Spring naar bijdragen

Lucas 2:59


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, wat ik mij steeds afvraag is waarom Jezus niet gewoon God wordt genoemd. Hij wendt zich steeds naar de Vader waarbij hij meer en meer in de gunst komt. De Vader helpt Hem en steunt Hem, maar Hij is toch Hem? Kijk naar het volgende:

\" Jezus werd een wijs en volwassen man, die steeds meer in de gunst kwam bij God en de mensen.\" Lc. 2:59

En zo zijn er nog meer voorbeelden...

Hoezo komt hij in de gunst bij God? Hij is zelf God....Ik kan toch ook niet bij mezelf in de gunst komen? Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is niet de Vader, maar Jezus, de Vader (en ook natuurlijk de Heilige Geest) = God. smile.gif

Maar Jezus wordt wel God genoemd in de bijbel. smile.gif

In bijvoorbeeld teksten als Joh. 1, of in Openbaringen/Apocalyps waar Jezus aangeduid wordt zoals men God aanduidt. Of de vermeldingen dat Jezus Heer is: "Heer", het griekse woord in de grondtekst gebruikt men ook als vertaling voor JHWD. Thomas die na het zien van de kruiswonden van Jezus "mijn Heer, mijn God" uitsprak, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, wat ik mij steeds afvraag is waarom Jezus niet gewoon God wordt genoemd. Hij wendt zich steeds naar de Vader waarbij hij meer en meer in de gunst komt. De Vader helpt Hem en steunt Hem, maar Hij is toch Hem? Kijk naar het volgende:

\" Jezus werd een wijs en volwassen man, die steeds meer in de gunst kwam bij God en de mensen.\" Lc. 2:59

En zo zijn er nog meer voorbeelden...

Hoezo komt hij in de gunst bij God? Hij is zelf God....Ik kan toch ook niet bij mezelf in de gunst komen? Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Ik denk dat je vs. 52 bedoelt. Je hebt in zekere zin gelijk. Een groot verschil treed ook pas op vanaf Luc. 3:22. Vanaf toen begon Hij grote wonderen te doen die Hij niet vanuit Zichzelf deed, maar vanuit de kracht van de Vader, door de Heilige Geest. Hij begon in de praktijk in Luc. 4:35 met deze kracht van God te openbaren.

(Eerst had Hij nog de verzoekingen van de satan weerstaan in Luc. 4:1-13 en kondigde Hij bij de mensen aan waarvoor Hij gekomen was in Luc. 4:18-19.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Olorin, ja maar is toch niet 1+1+1, het is toch 1=1=1. Als dat waar is, betekent het automatisch dat de Zoon= de Vader= de Heilige Geest. Deze drie zijn 1 dus hoe kan 1 nu in de gunst vallen bij zichzelf, namelijk 1?

gr. mackie

Drie eenheidsleer is zo'n onderwerp wat gewoon lastig uit te leggen en ook lastig te snappen is. Theologen proberen het al twee duizend jaar. widegrin.gif

Het is eigenlijk 1+1+1=1. knipoog_dicht.gif

Eén God. Drie personen. De Vader = God, de Zoon = God. Zij zijn één, maar de Vader is niet de Zoon.

De Zoon is vóór alle tijden geboren uit de Vader. De Heilige Geest komt voort uit de Vader en de Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, wat ik mij steeds afvraag is waarom Jezus niet gewoon God wordt genoemd. Hij wendt zich steeds naar de Vader waarbij hij meer en meer in de gunst komt. De Vader helpt Hem en steunt Hem, maar Hij is toch Hem? Kijk naar het volgende:

\" Jezus werd een wijs en volwassen man, die steeds meer in de gunst kwam bij God en de mensen.\" Lc. 2:59

En zo zijn er nog meer voorbeelden...

Hoezo komt hij in de gunst bij God? Hij is zelf God....Ik kan toch ook niet bij mezelf in de gunst komen? Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Volgens het nieuwe testament, en dan vooral Johannes en Paulus, is Jezus zelf Goddelijk, dan wel een God.

Het lijkt voor de hand te liggen dat de zoon van God, ook een God is.

Dus waren er nu 2 Goden.

Later gaf dat natuurlijk problemen omdat de kerk overal achter mensen aanzat die er meerdere Goden op na hielden, terwijl ze dat zelf ook deden.

Dus toen hebben ze een hele ingewikkelde doctrine uiteengezet die niemand begreep, zodat ze toch maar 1 God hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, er is maar één God.

Deut 6,4

Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!

Alleen Zijn Zoon maakte deel uit van Gods goddelijke natuur, zoals later ook alle gelovigen deel zouden uitmaken van de goddelijke natuur. Jezus Christus is alleen de Eerstgeborene van alle zonen en dochters van God.

2 Petr. 1

3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.

Rom. 8

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens het nieuwe testament, en dan vooral Johannes en Paulus, is Jezus zelf Goddelijk, dan wel een God.

Het lijkt voor de hand te liggen dat de zoon van God, ook een God is.

Dus waren er nu 2 Goden.

Later gaf dat natuurlijk problemen omdat de kerk overal achter mensen aanzat die er meerdere Goden op na hielden, terwijl ze dat zelf ook deden.

Dus toen hebben ze een hele ingewikkelde doctrine uiteengezet die niemand begreep, zodat ze toch maar 1 God hadden.

Je vergeet de Heilige Geest nog anders zou het een twee-eenheid zijn. Overigens staat de drie-eenheid niet ter discussie in dit sub-forum omdat hier de Twaalf Artikelen van toepassing zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Olorin, ja maar is toch niet 1+1+1, het is toch 1=1=1. Als dat waar is, betekent het automatisch dat de Zoon= de Vader= de Heilige Geest. Deze drie zijn 1 dus hoe kan 1 nu in de gunst vallen bij zichzelf, namelijk 1?

gr. mackie

Overigens staat de drie-eenheid niet ter discussie in dit sub-forum omdat hier de Twaalf Artikelen van toepassing zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Overigens staat de drie-eenheid niet ter discussie in dit sub-forum omdat hier de Twaalf Artikelen van toepassing zijn.

Zeker bijdehandjes gegeten vanavond? De leer van de drie-eenheid staat niet ter discussie maar het staat Mackie vrij om uitleg van die leer icm deze bijbeltekst te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen het lichaam vergaat samen met de geest. Alleen de ziel blijft toch over? Maar Olorin, is de Zoon dan minder krachtig dan de Vader? Hij is immers uit de Vader geboren...

gr. mackie

Ik denk niet dat je het zo moet zien. smile.gif

Hij zit wel aan de rechterhand van de Vader. (m.i. symbolisch bedoeld)

Geloofsbelijdenis van Nicea zegt het trouwens zo:

Quote:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.

Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.

Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;

Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.

En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.

Hij wiens rijk geen einde zal hebben.

En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;

die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)];

die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

En ik verwacht de opstanding van de doden.

En het toekomstig eeuwige leven.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Bedankt Olorin en alle anderen natuurlijk. @donnie, ik accepteer de Heilige Drievuldigheid alleen begrijp het soms niet helemaal...zoals ik wel meer dingen niet begrijp. Ik stel het dus niet ter discussie...

gr. mackie

De H. Drie-eenheid is een geloofsmysterie dat men probeert te omschrijven in theologische taal. Het is een van de moeilijkste geloofsitems en feitelijk niet uit te leggen. Het is het centrale mysterie van ons geloof.

De drie Personen van de H. Drie-eenheid kun je wel onderscheiden maar niet van elkaar scheiden. God de Vader, God de Zoon en God de H. Geest zijn allemaal 'even veel God', omdat ze van hetzelfde goddelijk 'Wezen' zijn. God is Drie-enig 'van eeuwigheid'.

De Drie-eenheid is onderwerp van dispuut geweest: met name Arianen hebben zich hevig verzet tegen de erkenning van de Drie-eenheid. Daarom heeft de Kerk in die eerste eeuwen de geloofsmysterie van de Drie-eenheid aangescherpt in het dogma. Het omsluit drie kernzinnen (vgl. KKK 253-256):

- De Drie-eenheid is één.

- De goddelijke Personen zijn onderling werkelijk verschillend.

- De goddelijke Personen hebben betrekking op elkaar.

In de westerse traditie belijden katholieken dat de heilige Geest voortkomt uit de Vader en de Zoon. Met deze uitspraak wordt de eenheid in wezen tussen de Vader en de Zoon tot uitdrukking gebracht.

Dit is de zogenaamde filioque, dat door paus Leo in 447 werd beleden en in 451 op het concilie van Chalcedon werd aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

@Olorin, ja maar is toch niet 1+1+1, het is toch 1=1=1. Als dat waar is, betekent het automatisch dat de Zoon= de Vader= de Heilige Geest. Deze drie zijn 1 dus hoe kan 1 nu in de gunst vallen bij zichzelf, namelijk 1?

gr. mackie

Hoi mackie,

Ook ik stel de drie-eenheid niet ter discussie maar lees 1 Johannes 5,7 net als jij, ook dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest Eén en Dezelfde God zijn. In de oeroude SV1637 staat het zo:

Want dry zijnder die getuygen in den Hemel, de Vader, het Woort, ende de Heylige Geest: ende dese dry zijn een.

Jezus zelf zei 'Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is?'

Wie is er in jou? Ik mag toch aannemen dat het karakter van mackie in jou schuilt? Dus als Jezus zei dat de Vader in hem was, dan lijkt het mij dat Jezus zichzelf identificeerde als de Vader.

Ik denk dat Jezus inderdaad de Zoon, de Vader en de Heilige Geest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi mackie,

Ook ik stel de drie-eenheid niet ter discussie maar lees 1 Johannes 5,7 net als jij, ook dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest Eén en Dezelfde God zijn. In de oeroude SV1637 staat het zo:

Want dry zijnder die getuygen in den Hemel, de Vader, het Woort, ende de Heylige Geest: ende dese dry zijn een.

Jezus zelf zei

Wie is er in jou? Ik mag toch aannemen dat het karakter van mackie in jou schuilt? Dus als Jezus zei dat de Vader in hem was, dan lijkt het mij dat Jezus zichzelf identificeerde als de Vader.

Ik denk dat Jezus inderdaad de Zoon, de Vader en de Heilige Geest is.

Toch raar dat er hier niemand zegt dat u een corrupte vertaling gebruikt.

In de voetnoot van de Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap met verklarende kanttekeningen wordt gezegd: „Het tussen // geplaatste is het zgn. comma Johanneum, dat in oudere Gr. hss niet voorkomt. Uit Spanje of N.-Afrika afkomstig, is het allengs in verschillende bijbelvertalingen opgenomen; klaarblijkelijk om het leerstuk der Drieëenheid te schragen; maar het is duidelijk een invoeging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch raar dat er hier niemand zegt dat u een corrupte vertaling gebruikt.

Hehe widegrin.gif

De vertaling is niet corrupt hoor (iig wat dit punt betreft), het handschrift waaruit het vertaalt is zegt namelijk het zelfde. Alleen constateert men op grond van andere handschriften dat de tekst er in beginsel er niet in zit. Maar dat kun je de staten vertaling niet kwalijk nemen.

Maaruh, point taken: Dat vers is niet het sterkste argument voor de drie eenheidsleer, aangezien er aan de authenticiteit getwijfeld kan worden, beter gezegd, Johannes heeft waarschijnlijk dat zinsdeel niet opgeschreven.

Voor de drie eenheidsleer doet dat er trouwens niet zoveel toe. Er zijn immers rijen andere Bijbelteksten te geven die de deze leer onderschrijven. Maar dat is al eens gedaan in een ander topic, oa. Nunc heeft prachtig werk geleverd het monnikenwerk van al die teksten op te sommen te verrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch raar dat er hier niemand zegt dat u een corrupte vertaling gebruikt.

In de voetnoot van de Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap met verklarende kanttekeningen wordt gezegd: „Het tussen // geplaatste is het zgn. comma Johanneum, dat in oudere Gr. hss niet voorkomt. Uit Spanje of N.-Afrika afkomstig, is het allengs in verschillende bijbelvertalingen opgenomen; klaarblijkelijk om het leerstuk der Drieëenheid te schragen; maar het is duidelijk een invoeging.

Ik weet dat er geen consensus is over het comma Johanneum, maar dat het er staat om de drie-eenheid te ondersteunen denk ik niet. Immers, meeste christenen geloven niet dat de Zoon en de Vader Eén en Dezelfde zijn en 1 Johannes 5,7 lijkt die gedachte tegen te spreken.

Echter hoor ik vandaag voor het eerst dat de Statenvertaling corrupt is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid