Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het doel van dit topic is het vragen van aandacht voor de Palestijnse zaak. Veel Europese christenen hebben zich (in mijn ogen ten onrechte) met de zionistische zaak verbonden. Ik wil hier graag op basis van eigen ervaring en inzichten een ander licht op laten schijnen. Ik hoop op een goed gesprek.

Deze maand ben ik twee weken in het H. Land geweest voor een bedevaart/studiereis. In deze twee weken heb ik verbleven in oa. Nazaret en Jeruzalem. Deze plaatsen spelen een grote rol in het leven van iedere christen omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn met onze Heer Jezus.

Deze twee steden hebben echter nog iets gemeen: het zijn van oudsher Arabische steden met een sterke christelijke presentie. De christelijke Arabieren vormen al eeuwenlang de culturele en intellectuele voorhoede van het Palestijnse volk. Dit in vredige coexistentie met hun moslimse buren.

Er is echter iets heel kwaadaardigs aan de gang in het H. Land. Iets dat ik al kende uit literatuur en lezingen maar in die twee weken met mijn eigen ogen heb mogen zien. Wat er in het H. Land gebeurd is iets ondenkbaars: het systematisch wegpesten en verduisteren van een heel volk. In steeds toenemende mate wordt de Arabische bevolking van het H. Land verdreven door de Israëli's. Dit komt door een aantal factoren:

-Het systematisch weigeren om Arabieren als burgers van de staat Israël te erkennen. Dit is enkel voorbehouden aan joden. Israëlische Arabieren kunnen wel een paspoort krijgen maar geen staatsburgerschap. Ze houden voor altijd een \"gast-status\". Dit betekent dat wanneer ze een tijdje naar het buitenland gaan ze niet terug kunnen komen.

-Het systematisch weigeren om Arabieren de nodige vergunningen te geven om te leven. Zo mogen Arabieren geen groenten en fruit op de markt brengen waardoor hun bedrijven failliet gaan. Ook mogen ze niet bouwen, zelfs geen extra kamers aan hun huizen. Dit terwijl joodse kolonisten in dezelfde steden hele wijken uit de grond stampen met hulp van het leger.

-De beroemde \"veiligheidsmuur\". Persoonlijk zou ik deze muur liever een kolonisatiemuur willen noemen. Deze muur heeft, dit heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen vanaf de daken van Bethlehem, totaal geen logisch verloop. Hij zigzagt door het land en is bedoelt om Palestijnen van hun eigen grond af te scheiden. Hierdoor kunnen boeren niet meer bij hun landbouwgrond komen en worden families van elkaar gescheiden. Ook worden de Palestijnse steden op deze manier tot geisoleerde openluchtgevangenissen waartussen amper gereisd kan worden. Als een Palestijn van Bethlehem naar Ramallah wil moet hij door drie checkpoints waar hij vergunningen voor nodig heeft. Deze vergunningen worden hem bijna altijd ontzegt. Daarbij ligt de grondigheid van de te ondergange inspectie aan het humeur van de dienstdoende militair. Deze militairen zijn vaak dienstplichtsoldaten van ongeveer 19 jaar oud.

-Het bouwen van nederzetting op gebied van de Palestijnse Autoriteit en deze met snelwegen aan elkaar verbinden. Deze snelwegen functioneren ook als grenzen omdat het voor Palestijnen verboden is om deze wegen te gebruiken of te passeren. Ze worden door het Israëlische leger bewaakt en mogen enkel door kolonisten gebruikt worden. Deze kolonisten zijn bijna altijd extremistische joden die geloven dat het wegpesten en verdrijven van Arabieren een bijbelse opdracht is.

Christelijke Palestijnen leiden in het bijzonder onder deze politiek. Waarom? Doordat christelijke Palestijnen vaker in het Westen gaan studeren door hun connecties met kerken en familie die ze daar hebben. Doordat Israël ze echter de terugkeer ontzegt voorkomen ze dat de Palestijnen een intellectuele bovenlaag krijgen. Israël is doelbewust bezig om de christenen uit de Palestijnse gebieden te filteren zodat er enkel moslims overblijven.

Waarom moslims? Omdat je die makkelijk als terrorist kunt afschilderen. Van een christelijke terrorist heeft nog niemand gehoord maar moslimse terroristen zijn voor ons zeer goed voorstelbaar. De dechristianisering van het H. Land is een doelbewust streven van de Israëlische regering.

Als christenen moeten we ons hard maken voor hen die lijden onder onderdrukking. In het bijzonder als die mensen onze broeders zijn en wonen in het land van onze Heer.

Ook denk ik dat christenen hun religieuze obsessie met de staat Israël overboord moeten gooien. De idee dat een staat op basis van de bijbel recht heeft om een volk te onderdrukken is niets meer dan een gestoorde vorm van politiek fundamentalisme die niets te maken heeft met de boodschap van liefde die Jezus ons blijft voorhouden. Onze messias is de Verrezen Jezus en geen politieke onderdrukker. Het is tijd voor een koerswijziging.

Daar wil ik me graag voor inzetten. Ik ben benieuwd wat andere mensen hiervan denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat mij altijd stoort is dat uit protestantse en evangelische hoek criticasters van Israel al snel als antisemiet worden neergezet.Je moest eens weten hoeveel etnische Russen met een joodse betbetbetbetoverovergrootvader er in Israel wonen(die dus niet eens half-of kwartjoods zijn, wat in prinicipe ook al onbestaanbare termen zijn, je bent joods of je bent het niet). Het zionisme is een seculiere ideologie die beinvloed is door de nationalistische stromingen in de 19e eeuw. Ik ben het dus volmondig met je eens.Als mijn reactie een tijdje op zich laat wachten, komt dat omdat ik thuis voorlopig even geen internet heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Deze maand ben ik twee maanden in het H. Land geweest voor een bedevaart/studiereis. In deze twee weken heb ik verbleven in oa. Nazaret en Jeruzalem. Deze plaatsen spelen een grote rol in het leven van iedere christen omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn met onze Heer Jezus.

En dus ook met het volk Israël! Jezus was tenslotte een Jood, laten we dat niet vergeten.

Quote:
Er is echter iets heel kwaadaardigs aan de gang in het H. Land. Iets dat ik al kende uit literatuur en lezingen maar in die twee weken met mijn eigen ogen heb mogen zien. Wat er in het H. Land gebeurd is iets ondenkbaars: het systematisch wegpesten en verduisteren van een heel volk. In steeds toenemende mate wordt de Arabische bevolking van het H. Land verdreven door de Israëli's.

Voorop gesteld dat de koers die de regering van Israël voert niet altijd de schoonheidsprijs verdient, blijf ik erbij dat de Palestijnen het aan hun eigen regering (Fatah, Hamas en P.A.) te danken hebben. Die werken niet samen met Israël, willen de staat Israël niet erkennen en geven meer geld uit aan raketten en wapens dan aan humanitaire middelen. terwijl ze voldoende sponsoring krijgen...

Quote:
-Het systematisch weigeren om Arabieren als burgers van de staat Israël te erkennen. Dit is enkel voorbehouden aan joden. Israëlische Arabieren kunnen wel een paspoort krijgen maar geen staatsburgerschap. Ze houden voor altijd een "gast-status". Dit betekent dat wanneer ze een tijdje naar het buitenland gaan ze niet terug kunnen komen.

-Het systematisch weigeren om Arabieren de nodige vergunningen te geven om te leven. Zo mogen Arabieren geen groenten en fruit op de markt brengen waardoor hun bedrijven failliet gaan. Ook mogen ze niet bouwen, zelfs geen extra kamers aan hun huizen. Dit terwijl joodse kolonisten in dezelfde steden hele wijken uit de grond stampen met hulp van het leger.

-De beroemde "veiligheidsmuur". Persoonlijk zou ik deze muur liever een kolonisatiemuur willen noemen. Deze muur heeft, dit heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen vanaf de daken van Bethlehem, totaal geen logisch verloop. Hij zigzagt door het land en is bedoelt om Palestijnen van hun eigen grond af te scheiden. Hierdoor kunnen boeren niet meer bij hun landbouwgrond komen en worden families van elkaar gescheiden. Ook worden de Palestijnse steden op deze manier tot geisoleerde openluchtgevangenissen waartussen amper gereisd kan worden. Als een Palestijn van Bethlehem naar Ramallah wil moet hij door drie checkpoints waar hij vergunningen voor nodig heeft. Deze vergunningen worden hem bijna altijd ontzegt. Daarbij ligt de grondigheid van de te ondergange inspectie aan het humeur van de dienstdoende militair. Deze militairen zijn vaak dienstplichtsoldaten van ongeveer 19 jaar oud.

-Het bouwen van nederzetting op gebied van de Palestijnse Autoriteit en deze met snelwegen aan elkaar verbinden. Deze snelwegen functioneren ook als grenzen omdat het voor Palestijnen verboden is om deze wegen te gebruiken of te passeren. Ze worden door het Israëlische leger bewaakt en mogen enkel door kolonisten gebruikt worden. Deze kolonisten zijn bijna altijd extremistische joden die geloven dat het wegpesten en verdrijven van Arabieren een bijbelse opdracht is.

Ik kan een waslijst aan misdaden en misstanden gaan noemen uit naam van de Palestijnen maar daar waag ik me nu niet aan want dan ga je tegen elkaar opbieden en daar is de situatie te zorgwekkend voor.

Quote:
Christelijke Palestijnen leiden in het bijzonder onder deze politiek. Waarom? Doordat christelijke Palestijnen vaker in het Westen gaan studeren door hun connecties met kerken en familie die ze daar hebben. Doordat Israël ze echter de terugkeer ontzegt voorkomen ze dat de Palestijnen een intellectuele bovenlaag krijgen. Israël is doelbewust bezig om de christenen uit de Palestijnse gebieden te filteren zodat er enkel moslims overblijven.

Onzin en leugen. Er zijn voldoende Palestijnen die de staat Israël erkennen en zich als Israëlisch staatsburger hebben ingeschreven. Zij hebben dezelfde rechten als de Joden, hebben een paspoort, hebben sociale voorzieningen, doen mee aan de maatschappij, hebben werk en inkomen...enz. Maar hun probleem is dat ze met de nek worden aangekeken door hun moslim volksgenoten (aanhangers van Fatah, Hamas en de P.A.) die ze als verraders betitelt en vogelvrij verklaart.

Quote:
Waarom moslims? Omdat je die makkelijk als terrorist kunt afschilderen. Van een christelijke terrorist heeft nog niemand gehoord maar moslimse terroristen zijn voor ons zeer goed voorstelbaar.

Klopt. Gek hè?

Ere wie ere toe komt zeg ik maar. Wie de schoen passen trekken hem aan!

Quote:
Als christenen moeten we ons hard maken voor hen die lijden onder onderdrukking. In het bijzonder als die mensen onze broeders zijn en wonen in het land van onze Heer.

Joden zijn ook onze broeders. Tenminste wel die van mij.

Quote:
Ook denk ik dat christenen hun religieuze obsessie met de staat Israël overboord moeten gooien. De idee dat een staat op basis van de bijbel recht heeft om een volk te onderdrukken is niets meer dan een gestoorde vorm van politiek fundamentalisme die niets te maken heeft met de boodschap van liefde die Jezus ons blijft voorhouden. Onze messias is de Verrezen Jezus en geen politieke onderdrukker. Het is tijd voor een koerswijziging.

Onze Jezus is ook geen terrorist, bommenlegger, zelfmoordterrorist, raketlanceerder, vliegtuigkaper....enz. Dus laat je fundamentalistische politiek idd maar achterwege!!

Maar goed, je hebt gelijk dat Jezus de boodschap van liefde predikt en misschien daarom heeft Israël ook zijn uitbreidingsplannen gestaakt, geven zij ALTIJD medische hulp aan ALLE inwoners van hun land en buurlanden, zelfs ten tijde van oorlog en voeren zij alleen oorlog indien zij worden aangevallen.

Quote:
Daar wil ik me graag voor inzetten. Ik ben benieuwd wat andere mensen hiervan denken.

Mijn mening heb je al!

Shalom aleichem,

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is echter iets heel kwaadaardigs aan de gang in het H. Land. Iets dat ik al kende uit literatuur en lezingen maar in die twee weken met mijn eigen ogen heb mogen zien.

Is het terrorisme? Het jezelf opblazen in bussen met vrouwen en kinderen? Wat is toch dat kwaadaardige?

Quote:

Wat er in het H. Land gebeurd is iets ondenkbaars: het systematisch wegpesten en verduisteren van een heel volk.

Ah ja, dat is nog veel kwalijker ja. Ik vind het iets heel denkbaars hoor. In deze ook heel verdedigbaar.

Quote:

In steeds toenemende mate wordt de Arabische bevolking van het H. Land verdreven door de Israëli's. Dit komt door een aantal factoren:

-Het systematisch weigeren om Arabieren als burgers van de staat Israël te erkennen. Dit is enkel voorbehouden aan joden. Israëlische Arabieren kunnen wel een paspoort krijgen maar geen staatsburgerschap. Ze houden voor altijd een \"gast-status\". Dit betekent dat wanneer ze een tijdje naar het buitenland gaan ze niet terug kunnen komen.

Slimme aanpak.

Quote:

-Het systematisch weigeren om Arabieren de nodige vergunningen te geven om te leven. Zo mogen Arabieren geen groenten en fruit op de markt brengen waardoor hun bedrijven failliet gaan. Ook mogen ze niet bouwen, zelfs geen extra kamers aan hun huizen. Dit terwijl joodse kolonisten in dezelfde steden hele wijken uit de grond stampen met hulp van het leger.

No big deal.

De Joodse staat zie ik liever als Joodse staat dan als Islamitische staat.

Quote:

-De beroemde \"veiligheidsmuur\". Persoonlijk zou ik deze muur liever een kolonisatiemuur willen noemen.

Ach, weer eens wat anders, dat is een term die ik nog niet eerder gehoord heb. Overigens is het grotendeels een hek en geen muur, laatste klinkt ongetwijfeld dramatischer, maar is stukken minder correct.

Quote:

Deze muur heeft, dit heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen vanaf de daken van Bethlehem, totaal geen logisch verloop. Hij zigzagt door het land en is bedoelt om Palestijnen van hun eigen grond af te scheiden.

Als dat de bedoeling van het veiligheidshek is (en dat is een grote als) dan is het verloop toch weldegelijk logischverbaasd.gif

Quote:

Hierdoor kunnen boeren niet meer bij hun landbouwgrond komen en worden families van elkaar gescheiden. Ook worden de Palestijnse steden op deze manier tot geisoleerde openluchtgevangenissen waartussen amper gereisd kan worden.

Klinkt als een verstandig plan. Je weet dat het aantal aanslagen fors verminderd is sinds de bouw van het hek?

Dat zou je een hint moeten geven voor het waarom van het hek en de effectiviteit ervan.

Quote:

Als een Palestijn van Bethlehem naar Ramallah wil moet hij door drie checkpoints waar hij vergunningen voor nodig heeft. Deze vergunningen worden hem bijna altijd ontzegt. Daarbij ligt de grondigheid van de te ondergange inspectie aan het humeur van de dienstdoende militair.

En het werkt! De staat Israel is weer wat veiliger. Dat er Palestijnen onder moeten lijden is triest, maar ze hebben de tijd gehad om hun rotzooi op te ruimen.

Quote:

Deze militairen zijn vaak dienstplichtsoldaten van ongeveer 19 jaar oud.

Relevantie hiervan?

Quote:

-Het bouwen van nederzetting op gebied van de Palestijnse Autoriteit en deze met snelwegen aan elkaar verbinden. Deze snelwegen functioneren ook als grenzen omdat het voor Palestijnen verboden is om deze wegen te gebruiken of te passeren. Ze worden door het Israëlische leger bewaakt en mogen enkel door kolonisten gebruikt worden.

Nuttige informatie. Ongetwijfeld zijn er goede redenen om toegang tot palestijnen te ontzeggen. Wellicht weer met dat punt dat overal in jouw post rondwaart zonder benoemd te worden. TERRORISME

Quote:

Deze kolonisten zijn bijna altijd extremistische joden die geloven dat het wegpesten en verdrijven van Arabieren een bijbelse opdracht is.

Wat een vreselijk neutrale toon kies je hier toch.

Quote:

Christelijke Palestijnen leiden in het bijzonder onder deze politiek. Waarom? Doordat christelijke Palestijnen vaker in het Westen gaan studeren door hun connecties met kerken en familie die ze daar hebben. Doordat Israël ze echter de terugkeer ontzegt voorkomen ze dat de Palestijnen een intellectuele bovenlaag krijgen.

Omdat moslims allemaal dom zijn en niet in staat om te studeren?

En weer wordt de schuld bij Israel gelegd. Zijn de Palestijnen zelf niet in staat wat te doen? Die miljoenen eens gebruiken voor degelijk onderwijs ipv. corrupte politici en terroristen bijvoorbeeld.

Quote:

Israël is doelbewust bezig om de christenen uit de Palestijnse gebieden te filteren zodat er enkel moslims overblijven.

Kun je dit met beleidsstukken onderbouwen?

Quote:

Waarom moslims? Omdat je die makkelijk als terrorist kunt afschilderen. Van een christelijke terrorist heeft nog niemand gehoord maar moslimse terroristen zijn voor ons zeer goed voorstelbaar. De dechristianisering van het H. Land is een doelbewust streven van de Israëlische regering.

Beleidsstukken? En die Palestijnse christenen maken slechts 5% van de bevolking uit.

En om die moslims als terroristen af te schilderen hoeft Israel weinig te doen. Bestaan is al voldoende om te zorgen dat moslims zich opblazen in een bs.

Quote:

Als christenen moeten we ons hard maken voor hen die lijden onder onderdrukking. In het bijzonder als die mensen onze broeders zijn en wonen in het land van onze Heer.

Uiteraard, maar we moeten onze ogen ook niet sluiten en doen alsof iedereen die lijdt, onderdrukt wordt en het moeilijk heeft, en christen is, ook onschuldig is.

Quote:

Ook denk ik dat christenen hun religieuze obsessie met de staat Israël overboord moeten gooien. De idee dat een staat op basis van de bijbel recht heeft om een volk te onderdrukken is niets meer dan een gestoorde vorm van politiek fundamentalisme die niets te maken heeft met de boodschap van liefde die Jezus ons blijft voorhouden. Onze messias is de Verrezen Jezus en geen politieke onderdrukker. Het is tijd voor een koerswijziging.

Dat klopt. Net zoals we het idiote linkse idee moeten laten varen dat mensen die arm zijn per se gelijk hebben, dat de machtigste altijd fout zit, dat jammeren over zielige mensjes altijd de christelijke houding is, dat politiek bepaald moet worden door wie we nu weer het zieligst is en dat we eens moeten ophouden met Palestijnen te behandelen alsof het achterlijke stupide barbaren zijn zonder enige verantwoordelijkheid.

Om Israel te steunen heb ik mijn Bijbel niet nodig. Slechts een dosis realisme en liefde voor de Westerse traditie en beschaving.

Oh, en de keuze tussen een stel terroristische filistijnen zonder al teveel beschaving en een Joodse staat is sowieso erg makkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mij altijd stoort is dat uit protestantse en evangelische hoek criticasters van Israel al snel als antisemiet worden neergezet.

Dat valt wel mee hoor, in grote delen van de PKN zul je eerder in de armen worden gesloten.

Daarnaast zit er regelmatig een anti-semitische ondertoon in de kritiek op Israel.

Overigens, kun je dit ook onderbouwen met cijfers?

Quote:

Je moest eens weten hoeveel etnische Russen met een joodse betbetbetbetoverovergrootvader er in Israel wonen(die dus niet eens half-of kwartjoods zijn, wat in prinicipe ook al onbestaanbare termen zijn, je bent joods of je bent het niet).

Heb je hier een punt? Ik zie het namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Bonaventura

Je hebt mijns inziens een goed punt. Er zijn (en voornamelijk waren) nogal een aantal mensen die kritiekloos beaamden wat de Israelische regering zei, zonder zich te beseffen dat die ook wel eens boter op haar hoofd kon hebben. En geloof me, dat hebben ze. Maar dat is op zich nog niets bijzonders, ik zou vrijwel geen politicus kunnen noemen zonder boter op het hoofd.

Het grootste probleem in mijn ogen is echter dat er veel te makkelijk wordt gezegd dat de ene groep hulpeloze mensen het slachtoffer is van een stelletje laffe terroristen. Jood en Arabier kun je, naar gelang aan wiens kant je staat, voor zowel slachtoffer als terrorist invullen.

En om naar de volgende groep mensen te gaan met een gigantische laag boter op het hoofd. Dat zijn wij zelf, de Europese christenen. Aan de ene kant hebben wij het laten gebeuren dat er miljoenen Joden zijn omgekomen tijdens WO2. En aan de andere kant hebben we ook het gehele midden oosten gekoloniseerd en met enkele willekeurige lijntjes een aantal staten gecreëerd. En ook in het Heilige Land zelf laten we ons al niet van onze beste kant zien. Het moeten zelfs moslims zijn die de sleutels bewaren van naar ik meen de Heilige Grafkerk. De christenen daar, zouden elkaar anders namelijk de kerk uitvechten.

Zacharias 12, 3

Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen.

Laten wij nou vooral onze schijnheilige handen thuishouden en ze vooral heffen tot de Hemel. Om zo te bidden dat het Jezus Christus zelf mag zijn die de vrede tussen deze twee broedervolken zal mogen herstellen. Een herstel dat in mijn ogen alleen mogelijk is als beide volken zich voor dezelfde Christus zullen buigen. En wat dat laatste betreft, het gebeurt reeds op kleine schaal. Christelijke Arabieren en Messiaanse Joden die zich met elkaar verzoenen en samen bidden tot hun Messias, de Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten wij nou vooral onze schijnheilige handen thuishouden en ze vooral heffen tot de Hemel. Om zo te bidden dat het Jezus Christus zelf mag zijn die de vrede tussen deze twee broedervolken zal mogen herstellen. Een herstel dat in mijn ogen alleen mogelijk is als beide volken zich voor dezelfde Christus zullen buigen. En wat dat laatste betreft, het gebeurt reeds op kleine schaal. Christelijke Arabieren en Messiaanse Joden die zich met elkaar verzoenen en samen bidden tot hun Messias, de Vredevorst.

Sorry hoor, maar zo zal het dus niet gaan werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dus ook met het volk Israël! Jezus was tenslotte een Jood, laten we dat niet vergeten.

Jezus was een jood maar Hij kwam voor alle volkeren. Hij is geen tribale politieke messias die voor de Israëlitische politieke overwinning stond maar voor de geestelijke verlossing uit de ban van de zonde door Zijn bloed. In Jezus is er geen Jood of Griek meer.

Juist onder de Palestijnen zijn veel broeders die de nadelen ondervinden van de Israëlische politiek. Met die mensen voel me meer verbonden dan met welke staat dan ook..

Quote:
Voorop gesteld dat de koers die de regering van Israël voert niet altijd de schoonheidsprijs verdient, blijf ik erbij dat de Palestijnen het aan hun eigen regering (Fatah, Hamas en P.A.) te danken hebben. Die werken niet samen met Israël, willen de staat Israël niet erkennen en geven meer geld uit aan raketten en wapens dan aan humanitaire middelen. terwijl ze voldoende sponsoring krijgen...

Ze geven ook geld uit aan humanitaire middelen. Maar het feit dat Israël bij het minste en het geringste de hele Gaza-strook platschiet draagt niet bij aan een goede infrastructuur. Er worden wel degelijk ziekenhuizen, scholen enz. gebouwd.

Vanuit de Westbank worden overigens geen raketten afgevuurd. Wel vanuit Libanon (Hezbollah) en de Gaza-strook. Deze raketten zijn echter uit de kluiten gewassen vuurpijlen die zelden doel raken. Voor een rakket die wel doel raakt legt Israël een hele Palestijnse stad in as. Het is geen oog om oog maar hoofd om oog.

Quote:

Ik kan een waslijst aan misdaden en misstanden gaan noemen uit naam van de Palestijnen maar daar waag ik me nu niet aan want dan ga je tegen elkaar opbieden en daar is de situatie te zorgwekkend voor.

Misstanden zijn er aan beiden kanten. Feit is wel dat iedereen voor zichzelf kan constateren dat de situatie voor de Palestijnen wel erg zorgwekkend is. Er zijn in de regio maar Arabieren dan joden maar op iedere kaart zie je dat de Gaza-strook een openluchtgevangenis is en dat de Westbank genadeloos versplinterd wordt door die muur, kolonistennederzettingen en de bijhorende wegen.

Quote:
Onzin en leugen. Er zijn voldoende Palestijnen die de staat Israël erkennen en zich als Israëlisch staatsburger hebben ingeschreven. Zij hebben dezelfde rechten als de Joden, hebben een paspoort, hebben sociale voorzieningen, doen mee aan de maatschappij, hebben werk en inkomen...enz.

Nee hoor het is geen onzin. Als je bijvoorbeeld de boeken van Jonathan Cook (Brits journalist woonzaam in Nazaret) leest zie je een heel ander verhaal. In Nazaret heb ik Jonathan Cook ook ontmoet en heb ik met Arabieren gepraat die zijn verhaal onderbouwen.

Quote:
Maar hun probleem is dat ze met de nek worden aangekeken door hun moslim volksgenoten (aanhangers van Fatah, Hamas en de P.A.) die ze als verraders betitelt en vogelvrij verklaart.

Niet waar. De Palestijnen die de staat Israël erkennen wonen niet in door Hamas en Fatah gecontroleerde gebieden. Daarbij geven mij bekende christenen in de Bezette Gebieden aan geen last te ondervinden van Hamas en al helemaal niet van Fatah. De religieuze verschillen tussen de Palestijnen zijn ondergeschikt aan hun gezamelijke probleem als volk.

Quote:
Klopt. Gek hè?

Ere wie ere toe komt zeg ik maar. Wie de schoen passen trekken hem aan!

Ach iedereen kan bedenken dat het onzin is om moslim gelijk te stellen aan terrorist. Dat is hetzelfde als jood gelijkstellen aan kolonist. Daarbij kun je je afvragen wat het verschil tussen een soldaat en een terrorist is. Een uniform? Is een Arabier die een rakket op een joodse nederzetting schiet een terrorst? Ik denk het wel.

Is een Israëli die een bombardement laat vallen op een Palestijnse woonwijk een held? Ik denk het niet.

Quote:

Joden zijn ook onze broeders. Tenminste wel die van mij.

De joden zijn onze oudere broer. Met veel vreugde bestudeer ik inmiddels alweer twee jaar het Hebreeuws en bestudeer ik de rabbijnse geschriften. Maar goed dat maakt niet uit: ik geloof niet in superieuriteit van volkeren. Dus ook niet in dat van de joden.

Quote:
Onze Jezus is ook geen terrorist, bommenlegger, zelfmoordterrorist, raketlanceerder, vliegtuigkaper....enz. Dus laat je fundamentalistische politiek idd maar achterwege!!

Klopt.

Quote:
Maar goed, je hebt gelijk dat Jezus de boodschap van liefde predikt en misschien daarom heeft Israël ook zijn uitbreidingsplannen gestaakt, geven zij ALTIJD medische hulp aan ALLE inwoners van hun land en buurlanden, zelfs ten tijde van oorlog en voeren zij alleen oorlog indien zij worden aangevallen.

Nee hoor. De uitbreidingsplannen zijn op papier gestaakt maar in de praktijk komen er nog steeds nieuwe nederzettingen bij op de Westbank tegen VN-resoluties in. Daarbij is de Gaza-strook in een gigantisch concentratiekamp veranderd zodat het een kwestie van tijd is voor het daar met de Palestijnen is afgelopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry hoor, maar zo zal het dus niet gaan werken.

Tsja, bij mij heeft het geloof nu eenmaal de uitwerking dat ik in dit soort dingen echt een rasoptimist ben. Ik geloof in de kracht van gebed. widegrin.gif

En wat de overige discussie betreft. Mijns inziens is de nuance af en toe ver te zoeken. Voor elk voorbeeld dat wordt aangedragen, zijn tientallen tegenvoorbeelden te vinden en dat ook weer vice versa. Bij Jood en Arabier kom je de personen tegen die vrede willen. Bij beide zijden heb je een grote grijze middengroep. En bij beide zijden heb je een veel te groot aantal heethoofden rondlopen die hun haat voor de ander belangrijker vinden dan hun liefde voor zelfs hun eigen volk. Dan heb ik het bijvoorbeeld over zo'n 300 Joden die de rest van de bevolking in Betlehem terroriseren en over de Arabieren wiens grootste wens het is om zoveel mogelijk Joden mee de dood in te slepen. En ieder van hen heeft Jezus nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze raketten zijn echter uit de kluiten gewassen vuurpijlen die zelden doel raken. Voor een rakket die wel doel raakt legt Israël een hele Palestijnse stad in as. Het is geen oog om oog maar hoofd om oog.

Ja, laten we boos zijn op Israel omdat zij wel in staat zijn effectief te handelen.

Quote:

Misstanden zijn er aan beiden kanten. Feit is wel dat iedereen voor zichzelf kan constateren dat de situatie voor de Palestijnen wel erg zorgwekkend is.

Eigen schuld, dikke...

Quote:

Nee hoor het is geen onzin. Als je bijvoorbeeld de boeken van Jonathan Cook (Brits journalist woonzaam in Nazaret) leest zie je een heel ander verhaal. In Nazaret heb ik Jonathan Cook ook ontmoet en heb ik met Arabieren gepraat die zijn verhaal onderbouwen.

Kun je ook bronnen geven die iets makkelijker na te trekken zijn? Ik heb geen Arabieren in mijn telefoon staan en Cook staat hier niet in de boekenkast.

Quote:

Niet waar. De Palestijnen die de staat Israël erkennen worden niet in door Hamas en Fatah gecontroleerde gebieden.

Vreemde zinverbaasd.gif

Quote:

Daarbij geven mij bekende christenen in de Bezette Gebieden aan geen last te ondervinden van Hamas en al helemaal niet van Fatah.

En jij gelooft ze op hun eerlijke en open gezicht?

Quote:

De religieuze verschillen tussen de Palestijnen zijn ondergeschikt aan hun gezamelijke probleem als volk.

En dan moeten we accepteren dat ook de christenen verantwoording dragen voor de toestand waarin de Arabieren in dat gebied zich bevinden en voor de corruptie en het terrorisme.

Quote:

Ach iedereen kan bedenken dat het onzin is om moslim gelijk te stellen aan terrorist.

Dat doet niemand. Wel zijn de meeste terroristen in het midden-oosten Islamitisch.

Quote:

Dat is hetzelfde als jood gelijkstellen aan kolonist. Daarbij kun je je afvragen wat het verschil tussen een soldaat en een terrorist is. Een uniform?

Onder meer jasmile.gif. De benaming terrorist is geen moreel oordeel.

Quote:

Is een Arabier die een rakket op een joodse nederzetting schiet een terrorst? Ik denk het wel.

Dan heb je waarschijnlijk gelijk.

Quote:

Is een Israëli die een bombardement laat vallen op een Palestijnse woonwijk een held? Ik denk het niet.

Dat mag.

Quote:

Nee hoor. De uitbreidingsplannen zijn op papier gestaakt maar in de praktijk komen er nog steeds nieuwe nederzettingen bij op de Westbank tegen VN-resoluties in.

Dat zijn natuurlijk ook maar vodden papier gezien de houding van de VN.

Quote:

Daarbij is de Gaza-strook in een gigantisch concentratiekamp veranderd zodat het een kwestie van tijd is voor het daar met de Palestijnen is afgelopen.

Laten we het hopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het terrorisme? Het jezelf opblazen in bussen met vrouwen en kinderen? Wat is toch dat kwaadaardige?

Dit is geen rechtvaardiging voor het consequent verdrijven, intimideren en wegpesten van duizenden mensen. Daarbij is het terrorisme een reactie op de kolonisatie die nog steeds doorgaat.

Laten we eens kijken: zelfmoordaanslagen worden er niet meer gepleegd maar worden nog steeds nieuwe kolonies bijgebouwd van extremistische joden die op hun vrije dag Palestijnse boeren opjagen met zware wapens. Het laatste gaat tot op de dag van vandaag door.

Quote:
Ah ja, dat is nog veel kwalijker ja. Ik vind het iets heel denkbaars hoor. In deze ook heel verdedigbaar.

Het is een grove schending van de mensenrechten. Het consequent onderdrukken van een volk is een misdaad. Vanaf het moment dat de eerste zionistische immigratiegolven vanuit Europa kwamen worden Palestijnen geintimideerd hun land te verjagen. Para-militaire clubs zoals de Haganah (die de bomaanslag in die regio hebben geintroduceerd tegen de Britten en Arabieren) zijn begonnen met het wegjagen van Arabieren van grond die al generaties lang in hun bezit is geweest. Dit gaat tot de dag vandaag voor in de vorm van de kolonisten en hun geweldadige inpalming van door de VN aan de Palestijnen toegekend land.

Je kunt VN-resoluties natuurlijk tot vodden papier verklaren maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen. Ik geloof in de Internationale Verklaring van de Rechten van de Mensen. Je kunt die natuurlijk van de hand wijzen maar ik zie daar niets heilzaams in.

Quote:
Slimme aanpak.

Discriminatie is inderdaad een slimme aanpak om mensen weg te krijgen. In mijn ogen echter onethisch.

Quote:
No big deal.

De Joodse staat zie ik liever als Joodse staat dan als Islamitische staat.

Dat is onzin. De PLO was geen islamitische organisatie en een Palestijnse staat zou niet islamitischer zijn dan Jordanië of Egypte. Het radicale islamisme is een reactie op de Israëlische politiek. De Palestijnen gebruiken de Islam om hun identiteit te versterken. Hamas vecht tegen Israël maar predikt nergens een internationale jihad.

Quote:
Ach, weer eens wat anders, dat is een term die ik nog niet eerder gehoord heb. Overigens is het grotendeels een hek en geen muur, laatste klinkt ongetwijfeld dramatischer, maar is stukken minder correct.

Het is geen hek maar een muur. Ik heb de muur zelf kilometers lang gevolgd en het is een acht meter hoge betonnen wand met erop prikkeldraad. Dat hek-verhaal is je reinste onzin. Het heeft niks met dramatiek te maken: het is gewoon niet waar.

Quote:
Als dat de bedoeling van het veiligheidshek is (en dat is een grote als) dan is het verloop toch weldegelijk logisch
verbaasd.gif

Klopt. Dat is nu juist wat ik zeg. Als dat het doel is is dat een grove mensenrechtenschending en liegt Israël over het doel.

Quote:
Klinkt als een verstandig plan. Je weet dat het aantal aanslagen fors verminderd is sinds de bouw van het hek?

Er is aantoonbare relatie tussen beide gegevens. Israël doet alsof het zo is maar er kwamen sowieso praktisch geen zelfmoordterroristen uit de Westbank. Daarbij zouden Arabieren in Oost-Jeruzalem nog steeds dit soort acties kunnen uitvoeren maar het gebeurd niet. Meestal worden er voor meer symbolische acties gekozen zoals het stenen gooien naar het leger.

Quote:
Dat zou je een hint moeten geven voor het waarom van het hek en de effectiviteit ervan.

Het is effectief in het inpalmen van Palestijns grondgebied en het verarmen van de Palestijnse bevolking. Iets dat ik niet genoeg kan afkeuren.

Quote:
En het werkt! De staat Israel is weer wat veiliger. Dat er Palestijnen onder moeten lijden is triest, maar ze hebben de tijd gehad om hun rotzooi op te ruimen.

Onzin. De Palestijnen worden consequent gekoeieneerd en verarmd.

Quote:
Relevantie hiervan?

Het grote aantal mistanden en mishandeling bij de grensposten is hier wel een gevolg van. Dries van Agt is actief bezig om deze gevallen te documenteren en internationaal bekend te maken.

Quote:
Nuttige informatie. Ongetwijfeld zijn er goede redenen om toegang tot palestijnen te ontzeggen. Wellicht weer met dat punt dat overal in jouw post rondwaart zonder benoemd te worden. TERRORISME

Nee hoor die redenen zijn er niet. Tenzij mensen hun eigen akkergrond willen opblazen of hun familie willen omleggen maar dat lijkt me nogal wiedes. Of denk je dat een Palestijn uit Betlehem naar Ramallah wil om daar een aanslag te plegen? Of dat een Palestijn uit Jerico een bom in Hebron wil leggen?

Inderdaad erg logisch. Of verkeerde je in de veronderstelling dat de muur enkel de Westbank van Israël scheidt? Nee hoor: de muur hakt op de Westbank in stukken zodat iedereen in zijn eigen dorpje gevangen zit.

Quote:
Wat een vreselijk neutrale toon kies je hier toch.

Is het niet waar?

Quote:
Omdat moslims allemaal dom zijn en niet in staat om te studeren?

En weer wordt de schuld bij Israel gelegd. Zijn de Palestijnen zelf niet in staat wat te doen? Die miljoenen eens gebruiken voor degelijk onderwijs ipv. corrupte politici en terroristen bijvoorbeeld.

Er zijn universiteiten op de Westbank. Bijvoorbeeld de Bethlehem University. Probleem is alleen dat studenten die erheen willen vaak geen vergunning krijgen of urenlang bij de grenspost worden vastgehouden.

Deze universiteit heb ik zelf mogen bezoeken. Natuurlijk had ik niet door dat alle studenten daar in het geheim vol bommen zaten en dit allemaal verzonnen om mij in de dotten te leggen. De rij Palestijnen die ik inderdaad bij de grenspost in de gloeiende zon zag zitten wachten terwijl de soldaten met elkaar stonden te kletsen heb ik me ook verbeeld denk ik.

Quote:
Kun je dit met beleidsstukken onderbouwen?

Hilarisch.

Quote:
Uiteraard, maar we moeten onze ogen ook niet sluiten en doen alsof iedereen die lijdt, onderdrukt wordt en het moeilijk heeft, en christen is, ook onschuldig is.

Schuldig aan wat precies?

Quote:
Dat klopt. Net zoals we het idiote linkse idee moeten laten varen dat mensen die arm zijn per se gelijk hebben, dat de machtigste altijd fout zit,

Wat een gezeur over links en rechts. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er duidelijk een hele bevolkingsgroep wordt verdreven. Ik wil daar aandacht voor vragen. Wat kan mij het schelen of dat links of rechts is.

Quote:
dat jammeren over zielige mensjes altijd de christelijke houding is,

In zekere zin: ja.

Quote:
dat politiek bepaald moet worden door wie we nu weer het zieligst is en dat we eens moeten ophouden met Palestijnen te behandelen alsof het achterlijke stupide barbaren zijn zonder enige verantwoordelijkheid.

Zo behandel ik ze niet. Ik vraag wel aandacht voor een situatie waarbij een grote schaal mensenrechtenschendingen worden gepleegd.

Quote:
Om Israel te steunen heb ik mijn Bijbel niet nodig. Slechts een dosis realisme en liefde voor de Westerse traditie en beschaving.

Oh, en de keuze tussen een stel terroristische filistijnen zonder al teveel beschaving en een Joodse staat is sowieso erg makkelijk.

Tsja: mijn doel is mensen de ogenen open voor wat er gebeurd. Als je inziet wat er gebeurd maar het goedkeurt heeft verdere discussie weinig zin. In dat geval zijn we het fundamenteel oneens over ethiek en humaniteit. Dan is gesprek zinloos.


Samengevoegd:

Auteurs die het lezen waard zijn. zijn:

-Jonathan Cook

-Dries van Agt

-Thomas Friedman

-Ilan Pappe

Het kan dat je deze auteurs niet kent of in de kast hebt staan. Je kunt echter moeilijk beweren dat het om obscure randfiguren gaan en je kunt hun boeken in elke grote boekhanden wel krijgen.

Verder lijkt verder reageren op je post me vooral een herhaling van zetten. Ik wacht dus even af of er nog andere dingen komen.


Samengevoegd:

Quote:

Alsjeblieft zeg. Wat is dit voor waanzinnige uitspraak. Ik weet dat je graag een politiek incorrect geluid laat horen maar dit vind echt over de scheef gaan. Met alle respect maar als je zo denkt is verdere discussie echt compleet zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Alsjeblieft zeg. Wat is dit voor waanzinnige uitspraak. Ik weet dat je graag een politiek incorrect geluid laat horen maar dit vind echt over de scheef gaan. Met alle respect maar als je zo denkt is verdere discussie echt compleet zinloos.

Dan zal ik verder in dit topic niet meer op jou reagerensmile.gif. Ik ben namelijk oprecht van mening dat het voor iedereen het beste is als het afgelopen is met de zgn. 'Palestijnen', ook voor hen die zich onder die groep scharen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is een grove schending van de mensenrechten. Het consequent onderdrukken van een volk is een misdaad. Vanaf het moment dat de eerste zionistische immigratiegolven vanuit Europa kwamen worden Palestijnen geintimideerd hun land te verjagen. Para-militaire clubs zoals de Haganah (die zijn begonnen met bomaanslagen in die regio: tegen de Britten en Arabieren) zijn begonnen met het wegjaren van Arabieren van grond die al generaties lang in hun bezit is geweest. Dit gaat tot de dag vandaag voor in de vorm van de kolonisten en hun geweldadige inpalming van door de VN aan de Palestijnen toegekend land.

Hier vergeet je de helft van het verhaal.

Quote:
[...]Dat is onzin. De PLO was geen islamitische organisatie en een Palestijnse staat zou niet islamitischer zijn dan Jordanië of Egypte. Het radicale islamisme is een reactie op de Israëlische politiek. De Palestijnen gebruiken de Islam om hun identiteit te versterken. Hamas vecht tegen Israël maar predikt nergens een internationale jihad.

Dat is te hopen inderdaad... Erg hoogstaande democratiën zijn die buren van Israel iig ook niet te noemen... Wederom, de helft van het verhaal.

Quote:
[...]Het is geen hek maar een muur. Ik heb de muur zelf kilometers lang gevolgd en het is een acht meter hoge betonnen wand met erop prikkeldraad. Dat hek-verhaal is je reinste onzin. Het heeft niks met dramatiek te maken: het is gewoon niet waar.

Ik ben een aantal kilometer langs een afscheiding gelopen die vele honderden kilometers lang is. En omdat ik alleen maar betonblokken zag, bestaat die hele afscheiding alleen maar uit betonblokken. Zie je dat de redenering niet helemaal logisch is? Dichter bij de werkelijkheid is dat minder dan een kwart van de afscheiding als een muur te bestempelen is en de rest is hek. De muur is te vinden op de plaats waar de afscheiding aan de bewoonde wereld grenst, want daar is het vrije zicht wat verder te zoeken. Dat maakt dat hek/die muur overigens niet minder dramatisch. Het probleem is inderdaad gewoon dat er teveel gedramatiseerd wordt aan beide kanten.

Quote:
[...]Klopt. Dat is nu juist wat ik zeg. Als dat het doel is is dat een grove mensenrechtenschending en liegt Israël over het doel.

Ach ja, politici moet je gewoon nooit op hun woord nemen. Verborgen agenda's spelen altijd mee. Maar zeggen dat die muur niet is gebouwd om bomaanslagen te stoppen is in ieder geval wel overdreven.

Quote:
[...]Er is aantoonbare relatie tussen beide gegevens. Israël doet alsof het zo is maar er kwamen sowieso praktisch geen zelfmoordterroristen uit de Westbank. Daarbij zouden Arabieren in Oost-Jeruzalem nog steeds dit soort acties kunnen uitvoeren maar het gebeurd niet. Meestal worden er voor meer symbolische acties gekozen zoals het stenen gooien naar het leger.

Sterker nog, Arabieren uit Israel die een aanslag pleegden zijn altijd al een zeldzaamheid geweest. Komt omdat die Arabieren het beter hebben dan de Arabieren op de Westbank en de Gazastrook. En dan is er gewoon minder noodzaak tot het plegen van aanslagen. In die zin is het best logisch dat je zo de routes wilt afsnijden waarlangs de plegers van aanslagen meestal kwamen. En de maatregel is inderdaad een grove schending van de rechten van zeer veel Palestijnen.

Quote:
[...]Onzin. De Palestijnen worden consequent gekoeieneerd en verarmd.

En ze kruipen ook consequent zelf in de slachtofferrol. O nee, dat doen ze niet consequent. Net als het aan de andere zijde ook niet consequent gebeurt.

Quote:
[...]Het grote aantal mistanden en mishandeling bij de grensposten is hier wel een gevolg van. Dries van Agt is actief bezig om deze gevallen te documenteren en internationaal bekend te maken.

Dries van Agt heeft ook nogal de gewoonte om de helft van het verhaal te vertellen.

Quote:
[...]Nee hoor die redenen zijn er niet. Tenzij mensen hun eigen akkergrond willen opblazen of hun familie willen omleggen maar dat lijkt me nogal wiedes. Of denk je dat een Palestijn uit Betlehem naar Ramallah wil om daar een aanslag te plegen? Of dat een Palestijn uit Jerico een bom in Hebron wil leggen?

Welk een stelligheid.

Inderdaad erg logisch. Of verkeerde je in de veronderstelling dat de muur enkel de Westbank van Israël scheidt? Nee hoor: de muur hakt op de Westbank in stukken zodat iedereen in zijn eigen dorpje gevangen zit.

Enigszins overdreven, hoewel helaas nog wel te dicht bij de waarheid.

Quote:
[...]Is het niet waar?

Het is in ieder geval niet de hele waarheid. En daarbij kloppen sommige feiten ook gewoon niet. Kun jij ook niet alles aan doen, een mens kan nu eenmaal niet met iedereen praten. Zo zijn de eigenaren van de christelijke boekhandel die er was op de Gazastrook het bijvoorbeeld niet helemaal eens met het idee dat christenen niets te vrezen zouden hebben van de Hamas. Daar komt nog bij dat het hele idee dat het aantal christenen onder de Arabieren van bijna 30% is gezakt nog ongeveer 3% echt niet alleen maar door die stoute Joden, maar ook door die stoute Moslims.

Quote:
[...]Wat een gezeur over links en rechts. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er duidelijk een hele bevolkingsgroep wordt verdreven. Ik wil daar aandacht voor vragen. Wat kan mij het schelen of dat links of rechts is.

Het is ook een waarheid als een koe dat waar twee vechten, er ook twee schuld hebben. Goede tip voor de Arabieren is iig om eens te kijken naar de tacktiek van Ghandi.

Quote:
Verder lijkt verder reageren op je post me vooral een herhaling van zetten. Ik wacht dus even af of er nog andere dingen komen.

Ach ja, een origineel argument is al tientallen jaren ver te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kom op zeg, ongeacht aan welke 'kant' je staat, dat is een zieke reactie. Mooie voorbeeldrol
noparty.gif

Waarom een zieke reactie? Bij mijn weten roep ik nergens op tot vernietiging, laat staan systematische, vernietiging van de zgn. 'Palestijnen'.

Wel kijk ik nuchter naar de situatie en realiseer mij heel goed dat er geen enkele reeele kans is dat dit conflict bijgelegd en opgelost wordt. Een van de twee moet verdwijnen. De 'Palestijnen' kunnen gemakkelijk integreren in de Arabische buurlanden, voor de Israeli's is dat een stuk lastiger, daarnaast hebben de Israeli's wel wat weten te maken van hun land en de 'Palestijnen' niet. Dat is voor een deel te wijten aan Israel, maar het is te makkelijk en niet eerlijk tov. de 'Palestijnen' om hun rol daarin te ontkennen.

Dus zou ik het inderdaad het beste vinden als het met de 'Palestijnen' is afgelopen. Dat is iets anders dan zeggen dat ze vernietigd moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Waarom een zieke reactie? Bij mijn weten roep ik nergens op tot vernietiging, laat staan systematische, vernietiging van de zgn. 'Palestijnen'.

Het komt allemaal wel vrij agressief over, je lijkt me slim genoeg om dat ook te beseffen. Je stuk hierna begrijp ik bijv. alweer een stuk beter. Had je ook meteen kunnen zeggen..

Verder vind ik dit een interessant topic.. smile.gif Zou fijn zijn om beide standpunten te lezen zonder teveel ruzie enzo (van dat 'ik reageer niet meer op jou'-gejank) waardoor het topic weer dicht kan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Machiavelli niet bedoelt "laten we hopen dat ze allemaal sterven, laten we hopen dat ze allemaal uitgeroeid kunnen worden,....o.i.d." Dat zegt hij toch niet?

Ik denk dat hij bedoelt, zo interpreteer ik hem, "laten we hopen dat het afgelopen is met de palestijnse acties in dit gebied, laten we hopen dat hiermee een oplossing komt voor de terreur en bomaanslagen, laten we hopen dat de Palestijnen zich gaan uitspreken in termen van vrede en niet van vernietiging van het land en volk Israël."

Mocht ook ik je verkeerd begrijpen Machiavelli, moet je jezelf nog maar eens nader verklaren! knipoog_dicht.gif

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En aangezien de huidige staat Israël een product is van kolonialisme en racisme en er derhalve nooit had mogen zijn, ben ik er voor om als ze écht niet samen kunnen leven, die staat op te heffen. Laat de bewoners dan maar naar Groot-Brittannië gaan ofzo, die zijn immers primair schuldig aan het bestaan van de staat Israël.

Of we laten het Romeinse Rijk voor de problemen opdraaien, want zij zijn er immers verantwoordelijk voor dat de Joden uit hun eigen land wegmoesten enige tijd geleden. Of met andere woorden, we kunnen de geschiedenis nu eenmaal niet meer veranderen.

En het klopt inderdaad dat de huidige staat Israel een product is van het Europees kolonianisme. Maar waar het daarbij vooral fout ging, is de manier waarop later alles verdeeld is. Want alle staten in het Midden Oosten zijn een product van het Europees kolonianisme daar. Zo is Engeland evenzeer verantwoordelijk voor de onmogelijke natie die Irak heet met vrijwel geen interne samenhang.

En ook racisme is iets dat in de hele regio nogal populair is... Zo kent bijvoorbeeld Turkije ook een interessante traditie die kant op, met het verdrijven van de Grieken van de westkust en daarnaast ook nog eens met de Armeniërs. Of bijvoorbeeld de Koerden, die ook weinig populair zijn in de landen waar ze wonen.

Of neem bijvoorbeeld Jordanië. Het grootste deel van de bevolking daar is Palestijns, maar ook daar zijn het rechteloze burgers. De koning is namelijk toevallig geen Palestijn en zag daar samen met het establishment, die Palestijnen vooral als een bedreiging.

Het is überhaupt een rotzooi daar in het Midden Oosten. En wrang genoeg is Israel zo ongeveer de enige reden die al die overige volken en staten hebben om hun onderlinge ruzies voor opzij te zetten. Want zodra Israel verdwenen is, zullen de Palestijnen helemaal voluit de paria's worden die het nu ook al zijn in alle Arabische landen. Op zich wel intrigerend, heb je te maken met twee volken die door de rest van de wereld zijn uitgespuugd en je stopt ze bij elkaar in één landje waar ze vervolgens vooral verder gaan met elkaar uitspugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pragmatisch gezien zou dat misschien nog wel een oplossing zijn. Hoewel ook nog steeds onmogelijk, gezien het feit dat de Joden waarschijnlijk ook niet helemaal mee willen werken. En waarom zouden ze? Het is in zekere zin ook niet hun fout dat ze daar zitten. Zij waren allang blij dat ze het 'fijne' Europa achter zich konden laten. En dan laten we eigenlijk voornamelijk de Joden opdraaien voor het probleem dat we nog steeds zelf gecreëerd hebben.

Kortom, mijns inziens is nog steeds de enige mogelijkheid het gaan op onze knieën. En daarmee geven we wellicht ook nog eens voor het eerst het goede voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid