Spring naar bijdragen

Spreekt God nog tot mensen?


Aanbevolen berichten

Ik sprak gisteravond in mijn bed met God, en het maakte me rustig.Maar wat ik me afvraag, in hoeverre geeft God rechtstreeks antwoord?Zo heb ik een tijd in evangelische kringen rondgehangen en daar waren ze van mening dat God door je gedachten kon spreken, iets wat ik al heel erg tricky vond,omdat je jezelf zo makkelijk kan bedriegen.

Ik geloof best wel dat God nog tot mensen wil spreken, maar hoe en op welke manier is mij niet duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God spreekt nog steeds door mensen. In de eerste plaats door de sacramenten en door Zijn woord. Verder geloof ik dat God ook persoonlijk tot mensen kan spreken maar dat vergt een grote onderscheiding. Maar uiteindelijk is dat wel hoe mensen tot bijvoorbeeld een roeping komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God spreekt nog steeds door mensen. In de eerste plaats door de sacramenten en door Zijn woord. Verder geloof ik dat God ook persoonlijk tot mensen kan spreken maar dat vergt een grote onderscheiding. Maar uiteindelijk is dat wel hoe mensen tot bijvoorbeeld een roeping komen.

Wat hij zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof zeker dat God tot mensen kan spreken. Ik geloof dat dit kan door bijvoorbeeld het tegenkomen van een bijbeltekst die je op dat moment aanspreekt of door een bemoedigend woord van een ander dat je net even nodig hebt, maar ook door een beeld in je gedachten te kunnen krijgen. Jij zegt dat je dit tricky vindt omdat je jezelf makkelijk kan bedriegen en ik twijfelde daar eerst ook weleens aan, maar wat zou het voor kwaad kunnen? Zolang je de gedachtes maar weer terug kunt koppelen aan de bijbel.

Dus even een heel simpel voorbeeldje: Stel, je denkt 'God zegt volgens mij tegen me dat ik overspel moet plegen', dan moet er wel een belletje gaan rinkelen of dit echt van God komt, omdat de bijbel er juist heel tegenstrijdig over is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoor Gods stem nog wel is in muziek die ik luister, tijdens het bidden, of als ik in diepe shit zit zeg maar, dan spreekt Hij nog wel is tegen mij.

Waar je wel mee moet uitkijken is dat het gedachtes zijn, en je het zelf ook kan zijn. Als je snapt wat ik bedoel.

Wat ook helpt, is om tijdens het gebed een tijdje stl te zijn. Iets wat veel mensen, waaronder ik, niet veel doen. Als ik het wel doe, hoor je God wel is spreken.

Een mooi moment yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus even een heel simpel voorbeeldje: Stel, je denkt 'God zegt volgens mij tegen me dat ik overspel moet plegen', dan moet er wel een belletje gaan rinkelen of dit echt van God komt, omdat de bijbel er juist heel tegenstrijdig over is.

Dus als mijn broer vermoord wordt, en ik hoor Gods stem die zegt dat ik de moordenaar moet doden, dan mag dat dus? Want in de Bijbel is eerwraak toegestaan mits het gaat om eerwraak naar aanleiding van moord en niet van doodslag. in Deuteronomium staan zelfs richtlijnen voor het instellen van speciale steden waar mensen die onterecht vervolgd worden door eerwraakzoekers terecht kunnen. En dat van dat overspel vind ik ook heel lastig want in de Bijbel is polygamie ook geen enkel probleem. Dus je mag best aan veelwijverij doen mits je er maar mee getrouwd bent? Dat is wel wat de Bijbel zegt eigenlijk, dus hoe duidelijk is de Bijbel als richtlijn, kun je je afvragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als mijn broer vermoord wordt, en ik hoor Gods stem die zegt dat ik de moordenaar moet doden, dan mag dat dus? Want in de Bijbel is eerwraak toegestaan mits het gaat om eerwraak naar aanleiding van moord en niet van doodslag. in Deuteronomium staan zelfs richtlijnen voor het instellen van speciale steden waar mensen die onterecht vervolgd worden door eerwraakzoekers terecht kunnen. En dat van dat overspel vind ik ook heel lastig want in de Bijbel is polygamie ook geen enkel probleem. Dus je mag best aan veelwijverij doen mits je er maar mee getrouwd bent? Dat is wel wat de Bijbel zegt eigenlijk, dus hoe duidelijk is de Bijbel als richtlijn, kun je je afvragen.

Gelukkig hoef je niet alleen aan het OT, maar mag je ook aan het NT toetsen smile.gif (En daarnaast heeft God je broeders en zusters en oudsten/ouderlingen/bisschoppen gegeven die je kunnen helpen bij het uitleggen van Gods woord en het toetsen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als mijn broer vermoord wordt, en ik hoor Gods stem die zegt dat ik de moordenaar moet doden, dan mag dat dus? Want in de Bijbel is eerwraak toegestaan mits het gaat om eerwraak naar aanleiding van moord en niet van doodslag. in Deuteronomium staan zelfs richtlijnen voor het instellen van speciale steden waar mensen die onterecht vervolgd worden door eerwraakzoekers terecht kunnen. En dat van dat overspel vind ik ook heel lastig want in de Bijbel is polygamie ook geen enkel probleem. Dus je mag best aan veelwijverij doen mits je er maar mee getrouwd bent? Dat is wel wat de Bijbel zegt eigenlijk, dus hoe duidelijk is de Bijbel als richtlijn, kun je je afvragen.

Ik denk niet dat de bijbel aanspoort om (eer)wraak te nemen. In Romeinen 12:19 bijvoorbeeld staat er zelfs:

Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’

En polygamie en overspel zijn niet hetzelfde toch? Over overspel staat er trouwens dit bijvoorbeeld in de bijbel:

Spreuken 6:32

Maar pleeg je overspel, dan heb je geen verstand, wie zoiets doet richt zichzelf te gronde

Jeremia 13:27

je overspel, je wellust en je schandelijke hoererij. Ik heb ze wel gezien, je gruwelijke daden op de heuvels, op de akkers. Wee jou, Jeruzalem, word je ooit nog rein?’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik sprak gisteravond in mijn bed met God, en het maakte me rustig.Maar wat ik me afvraag, in hoeverre geeft God rechtstreeks antwoord?Zo heb ik een tijd in evangelische kringen rondgehangen en daar waren ze van mening dat God door je gedachten kon spreken, iets wat ik al heel erg tricky vond,omdat je jezelf zo makkelijk kan bedriegen.

Ik geloof best wel dat God nog tot mensen wil spreken, maar hoe en op welke manier is mij niet duidelijk.

Uiteraard spreekt Hij nog tot mensen en aangezien Hij altijd Dezelfde is, zal Zijn werkwijze ook dezelfde zijn. Dat houdt dus in dat Hij door middel van Zijn profeten tot ons spreekt.

De keren dat Hij niet door middel van profeten tot mensen spreekt, krijgen mensen visioenen, dromen of ontvangen zij Zijn woorden van (een van) Zijn boodschappers.

De opvatting als zou Hij door middel van je gedachten tot je spreken komt in de bijbel in het geheel niet voor. Dat is voor mij dus geen optie. In dat kader mag het ook opvallen in de bijbel dat de profeten nooit een profetie ontvangen die over henzelf gaat. Het idee dat je dus zelf van Hem in je gedachten zal ontvangen welke keuze je bijvoorbeeld in je eigen leven moet maken, lijkt mij lijnrecht in te gaan tegen datgene wat ons in de bijbel wordt verkondigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uiteraard spreekt Hij nog tot mensen en aangezien Hij altijd Dezelfde is, zal Zijn werkwijze ook dezelfde zijn. Dat houdt dus in dat Hij door middel van Zijn profeten tot ons spreekt.

De keren dat Hij niet door middel van profeten tot mensen spreekt, krijgen mensen visioenen, dromen of ontvangen zij Zijn woorden van (een van) Zijn boodschappers.

De opvatting als zou Hij door middel van je gedachten tot je spreken komt in de bijbel in het geheel niet voor. Dat is voor mij dus geen optie. In dat kader mag het ook opvallen in de bijbel dat de profeten nooit een profetie ontvangen die over henzelf gaat. Het idee dat je dus zelf van Hem in je gedachten zal ontvangen welke keuze je bijvoorbeeld in je eigen leven moet maken, lijkt mij lijnrecht in te gaan tegen datgene wat ons in de bijbel wordt verkondigd.

Meerdere malen staat in de Bijbel dat God tot iemand sprak. Er is daarbij helemaal niet gezegd dat God hardop tot iemand sprak. Ik denk dat God eerder in de gedachten van de gelovige sprak/spreekt. Ook kan God hardop tot iemand spreken.

Elke gelovige is zelf een profeet en God spreekt rechtstreeks tot de gelovige.

God spreekt daarnaast door de Bijbel en door andere gelovigen/profeten en door dromen en visioenen.

Voortdurend kunnen gelovigen door de Heilige Geest weten hoe de toekomst er uit zal zien en wat ze moeten doen.

Ps 51,8

Zie, Gij wilt waarheid in het verborgene, in het geheim maakt Gij mij wijsheid bekend.

Ef 3,5

dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten

Am 3,7

Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Meerdere malen staat in de Bijbel dat God tot iemand sprak. Er is daarbij helemaal niet gezegd dat God hardop tot iemand sprak. Ik denk dat God eerder in de gedachten van de gelovige sprak/spreekt. Ook kan God hardop tot iemand spreken.

Elke gelovige is zelf een profeet en God spreekt rechtstreeks tot de gelovige.

God spreekt daarnaast door de Bijbel en door andere gelovigen/profeten en door dromen en visioenen.

Voortdurend kunnen gelovigen door de Heilige Geest weten hoe de toekomst er uit zal zien en wat ze moeten doen.

Ps 51,8

Zie, Gij wilt waarheid in het verborgene, in het geheim maakt Gij mij wijsheid bekend.

Ef 3,5

dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten

Am 3,7

Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.

Het onderwerp in dit topic is of God nu nog letterlijk tot mensen spreekt.

In de drie teksten die jij aanhaalt, staat niets wat mijn mening ten opzichte van dit onderwerp weerlegt.

Psalm 51 spreekt over wijsheid die de psalmist van de Heer ontvangt. Wordt in deze psalm beweert dat Hij als een soort schoolmeester de waarheid opdreunt? Met andere woorden: beweert de psalmist hier dat de Heer letterlijk tot hem spreekt?

In Efeze 3 staat kort daarvoor: "Mij is in een openbaring het mysterie onthuld... enz." Aan Paulus is dus iets geopenbaard, wat hij vervolgens doorgeeft middels zijn schrijven in deze brief. Zegt Paulus hier dat hij tijdens of na zijn gebed de stem van de Heer hoorde die hem dit mysterie onthulde?

En Amos 3 is nog wel het beste voorbeeld, wat eerder mijn visie ondersteunt. Hier wordt beschreven dat de Heer Zijn raad bekend maat aan Zijn dienaren, de profeten. Wat worden profeten geacht te doen wanneer zij de woorden van de Heer ontvangen? Profeteren. Zij moeten hoorbaar voor mensen uitspreken wat de Heer aan hun bekendmaakt. Hiervan getuigt dit bijbelgedeelte en in vers 8 wordt dit in een zin bevestigd: "God, de HEER, heeft gesproken – wie zou er niet profeteren?"

In dit bijbelgedeelte komt dus zeer treffend tot uitdrukking wat ik in mijn voorgaande post schreef: wanneer de Heer Zijn profeten bepaalde zaken openbaart, moeten zij het uitspreken en het aan de mensen bekendmaken (profeteren dus). Op die manier spreekt Hij tot mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In bv. Gen. 22 staat het volgende.

1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Op een zelfde manier kan God tegenwoordig nog tegen mensen spreken. Hij vraagt mensen gewoon iets te doen of Hij zegt dat mensen iets moeten doen. En daarna kunnen de gelovigen kiezen of ze Gods stem zullen gehoorzamen. Er zijn mensen die gelijk iets gaan doen als ze Gods verzoek horen, maar het kan verstandig zijn er eerst over te bidden en het te toetsen aan de Bijbel en er met andere mensen/gelovigen en oudsten over te spreken.

Maar het komt zeker voor dat God in de gedachten van mensen spreekt en hen adviseert of vraagt iets te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk niet dat de bijbel aanspoort om (eer)wraak te nemen.

Dat zeker niet, maar het wordt althans in het OT niet afgeraden ofzo. Jij had het over de Bijbel, niet over het NT, en OT en NT zijn nogal eens met elkaar in tegenspraak. Maar dit is dus wat ik bedoel: ga je in het wilde weg "toetsen aan de Bijbel", dan kun je nog steeds jezelf naar de mond praten als het ware. En ja Barbapapa, daar heb je mensen voor, maar die zijn met name in bepaalde kringen ook weleens behoorlijk onlogisch bezig naar mijn smaak.

Quote:
En polygamie en overspel zijn niet hetzelfde toch?

Dat hoeft niet zo te zijn nee, maar zo kun je het feit dat je twee geliefden hebt, zonder dat ze dat van elkaar weten, wel goedpraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ja Barbapapa, daar heb je mensen voor, maar die zijn met name in bepaalde kringen ook weleens behoorlijk onlogisch bezig naar mijn smaak.

Matth. 7

15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

Aan de vruchten herken je de boom. Aan het leven van gelovigen kun je zien of ze betrouwbaar zijn. Verheerlijken ze God met hun leven? Cijferen ze zichzelf weg voor de uitbreiding van Gods koninkrijk? Volgen ze Jezus na in Zijn werken? Komen ongelovigen bij hen tot geloof? Worden mensen bij hen gezegend, zoals armen en hulpbehoeven? Neemt Gods heiligheid toe in hun leven? Enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik denk dat God nog steeds tot mensen spreekt. Het antwoord op de vraag of hij dat nog steeds doet ligt volgens mij grotendeels in het feit dat wij als mens door de eeuwen heen Gods stem verleerd zijn te verstaan. Doorgaans is het (er zijn vnadaag de dag nog vast uitzonderingen0 niet zo dat er een stem uit de hemel komt. Wij als mensen maken onderdeel uit van de geestelijke wereld. Een wereld die men vroeger (bv. in de tijd van Jezus, maar ook daarvoor) veel beter begreep.

Ik denk dat God in hele kleine dingen zijn 'stem' laat 'horen'. Ik denk dat God ook spreekt door ons geweten, door mensen om ons heen en soms ook tegen ons zelf. Zo is bij wijze van profetie mij gezegd dat ook ik de gave van profetie heb, later is me dat dan ook gebeurd. Ik zeg bewust dat het me gebeurd is, want je kiest er niet voor om iets te weten te komen, er word je iets kenbaar gemaakt. Maar ook door onze predikanten wordt er gesproken door God. Zo kan je door een preek of een gebed iets duidelijk worden, een keus die je moet maken omdat je dat voor Hem wil doen. Dat gaat overigens niet om dingen die anderen zullen schaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat precies versta jij onder prefetisch?

Profeteren is het vertolken van het hart van de Vader.

Het woord van God is het zekere woord van profetie. Als je iemand uit de Bijbel vertelt, geef je iemand een zeker woord van profetie.

Elke christen vervult de functies van profeet, koning en priester.

Daarnaast is er profetie in verschillende gradaties. De een is in meerdere mate profetisch dan de ander.

Er bestaan in deze tijd profeten, maar niet elke christen heeft een profetische bediening (Ef. 4:11).

Christenen kunnen profeteren, maar niet elke profetie is even sterk, duidelijk en zuiver. De ene persoon is profetischer dan de ander.

Profetieën kunnen bv. richtinggevend en/of vermanend zijn.

Verder staat nog e.e.a. in 1 Kor. 12 en 1 Kor. 14.

Niet elke gelovige heeft dus een bediening als profeet. Een profeet in het NT is bv. in het volgende vermeld.

Hand 21,10

Na enkele dagen kwam er een profeet uit Judea, die Agabus heette.

Dit zijn zo wat zaken die ik er over kan schrijven. Ik ben geen expert op het gebied van profeten/profetieën smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid