Spring naar bijdragen

Niccolo Machiavelli


Aanbevolen berichten

Tja, tis een dun boekje, dat is een plus puntje. knipoog_dicht.gif

Ach, tis leuk als je de Italiaanse renaissance interessant vindt. Buiten dat snap ik niet zo waarom er zoveel pseudo-intellectuelen er zo interessant met die man lopen te doen. Misschien juist wel omdat het dun is.

Ik vind hem en het boek eigenlijk nogal overschat. Wat natuurlijk niet weg neemt dat het een leuk cadeau kan zijn hoor, hangt natuurlijk maar net van de interesses van die vriend af. smile.gif Ik kan me dat best voorstellen, ken ook wel mensen die ik er een groot plezier mee zou doen, maar die hebben 'm al. knipoog_dicht.gif

Het spelletje 'Machiavelli' is trouwens best leuk. Al moet ik zeggen dat ik er nog steeds niet over uit ben of die uitbreiding nou zoveel toevoegt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het spelletje 'Machiavelli' is trouwens best leuk. Al moet ik zeggen dat ik er nog steeds niet over uit ben of die uitbreiding nou zoveel toevoegt...

Het spel is idd leuk party.gif

Uitbreiding voegt weinig toe, alleen sommige extra gebouwen zijn wel goed. Nieuwe karakters zijn enorm uit balans. Heb zelf al eens gepoogd een uitbreiding te maken die iets meer aan sluit bij het spelidee

Nu moet ik mezelf maar aanspreken dat ik BOT moet gaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, tis een dun boekje, dat is een plus puntje.
knipoog_dicht.gif

Ach, tis leuk als je de Italiaanse renaissance interessant vindt. Buiten dat snap ik niet zo waarom er zoveel pseudo-intellectuelen er zo interessant met die man lopen te doen. Misschien juist wel omdat het dun is.

Ik vind hem en het boek eigenlijk nogal overschat. Wat natuurlijk niet weg neemt dat het een leuk cadeau kan zijn hoor, hangt natuurlijk maar net van de interesses van die vriend af.
smile.gif
Ik kan me dat best voorstellen, ken ook wel mensen die ik er een groot plezier mee zou doen, maar die hebben 'm al.
knipoog_dicht.gif

smile.gif

Pseudo-intellectuelen hebben ook vaak de neiging om boeken die tot de klassiekers behoren "overschat" te noemen, daarmee jezelf profilerend als "waere" intellectueel.

Waarmee ik natuurlijk geen enkel waardeoordeel wil vellen over jouw post. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, zo komen we natuurlijk nergens. Maar als De Heerser zo'n dun boekje is wil ik het ook wel eens lezen, veel nadeel zal je er wel niet aan ondervinden.
smile.gif

[pseudo intellectuele interessantdoenerij]

Bij de Sleghte is die meestal wel voor minder dan een tientje te vinden onder de naam 'de heerser' of 'de prins' of 'de vorst'. (Il Principe)

Met een beetje geluk krijg je er een verklarend noten apparaat bij.

[/pseudo intellectuele interessantdoenerij]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[pseudo intellectuele interessantdoenerij]

Bij de Sleghte is die meestal wel voor minder dan een tientje te vinden onder de naam 'de heerser' of 'de prins' of 'de vorst'. (Il Principe)

Met een beetje geluk krijg je er een verklarend noten apparaat bij.

[/pseudo intellectuele interessantdoenerij]

En in een normale boekhandel is de meest recente vertaling door Paul van Heck te vinden onder de titel Il Principe. Beter leesbaar dan de 'de Heerser' (vertaald door van Dooren) en inc. een selectie uit zijn brieven waar een aantal werkelijk schitterende stukken in staan; "Maar 's avonds keer ik terug naar huis en ga ik mijn studeervertrek binnen. Bij de deur ontdoe ik me van mijn kleren van alledag die vol modder en smurrie zitten, en ik steek me in een koninklijk en rijk gewaad. En als ik me dan zo passend heb aangekleed, treed ik binnen in de gemeenschap van grote mannen uit de Oudheid, door wie ik liefdevol ontvangen word en bij wie ik het voedsel tot mij neem dat in feite het enige voedsel is waarvoor ik op de wereld ben gekomen. Ik schaam me dan niet met hen te spreken en naar het motief van hun daden te vragen. En in hun goedwillendheid geven zij mij antwoord. En vier uur lang voel ik geen enkel verdriet, vergeet ik al mijn zorgen, heb ik geen angst voor de armoede en wordt ik niet verontrust door de dreiging van de dood: met hart en ziel geef ik me aan hen over." (vertaling door van Dooren, ik zit bij mijn ouders en moest dus op Google vertrouwen omdat ik mijn geheugen niet vertrouw).

De Discorsi is trouwens ook aan te raden als je Machiavelli écht interessant vind, minder 'berucht' dan Il Principe, maar beter.


Samengevoegd:

Quote:

Tja, tis een dun boekje, dat is een plus puntje.
knipoog_dicht.gif

Voor jou ongetwijfeld.

Quote:

Ach, tis leuk als je de Italiaanse renaissance interessant vindt.

Of geïnteresseerd bent in politiek en politieke filosofie.

Quote:

Buiten dat snap ik niet zo waarom er zoveel pseudo-intellectuelen er zo interessant met die man lopen te doen. Misschien juist wel omdat het dun is.

Wellicht omdat het een aantal ideëen bevat die ook nu nog afkeer oproept bij sommige mensen.

Quote:

Ik vind hem en het boek eigenlijk nogal overschat.

Warum?

Je geeft overigens wel erg weinig argumenten en doet een hoop aannames.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid