Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, is het gaan studeren aan de universiteit ijdelheid? En het doen van twee studies? Ik lees namelijk een biografie over iemand (eind 19e eeuw) waarin staat:

\"In Aart beschreef hij op zeer treffende wijze den zielestrijd van een jongen van 17 jaar, leerling der H.B.S., een timmermanszoon die voor Ingenieur zou gaan studeeren. De vader - timmerman, kwam echter onder den invloed van een doleerend evangelist, die hem beduidde, dat dit voornemen berustte op des vaders ijdelheid en eerzucht en derhalve uit den booze was. Aart werd dientengevolge van de H.B.S. afgenomen, naar de normaalschool gezonden en tot onderwijzer opgeleid.\"

Alvast bedankt!

bron: link

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan er in zitten ja, dat denk ik wel. Een beetje interessant willen kunnen doen met ronkende diploma's, tonen hoe lekker slim je bent, enzovoort. Maar ja, je kan ook net niet gaan studeren om te kunnen tonen hoe geweldig vroom je bent... Je kan denk ik zowat alles wel doen met minder dan ideale intenties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad.

Het gaat erom welke motivatie in je hart zit.

- Wil je zo ontwikkeld mogelijk worden om zo optimaal mogelijk daarmee het Koninkrijk van God te dienen?

- Vind je het gewoon leuk om 2 studies te doen? (Ook niet verkeerd, lijkt me.)

- Of wil je zoveel mogelijk indruk maken op medemensen en stort je jezelf daarmee in het ongeluk?

Het is belangrijk wat God wil. Wil Hij dat je zoveel mogelijk praktisch werk doet in Zijn Koninkrijk (als visser kun je al een volgeling van Hem zijn) of wil Hij dat je je zo ver mogelijk doorontwikkelt op intellectueel gebied?

Het is goed om je eigen hart te onderzoeken en Gods wil er in te kennen en op te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, is het gaan studeren aan de universiteit ijdelheid? En het doen van twee studies?

Heel veel kan ijdelheid zijn. Zelfs het plaatsen van posts op dit forum.

Maar om te gaan studeren zodat je je talenten benut hoeft geen ijdelheid te zijn. Kortom, hangt er vanaf. Maar zowat alles kan uiteindelijk ijdelheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het streven om je kinderen meer kansen te geven in het leven dan je zelf had is wereldwijd en van alle tijden. Ik vind dat een goede zaak. Het bewust tegenwerken ervan vind ik ronduit kwaadaardig en een verspilling van talent. Arme Aart, arme vader van Aart. Ik hoop dat ze er niet te erg onder hebben geleden en dat Aart toch goed terecht is gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

\"In Aart beschreef hij op zeer treffende wijze den zielestrijd van een jongen van 17 jaar, leerling der H.B.S., een timmermanszoon die voor Ingenieur zou gaan studeeren. De vader - timmerman, kwam echter onder den invloed van een doleerend evangelist, die hem beduidde, dat dit voornemen berustte op des vaders ijdelheid en eerzucht en derhalve uit den booze was. Aart werd dientengevolge van de H.B.S. afgenomen, naar de normaalschool gezonden en tot onderwijzer opgeleid.\"

Alvast bedankt!

Dit lijkt me het toppunt van valse bescheidenheid (=ijdelheid) waarbij een vader zijn zoon ernstig tekort doet. Grenst aan kindermishandeling, dunkt me. Ik vind het bijzonder kwalijk als zelfontplooing bij kinderen moedwillig wordt gedwarsboomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, is het gaan studeren aan de universiteit ijdelheid? En het doen van twee studies? Ik lees namelijk een biografie over iemand (eind 19e eeuw) waarin staat:

Bij sommige strenge religies wordt studeren afgedaan als 'wereldse wijsheid' en gevaarlijk voor je geloof.

Ik zou zeggen; waarheid hoeft nergens bang voor te zijn.

Daarnaast lijkt het me meer dan nuttig, om verstand van bijvoorbeeld medicijnen te hebben.

Als iedereen het 'ijdel' vond, waren er dus geen artsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is geen universele waarheid, hoogstens een persoonlijke waarheid.

Mijn waarheid is niet die van mackie, en die van mackie niet die van Iriacynthe , die van Iriacynthe niet die van Barbapappa die weer niet die van Olorin is etc (namen willekeurig gekozen, posters in deze draad)

Er is zeker een correlatie tussen hoger onderwijs en atheïsme. Maar hier op credible bewijzen dagelijks vele hoog opgeleide slimme christenen dat beiden ook prima te combineren zijn. Hun waarheid zal er echter wel anders uitzien dan die van een analfabete christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

tja, als God je gezegend heef tmet een goed verstand, hoe betweterig ben je dan als je zegt: laat ik er vooral geen optimaal gebruik van maken...

Misschien is die persoon met meer gezegend dan alleen een goed verstand en als iemand merkt die dat goede verstand slechts wilt gebruiken ten ere van zichzelf is het wellicht verstandiger om je in te zetten op andere talenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid