Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Je mag voor jezelf een kopie maken op je pc.

Let er wel op dat dit niet in je upload map terecht komt van een programma waarmee je download. Dan ben je namelijk wèl strafbaar. Dan deel je het met anderen, en dan is tegen de wet.

(Ok, enkele vage mazen in de wet daar gelaten, hier komt het op neer)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rip vaak een cd'tje zodat ik de nummers op mijn telefoon kan zetten om onderweg te luisteren enzo. Ik kan moeilijk de cd in mijn telefoon proppen lijkt me... Dus zolang je de nummers zelf gebruikt/luistert/etc is er m.i. niets mis mee.

Rippen is toch iets anders dan kopiëren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rippen is een vorm van kopieëren je converteert het naar een ander muziekformaat meestal mp3 of aac maar voor eigen gebruik is dat gewoon toegestaan. Denk ook niet dat ze dat makkelijk kunnen veranderen. Laat staan controleren en als je dat niet kan is het helemaal symboolwetgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is een CD branden voor jezelf ook niet gewoon legaal?

stel dat een CD kapot gaat, maar je hebt de muziek ook op je PC staan, dan mag je wel weer de muziek op een CD branden.

Het gaat er gewoon om dat je het niet nog eens aan anderen gaat verspreiden, en zeker niet door te verkopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik rip vaak een cd'tje zodat ik de nummers op mijn telefoon kan zetten om onderweg te luisteren enzo. Ik kan moeilijk de cd in mijn telefoon proppen lijkt me... Dus zolang je de nummers zelf gebruikt/luistert/etc is er m.i. niets mis mee.

Rippen is toch iets anders dan kopiëren?

Rippen is inprincipe hetzelfde, je kopieert de bestanden van de cd op je pc zodat je ze ook op je pc af kan spelen. Kopieren op zich is ook niet illegaal. Zoals al eerder gezegd is, zolang je die kopietjes voor jezelf gebruikt en niet verder verspreid zegmaarsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Wat vinden jullie van het rippen voor familieleden. Ik bedoel dus meer het rippen van een cd-tje van een moeder opdat een kind het kan beluisteren op zijn mp3 speler? Of stel in een gezin waarbij de vader een leuke cd heeft. Is het dan kwalijk wanneer de kinderen dat op hun mp3 speler zetten? Of moeten ze dan allemaal apart dezelfde cd kopen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar is dat niet scrupuleus? Bijna een verjoodsing van de wetten? Ik begrijp wat je bedoelt, maar het lijkt mij dat je dingen ook redelijk moet bekijken. Dat alle kinderen afzonderlijk van elkaar dezelfde cd moeten kopen, komt mij te wettisch over....

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar is dat niet scrupuleus? Bijna een verjoodsing van de wetten? Ik begrijp wat je bedoelt, maar het lijkt mij dat je dingen ook redelijk moet bekijken. Dat alle kinderen afzonderlijk van elkaar dezelfde cd moeten kopen, komt mij te wettisch over....

gr. mackie

lijkt mij ook een beetje vreemd.

ik meen me te herinneren dat een beeld- of geluidsdrager gekocht wordt met een licentie voor thuisgebruik, mag slechts in huiselijke kring worden afgespeeld, als de betreffende cd binnen je eigen gezin blijft lijkt me dat wettelijk gezien geen probleem...

en wat betreft het slaafs luisteren naar de overheid...

de overheid zegt ook dat men niet op de stoep mag fietsen, licht aan moet doen, richting aangeven...

ik neem aan dat degenen die vinden dat je de overheid slaafs moet volgen dit zelf ook doen tot in de kleinste detail? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd mij inderdaad zo goed als mogelijk aan de verkeersregels ja. Dus inderdaad: op het fietspad blijven, licht aan bij mist of duister en altijd richting aangeven als ik afsla. Geen enkel probleem. Dat het soms niet altijd even soepel gaat ligt meer aan mij (of soms gewoon aan de ander) dan aan de verkeersregels.

Je mag gewoon een kopie voor eigen gebruik maken. Ook mag je een CD gewoon in huiselijke kring opzetten, zodat iedereen ernaar kan luisteren. Net zoals je ook met je hele gezin een film mag kijken. Wil je meer, bijvoorbeeld de CD op de werkvloer of in je café draaien, dan moet je daarvoor auteursrechten betalen. Er is dan immers geen sprake meer van een huiselijke kring.

Je mag echter geen kopie voor andere mensen maken. Iemand die altijd en overal over een CD wil kunnen beschikken, moet hem zelf gewoon aanschaffen. Dat geldt ook voor je moeder of je zus. Je mag de CD laten horen, maar als zij hem ook graag wil hebben, moet ze hem zelf aanschaffen. Of je moet hem weggeven, zodat je hem zelf niet meer in bezit hebt.

Je kunt echter wel gewoon samen dezelfde CD gebruiken. Dus dat bijvoorbeeld óf de ander hem tijdelijk in bezit heeft, óf jij. Dat zou je dan kunnen omschrijven als het voortdurend de CD tijdelijk aan elkaar schenken of uitlenen. Het moet dan echter wel bij dat ene exemplaar blijven, dat van hand wisselt. Zodra de ander een eigen, dus tweede exemplaar wil, zal hij hem zelf moeten aanschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je mag echter geen kopie voor andere mensen maken. Iemand die altijd en overal over een CD wil kunnen beschikken, moet hem zelf gewoon aanschaffen. Dat geldt ook voor je moeder of je zus. Je mag de CD laten horen, maar als zij hem ook graag wil hebben, moet ze hem zelf aanschaffen. Of je moet hem weggeven, zodat je hem zelf niet meer in bezit hebt.

Mij lijkt dat als zij ook je huisgenoten zijn, dus deel uitmaken van hetzelfde gezin, dat niet geldt? Mgoed, ik ben geen expert in Nederlands wet (en al helemaal niet in de onderdelen daarvan waar ik zelf nog nooit iets mee te maken heb gehad) smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook binnen een gezin, hoe harmonieus ook, spreken we volgens mij ook gewoon van individuele personen met ieder eigen bezittingen. Waarbij elk gezinslid de plicht heeft te kopen wat gekocht moet worden om het te bezitten. Dat geldt bij kleding, bij apparatuur en dus ook bij CD's. Dat je CD's ook kunt kopiëren doet daar volgens mij niets aan af; het blijft een product zoals alle andere producten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid