, op die manier worden discussies ook een bepaalde kant op gestuurd, wij weten dat de moderators uitgesproken antischristelijk en progressief atheïtisch zijn, redelijk voorspelbaar dus.

Kun je e.e.a. even onderbouwen? Wij beginnen namelijk te denken dat je last hebt van vervolgingswaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is inderdaad geen ramp, voordeel is dat ik niet verplicht ben om daar te reageren, anderzijds is het wel jammer dat je gesnoeid wordt in de vrijheid van publiceren.

Naar mijn weten valt het reageren op krantenartikelen (online) niet onder de vrijheid van publiceren. Dat is wanneer jij een boek uitgeeft of een blog hebt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klopt, de moderators reageren zelf ook, op die manier worden discussies ook een bepaalde kant op gestuurd, wij weten dat de moderators uitgesproken antischristelijk en progressief atheïtisch zijn, redelijk voorspelbaar dus.

Het lijkt me dat je je daar dus helemaal niet thuis voelt, dus ik herhaal maar weer eens, ga toch een andere plek zoeken. Overigens merk ik vaak dat het niet zo zeer het christen zijn an sich is dat botst met anderen, maar meer het creationist zijn. Veel te veel discussies worden verpest omdat of de een, of de andere partij er zo nodig weer de biologie bij moet halen. Mijn advies is om je er gewoon niet mee te bemoeien, die discussies gaan oneindig lang door en creationisten worden inderdaad vaak beschimpt en uitgelachen. Ik heb me ooit eens op het EO forum gewaagd toen Andries Knevel zijn stof opwaaiende uitspraken deed over de evolutie. Na 500 posts kwam men voor de zoveelste keer tot herhaling van zetten. Ik grapte toen: adieu mensen tot volgend jaar, ik voorspel dat jullie hier dan nog zitten.... Het erge is dat het geen grap was. 9 maanden later zaten dezelfde personen nog steeds dezelfde dingen te roepen.

(even voor de duidelijkheid, topic starter kent mij wellicht niet, ik zelf ga uit van een miljarden jaren oud heelal en aarde en sta achter de evolutietheorie)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid