Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
"Propje" schreef het volgende:

ik had het al veranderd.. maar je haalt wel een hele hoop bijbelteksten aan en zegt vervolgens dat een gereformeerde maar moet aangeven waarom dat genegeerd zou moeten worden. Dat wijst erop dat je blijkbaar denkt dat DE gereformeerde van mening is dat je die teksten zou moeten negeren..

Ik heb vandaag meer gepost in dit topic, je moet die ene post niet los zien van de context.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het gaat dan dus alleen om bevindelijk gereformeerden?

Als het gaat om een overheersende somberheid in het geloof en een dusdanige nadruk op zonde dat genade haast wordt weggedrukt wel ja. (Dit is overigens een karakterisering waar de betreffende groep moeite mee zal hebben).

Quote:

Ik doel op streng gereformeerden en gergemmers, ik weet niet hoe bevindelijk gereformeerden te categoriseren zijn. Ik dacht dat die voornamelijk wat meer filosofisch van aard zijn en niet zo zeer zwartgalliger, Harm-Jan heeft er een paar interessante topics over geopend in het verleden maar de inhoud daarvan is me grotendeels ontschoten.

link Zou je enigzins een beeld moeten geven van wat er onder de term verstaan wordt. Hoewel ook hier weer zaken per gemeente kunnen verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahhh DAT is dus die "zwartekousenkerk", die bedoelde ik maar heb ik dan verkeerd geduid (als "streng gereformeerden/gergemmers"). Ik heb het Wiki artikel over "gereformeerd" wel doorgelezen maar dat vind ik het meest onduidelijke stuk tekst dat ik in jaren onder ogen heb gehad.

Interessant, het is de enige groep Christenen die de slechtste Bijbelvertaling gebruikt die we in NL hebben, de Statenvertaling.

Een betere term dan zwartgalligheid is overigens zwaarmoedigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessant, het is de enige groep Christenen die de slechtste Bijbelvertaling gebruikt die we in NL hebben, de Statenvertaling.

Ow, ik gebruik soms ook de Statenvertaling en vind het een van de beste Nederlandse vertalingen smile.gif Met name gebruik ik de Herziene Statenvertaling.

Quote:

[...]

Bij bevindelijk-gereformeerden (de groep waar jij op doelt) heerst er nogal eens onzekerheid over de vraag 'of het wel voor mij is', of men wel een zaligmakend geloof heeft. Met een dergelijke twijfel is geloofsvreugde niet makkelijk te bereiken.

Dat is inderdaad dieptriest, omdat het heil voor iedereen is weggelegd en mensen het alleen maar hoeven aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is inderdaad dieptriest, omdat het heil voor iedereen is weggelegd en mensen het alleen maar hoeven aan te nemen.

Dat is niet wat er geleerd en gelooft wordt in kerken die zich nog gebonden voelen door de Bijbelse leer zoals die haar weerslag heeft gekregen in de klassieke gereformeerde belijdenisgeschriften.

Maar als je er een discussie over wilt aangaan, ik geloof dat er nog ergens een topic van Harm-Jan rondzwerft over de L van Tulip, namelijk Limited Atonement.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat er mis is met de Statenvertaling? Easy, dat is de enige vertaling die de afgrijselijk slechte Textus Receptus, een broddelwerk van onze grote vriend Erasmus, gebruikt als basis voor het NT.

Geen enkele bekende Nederlandse vertaling ligt zo ver af van de werkelijke grondtekst als de Statenvertaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja .. als dit op een normale manier wordt gezegd vind ik het prima, maar het moet allemaal zo dramatisch .. zo schreeuwerig .. zo angstaanjagend .. dat vind ik lachwekkend/irritant.

Ik denk dat de man oprecht is en dat jij er hier een karikatuur van maakt, dat vind ik pas irritant (en verre van lachwekkend)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Helemaal mee eens. Waarom zou er nog een enkele reden zijn om somber te zijn nu Jezus Christus alles heeft volbracht?

Omdat het Evangelie niet een of ander 'doekie-doekie-aai-over-je-bol'-praatje is met een hoog zweefgehalte. Jezus Christus heeft de wet volbracht niet afgeschaft. Het kwaad heeft niet meer de heerschappij over de wereld, maar is er nog steeds. In mij, in jou, in de wereld en in de Satan. De Satan is overwonnen, maar nog niet gebonden. De mensheid is niet collectief goed geworden door het offer aan het kruis. Wat er wel is, is de Geest van GOd, ook wel bekend als Heilige Geest, de Trooster, Hij is het die je in gemeenschap brengt met God en Jezus, en door Jezus tot verzoening met de Vader. Dat gaat op een bepaalde manier, waarbij er een wezenlijk onderdeel is van het inzien van je zonden.

De kern van de boodschap 'Jezus Christus én dien Gekruisigd' is dezelfde als 'Gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt' ookal zeg je 'ik ben rijk en verrijkt geworden en ik heb geens dings gebrek'. De Christus die gestorven is, is een sterven aan je eigen ik. De Christus die gekruisigd is, is niet alleen voor jou, maar ook om en door jou gekruisigd. Dat spanning Voor/Om/Door moet ook duidelijk aanwezig zijn, dat komt ook naarvoren in de bekende woorden Ellende/Verlossing/Dankbaarheid. Waarbij veel mensen hebben van:

Zonder Christus ben ik in de Ellende, door Christus ben ik Verlost en dús ben ik Dankbaar is het bij gereformeerden veel meer 'ik ben ellendig, ik kan verlost worden en ik zal dankbaar zijn' alleen blijven die aspecten tot aan onze dood bij ons. Dat is een wezenlijk ander iets dan het achterover zitten in een luie stoel en mijmeren over 'Vroegah, toen ik in de Ellende zat' en nu is dat allemaal voorbij, nee.. Wij blijven onze zonden houden, wij blijven zondaren, maar wel verloste zondaren. Simul Justus et Peccator.

Quote:
Karin

omdat je pas begrijpt hoe blij je mag zijn als je snapt hoe ernstig de situatie is

En over die hoedjes nog, zou bijvoorbeeld dit mogen : link

of is dat te pet-achtig ? en maakt de kleur nog uit ?

Zoiets heeft mijn vriendin, ja het mag knipoog_dicht.gif Leuke pet overigens... Ik zou hem alleen niet in neongeel kopen, hou gewoon die gereformeerde ingetogenheid in het achterhoofd.

Quote:
Luxuria

ik moest laatst voor school een docu bekijken over staphorst.. echt zo typisch allemaal, link .. en dan bij 10:59 .. zo'n echte grefo dominee van de oude stempel, die de jongens en meisjes waarschuwt dat ze niet moeten vloeken want in de hellll, daar wordt alleen maar gevloekt.. het is verschrikkelijkk...

Ds. Tj. de Jong ... inderdaad, maar hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk alleen is het wat ergeniswekkend dat bepaalde predikanten een bepaald stemmetje opzetten. Echter, dat is zo gegroeid vooral bij de oudere dominees. Net als in bepaalde kerken de handjes in de lucht gaan bij een cheesy synth en men 'tastende bewegingen met hun handen' maakt bij woorden als 'U bent zo heilig', daar krijg ik weer kippenvel van ahoewel ik ook geloof dat God Heilig is.

Quote:
Ja dat weet ik, daarom vind ik het juist zo grappig. Ligt er gewoon te dik bovenop..

Zoals overal. Katholieken met tripverwekkende hoeveelheden wierrook, evangelischen met hun kekke muziek en fancy bewegingen, vrijgemaakten met hun 'Gebroeder en Gezuster' elke keer als je een andere vrijgo tegenkomt, Refo-dominees met hun trillende stemmetjes. Het zijn toch net mensen.

Quote:
Nu ben ik benieuwd of een gereformeerde mij duidelijk kan maken waarom dit enorme aantal schriftplaatsen genegeerd zou moeten worden.

Die worden niet genegeerd, het ligt er heel erg aan hoe bevindelijk/orthodox gereformeerd een kerk/predikant is hoe men aan kijkt op welke manier je zekerheid hebt van je heil. Wanneer ik minder zekerheid zou hebben van mijn heil, zou ik me voelen zoals andere gedeelten, wanneer ik meer zekerheid zou ik die 'glorie'stukken meer voelen spreken.

Quote:
Ik dacht dat die voornamelijk wat meer filosofisch van aard zijn en niet zo zeer zwartgalliger, Harm-Jan heeft er een paar interessante topics over geopend in het verleden maar de inhoud daarvan is me grotendeels ontschoten.

Ze zijn wel heel existentieel denk ik ja en heel erg opzoek naar zekerheid van hun geloof, bevestiging en die kun je krijgen door je levenweg en de weg van God met jou. Openbaring van je zonden, het inzien van je bestemming, het keren naar God, het ontvangen van vergeving en en dat herhaalt zich. Dat kan heel zwartgallig gebracht worden en zelfs zijn. Er zijn echter genoeg gereformeerden die dat kennen, belijden en geloven zonder daar in de preek alleen maar aandacht aan te besteden.

Quote:
Interessant, het is de enige groep Christenen die de slechtste Bijbelvertaling gebruikt die we in NL hebben, de Statenvertaling.

IN Holten in de Vrije Evangelie Gemeente gebruiken ze hem ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik denk dat de man oprecht is en dat jij er hier een karikatuur van maakt, dat vind ik pas irritant (en verre van lachwekkend)

ben je sjaggerijnig ofzo? Ik vind het gewoon heel typisch dat al die oude dominee's allemaal op zo'n manier preken .. mss leerden ze dat vroeger wel zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ben je sjaggerijnig ofzo? Ik vind het gewoon heel typisch dat al die oude dominee's allemaal op zo'n manier preken .. mss leerden ze dat vroeger wel zo?

Het is onderdeel van de 'subcultuur', het is iets van vroeger, men probeert het zo op een bepaalde manier over te brengen. Ik vind dat overigens beter dan in de Strict Baptist Churches waar ik ben geweest in Engeland, daar staat een dominee die monotoon de preek uitspreekt, geen enkele emotie.

Jezus is gestorven om de zonden weg te nemen voor de mensen die in Hem geloven is dan hetzelfde als een preek over de verdoemenis. Dit alleen omdat 'Het Woord het werk moet doen, niet de predikant'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonder Christus ben ik in de Ellende, door Christus ben ik Verlost en dús ben ik Dankbaar is het bij gereformeerden veel meer 'ik ben ellendig, ik kan verlost worden en ik zal dankbaar zijn' alleen blijven die aspecten tot aan onze dood bij ons. Dat is een wezenlijk ander iets dan het achterover zitten in een luie stoel en mijmeren over 'Vroegah, toen ik in de Ellende zat' en nu is dat allemaal voorbij, nee.. Wij blijven onze zonden houden, wij blijven zondaren, maar wel verloste zondaren.
Simul Justus et Peccator
.

Alhoewel ik het als gereformeerde volledig met je eens ben moet je niet vergeten dat na Romeinen 7, Romeinen 8 komt.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alhoewel ik het als gereformeerde volledig met je eens ben moet je niet vergeten dat na Romeinen 7, Romeinen 8 komt.....

Bekende uitspraak, maar we zijn het denk ik ook wel eens dat Romeinen 7 soms veel meer van toepassing is op onze levens dan Romeinen 8. Werkelijkheid van de Gekruisigde Christus hoeft niet automatisch ook de ervaring van de Gekruisigde te zijn. Wat in de Bijbel staat hoef niet automatisch ook je persoonlijke ervaring zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik het inderdaad mee eens. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om verder te kijken dan je ellende en er niet in te blijven hangen. Uiteraard is het besef van je ellende en de noodzaak van verlossing onontbeerlijk maar ik zie dat als een begin, je moet daarna wel verder:

Romeinen 8:13: "Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven."

Maar ik geef toe dat dat een moeilijk proces is met veel vallen en opstaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat het Evangelie niet een of ander 'doekie-doekie-aai-over-je-bol'-praatje is met een hoog zweefgehalte. Jezus Christus heeft de wet volbracht niet afgeschaft.

Dat ontken ik ook niet.

Het gaat alleen wel om een daadwerkelijke totale vrijheid en zegen op elk gebied van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben ik het inderdaad mee eens. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om verder te kijken dan je ellende en er niet in te blijven hangen.

Helemaal mee eens, dat wil echter niet zeggen dat het zomaar gebeurd. Ik heb wel eens dolgraag uit mijn gevoel van totale ellende en het inzien van mijn zondigheid willen zijn.. Het punt is, dat dat nou eenmaal niet gebeurd als een keer met je vingers knipt. In die tijd vertrouw je op de beloftes van God en dat wordt beproeft en aangevochten..

Quote:
Uiteraard is het besef van je ellende en de noodzaak van verlossing onontbeerlijk maar ik zie dat als een begin, je moet daarna wel verder:

Romeinen 8:13: "Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven."

Maar ik geef toe dat dat een moeilijk proces is met veel vallen en opstaan

Ik zie het ook als een begin, maar zonder einde tot aan je dood is het een proces. Het is niet zo dat je 2 jaar in 'de ellende' zit en daarna tot aan je dood in de verlossing en soms wat dankbaarheid ofzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zoiets heeft mijn vriendin, ja het mag Leuke pet overigens... Ik zou hem alleen niet in neongeel kopen, hou gewoon die gereformeerde ingetogenheid in het achterhoofd.

Ja maar ik heb zoiets dus in het zachtroze, kan dat dan?

* Karin wil een keer naar zo'n kerk maar wil dan vanzelfsprekend niet helemaal uit de toon vallen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja maar ik heb zoiets dus in het zachtroze, kan dat dan?

* Karin wil een keer naar zo'n kerk maar wil dan vanzelfsprekend niet helemaal uit de toon vallen
puh2.gif

Je kunt ook een keer gaan kijken als "zo'n kerk" uit gaat.

Mijn verloofde woont op een punt waar mensen langskomen als ze of naar de HerHer, GerGem of de GerGemNed gaan; je kijkt je ogen uit! Soms lach je, knik je instemmend, schud je meewarig het hoofd of heb je last van accute plaatsvervangende schaamte.

Maar als je kijkt naar het gemiddelde, dan vind je vast wel iets dat bij je past.


Samengevoegd:

Mijn moeder vind dat ik nu toch wel een echte refo aan het worden ben. Komende uit haar mond en wetende wat er achter zit, klinkt het als iets abjects. Ik verloochen mijn Evangelische roots, geef mijn blijdschap en vrijheid in Christus prijs en meer van die fijne Evangelische verworvenheden....

Voortaan de Wegwijzer ipv Opwekking, Martin Mans ipv een dikke vette lofprijs, "Psalmen op de fiets" (zo noemt mjn moeder zingen op hele noten) ipv opwekking, de Gezinsgids en Terderge ipv Charisma en Opwekking en ds v. Vlastuin en Heemskerk ipv Gerard de Groot en Kees Goedhart.

Dit is het schrikbeeld wat mijn moeder voor ogen heeft als ze kijkt naar de weg die wij gaan. Voor het overgrote deel slaat het echt helemaal nergens op en zijn het schandalige vooroordelen jegens een traditie die ze niet kent/wil kennen, voor het overige geldt dat het alleen maar schoppen tegen het onbekende is.

Ik ben nooit echt helemaal into het hyper-charismatische geweest. Heb me vaak geergerd aan het Jezus mijn grote vriend-evangelie of ik kruip lekker op schoot bij God-verhaal.

Ik ben aan het ontdekken dat ik behoefte heb aan balans, structuur, traditie en vorm. Woorden die bij ons thuis haast een allergische reactie oproepen omdat ze haaks schijnen te staan op de "de VRIJHEID".

Mijn moeder heeft het nog nooit hard op gezegd, maar ze geeft mijn HerHer vriendin hiervan de schuld (terwijl ze wel zielsveel van haar houdt). Ze doet mij hiermee echter wel tekort door niet te willen zien dat ik altijd al "anders" was.

Grappig genoeg geldt andersom precies hetzelfde...

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn moeder heeft mij ook wel eens verteld dat ik mijn halve geloof weg heb gegooid met mijn keuze voor de gereformeerde bond. Inmiddels is alles weer normaal. Maar mij is wel een flinke ruzie beloofd mocht ik ooit mijn kinderen laten dopen. Jouw moeder vindt traditie slecht, maar misschien moet je eens met je moeder een discussie hebben over het woord traditie.....is dat het gereformeerde plaatje? Is dat de vaste liturgie? Is dat een cultureel aspect? Het is namelijk wel een onderdeel van de evangelische cultuur (waarin zeker veel oudere mensen zitten met een afkomst uit de gereformeerde gezindte) om tegen traditie te zijn, waaruit zij zich hebben losgemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ben je sjaggerijnig ofzo? Ik vind het gewoon heel typisch dat al die oude dominee's allemaal op zo'n manier preken .. mss leerden ze dat vroeger wel zo?

Mijn vader komt uit Almelo, en daar had je een oude predikant. Hij was toen al richting de 60. alleen was hij erg favoriet. Half 7 begon de dienst, en kwart over 7 zei hij amen. Een preek van 15-20 min. Waar je èn wat aan had èn te begrijpen was.

Nu is hij ergens eind 80 begin 90, en preekt nog steeds.

Het kàn wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mijn moeder heeft mij ook wel eens verteld dat ik mijn halve geloof weg heb gegooid met mijn keuze voor de gereformeerde bond. Inmiddels is alles weer normaal. Maar mij is wel een flinke ruzie beloofd mocht ik ooit mijn kinderen laten dopen. Jouw moeder vindt traditie slecht, maar misschien moet je eens met je moeder een discussie hebben over het woord traditie.....is dat het gereformeerde plaatje? Is dat de vaste liturgie? Is dat een cultureel aspect? Het is namelijk wel een onderdeel van de evangelische cultuur (waarin zeker veel oudere mensen zitten met een afkomst uit de gereformeerde gezindte) om tegen traditie te zijn, waaruit zij zich hebben losgemaakt.

mijn moeder krijgt al jeuk bij het horen van het woord traditie.

Grappig genoeg zijn er in het relatief korte bestaan van de evangelische beweging ook al weer allerlei tradities, gewoontes, gebruiken conventies en afspraken onstaan waar zij zich enorm in thuisvoelt.

Het dartelende vlindertjes-evangelie, het bijna plichtmatige "vandaag gaan we het eens helemaal anders doen" is net zo goed dogmatisch/wettisch.

Ik krijg jeuk als mensen mij opleggen dat ik me niet moet/mag vasthouden aan vorm/traditie omdat "de Geest" anders niet zou kunnen werken.

Aan de andere kant wordt ik ook een beetje zenuwachtig als altijd iedere dienst voorspelbaar is (behoudens de preciese inhoud van de preek en in hoeveel punten die zal worden besproken...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mijn moeder krijgt al jeuk bij het horen van het woord traditie.

Grappig genoeg zijn er in het relatief korte bestaan van de evangelische beweging ook al weer allerlei tradities, gewoontes, gebruiken conventies en afspraken onstaan waar zij zich enorm in thuisvoelt.

Het dartelende vlindertjes-evangelie, het bijna plichtmatige "vandaag gaan we het eens helemaal anders doen" is net zo goed dogmatisch/wettisch.

Ik krijg jeuk als mensen mij opleggen dat ik me niet moet/mag vasthouden aan vorm/traditie omdat "de Geest" anders niet zou kunnen werken.

Aan de andere kant wordt ik ook een beetje zenuwachtig als altijd iedere dienst voorspelbaar is (behoudens de preciese inhoud van de preek en in hoeveel punten die zal worden besproken...)

dat klinkt herkenbaar big-smile.gif. Gelukkig zit ik in een kerk met een dominee die nog wel eens creatief om wil springen met de liturgie...en voorspelbaarheid is wel prettig, anders is de herkenning straks weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid