Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Die vraag is heel makkelijk te beantwoorden, maar je troost er uiteindelijk niemand mee, laat staan dat je er mensen werkelijk mee helpt. Uiteindelijk zijn zulke vragen bijna nooit bevredigend te beantwoorden, tenzij je persoonlijk een antwoord vindt. Onderstaande post is dus misschien heel kil en berekenend; pastorale woorden mogen worden uitgesproken daar waar ze behoren te worden uitgesproken.

Het probleem is de enorme subjectiviteit waarmee wij mensen gewone natuurverschijnselen als rampen of wonderen aanduiden. Als hier in Nederland een stortbui over ons uitgegoten wordt, dan spreken we van bagger- en noodweer. In Australië gaan ze van blijdschap op straat dansen: eindelijk regen! Als het keihard onweert, vinden we dat machtig mooi. Als de bliksem in ons huis inslaat, dan is de onweer ineens een ramp.

En nu deze verschrikkelijke aardbeving. Verschrikkelijk? Ja, maar alleen omdat er vele doden en gewonden gevallen zijn. Maar maakt dat de aardbeving zélf een ramp? Nee, want aardbevingen zijn gewone natuurverschijnselen. Zou deze aardbeving op de Noordpool hebben plaatsgevonden, dan had je niemand gehoord. Maar nu het in een menselijk gebied gebeurd, is het plotseling iets verschrikkelijks en wordt God aangeroepen.

Láng voordat wij mensen er waren, had je de dinosauriërs. En die werden door een iets te grote meteoriet in één keer uitgeroeid. Dat is pas een ramp. Maar hoor je daar ooit iemand God verwijten over maken? Nou nee, want het komt ons eigenlijk wel goed uit dat die enorm grote en gevaarlijke beesten er niet meer zijn. Een natuurverschijnsel mag bij wijze van spreken hele natuurgebieden wegvagen zonder problemen, maar zodra er één mens sterft, is het een ramp.

Waarom was deze aardbeving er? Vanwege allerlei verschuivingen diep onder de grond. Hoort gewoon bij de schepping en de schepping is goed en zo door God gewild. Net zoals een flinke plensbui, onweersbui of die meteorieten die dagelijks onze aarde bestoken. Net zoals de dood er ook gewoon bij hoort en er altijd bij heeft gehoord, hoe naar wij dat ook wel niet vinden.

Dat wij iets verschrikkelijk vinden, betekent dus niet dat het meteen slecht is, een straf van God of een misdaad van God. Zoals ik nu probeerde te laten zien zijn wij volstrekt subjectief als het gaat om het aanduiden van rampen, terwijl die "rampen" meestal sowieso al wel zouden plaatsvinden, mensen of geen mensen in de buurt. Aan ons om Gods nabijheid te laten zien door gebed, troost, hulp en ondersteuning voor de slachtoffers van deze aardbeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc. 13

1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.

God wil geen rampen. Hij wil alleen maar het goede voor de mens. Maar door de zondeval en zonden komen er rampen over mensen. Er is niet altijd duidelijk een direct verband tussen zonden en een ramp. Omdat er zonden zijn, gebeuren rampen. Niet altijd worden mensen getroffen die ergens direct mee te maken hebben.

Wel staat in psalm 91 dat je in de volkomen bescherming van God kan leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert, je noemt dino's en andere onbewoonde gebieden waar blijkbaar niemand over klaagt. Alleen wanneer er mensen er komen bij te overlijden wordt het een ramp. Snap ik...maar is de mens ook niet de kroon op de hele schepping?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mens is de kroon op de schepping, omdat zij een onsterfelijke ziel heeft en een speciale taak in deze wereld. En gelukkig begint ze steeds meer ietsjes bewust daarvan te worden. De mens staat echter niet bóven de schepping en maakt er dus gewoon deel van uit.

Het zou natuurkundig ook een beetje ingewikkeld worden, als bijvoorbeeld tektonische platen tijdens het gewone verschuiven voortdurend álle gebieden moeten ontwijken waar toevallig mensen worden. Of als vulkanen enkel mogen uitbarsten in onherbergzame gebieden. Of dat het best mag regenen, maar liever niet te hard en niet als ik op mijn fiets naar huis rijd.

De natuur is goed, wij horen in dit leven daar thuis en moeten dus niet klagen over het gegeven dat de natuur nu eenmaal ons kan beschadigen en doden. Net zoals wij dat ook met de natuur kunnen. Onze kwetsbaarheid hoort nu eenmaal bij ons, sterker nog: het is onze grootste gave en juist hetgeen wat ons echt mens maakt. Je kunt daarvoor wel willen vluchten en denken dat je de natuur wel kunt beheersen, maar dan kom je bedrogen uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc. 8

22 En het geschiedde op een van die dagen, dat Hij in een schip ging met zijn discipelen, en Hij zeide tot hen: Laten wij oversteken naar de overkant van het meer; en zij staken van wal. 23 En terwijl zij varende waren, viel Hij in slaap. En er sloeg een stormvlaag neder op het meer en zij kregen water in en verkeerden in nood. 24 Toen kwamen zij en maakten Hem wakker en zeiden: Meester, Meester, wij vergaan! En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en de wilde wateren. En zij kwamen tot rust en het werd stil. 25 En Hij zeide tot hen: Waar was uw geloof? En zij werden bevreesd en zeiden met verbazing tot elkander: Wie is toch deze, dat Hij ook aan de winden en aan het water bevelen geeft en zij Hem gehoorzaam zijn?

Psalm 107

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aardbevingen horen gewoon bij hoe de Aarde is. Dat er zo veel slachtoffers zijn gevallen ligt niet aan God, maar aan de bouwkunde en het gesjoemel ermee. Verder kiezen mensen ervoor om in die gebieden te wonen, omdat er ook voordelen zijn/waren. Net zoals mensen vaak in de buurt van vulkanen wonen ivm de vruchtbare grond.

De dingen zijn er, wij mensen maken keuzes en God heeft ons die vrije wil gegeven, maar ook betekent dat, dat we de consequenties van onze keuzes moeten dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn ook christenen die in tornadogevoelige gebieden gaan wonen, maar gewoon de tornado tot bedaren laten brengen, zoals Jezus de storm tot bedaren bracht.

God heeft de aarde aan de gelovigen gegeven om er over te heersen en er veilig te wonen. Christenen hoeven niet gebukt te gaan onder grillen van de natuur. Volgens de Bijbel is de duivel de heerser van de wereld waartegen de christenen moeten opstaan. De duivelse heerser gaat rond om de mensen te vernietigen, maar christenen moeten het vernietigende werk van de boze niet accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik met je eens.

Het is juist weer de duivel verzoeken als je voor de grap op een vulkaan gaat wonen en daarbij denkt 'Er kan mij toch niets overkomen' knipoog_dicht.gif

Daarnaast hebben mensen wel gewoon de mogelijkheid gekregen om in rust op aarde te wonen en niet bang en bezorgd te zijn dat er wat gaat gebeuren. Ãls een mens eenmaal een leuke plek op aarde heeft gevonden om te wonen en als de mens niet bewust buiten de wil van God gaat leven, mag de mens erop vertrouwen dat God voor bescherming zorgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid