Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

dat klinkt herkenbaar
big-smile.gif
. Gelukkig zit ik in een kerk met een dominee die nog wel eens creatief om wil springen met de liturgie...en voorspelbaarheid is wel prettig, anders is de herkenning straks weg.

Nadeel als je zo los staat van de traditie waarin je bent opgegroeid en bezig bent je blikveld te verruimen, is dat je overal en nergens in meer of mindere mate thuisvoelt. Je vindt het nergens "helemaal" maar je wil je ook geen stateloos burger voelen.

Wij zijn bezig in het proces dat eventueel zou kunnen gaan leiden tot het mogelijk kiezen voor aansluiting bij een baptistengemeente, als is dat nog niet helemaal duidelijk.

Invulling van de dienst mag best wel vaste elementen kennen, maar als het altijd hetzelfde gaat of als er ook helemaal nooit iets veranderd, wordt ik daar niet vrolijk van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mijn moeder vind dat ik nu toch wel een echte refo aan het worden ben. Komende uit haar mond en wetende wat er achter zit, klinkt het als iets abjects. Ik verloochen mijn Evangelische roots, geef mijn blijdschap en vrijheid in Christus prijs en meer van die fijne Evangelische verworvenheden....

Voortaan de Wegwijzer ipv Opwekking, Martin Mans ipv een dikke vette lofprijs, "Psalmen op de fiets" (zo noemt mjn moeder zingen op hele noten) ipv opwekking, de Gezinsgids en Terderge ipv Charisma en Opwekking en ds v. Vlastuin en Heemskerk ipv Gerard de Groot en Kees Goedhart.

Dit is het schrikbeeld wat mijn moeder voor ogen heeft als ze kijkt naar de weg die wij gaan. Voor het overgrote deel slaat het echt helemaal nergens op en zijn het schandalige vooroordelen jegens een traditie die ze niet kent/wil kennen, voor het overige geldt dat het alleen maar schoppen tegen het onbekende is.

Ik ben nooit echt helemaal into het hyper-charismatische geweest. Heb me vaak geergerd aan het Jezus mijn grote vriend-evangelie of ik kruip lekker op schoot bij God-verhaal.

Ik ben aan het ontdekken dat ik behoefte heb aan balans, structuur, traditie en vorm. Woorden die bij ons thuis haast een allergische reactie oproepen omdat ze haaks schijnen te staan op de "de VRIJHEID".

Mijn moeder heeft het nog nooit hard op gezegd, maar ze geeft mijn HerHer vriendin hiervan de schuld (terwijl ze wel zielsveel van haar houdt). Ze doet mij hiermee echter wel tekort door niet te willen zien dat ik altijd al "anders" was.

Grappig genoeg geldt andersom precies hetzelfde...

1 Petr. 2

16 als vrijen en niet als mannen, die de vrijheid misbruiken tot dekmantel voor hun kwaadwilligheid, maar als dienaren Gods.

Uiteraard heeft God Zijn kinderen niet vrijgemaakt zodat ze daarna misbruik zouden maken van de vrijheid. Uiteraard is die vrijheid er tot eer van God en niet om gebrek aan respect naar Hem te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nadeel als je zo los staat van de traditie waarin je bent opgegroeid en bezig bent je blikveld te verruimen, is dat je overal en nergens in meer of mindere mate thuisvoelt. Je vindt het nergens "helemaal" maar je wil je ook geen stateloos burger voelen.

Wij zijn bezig in het proces dat eventueel zou kunnen gaan leiden tot het mogelijk kiezen voor aansluiting bij een baptistengemeente, als is dat nog niet helemaal duidelijk.

Invulling van de dienst mag best wel vaste elementen kennen, maar als het altijd hetzelfde gaat of als er ook helemaal nooit iets veranderd, wordt ik daar niet vrolijk van.

Gereformeerden zijn soms minder star dan je denkt.......bij mijn kerk zijn ze langzaam veranderingen aan het doorvoeren. Maar het gaat heel langzaam omdat we een groep hebben die alles wil houden zo als het is en een groep die dingen wil veranderen om de kerk levensvatbaar te houden in de toekomst. Maar we gaan vooruit.

En wil je je ergens thuisvoelen, dan zal je een keuze moeten maken voor een bepaalde richting. En zo lang mensen zondig blijven, zul je nooit een perfecte kerk vinden.

* marlies wordt blij van haar kerk als ze dit zo hoort

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gereformeerden zijn soms minder star dan je denkt.......bij mijn kerk zijn ze langzaam veranderingen aan het doorvoeren. Maar het gaat heel langzaam omdat we een groep hebben die alles wil houden zo als het is en een groep die dingen wil veranderen om de kerk levensvatbaar te houden in de toekomst. Maar we gaan vooruit.

En wil je je ergens thuisvoelen, dan zal je een keuze moeten maken voor een bepaalde richting. En zo lang mensen zondig blijven, zul je nooit een perfecte kerk vinden.

* marlies wordt blij van haar kerk als ze dit zo hoort

Dat starre is juist bij een hoop mensen weg, bij mijn idee in de GKv in ieder geval, ze zijn nu zo flexibel dat ze iedere kant op meewaaien om inderdaad de toekomst veilig te stellen. Tegenover halsstarrig aan de orthodoxe traditie een status quo afleiden staat nu een overfixatie op de jeugd en vanuit deze groep redeneren. Mooie spagaat is dat wel, maar allebei de voeten staan naar mijn idee niet op de juiste grond.

Ach, wat weet ik ook, ik kom ook pas net kijken in het hoekie van dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gereformeerden zijn soms minder star dan je denkt.......bij mijn kerk zijn ze langzaam veranderingen aan het doorvoeren. Maar het gaat heel langzaam omdat we een groep hebben die alles wil houden zo als het is en een groep die dingen wil veranderen om de kerk levensvatbaar te houden in de toekomst. Maar we gaan vooruit.

En wil je je ergens thuisvoelen, dan zal je een keuze moeten maken voor een bepaalde richting. En zo lang mensen zondig blijven, zul je nooit een perfecte kerk vinden.

* marlies wordt blij van haar kerk als ze dit zo hoort

Mensen zijn zijn zondig geboren en zullen altijd zondig worden geboren, maar daar is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Is dat om te panikeren? Vanzelfsprekend niet.

Wij kunnen, door Gods liefde, altijd weer bij hem terugkeren. We hebben geen flauw benul hoe groot Gods liefde is. Werkelijk waar geen flauw benul.

Voor God maakt het niet uit welk 'naampje' of 'soort' de kerk heeft. Voor God gaat het er om dat je in hem gelooft en dat ook toont. Hoe meer mensen er in God gaan geloven, des te groter wordt de familie van God.

Natuurlijk zijn er verschillen tussen kerken, maar als je echt naar 'De Gereformeerde kerk' kijkt, zie je ook dat er binnen die kerken natuurlijk ook veel verschil van meningen zijn over hoe de kerk er uit moet komen te zien en of het wel 'goed' is of 'niet-goed'. Ik praat liever niet over 'goed' en 'niet-goed', want wie zijn wij om te bepalen of iets van de kerk 'goed' of 'niet-goed' is?

Zo, dit was mijn stukje weer al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gelooft dat je niet op zondag mag posten, dan is het beter op zondag niet te posten.

Als je gelooft dat je op zondag wel mag posten, heb je de vrijheid op zondag te posten.

Quote:

[...]En dan zit je nog met interpretatie inzichten...

Gelukkig hoeft een mens niet te vertrouwen op menselijke inzichten, maar kan de mens vertrouwen op de wijsheid van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gelukkig hoeft een mens niet te vertrouwen op menselijke inzichten, maar kan de mens vertrouwen op de wijsheid van de Heilige Geest.

Maar natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er binnen het Gereformeerde spectrum verschillen in invulling zijn. Welke voortkomen vanuit interpretatie verschillen. Heeft dan niemand leiding van de Geest of allemaal wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mensen zijn zijn zondig geboren en zullen altijd zondig worden geboren, maar daar is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Is dat om te panikeren? Vanzelfsprekend niet.

Deels wel lijkt mij eigenlijk, heel gereformeerd is het om te zeggen dat een rationele benadering van het evangelie nogal verkeerd is. Het is geloof, geen wiskunde.

a + b = c, waarbij a 'God is gestorven voor zondaren' en b 'Ik ben een zondaar' is en c 'Dus is er niets aan de hand'.

Quote:
Wij kunnen, door Gods liefde, altijd weer bij hem terugkeren. We hebben geen flauw benul hoe groot Gods liefde is. Werkelijk waar geen flauw benul.

Het punt is echter dat wij van nature (geboren) niet door hebben dat wij zondig zijn en dat wij God niet zoeken (niet kunnen en niet willen) en dat daar de werking van de Heilige Geest voor nodig is.

Quote:
Voor God maakt het niet uit welk 'naampje' of 'soort' de kerk heeft. Voor God gaat het er om dat je in hem gelooft en dat ook toont. Hoe meer mensen er in God gaan geloven, des te groter wordt de familie van God.

Het zijn niet mijn bewoordingen, dat laatste zou ik heel anders zeggen. Daarnaast geloof ik zeer zeker wel dat het uitmaakt in welke kerk je zit, niet dat God je er op afrekend dat je er zit. Iedereen komt door genade alleen tot geloof en genade is niet tegen te houden door kerkmuren. Dat wil echter niet zeggen dat leerstellingen geen bal uitmaken en het 'alleen maar om geloof gaat'.

Quote:
Natuurlijk zijn er verschillen tussen kerken, maar als je echt naar 'De Gereformeerde kerk' kijkt, zie je ook dat er binnen die kerken natuurlijk ook veel verschil van meningen zijn over hoe de kerk er uit moet komen te zien en of het wel 'goed' is of 'niet-goed'. Ik praat liever niet over 'goed' en 'niet-goed', want wie zijn wij om te bepalen of iets van de kerk 'goed' of 'niet-goed' is?

Wel, wij zijn mensen met een opdracht om de waarheid te bewaren. Sommige kerken doen dat duidelijk niet, dat zijn valse kerken. Andere kerken doen dat wel, dat zijn ware kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat er binnen het Gereformeerde spectrum verschillen in invulling zijn. Welke voortkomen vanuit interpretatie verschillen. Heeft dan niemand leiding van de Geest of allemaal wel?

Ik denk dat de een meer geleid wordt door de Heilige Geest dan de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me niet aangesproken. Ik heb dan zelf wel geen doopbewijs of heb geen belijdenis gedaan, maar toch voel ik me verwant met "jullie". Door mijn a.s. huwelijk, zal ik nog meer verbonden worden met de Traditie en anders dan mijn Evangelische familie zie ik dat alleen maar als een verrijking en niet zozeer als een complicerende factor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid