Spring naar bijdragen

Afbeeldingen levende wezens


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Amen! Het is een door mensen bedacht symbool!

Ik denk dat je mijn milde sarcasme verkeerd opvat. Een crucifix is een weergave van een van de meest bepalende gebeurtenissen volgens het christendom. Het is mi het summun van religieus geinspireerde kunst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hoe denk je dat de engelen op de ark des verbonds er uit hebben gezien? Ook gewoon zoals de mensen dat bedachten, er is niet iets mis met door mensen bedachte symbolen. Zolang je symbolen niet aanbid is er niet wat aan de hand.

Dat zeg ik toch?

Quote:
Ik denk dat je mijn milde sarcasme verkeerd opvat. Een crucifix is een weergave van een van de meest bepalende gebeurtenissen volgens het christendom. Het is mi het summun van religieus geinspireerde kunst.

Kunst!

Kunst is prima en een kruis verwijst idd naar dé gebeurtenis in de geschiedenis die de wereld op zijn kop zette en wat tot op heden niet geëvenaard is of tot aan de wederkomst ook niet zal worden.

Maar een kruis met een corpus aanbidden, ervoor knielen, het krachten en goddelijkheid toekennen is afgodenverering! Het is een door mensen handen gemaakt voorwerp dat niet spreekt, van zijn plaats komt en niets kan doen voor je.

zie ook:

Ex 32,4

Alles wat ze hem brachten smolt hij om en hij goot er een beeld van in de vorm van een stierkalf. Het volk riep uit: ‘Israël, dit is je god, die je uit Egypte heeft geleid!’

Ex 32,35

De HEER strafte het volk, omdat ze het kalf hadden gemaakt, het beeld dat Aäron gegoten had.

en

Jes 44,10

Wie vormt er nu een god en giet zo’n nutteloos beeld?

en

Jes 42,8

Ik ben de HEER, dat is mijn naam. Ik deel mijn majesteit niet met een ander, noch de lof die mij toekomt met een beeld.

14 Iemand velt een paar ceders, of hij kiest een pijnboom en een eik, die hij in het bos met andere bomen heeft laten opgroeien; of een laurierboom die hij heeft geplant en die groeide door de regen. 15 Ze dienen hem tot brandhout: hij gebruikt het om zich te warmen, of om er brood op te bakken. Of hij bewerkt het tot een god, waarvoor hij knielt; hij maakt er een godenbeeld van, waarvoor hij zich neerbuigt. 16 Met de ene helft stookt hij een vuur, waarop hij vlees bereidt; hij roostert het vlees en doet er zich te goed aan. Hij wordt warm en zegt: ‘Ha, lekker warm! Ik zie de gloed van het vuur!’ 17 Van de rest maakt hij een god, een godenbeeld waarvoor hij knielt en zich neerbuigt in gebed: ‘Red mij, want u bent mijn god.’

18 Ze begrijpen het niet, ze beseffen het niet; blijkbaar zitten hun ogen dichtgeplakt, waardoor ze niets zien en het hun aan inzicht schort. 19 Het dringt niet tot hen door, ze missen de kennis en het inzicht om te bedenken: Met de ene helft heb ik een vuur gestookt, op de gloeiende houtskool heb ik brood gebakken en vlees geroosterd om te eten. Van wat overbleef heb ik een gruwelijk beeld gemaakt. Ik buig me dus neer voor een blok hout. 20 Wat zij koesteren is as! Een verwarde geest heeft hen op een dwaalspoor gebracht. Ze zijn niet meer te redden, want ze vragen zich niet af: ‘Is wat ik in mijn hand houd eigenlijk geen bedrog?’

Dat is wat ik zeg!

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Tjonge Mount Zion, wat een gesmijt met teksten die geen relevantie hebben met een crucifix

Dat heeft het dus wel! Als je van de Heer een beeldtenis maakt (terwijl je niet eens weet hoe Hij eruit zag, laten we dat voorop stellen) en dat beeld aan een kruis hangt om er voor te knielen, het te kussen, ervoor te bidden en het even wil aanraken....dan is dat afgoden verering!

Maar teveel mensen knielen voor dat kruis, kussen het, verbinden er krachten aan enz...als je dat niet onderkent houd je je voor de domme. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar er zijn er die het doen en die aanbidden hiermee een afgod.

Er zijn mensen die niet de deur uitgaan zonder hun kruisje, medallion of i.d. of mensen die thuis allemaal beelden hebben staan van allerlei heiligen (de RKK-kerken staan er vol mee) of die meelopen in processies achter zo'n beeld aan en het kussen, het even willen aanraken...enz allemaal omdat ze denken dat dat hen helpt, geneest, krachten geeft o.i.d.

Dat is gewoon een feit en dat ontkennen is dom en naïef!

Het is afgoden aanbidding en een gruwel in G'ds ogen (zo zegt de schrift) dat is mijn punt!

Mount Zion


Samengevoegd:

Laat ik nog een stap verder gaan.

Stel:

Ik kom een kerk binnen, duw een aantal beelden van hun sokkel, trek het beeld van Maria van de muur en verbrand het, geef het kruisbeeld van Jezus een zwieper en het valt in stukken...?

Wat zou er dan gebeuren? (buiten het feit dat de parochianen me lynchen verbaasd.gif )

Zal G'D me straffen? Nee!

Zal G'D me ter plekke vellen? Nee!

Zal het beeld me aanspreken en zeggen: "He doe effe normaal joh!" Nee!

Zal het beeld opstaan en weer op zijn sokkel gaan staan? Nee!

HET IS EEN BEELD (gemaakt door mensen van natuurlijk materiaal en grondstof) en de hand van G'D is er geen moment aan te pas gekomen!

Mensen, Jezus leeft! Hij hoeft geen beeldtenis om dat te bewijzen.

Roep Hem aan, bid naar Hem, geef Hem eer en glorie en prijs zijn grote naam. Dat is wat Hij verlangt.

Hallelujah!!!

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heeft het dus wel! Als je van de Heer een beeldtenis maakt (terwijl je niet eens weet hoe Hij eruit zag, laten we dat voorop stellen) en dat beeld aan een kruis hangt om er voor te knielen, het te kussen, ervoor te bidden en het even wil aanraken....dan is dat afgoden verering!

God heeft een beeld van Zichzelf gemaakt in Jezus Christus. De onzichtbare God werd zichtbaar in Hem. "Wie mij ziet, ziet de Vader".

Quote:
Maar teveel mensen knielen voor dat kruis, kussen het, verbinden er krachten aan enz...als je dat niet onderkent houd je je voor de domme. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar er zijn er die het doen en die aanbidden hiermee een afgod.

Nogmaals: niemand doet het. Jij dicht katholieken blijkbaar een soort raar bijgeloof toe maar ik kan je verzekeren dat geen enkele katholiek gelooft dat een beeld in zichzelf goddelijk of krachtig is. Het zijn je eigen verzinsels.smile.gif

Quote:
Er zijn mensen die niet de deur uitgaan zonder hun kruisje, medallion of i.d. of mensen die thuis allemaal beelden hebben staan van allerlei heiligen (de RKK-kerken staan er vol mee) of die meelopen in processies achter zo'n beeld aan en het kussen, het even willen aanraken...enz allemaal omdat ze denken dat dat hen helpt, geneest, krachten geeft o.i.d.

Die mensen vertrouwen op Hem naar wie het kruis verwijst: de Verrezen Heer. Net als de Ark van het Verbond verwees naar de God van het Verbond. Als we met bijbelteksten gaan smijten lezen we ook hoe David buiten zichzelf van vreugde in processie voor de Ark uit gaat en mensen die dit afkeuren door God worden geslagen. Mensen hebben zichtbare uitingen nodig om het onzichtbare te vatten.

Quote:
Dat is gewoon een feit en dat ontkennen is dom en naïef!

Het is afgoden aanbidding en een gruwel in G'ds ogen (zo zegt de schrift) dat is mijn punt!

Andere mensen voor afgodendienaars uitmaken op basis van je eigen fantasie lijkt me erger maar goed.

Quote:
Laat ik nog een stap verder gaan.

Laten we dat vooral doen. De Heer's waarschuwing om elkaar vooral niet te veroordelen is inderdaad niet zo belangrijk.

Quote:
Stel:

Ik kom een kerk binnen, duw een aantal beelden van hun sokkel, trek het beeld van Maria van de muur en verbrand het, geef het kruisbeeld van Jezus een zwieper en het valt in stukken...?

Wat zou er dan gebeuren? (buiten het feit dat de parochianen me lynchen
verbaasd.gif
)

Niemand zal je lychen. Het gebeurd namelijk wel vaker dat onverlaten heilige plaatsen slopen. Je kwetst erg veel mensen in hun geloof en vandaliseert andermans bezit. Dat lijkt me nauwelijks deugdzaam.

Quote:
Zal G'D me straffen? Nee!

Zal G'D me ter plekke vellen? Nee!

Zal het beeld me aanspreken en zeggen: "He doe effe normaal joh!" Nee!

Zal het beeld opstaan en weer op zijn sokkel gaan staan? Nee!

HET IS EEN BEELD (gemaakt door mensen van natuurlijk materiaal en grondstof) en de hand van G'D is er geen moment aan te pas gekomen!

Ik geloof dat er in Jeruzalems twee tempels hebben gestaan vol heilig vaatwerk. Beide tempels liggen nu in puin onder een berg afval en van de heiligste objecten is geen spoor (de Ark en de Menhora).

Je punt is?

Quote:
Mensen, Jezus leeft! Hij hoeft geen beeldtenis om dat te bewijzen.

Roep Hem aan, bid naar Hem, geef Hem eer en glorie en prijs zijn grote naam. Dat is wat Hij verlangt.

Geloof me: katholieken doen niets anders! Wellicht denk jij heiliger te zijn dan de rest van de wereld maar geloof me: dat is niet zo.

Quote:
Hallelujah

Waarom wel hallelujah maar geen God? Jah lijkt me meer met de Godsnaam te maken te hebben dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen, Jezus leeft! Hij hoeft geen beeldtenis om dat te bewijzen.

Klopt, maar hij maakt er ook niet echt bezwaar tegen. Verder valt me ook op dat papen weinig bezwaren hebben tegen het ontbreken van beelden in protestante kerken. Bij beeldenaanbidding zou je iets anders verwachten. Papen zijn wat visueler ingesteld of zo (en weten wel hoe je een heiligdom fatsoenlijk moet inrichten) maar meer zou ik er niet achter zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

... Papen zijn wat visueler ingesteld of zo (en weten wel hoe je een heiligdom fatsoenlijk moet inrichten) maar meer zou ik er niet achter zoeken.

Beelden met kaarsen zijn ook soms rendabel in kathedralen en kerken.In sommige kerken heeft men reeds 'ledkaarsen'.Geven nog meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, er zijn ook wel protestantse kerken met afbeeldingen en beelden en ook katholieke kerken waar erg weinig beelden te zien zijn.

Ik ben iemand die de beeldenstorm iets ergs vind.

Heel veel christenen hebben beelden van Jezus in huis. Vaak ook niet drie dimensionaal uitgewerkt, maar door woorden geschilderd. De bijbel...

Ik vind het zo leuk aan (bepaalde) katholieke kerken dat ze ook van die 'strips' hebben, waarin als je er gewoon naar kijkt, ipv angstig weg te duiken voor die "afgoderij" je eigenlijk passages uit de bijbel ziet, of verhalen van het leven van heiligen.

Was zeker vroeger ook enorm belangrijk, want lang niet iedereen kon lezen en schrijven. En door schilderijen enzo konden die mensen toch ook veel leren. Er zit echt enorm veel betekenis in de details. Erg leuk om juist op de attributen te letten die je bij die mensen op beelden of schilderingen ziet. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Beelden met kaarsen zijn ook soms rendabel in kathedralen en kerken.In sommige kerken heeft men reeds 'ledkaarsen'.Geven nog meer...

Ja lol, rendabel. Alsof die paar centen wat voorstellen. Dekt wellicht de kosten van die kaarsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
God heeft een beeld van Zichzelf gemaakt in Jezus Christus. De onzichtbare God werd zichtbaar in Hem. "Wie mij ziet, ziet de Vader".

Er staat niet: wie van mij een beeld maakt en dat ziet heeft de Vader gezien,...toch?

Quote:
Nogmaals: niemand doet het. Jij dicht katholieken blijkbaar een soort raar bijgeloof toe maar ik kan je verzekeren dat geen enkele katholiek gelooft dat een beeld in zichzelf goddelijk of krachtig is. Het zijn je eigen verzinsels.
smile.gif

Tuurlijk...doe je ogen eens open en ga eens om je heen kijken joh.

Quote:
Die mensen vertrouwen op Hem naar wie het kruis verwijst: de Verrezen Heer. Net als de Ark van het Verbond verwees naar de God van het Verbond. Als we met bijbelteksten gaan smijten lezen we ook hoe David buiten zichzelf van vreugde in processie voor de Ark uit gaat en mensen die dit afkeuren door God worden geslagen. Mensen hebben zichtbare uitingen nodig om het onzichtbare te vatten.

Over de ark heb ik al uitgebreid uitgelegd hoe het zit...ga maar terug lezen.

Quote:
Andere mensen voor afgodendienaars uitmaken op basis van je eigen fantasie lijkt me erger maar goed.

Laten we dat vooral doen. De Heer's waarschuwing om elkaar vooral niet te veroordelen is inderdaad niet zo belangrijk.

Ik veroordeel niemand! Ik leg feiten uit, verwijs naar de schrift maar geef geen waarde oordeel over die mensen en zeg ook niet dat ze slecht zijn. Ik zeg dat het afgoden verering is. Wat jij daaruit opmaakt, moet je zelf weten. Bovendien zeg jij dat ik het verzin (dat alleen is al een lachertje) dus wie veroordeel ik dan, als die mensen niet bestaan volgens jou?

Quote:
Niemand zal je lychen. Het gebeurd namelijk wel vaker dat onverlaten heilige plaatsen slopen. Je kwetst erg veel mensen in hun geloof en vandaliseert andermans bezit. Dat lijkt me nauwelijks deugdzaam.

Ik geef toch een voorbeeld. Wat een gemierenzift is dit zeg. muur.gif

Quote:
Ik geloof dat er in Jeruzalems twee tempels hebben gestaan vol heilig vaatwerk. Beide tempels liggen nu in puin onder een berg afval en van de heiligste objecten is geen spoor (de Ark en de Menhora).

Je punt is?

Ja hoor, het heilige vaatwerk is geroofd (geprofeteerd door de profeet Jeremia) en de Heilige objecten idem dito. Als straf voor het afvallig zijn van het Joodse volk en het niet vertrouwen op G'D.

Quote:
Geloof me: katholieken doen niets anders! Wellicht denk jij heiliger te zijn dan de rest van de wereld maar geloof me: dat is niet zo.

yes.gifrofl.gifsleepey.gif

Quote:
Waarom wel hallelujah maar geen God? Jah lijkt me meer met de Godsnaam te maken te hebben dan God.

Waar slaat dit nu weer op? Moet ik je uitleggen wat hallelujah betekent?

Had je nog wat slakken in de tuin en een pak zout over of zo?

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

yes.gifrofl.gifsleepey.gif

Misschien dat je in plaats van mensen uit te lachen, kunt kijken of jij niet te snel je oordeel klaar hebt. Bonaventura zou ik een autoriteit willen noemen als het om het katholicisme gaat.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die dat wel doen, maar dat is dan volgens de katholieke kerk dus wel fout en ketterij... Zo kun je in elke soort kerk wel mensen met raar bijgeloof vinden wat qua kerkleer niet deugt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Misschien dat je in plaats van mensen uit te lachen, kunt kijken of jij niet te snel je oordeel klaar hebt. Bonaventura zou ik een autoriteit willen noemen als het om het katholicisme gaat.

Had jij nog een wit voetje te halen ofzo?

Ik vind het stuitend wanneer een autoritiet op een bepaald gebied aantoonbaar feiten ontkent en verdoezelt!

En nogmaals ik oordeel niet over hem, ik lach om zijn knullige reactie.

Quote:
Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die dat wel doen, maar dat is dan volgens de katholieke kerk dus wel fout en ketterij... Zo kun je in elke soort kerk wel mensen met raar bijgeloof vinden wat qua kerkleer niet deugt...

Wat een onzin, de Paus en het Vaticaan doen er aan mee! Komt ie weer...

link

Ben jij soms ook een autoriteit op dit gebied?

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het vreemd dat je denkt met een filmpje iets te beargumenteren. Je bent ongetwijfeld intelligent genoeg om te beseffen dat enkel een uiterlijke handeling weinig zegt, er kan een hemelsbrede kloof zitten tussen jouw perceptie van die handeling, en de intentie van de persoon die die handeling verricht. Ik vind het jammer dat je Bonaventura's argumentatie over wat de betekenis is van handelingen waar jij moeite mee hebt op zo'n manier wegwuift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het vreemd dat je denkt met een filmpje iets te beargumenteren. Je bent ongetwijfeld intelligent genoeg om te beseffen dat enkel een uiterlijke handeling weinig zegt, er kan een hemelsbrede kloof zitten tussen jouw perceptie van die handeling, en de intentie van de persoon die die handeling verricht. Ik vind het jammer dat je Bonaventura's argumentatie over wat de betekenis is van handelingen waar jij moeite mee hebt op zo'n manier wegwuift.

Waar het om gaat is dat feiten worden ontkent of verdoezelt. Ik wilde aantonen dat dat niet klopt. Dat ik daar een filmpje voor gebruik is i.d.g. juist handig om het bewijs aan te tonen.

Bovendien zijn de intenties zonneklaar als je de beginpost leest en het filmpje daarmee in verband brengt hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar het om gaat is dat feiten worden ontkent of verdoezelt. Ik wilde aantonen dat dat niet klopt. Dat ik daar een filmpje voor gebruik is i.d.g. juist handig om het bewijs aan te tonen.

Bovendien zijn de intenties zonneklaar als je de beginpost leest en het filmpje daarmee in verband brengt hoor.

Dat zie ik anders. Maar goed, ik ben dan vast ook geen autoriteit op vlak van katholicisme. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Had jij nog een wit voetje te halen ofzo?

Ik vind het stuitend wanneer een autoritiet op een bepaald gebied aantoonbaar feiten ontkent en verdoezelt!

Ik verdoezel niets. Waarom zou ik? Als ik zou geloven dat het aanbidden van beelden de waarheid zou ik het toch juist erkennen en beargumenteren waarom het goed is om te doen.

Maar ik herhaal dat katholieken geen beelden aanbidden maar alleen God "in geest en waarheid". Voor ons verwijzen afbeeldingen naar de onzichtbare realiteit van de Vader.

Beelden hebben dus geen macht maar verwijzen naar het absolute. Net als de Ark van het Verbond verwijst naar Gods aanwezigheid onder het volk van Israël.

Als jij blijft volhouden dat ik je opzettelijk voorlieg en allerlei boze gegevens verduister is een verder gesprek zinloos. Dan heb jij natuurlijk altijd gelijk en is iedereen die er tegenin gaat in de essentie een leugenaar.

Quote:
En nogmaals ik oordeel niet over hem, ik lach om zijn knullige reactie.

Sommige christenen hebben het bijzondere talent om anderen te bespotten en voor leugenaar uit te maken zonder te oordelen. Ik heb dat zelf altijd erg knap gevonden.

Quote:
Wat een onzin, de Paus en het Vaticaan doen er aan mee! Komt ie weer...

Ben jij soms ook een autoriteit op dit gebied?

Dat beeld symboliseert het mensgeworden Woord. Niemand zal beweren dat dat beeld goddelijk is. Het verwijst wel naar iets goddelijks. Geen enkele katholiek zal dat ontkennen en de paus al helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rud, (ook effe een afkorting gebruiken... widegrin.gif )

Ik wil er wel afkomen maar hij rijdt zo lekker...(nee effe zonder dollen)

Ik kom zelf uit de katholieke kerk, ik ben een afvallige zeg maar, en ben juist uit die kerk gestapt door al die poespas en poppenkast (want zo zie ik dat).

Ik weet voldoende van de RKK, maar bedankt voor je tip Rud.

Mount.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid