Spring naar bijdragen

scheppingsverhaal


Aanbevolen berichten

Het herstelplan waar Barbapapa van spreekt is dan ook een algemeen plan dat ieder voor zich persoonlijk zou kunnen nemen. Het gaat zich erom dat ieder individu nu vrede met God kan krijgen en dat doe je op een persoonlijke manier met God.

Die vrede met God maak je in geest en op die manier kun je anderen even laten zijn voor wat ze zijn. Maakt even niet uit wat ze zijn, ik wil ook niet beledigen, maar waar het mij om gaat is dat ik van het plan gebruik maak en dat ik niet voor anderen kan beslissen of ze van dat plan gebruik moeten maken. Dus het enige wat mij rest is om de wereld om me heen te laten voor wat hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind dit een lastig iets. Ik geloofde altijd dat de aarde 6000 jaar oud was, dat God de aarde 6000 jaar geleden geschapen heeft en dus de schepping in zes dagen heeft voltooid.

Maar hoe verklaar je dan de dino's? Hoe kan het dan dat mensen botten vinden van dieren die miljoenen jaren oud zijn?

Ik heb het er eens met anderen over gehad. Tussen Genesis 1 vers 1 en Genesis 1 vers 2 kunnen wel miljoenen jaren tussen zitten. DGod kan de aarde al heel lang geleden geschapen hebben, toen hebben er misschien dino's e.d. geleefd. De aarde werd woest en ledig en God schiep toen de nieuwe aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dit een lastig iets. Ik geloofde altijd dat de aarde 6000 jaar oud was, dat God de aarde 6000 jaar geleden geschapen heeft en dus de schepping in zes dagen heeft voltooid.

Maar hoe verklaar je dan de dino's? Hoe kan het dan dat mensen botten vinden van dieren die miljoenen jaren oud zijn?

Ik heb het er eens met anderen over gehad. Tussen Genesis 1 vers 1 en Genesis 1 vers 2 kunnen wel miljoenen jaren tussen zitten. DGod kan de aarde al heel lang geleden geschapen hebben, toen hebben er misschien dino's e.d. geleefd. De aarde werd woest en ledig en God schiep toen de nieuwe aarde.

Ik dacht in een bovenstaande post hier een afdoend antwoord op gegeven te hebben. smile.gif


Samengevoegd:

Het bijbelverslag vermeldt in het eerste hoofdstuk van Genesis eenvoudig in grote lijnen de volgorde waarin de schepping heeft plaatsgevonden. HET LAAT RUIMTE voor mogelijk miljarden jaren voor de vorming van de aarde en vele duizenden jaren, verdeeld over zes scheppingsperiodes of „dagenâ€, voor de voorbereiding van de aarde voor menselijke bewoning.

Sommige dinosauriërs (en pterosauriërs) kunnen inderdaad geschapen zijn in het vijfde tijdperk dat in Genesis wordt genoemd, het tijdperk waarover de bijbel zegt dat God toen „vliegende schepselen†en „grote zeemonsters†schiep.

Het kan zijn dat er in het zesde tijdvak andere soorten dinosauriërs zijn geschapen.

De enorme reeks dinosauriërs met hun kolossale eetlust zou op haar plaats zijn geweest gezien de overvloedige vegetatie die er kennelijk in die tijd was. — Genesis 1:20-24.

Toen de dinosauriërs aan hun doel hadden beantwoord, maakte God een einde aan hun leven. Maar de bijbel zwijgt over de manier waarop hij dat deed of wanneer. Wij kunnen er zeker van zijn dat de dinosauriërs door Jehovah werden geschapen met een doel, ook al begrijpen wij dat doel momenteel niet ten volle. Ze waren geen vergissing, geen produkt van evolutie.

Dat ze plotseling in het fossielenverslag verschijnen, volkomen los van fossiele voorouders, en ook verdwijnen zonder verbindende fossiele schakels achter te laten, pleit tegen de zienswijze dat deze dieren geleidelijk in de loop van miljoenen jaren geëvolueerd zijn. Het fossielenverslag is dus geen ondersteuning voor de evolutietheorie. In plaats daarvan is het in overeenstemming met de bijbelse zienswijze dat God scheppingsdaden heeft verricht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, ik denk niet dat in het zesde tijdperk zoals jij dat noemt een soort van Dino's zijn geschapen. God schiep de dieren immers op de vijfde dag. Ik denk niet dat God dan op de zesde dag apart de dino's schiep. Ik denk ook niet dat er tijd tussen dag 1 van de scheppiung en dag twee van de schepping zit.

Misschien hebben dinosaurussen wel helemaal niet bestaan.

En misschien heeft de wetenschap het ook niet altijd bij het juiste eind en is de wereld echt 'slechts' 6000 jaar oud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dit een lastig iets. Ik geloofde altijd dat de aarde 6000 jaar oud was, dat God de aarde 6000 jaar geleden geschapen heeft en dus de schepping in zes dagen heeft voltooid.

Maar hoe verklaar je dan de dino's? Hoe kan het dan dat mensen botten vinden van dieren die miljoenen jaren oud zijn?

Ik heb het er eens met anderen over gehad. Tussen Genesis 1 vers 1 en Genesis 1 vers 2 kunnen wel miljoenen jaren tussen zitten. DGod kan de aarde al heel lang geleden geschapen hebben, toen hebben er misschien dino's e.d. geleefd. De aarde werd woest en ledig en God schiep toen de nieuwe aarde.

Ja, dat is een mogelijke zienswijze, maar het klinkt gewoon zo raar als er staat in het begin schiep God de aarde en dat het begin toch niet de eerste dag blijkt te zijn. Als ik lees 'in het begin' dan stel ik me voor dat daar het begin van de tijd mee bedoeld wordt. En een dag is een eenheid waarin je de tijd uitdrukt. Net zoals een minuut, of een jaar. Of een halve minuut.

Wat die botten betreft, daar kan ik niet over meepraten, omdat ik niet bekend ben met dit soort onderzoeken over dateringen. Ik weet niet hoe die onderzoeken gedaan worden en het is nog nooit iemand gelukt om mij het mechanisme van zo een onderzoek zodanig uit te leggen dat ik het begrijp.

Volgens mij kunnen botten niet gedateerd worden.

En ik ga niet zeggen dat botten miljoenen jaren oud zijn, omdat anderen dat ook zeggen.

Het is inderdaad een lastig iets, maar met 1 ding zijn we het in ieder geval alledrie eens en dat is dat we door een wonder leven.

Ook dat van Aimé... als hij zegt dat de dagen perioden zijn, ben ik benieuwd hoe lang de 7e rustdag dan duurde?

En een ander probleem... daar heeft Kent Hovind het ook over gehad, is dat je met Aimé's filosofie de dood vóór de zonde plaatst, maar de zonde was er vóór de dood.

Vóór de zonde was er nog geen dood, althans daar getuigd de hele bijbel van (ook het NT), de dood is door de zonde.

Volgens het genesis-verhaal werd er pas in het leven van Adam en Eva voor het eerst gezondigd, dus vanaf dát moment is de dood ook ingelast en anders volgen wij geen rechtvaardige God.

Aimé echter beweert dat er vóór dat moment al heel veel dood in het spel geweest zou moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vrijeFreddie, in de bijbel staat ook dat één dag is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan is het misschien beter te begrijpen.

Ik vind het ook heel lastig. Ik ben geneigd te geloven dat God de aarde geschapen heeft in zes opeenvolgende dagen. Ik ben ook geneigd te geloven dat Dinosaurussen wel hebben bestaan, maar dat ze op de vijfde dag zijn geschapen, dus dat ze niet ouder kunnen zijn dan 6000 jaar.

Hoe dat zit met dood en zonde...ook moeilijk. Ik zal proberebn uit te leggen hoe ik het zie:

Ik denk dat God al wel wist dat mensen niet zondevrij kunnen leven, dat mensen nou eenmaal zonden plegen en dat Adam en Eva wat dat betreft geen haar beter of slechter zijn dan wij. Dus ik denk ook dat God de mens zo heeft geschapen dat het ook weer dood zou gaan op aarde en verder zou leven in de Hemel.

Als je het zo bekijkt, dan is de zonde er dus weer niet voor de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat kun je niet rijmen met het genesis-verhaal. God heeft de mens niet als stervelingen geschapen. God schiep de mens naar zijn beeld, als eeuwig levend. Als de mens niet van de verboden vrucht had gegeten, was ze ook nooit gestorven.

Dat was de deal die God in hoogst eigen persoon met Adam had gesloten. Jij zondigen? dan dood.

Ik vind het goed dat je me iets probeert uit te leggen, maar wat ik jou probeer uit te leggen, is dat je het vanuit een eeuwigheidsperpectief zou moeten bekijken. In de eeuwigheid past geen zonde, want een eeuwig leven zonder geluk is erger dan een kort en vergankelijk leven.

Uit de gehele schrift kun je opmaken dat God de mens bij Hem in de eeuwigheid wilt houden en daar moet wel gelukzaligheid zijn, want anders wíllen wij niet eens eeuwig leven.

Dus geloof me nou! De dood is door de zonde, maar ik ben het wel met je eens dat God al wist dat de mensen niet zondevrij kunnen leven. Toch hebben Adam en Eva van de volmaaktheid kunnen proeven (want ze wáren volmaakt) en ik denk dat ze toch ook wel een duidelijk verschil hebben gemerkt toen ze ineens vervloekt werden en dus niet meer volmaakt waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het herstelplan waar Barbapapa van spreekt is dan ook een algemeen plan dat ieder voor zich persoonlijk zou kunnen nemen. Het gaat zich erom dat ieder individu nu vrede met God kan krijgen en dat doe je op een persoonlijke manier met God.

Die vrede met God maak je in geest en op die manier kun je anderen even laten zijn voor wat ze zijn. Maakt even niet uit wat ze zijn, ik wil ook niet beledigen, maar waar het mij om gaat is dat ik van het plan gebruik maak en dat ik niet voor anderen kan beslissen of ze van dat plan gebruik moeten maken. Dus het enige wat mij rest is om de wereld om me heen te laten voor wat hij is.

Zal ik eens een vergelijking gebruiken: Een architect heeft een plan om een huis te bouwen. Jij bent timmerman. En je timmert er op los zonder de electricien, de metselaar enz. erbij te betrekken. Wat komt er dan van dat huis terecht? Ik weet ook wel dat je de problemen in de wereld niet kunt oplossen. Maar je kunt, als Christen toch niet zeggen: ik laat de wereld om mij heen voor wat ie is? Of zit ik er naast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

vrijeFreddie, onze geest/ziel bestaat al heel lang. Sommigen komen naar de aarde om in een lichaam te komen zeg maar. Voor wij geboren werden beston onze ziel al. Onze ziel gaat immers ook weer naar de Hemel na onze dood. Dus ik denk dat God wel degelijk ons geschapen heeft om ons ook weer te laten sterven.

Jij zegt dat we dood gaan door zonden, ik denk daar iets anders over.

Je schrijft ook dat God de mens bij zich wil houden in eeuwigheid. Ik geloof dat dat ook zal gebeuren. Maar dan niet op aarde, maar in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom staat er dan in de Bijbel dat de dood het salaris is van de zonde? De Bijbel is behoorlijk duidelijk dat wij eigenlijk bedoeld zijn om eeuwig te leven, maar nu sterven in plaats van leven.

Dat sluit echter niet uit dat er eeuwig leven is, maar alleen door de verzoening van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou mensen, ik vind het wel goed geweest zo. M'n hoofd kraakt van t denken. Ik wens jullie allemaal het beste. O ja, ik wil nog een ding zeggen: ik heb een documentaire gezien waarin een groep wetenschappers pootafdrukken van dinosaurussen (of is t dinosauriers?) hebben gevonden naast voetafdrukken van mensen. De poot en voet afdrukken kwamen uit dezelfde periode. Toch wel vreemd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom droprob,

Quote:
Nou, ik denk dat de bijbel iets meer is dan een vezameling legenden en volksverhalen. Als dat zo zou zijn zou ik net zo goed het boek: "Verhalen en legenden uit het oude China als leidraad in m'n leven kunnen nemen."

Natuurlijk is de Schrift méér dan enkel een bundel verhalen, gebeden, gedichten, et cetera. Dwars door al die verhalen en gebeden heen lees je over de ontwikkeling van een volk in haar religieuze vroomheid en lees je over hoe God in de geschiedenis ingrijpt. En uiteindelijk ook daadwerkelijk als mens deel van de geschiedenis uitmaakt. We lezen wat Jezus ons door zijn woorden en tekenen te zeggen heeft en wat de vroege Kerk onder meer geloofde.

De Schrift is het woord van God, het getuigenis van hoe de mens met God omgaat en God met de mens. De Schrift bevat naast de historische laag nog meerdere, diepe lagen, die ontbloot worden als je de stem van Christus laat weerklinken in de Schrift.

Quote:
Ik denk dat het een leidraad voor het gedrag in je leven is voor iemand die in God gelooft. Maar er staan zoveel tegenstrijdigheden in dat het voor mij te verwarrend is.

Dat is ook niet zo vreemd, want de Schrift is de neerslag van de religieuze ontwikkeling van Gods volk: eerst Israël, later de Kerk. Zoals ik al zei: pas bij Paulus kom je een eenduidige theologie tegen, daarvóór zie je verschillende verhalen, twisten en profetieën om het volk als het ware op te voeden: van verschillende stammen tot één beschaving. Die haar vervolmaking pas vindt in Christus.

Quote:
Ik vind dat je de bijbel altijd zo kunt duiden zoals je pet staat op een gegeven dag.

Heb je je misschien dan weleens bedacht dat de Schrift weleens niet de enige bron zou kunnen zijn die christenen gebruiken? Voor de meeste christenen wereldwijd is de Schrift een belangrijke bron, maar bepaald niet de enige bron. Juist omdat de Schrift op vele manieren te lezen is, belijden deze christenen dat er een "boekuitlegclub" is, die onder andere handreikingen geeft over hoe je de Schrift moet lezen in het licht van deze tijd en die het geloof van de christenen uitdraagt door de eeuwen heen. En die club wordt ook wel de (katholieke) Kerk genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat zei ik toch al?

Ik geloof ook dat iedereen die in God gelooft eeuwig zal leven. Maar dan niet op aarde, maar in de hemel. Dat geloof ik.

Harm-Jan haalde wel een belangrijk punt aan namelijk dat de dood het gevolgs is van de zonde van de mens. De eerste keer dat er over zonde en zondenval werd gesproken is NA de ongehoorzaamheid van Adam en Eva. Na die zondenval werd er gesproken over de mens die tot stof zal wederkeren naar de aarde!

Je zou dus op grond van deze uitspraak uit de schrift moeten vaststellen dat de adamitische dood pas zijn intrede deed na de zondenval. Hier heeft Harm-Jan denk ik een goed steekhoudend bijbels argument nl dat de dood pas NA de zonde kwam, en niet ervoor al bestond als onderdeel van al het GOEDE dat God geschapen had.

God zag immers dat het goed was nadat Hij alles geschapen had. De vraag is of de stervelijkheid van de mens bij dat GOEDE hoorde waar God over sprak en of de stervelijkheid van de mens een oorspronkelijk onderdeel van de schepping was! Ik betwijfel dat eerlijk gezegd een beetje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil het best van je aannemen.

Ik denk alleen wel, dat God de mens heeft geschapen en toen al wist dat het zal zondigen en dus ook dood zal gaan.

Of de sterfelijkheid een onderdeel van de schepping was? Ik denk het wel. Ik denk niet dat God de mens heeft geschapen om altijd maar op aarde te blijven leven. Als dat wel het geval is, waar is de hemel dan voor? Als de mens niet dood gaat, dan zal het toch ook niet in de Hemel komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zal ik eens een vergelijking gebruiken: Een architect heeft een plan om een huis te bouwen. Jij bent timmerman. En je timmert er op los zonder de electricien, de metselaar enz. erbij te betrekken. Wat komt er dan van dat huis terecht? Ik weet ook wel dat je de problemen in de wereld niet kunt oplossen. Maar je kunt, als Christen toch niet zeggen: ik laat de wereld om mij heen voor wat ie is? Of zit ik er naast?

Jazeker, ik laat de wereld om me heen voor wat ie is.

Ik blijf gewoon deelnemen aan het herstelplan. Ik kan anderen niet meer dan adviseren om te helpen voorkomen dat ze dezelfde fouten als mij maken.

Ik heb ook liever geen oorlog, armoede, honger of wat voor ellende dan ook, maar wat kun je meer van mij verwachten als christen? Ik ben zelf ook bang omdat ik zie dat de oorlog, honger en armoede langzaam maar zeker ook dichter bij ons begint te komen.

Stel die verwachtingen maar van al die mensen die oorlog voeren en die over ons willen heersen. Als heersers nemen ze verantwoordelijkheid over ons dus kunnen we hun ook op hun verantwoordelijkheid wijzen.

Ik weet waar ik mee bezig ben. Ik richt me op mijn omgeving, want verder kom ik toch niet. En ik kijk ook niet verder dan vandaag, want elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Met een 5 of 10-tal vrienden heb ik genoeg om handen en zij zorgen ook voor mij.

En als God wil dat ik vandaag sterf, dan kan ik hoog of laag springen, maar dan sterf ik ook vandaag.

En ik weet dat God's beslissing goed is, wat ie ook beslist, ik laat het zijn voor wat het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil het best van je aannemen.

Ik denk alleen wel, dat God de mens heeft geschapen en toen al wist dat het zal zondigen en dus ook dood zal gaan.

Of de sterfelijkheid een onderdeel van de schepping was? Ik denk het wel.

Ik denk het niet als ik de schrift mag geloven:

gen 2:16

6 Hij(God) hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’

Hier wordt door God ook nog eens bevestigd net zoals in het bijbelgedeelte van Harm-Jan dat pas na de zonde de adamische dood zijn intrede deed. Waarom deze waarschuwing van God als de dood al bestond?

God had anders beter kunnen zeggen van: Of je nu wel of niet van de boom eet je zult onherroepelijk sterven. Dan had jij weer gelijk knipoog_dicht.gif

Dit staat nog even los van de voorzienigheid van God die jij vervolgens inbrengt. Als ik de woorden van God mag geloven is de stervelijkheid van de mens geen scheppingsdaad van God op zich, maar meer een consequentie die God in het leven heeft geroepen als straf op de zonden.

Oorspronkelijk kende de mens dus geen stervelijkheid, alle schriftplaatsen wijzen tot dusver in die richting. Als ik puur op de feiten afga zoals ze in de bijbel worden genoemd en serieus meeneem in het toetsen van jou bewering denk ik dat deze feiten toch eerder wijzen in de richting van een niet stervelijk geschapen mens.

Quote:
Ik denk niet dat God de mens heeft geschapen om altijd maar op aarde te blijven leven. Als dat wel het geval is, waar is de hemel dan voor? Als de mens niet dood gaat, dan zal het toch ook niet in de Hemel komen?

Dus de mens moest zondigen? Want pas daarna kwam de dood!

Ik denk zelf dat de mens van oorsprong wel geschapen was om oa ook op de aarde, maar ook in de hemel te blijven leven. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zullen namelijk ook 1 geheel vormen, ik denk dat God dat in een eerder stadium al van plan was, maar door de zonde gooide de mens roet in het eten. God zal in het midden wonen van al die mensen die bij Hem horen, dus ik geloof niet dat de hemel en aarde later 2 departementen zijn die los van elkaar zullen bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt.

Ik zit dan alleen nog met de vraag:

God weet alles, kent ieder mens, weet zijn diepste gevoelens en gedachtes. Hoe kan het dan, dan God niet zou weten toen hij de mens schiep dat die emns zou zondigen?

Dat kan er bij mij niet in. Ik denk, dat God de mens schiep terwijl Hij al wíst dat die mens zondig zou zijn. Elk mens, niet één uitgezonderd.

Maar ik begrijp wel wat jij zegt. Ik zie de dood alleen niet als een straf. Wel voor de nabestaanden, tijdelijk, totdat ze hun geliefden weer terugzien, maar niet voor de persoon zelf. Want, als je gelooft dat God onze Vader is, dat Jezus voor onze zonden is gestorven, dan kom je in de Hemel en daar is het leven inderdaad voor eeuwig en daar zal het prachtig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil het best van je aannemen.

Ik denk alleen wel, dat God de mens heeft geschapen en toen al wist dat het zal zondigen en dus ook dood zal gaan.

Of de sterfelijkheid een onderdeel van de schepping was? Ik denk het wel. Ik denk niet dat God de mens heeft geschapen om altijd maar op aarde te blijven leven. Als dat wel het geval is, waar is de hemel dan voor? Als de mens niet dood gaat, dan zal het toch ook niet in de Hemel komen?

Hello again, Deirdre,

Ik heb je posts gelezen en zie dat je gelooft dat wij in geest in de hemel zullen zijn. Zoals duidelijk zijn we het eens dat God al wist dat de mens zou gaan zondigen en persoonlijk denk ik ook niet dat het God's bedoeling was om de mens alleen maar op de aarde te laten leven, want als iedereen eeuwig leeft, zou de planeet uiteindelijk te klein zijn.

In tegenstelling tot jou, geloof ik dat de mens in zijn vlees naar de hemel zal gaan. Het is een beetje gissen naar God's oorspronkelijke bedoelingen, want door de zonde is er iets veranderd waardoor het lijkt dat god voor ons iets verborgen houdt (de boom des levens?).

Persoonlijk denk ik dat God de aarde oorspronkelijk bestemd had als vruchtbare plaats waar de mens zich kan vermeerderen en ook de dieren. Maar dat de mens wel in het vlees bij God in de hemel op bezoek kan gaan, omdat er op de aarde maar beperkte ruimte is om te leven. Ik kan je filosofie dus niet verwerpen en het zou best kunnen dat we alleen in geest in de hemel kunnen en dat voortplanting daardoor niet mogelijk is in de hemel.

Het is ook heel moeilijk om hierover te praten, omdat we het nog allemaal moeten gaan zien.

Maar aangezien Jezus ook met zijn lichaam ten hemel werd opgenomen zonder dat Hij zijn skeletjes op aarde achterliet, neem ik aan dat wij mensen toch ook in fysieke vorm ten hemel opgenomen zullen worden. Er staat ergens dat Jezus heeft gezegd dat wij gelijk zoals Hem uit de dood zullen opstaan. Dus ook na de dood ben je nog steeds in je lichaam zonder dat je lichaam in het graf is volgens de leer zoals ik hem begrijp.

Daardoor ben ik me ook gaan afvragen wat nu God's oorspronkelijke bedoelingen waren, omdat je in genesis duidelijk leest dat Adam en Eva als volmaakt geschapen waren. Ik dacht ook al bij mezelf: Hoe vol had de aarde dan moeten worden? Stel de mens had niet gezondigd, dan zouden ze op een gegeven moment toch moeten stoppen met kinderen maken?

Tenzij God de mens vanaf de aarde wilde uitnodigen in zijn Koninkrijk.

En iets anders wat ik me afvraag is... stel dat iemand met een eeuwig leven in de hemel geschapen wordt en hij blijkt later geen behoefte meer aan het leven te hebben, dan moet hij toch de mogelijkheid hebben om de afgrond in te stappen? Of hij moet kunnen zeggen: God, ik vind het aardig dat je me dit leven hebt gegeven, maar ik hoef het niet meer, ik wil niet eeuwig... te lang!

En wat blijkt... in de engelenwereld zien we dat een groot deel is afgevallen. Het blijft een geschenk dat God ons met een vrije wil heeft geschapen. Welliswaar heb je steeds maar de keuze uit 2, maar toch... in die keuze ben je vrij.

Aangezien het zich bij God gaat om de uitverkorenen, heeft God dit alles omwille van die heiligen geschapen. Hij wist al dat veel mensen het leven niet hoeven, maar toch heeft Hij ook die slechterikken geschapen zodat Hij de goeden daaruit kan besparen. Dus God's oorspronkelijke bedoeling is mijns inzien niet op de dood gericht of op degenen die dood willen, maar op het leven en degenen die leven willen, de uitverkorenen.

En dan kun je zeggen; 'Ja, maar de uitverkorenen heeft Hij laten voortkomen uit een stel doden die het leven feitelijk nog geen dag waard zijn geweest en dus komt er leven uit de dood', maar dat rijmt dan niet met het verhaal dat omschrijft hoe de dingen vanaf het begin geweest zijn. Het verhaal geeft weer dat er leven was, daarna ongehoorzaamheid aan God en daarna de dood als onderdeel van een vloek. Weer nog later komt dan Jezus die alles tot onschuld weet terug te draaien.

Door Adam en Eva als onsterfelijk te scheppen liet God zien dat zijn oorspronkelijke bedoeling anders geweest moet zijn.

En aan die bedoeling houdt Hij vast!

Maar je hebt gelijk dat God al wist dat Hij ook onheiligen schiep en waarschijnlijk denk je daardoor dat God de dood schiep, maar God heeft geen macht over de keuze die een mens maakt dus de keuze van een mens staat los van wat God geschapen heeft... ook al heeft God die mens geschapen die verkeerd kiest... Hij heeft ons macht gegeven om te kiezen uit A of B.

Maar omdat God wist dat de mens voor de zonde zou gaan kiezen, is geen reden om te zeggen dat er dood vóór de zonde was... misschien wel in God's gedachten, maar zelfs in die gedachte voorziet God dat Adam eerst zondigt en daarna sterven moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap wat je bedoelt.

Ik zit dan alleen nog met de vraag:

God weet alles, kent ieder mens, weet zijn diepste gevoelens en gedachtes. Hoe kan het dan, dan God niet zou weten toen hij de mens schiep dat die emns zou zondigen?

Dat is inderdaad weer het punt van de voorzienigheid van God waarop waarschijnlijk jouw standpunt is gebaseerd. Al zegt dat op zich niet dat de mens sterfelijk is geschapen. Het is denk ik bij jou eerder het punt dat God dus kon voorzien dat de onsterfelijke mens zou gaan zondigen, en dus ook had kunnen voorzien dat de mens sterfelijk zou worden.

Quote:
Als ik het goed begrijp denk ik dat jij bedoeld dat het min of meer vast stond dat de mens sterfelijk zou worden, want God voorzag immers dat de mens van de boom zou eten.

Misschien voorzag God 1 van de mogelijkheden tot zonde. Maar misschien voorziet God wel meer dan 1 ding. Toevallig heeft de zondenval plaats gevonden en de uitkomst is de dood, dat weten we met de kennis van nu. Maar misschien waren er nog andere situaties geweest waarin de mens heel anders had kunnen reageren, en niet in zonden had geleefd. God voorziet namelijk meer dan 1 mogelijkheid.

Misschien heeft God veel meer opties voorzien, maar omdat we alleen het scheppingsverhaal nu kennen zoals het er staat, zijn we gefixeerd op deze ene uitkomst namelijk een zondige mens die als loon op de zonde de dood als straf kreeg. Maar misschien had God wel meerdere scenario's voorzien waar Hij rekening mee hield. God had dan ook van al die andere scenario's voorzien wat de gevolgen waren geweest. God overziet namelijk alles!

Quote:
Dat kan er bij mij niet in. Ik denk, dat God de mens schiep terwijl Hij al wíst dat die mens zondig zou zijn. Elk mens, niet één uitgezonderd.

Bij mij wel, omdat de vrije wil van de mens voor verschillende scenario's kan zorgen, en voor elk scenario had God bij voorbaat al een plan en een oplossing klaarliggen! God voorzag hoe het de mens zou vergaan als men zou zondigen, maar voorzag ook het scenario in het geval de mens niet zou zondigen. Helaas kennen we nu alleen het eerste scenario omdat dit uiteindelijk gebeurde en weten we niet wat er in het andere geval was afgelopen met de mens indien de mens wel gehoorzaam was gebleven aan God.

De vraag is moesten Adam en Eva van de boom eten? Om kennis te verkrijgen van Goed en kwaad hadden ze die boom namelijk echt niet nodig. Ze hadden dit namelijk ook aan God zelf kunnen vragen. Want wie bezit er nu werkelijk de meeste kennis van goed en kwaad; God? ..of de boom? Dus ook hier had de mens weer meerdere opties, en God waarschijnlijk ook meerdere scenario's die Hij allemaal voorzien had. Maar ook van deze 2 opties kennen we nu achteraf maar 1 uitkomst, en daar baseren wij onze menselijke gedachtes op hoe wij redeneren over deze zondenval omdat we de andere mogelijkheden die er wel waren niet meer zien, maar God voorzag die wel, en zag dus ook de andere mogelijkheden van de mens. Alles had God al ingecalculeerd in Zijn plan!

Om het nog korter en duidelijker uit te leggen; Kijk de mens maakt elke dag keuzes, slechte of goede keuzes. Ik durf te beweren dat God alle gevolgen kent van je keuze, tot in elk detail aan toe, en ook welke gevolgen deze keuzes zullen hebben voor het verdere verloop van heel je leven. God weet bijvoorbeeld tot in elk detail aan toe welke consequenties bijvoorbeeld je partnerkeuze zal hebben voor de rest van je leven. Dus als je een goede vrouw kiest weet God precies tot je pensioen aan toe hoe dat gaat verlopen. Maar God weet ook tot in elk detail aan toe de consequenties van de keuzes die je niet gemaakt hebt maar waar je wel de mogelijkheid toe had,(bijvoorbeeld als je aan andere vrouw had gekozen). Hier ga ik dus nog een stapje verder in de voorzienigheid van God dan jij(onderstreept!)

Bij jou houdt het al op bij het eerste gedeelte merk ik, maar bij mij gaat die voorzienigheid van God dus nog een stapje verder.

Zo kijk ik dus aan tegen de voorzienigheid van God...ik zie dat dus veel breder dan de voorzienigheid van God die wij mensen enkel op 1 situatie betrekken omdat wij die voorzienigheid alleen maar betrekken op situaties, waar wij de uitkomst al van kennen, maar God kan ook nog zien wat de uitkomsten zijn van de alternatieve keuzes die we als mens kunnen maken, en wij mensen kunnen dat helaas niet. Vandaar dat wij die voorzienigheid altijd alleen maar betrekken op de zaken die we achteraf pas weten, God kan wat dat betreft veel meer overzien dan wij.

Quote:
Maar ik begrijp wel wat jij zegt. Ik zie de dood alleen niet als een straf. Wel voor de nabestaanden, tijdelijk, totdat ze hun geliefden weer terugzien, maar niet voor de persoon zelf. Want, als je gelooft dat God onze Vader is, dat Jezus voor onze zonden is gestorven, dan kom je in de Hemel en daar is het leven inderdaad voor eeuwig en daar zal het prachtig zijn.

Ik geloof ook dat de mens in de hemel komt, maar ik geloof ook dat we later een opstandingslichaam krijgen, en dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen komen, en dat de hemel en de aarde 1 geheel zullen vormen. God die zelf in ons midden zal zijn. Ik geloof dan niet meer in een hemel die ergens apart gesitueerd zal zijn los van de aarde, maar die 2 zullen 1 geheel vormen. Dat is wat ik geloof op grond wat ik in openbaringen lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat jullie ook op mij, nieuweling reageren smile.gif

Ik vind het heel mooi zoals jij het omschrijft, dat je zegt dat er geen onderscheid meer zal zijn tussenhemel en aarde, maar dat er een nieuwe Hemel en Aarde zal komen, en daar geloof ik ook in.

Ik geloof dat onze ziel naar de Hemel gaat. Maar hoe zie je elkaar dan? Heb je dan een soort van lichaam? Ik weet het niet.

Jullie zien, ik heb veel vragen haha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga alvast niet naar de hemel!

Wat is Gods voornemen met de aarde?

Matth. 6:10: „Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op aarde.â€

Ps. 37:29: „De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga alvast niet naar de hemel!

Wat is Gods voornemen met de aarde?

Matth. 6:10: „Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op aarde.â€

Ps. 37:29: „De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven.â€

Openb 21:1-3

1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.

Vers 2 spreekt van het nieuwe Jeruzalem dat nederdaald uit de hemel, en vervolgens staat er in vers 3 dat de tabernakel Gods bij de mensen is, en dat God bij de mensen zal zijn, en zelfs bij hen wonen op deze nieuwe hemel en deze nieuwe aarde!

Er zal geen onderscheid zijn tussen hemel en aarde, maar ze zullen in elkaar over gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid