Spring naar bijdragen

6-dagenleer bij Gereformeerden


Aanbevolen berichten

Een vrij specifieke vraag. In dat topic over Knevel zei, ik meen Harm-Jan dat je in de CGK wél mocht geloven in de visie dat de dagen uit Genesis langere periodes zijn dan 6 x24 uur, maar dat je het niet mocht uitdragen.

Hoe en op welke wijze is dat dan vastgelegd? En hoe zit dat bij andere Gereformeerde kerken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet óf dat zo is, maar ik kan mij voorstellen dát het zo is. Zo is het naar mijn weten ook niet in de Gereformeerde Gemeenten dogmatisch vastgelegd dat de aarde in zes dagen geschapen is of dat de aarde plat is. Toch zal het opgevat worden als schrift- of tekstkritiek.

In de GKv heeft Dr. Kwakel hier het een en ander over gezegd, volgens mij was de conclusie daar dat het niet letterlijk interpreteren niet automatisch schriftkritiek hoeft te zijn. Waarschijnlijk zullen ze in verschillende kerken van mening zijn dat 'God de Schepper van Hemel en Aarde' en Genesis 1 de evolutietheorie totaal uitsluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vermoedelijk mag zes dagen van onbekende tijdsspanne ook nog wel, mits dat niet gekoppeld wordt aan de evolutietheorie.

Zo lang je je mond er overhoudt. Zou je dat echter als JV-leider gaan zeggen dan vraag ik mij dat stellig af. Er staet naemeleyck 6 dagen en wij zien uit den tekst geen enkelen heenwyzinghe naar enen anderen interpretatie! Ghy dwaelt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is dus niet héél concreet ergens vastgelegd?

Quote:

En nu zijn er drie topics over dit onderwerp?
verbaasd.gif

Dit is wel een vrij specifieke vraag. Ik heb er juist een apart topic over geopend om het niet te laten vervuilen met allerlei discussies over de juistheid ervan o.i.d.

Ik wil er vooral achterkomen hóe het zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo lang je je mond er overhoudt. Zou je dat echter als JV-leider gaan zeggen dan vraag ik mij dat stellig af. Er staet naemeleyck 6 dagen en wij zien uit den tekst geen enkelen heenwyzinghe naar enen anderen interpretatie! Ghy dwaelt!

Niet om te betogen he? Maar als je juist op Schriftuurlijke gronden zegt tot iets anders te komen... Bijv. omdat het woordje 'Yom' (dag) op andere plaatsen in de Bijbel 'langere periode' betekent. Of uitspraken dat een dag bij de Heer is als duizend jaar.

Zou dat gewicht in de schaal leggen? Kortom, zou het te maken hebben hoe je ertoe komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Er staat in de bijbel: 'het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.' Dat lijkt me 24 uur.

Hoewel ik wel geloof in die zes dagen, zou je het volgende kunnen redeneren: De definitie van 'dag' is: tijd tussen zonsop- en zonsondergang. Als de tijd tussen zonsop- en zonsondergang nu in het verleden langer duurde, doordat de aarde langzamer draaide, zouden meer activiteiten kunnen plaatsvinden tussen zonsop- en zonsondergang. Als de tijd tussen zonsop- en zonsondergang langer duurt, duren uren ook langer smile.gif

Weet iemand of de aarde sneller is gaan draaien, of is deze juist langzamer gaan draaien? Of is er geen verschil?

Of kun je niet op deze manier redeneren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

en dat is niet alleen volgens de Jood. Ze baseren het op genesis. Het was avond geweest en het was morgen geweest, de eerste dag. De sabbat begint daarom ook op vrijdagavond zonsondergang, en de zondag bij katholieken (corrigeer me als ik het verkeerd heb) op zaterdagavond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoewel ik wel geloof in die zes dagen, zou je het volgende kunnen redeneren: De definitie van 'dag' is: tijd tussen zonsop- en zonsondergang. Als de tijd tussen zonsop- en zonsondergang nu in het verleden langer duurde, doordat de aarde langzamer draaide, zouden meer activiteiten kunnen plaatsvinden tussen zonsop- en zonsondergang. Als de tijd tussen zonsop- en zonsondergang langer duurt, duren uren ook langer
smile.gif

Weet iemand of de aarde sneller is gaan draaien, of is deze juist langzamer gaan draaien? Of is er geen verschil?

Of kun je niet op deze manier redeneren?

Dat kan allemaal best waar zijn, zo heb ik er nog nooit overnagedacht. Maar met de eerste dag is het in ieder geval niet tussen zonsopgang en zonsondergang, want die werden pas later gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, hier kan je trouwens zien dat God een andere definitie voor 'dag' en 'nacht' gebruikt. (Dus niet 'van zonsondergang tot zonsondergang' voor een dag.)

Gen. 1

5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Weet niemand hier of de aarde sneller/langzamer is gaan draaien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry,

Maar al zou de snelheid van de draaiing van de aarde zijn veranderd, dan duurde het nog steeds 1 dag. Ik geloof niet dat het ineens zo erg kan veranderen dat die dag in een heel tijdperk veranderd.

Op zich maakt het me ook niet zoveel uit. Ik vond het alleen wel een interessante gedachte. Zoals ik dus schreef, geloof ik ook gewoon in een schepping van 6 dagen. Ik zie tegenwoordig snelle wonderbaarlijke genezingen van God. Zoals Hij nu wonderen doet, kon Hij toen ook makkelijk scheppinxwonderen doen smile.gif En Jezus liep over water en de Rode Zee stopte met stromen enz., dus het is allemaal nix te moeilijk voor God smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amen. M'n zusje vroeg laatst aan mij; 'Kan God een steen maken die Hij niet meer op kan tillen, aangezien toch niets onmogelijk is?'

Ik vind het wel slim bedacht, met die draaiing van de aarde. Ik probeer de me de laatste tijd steeds meer te verdiepen in een schepping van langer dan 6 dagen, omdat ik geloof in een schepping van 6 dagen. Maar hoe meer ik me hier in verdiep, hoe meer ik er helemaal vanaf ga zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Amen. M'n zusje vroeg laatst aan mij; 'Kan God een steen maken die Hij niet meer op kan tillen, aangezien toch niets onmogelijk is?'

Ik ken die. Schijnt vooral een hippe one liner onder atheïsten te zijn die niet zo op de hoogte zijn van het christelijk geloof. knipoog_dicht.gif

Thomas Aquino (een nogal beroemde theoloog) schreef eens:

'Niets dat met zichzelf in tegenspraak is, valt onder Gods almacht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Even denken:

Pius XII vroeg zich af: of er iets is vastgelegd is in CGK, NGK, GKV, omtrent 6x24uur schepping, langer of een dag en of je dit mag geloven cq uitdragen..

Toch...

Mijn tegenvraag aan u allen:

Welke waarde/geloof zou je er aan hechten?

Zouden (alleen) gereformeerde uit zijn op een ander dogma?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid