Spring naar bijdragen

Lijden omwille van Christus?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 146
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

O.k., zie het onderstaande, met name vers 11.

Hebr. 4

1 Laten wij daarom op onze hoede zijn, dat niemand van u, terwijl nog een belofte van tot zijn rust in te gaan bestaat, de indruk zou wekken achter te blijven. 2 Want ook ons is het evangelie verkondigd evenals hun, maar het woord der prediking was hun niet van nut, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen, die het hoorden. 3 Want wij gaan tot [de] rust in, wij, die tot geloof gekomen zijn, zoals Hij gesproken heeft:

gelijk Ik gezworen heb in mijn toorn:

Nooit zullen zij tot mijn rust ingaan,

en toch waren zijn werken van de grondlegging der wereld af gereed. 4 Want Hij heeft ergens van de zevende dag aldus gesproken: En God rustte op de zevende dag van al zijn werken; 5 en hier wederom: Nooit zullen zij tot mijn rust ingaan. 6 Aangezien nog te wachten is, dat sommigen tot die rust zullen ingaan, en zij, die het evangelie eerst ontvangen hebben, niet ingegaan zijn wegens hun ongehoorzaamheid, 7 stelt Hij wederom een dag vast, heden, als Hij door David na zo lange tijd spreekt, zoals boven gezegd werd:

Heden, indien gij zijn stem hoort,

verhardt uw harten niet.

8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht had, zou Hij niet (meer) over een andere, latere dag gesproken hebben. 9 Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. 10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.

11 Laten wij er dus ernst mede maken om tot die rust in te gaan, opdat niemand ten val kome door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen.

12 Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; 13 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik lees daar dat Jezus striemen had geleden, zodat Zijn broeders en zusters gezond zouden zijn. De tekst staat in verband met Jes 53,5 en Mat 8,17.

Ja precies!

Quote:
[...]

'Tuchtigen' is 'disciplineren'. Jezus leerde Zijn 'discipelen'/leerlingen ook van alles, maar Hij leerde hen niet iets door hen ziek te maken, maar door hen te onderwijzen met bijvoorbeeld gelijkenissen en hen in de praktijk te laten zien dat je mensen die onder een juk leven, kan genezen.

Ja sorry, met dit gegoochel met begrippen heb ik niets. Omdat het toevallig op elkaar lijkt in de Nederlandse taal is nog geen reden om daar dit soort dingen uit te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En nu nog de onderbouwing.

De gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld, zodat wij niet hetzelfde hoeven te doen. Het is een waarschuwing voor ons. Wij hoeven niet hetzelfde lijden mee te maken.

Quote:

[...]

Ja precies!

Dus wat is je punt, of wat schreef ik verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja sorry, met dit gegoochel met begrippen heb ik niets. Omdat het toevallig op elkaar lijkt in de Nederlandse taal is nog geen reden om daar dit soort dingen uit te halen.

O.k., maar feit is dat God mensen niet graag ziekten wil geven om hen iets te leren. Mensen kunnen iets van Hem leren door Zijn Woord te lezen en te horen en Zich te laten onderwijzen door de Wijsheid van de Heilige Geest.

Quote:

[...]En redenen dat wij het wel meemaken sla je maar in de wind.

Nee. Ik zou graag willen dat iedereen ziekten overwint, genezen wordt en in gezondheid gaat leven. En dat is mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O.k., maar feit is dat God mensen niet graag ziekten wil geven om hen iets te leren. Mensen kunnen iets van Hem leren door Zijn Woord te lezen en te horen en Zich te laten onderwijzen door de Wijsheid van de Heilige Geest.

Dat is ook een feit, maar dat heeft er toch niks mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee.

Wel.

Quote:
Ik zou graag willen dat iedereen ziekten overwint, genezen wordt en in gezondheid gaat leven. En dat is mogelijk.

Ik geef een voorbeeld waaruit blijkt dat jouw principe niet opgaat, ik geef ook voorbeelden vanuit de Schrift die jij afwijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geef een voorbeeld waaruit blijkt dat jouw principe niet opgaat, ik geef ook voorbeelden vanuit de Schrift die jij afwijst.

Het is niet mijn principe. Het is Gods principe. Ik wijs geen tekst uit de Bijbel af. Wijs jij de volgende teksten af?

Mat 4,24

En het gerucht van Hem drong door tot in geheel Syrië; en men bracht tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, gekweld door allerlei ziekten en pijnen, bezetenen en maanzieken en verlamden, en Hij genas hen.

Mat 8,16

Toen het nu avond werd, bracht men vele bezetenen tot Hem; en Hij dreef de geesten uit met zijn woord en die ernstig ongesteld waren genas Hij allen

Mat 12,15

Maar Jezus doorzag het en ging vandaar weg. En velen volgden Hem en Hij genas hen allen

Luc 4,40

Toen de zon onderging, brachten allen, die zieken hadden, lijdende aan allerlei kwalen, dezen tot Hem. Hij legde ieder van hen afzonderlijk de handen op en genas hen.

Luc 6,19

En de gehele schare trachtte Hem aan te raken, omdat er kracht van Hem uitging en Hij allen genas.

Quote:

[...]Maar dat is pure genade dan een logisch gevolg.

Inderdaad. Mensen genezen uit pure genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet mijn principe. Het is Gods principe. Ik wijs geen tekst uit de Bijbel af. Wijs jij de volgende teksten af?

Ik wijs jouw denkbeelden en lukraak geciteer uit de Schrift af. Ik heb eerder voorbeelden aangedragen en die wees jij af. Net zoals de vrienden van Job Job verweten een te klein geloof te hebben, zo doe jij dat ook constant. Ben jij Job of een vriend van Job?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar geen geclaimde pure genade vanuit het offer, want de hoofdzaak van het offer is om in het reine met God te komen.

Het belangrijkst is inderdaad dat mensen verzoend raken met God.

Daaruit volgt dat je genezing ontvangt, want door de verzoening ontvang je genezing.

Rom 8,32

Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?

Quote:

[...]Ik wijs jouw denkbeelden en lukraak geciteer uit de Schrift af. Ik heb eerder voorbeelden aangedragen en die wees jij af. Net zoals de vrienden van Job Job verweten een te klein geloof te hebben, zo doe jij dat ook constant. Ben jij Job of een vriend van Job?

Ik ben een vriend van God.

Ik wijs geen jota of tittel van de Schrift af.

Ik verwijt niemand een klein geloof.

Iemand Anders noemde (een) andere(n) wel kleingelovige(n) of verweet iemand het ongeloof.

Mat 14,31

Terstond stak Jezus hem de hand toe en greep hem en zeide tot hem: Kleingelovige, waarom zijt gij gaan twijfelen?

Mat 6,30

Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen?

Mat 8,26

En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij bevreesd, kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee, en het werd volkomen stil.

Mat 16,8

Toen Jezus dat bemerkte, zeide Hij: Waarom spreekt gij met elkander erover, kleingelovigen, dat gij geen broden hebt?

Luc 12,28

Indien nu God het gras op het veld, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, hoeveel te meer u, kleingelovigen?

Mar 16,14

Daarna verscheen Hij aan de elven zelf, terwijl zij aanlagen, en Hij verweet hun hun ongeloof en hardheid van hart, omdat zij hen niet geloofden, die Hem aanschouwd hadden, nadat Hij opgewekt was.

Ook staat er dit.

Mat 9,2

En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven.

Mat 9,22

Maar Jezus keerde Zich om, zag haar en zeide: Houd moed, dochter, uw geloof heeft u behouden. En de vrouw was behouden van dat ogenblik af.

Mar 2,5

En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Kind, uw zonden worden vergeven.

Hand 14,9

Deze man luisterde naar Paulus, wanneer hij sprak, en Paulus keek hem scherp aan en zag, dat hij geloof had om genezing te vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het belangrijkst is inderdaad dat mensen verzoend raken met God.

Daaruit volgt dat je genezing ontvangt, want door de verzoening ontvang je genezing.

Rom 8,32

Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?

Nou blijkbaar uit 2000 jaar christendom dus niet, hè?

En ook uit die tekst valt niet op te maken dat die slaat op genezing van ziektes in de context van het hele hoofdstuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ex 15,26

terwijl hij zeide: Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van de kwalen opleggen, die Ik de Egyptenaren opgelegd heb; want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Ps 103,3

die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneest

Hand 10,38

van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.

Jak 5 15,16

En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ga je nou weer met bijbelteksten smijten? nooo.gif

Ik vind dat echt 'argumenting by link' achtig. Maar dan copy-past je de tekst achter de link.

Ik dacht dat je nu wel door had dat bijbelteksten posten totaal nutteloos is, aangezien mensen toch steeds weer andere conclusies uit die paar citaten trekken dan jij eigelijk bedoelde te zeggen.

Wat je bedoelt te zeggen weet verder niemand, want dat zeg je dus niet in die post.

Je zou net zo goed een lege post kunnen plaatsen. Andreas zou gewoon een reactie op jou kunnen plaatsen met de tekst 'nee hoor, want "bijbel".' Dat zou trouwens nog enige context geven van de teksten, dat terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben een vriend van God.

Zo ben je net zo rechtvaardig als Abraham? Dat is nogal wat om van jezelf te zeggen en je even te plaatsen op dezelfde positie als deze aardvader.

Quote:
Ik wijs geen jota of tittel van de Schrift af.

Nee hoor, teksten die ik aandraag doe jij af als oud-testamentisch. Dat is geen afwijzen hoor, helemaal niet.

Quote:
Ik verwijt niemand een klein geloof.

Dat deed je wel:

Quote:

Ik kan niet voor een individueel persoon een antwoord geven, maar in het algemeen moeten omstandigheden zo zijn, dat iemand geneest. Oftewel; de voorwaarden moeten juist zijn.

Ook over die voorwaarden/omstandigheden kan ik niet een eindig lijstje geven. Het kunnen meerdere aspecten betreffen.
Het kan in het algemeen bv. te maken hebben met: geloof, kennis, volharding, vergevingsgezindheid, redding, bevrijding, afwezigheid van zonden, gebeurtenissen in het voorgeslacht, erfzonde, oerzonde enz. enz.

Vaak kan het te maken hebben met een te weinig aan kennis over hoe je kan genezen.

Vervolgens wist je helemaal niet meer waar je het over had en ga je uitwegen zoeken:

Quote:

Genezing zie ik op heel veel manieren. Het kan dat iemand een ernstige ziekte heeft en dat deze ziekte geneest nadat de occulte binding van het familieleven van iemand wordt doorbroken. Ik weet niet precies wat dit kan zijn; misschien wel blindheid, kanker of een gewrichtsziekte.
Ik schrijf maar wat hoor. Niet elke dergelijke ziekte komt door een binding; het kan ook door een bacterie, een gen o.i.d.

Gelukkig heb je zelf gezegd dat je maar wat schrijft en dat toon je ook weer in dit topic. De conclusie die ik in het andere topic al aan haalde is ook hier weer van toepassing. Je weet gewoon absoluut niet waar je jezelf over uitlaat en wat voor oordelen je tussen de regels door uitspreekt.

Quote:
Iemand Anders noemde (een) andere(n) wel kleingelovige(n) of verweet iemand het ongeloof.

Jezus had dan ook de autoriteit om het geloof van een ieder te wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stel voor om de discussie van het lijden verder te zetten in het topic God en het lijden en hier weer terug te gaan naar de vraag van de TS. Moeten wij lijden voor ons geloof in Christus:

Quote:

He mensen,

Ik las laatst de volgende tekst en ik vroeg me af; geld dit ook voor ons Christenen in Nederland? Hoe moet ik dit lezen?

Moeten wij lijden voor Christus?

1 Petrus 2:21 en 22:

21 Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil, en u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van hem 22 die geen enkele zonde beging en over wiens lippen geen leugen kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

He mensen,

Het lijkt me goed om in liefde de discussie te voeren, i.p.v. elkaar met bijbel teksten om de oren te slaan.

Terug naar de topic:

Ik vraag me namelijk af, MOET je lijden? Is dit een voorwaarde om een volgeling van Jezus te zijn? Ben je pas een echte discipel als je lijdt voor Hem?

Hoe zie je dat dan terug in je dagelijk leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het wel moet en dat het een voorwaarde is om een volgeling van Hem te zijn en dat je pas een echte discipel bent als je voor Hem lijdt.

In liefde plaats ik hierna de volgende tekst smile.gif

Luc 9,24

Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden.

Een christen is in de wereld en onder lauwe christenen populairder als hij/zij Christus niet radicaal volgt.

Mijn lijden is natuurlijk relatief, maar het heeft ermee te maken dat ik mijn eigen ambities opzij heb gezet voor Jezus en dat ik soms word bespot en gehaat om wat ik verkondig en onbegrepen ben flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat je niet per se hoeft te lijden. Het is dus geen verplichting. Dit zou natuurlijk ook te bespottelijk voor woorden zijn. Welke vader verplicht zijn kind nu om te lijden?

1 Johannes 1:5-10. "En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en U verkondigen: GOD IS LICHT en in Hem is geheel geen duisternis."

Moeilijkheden kunnen dus ook niet van God komen.

Wel moet je er rekening mee houden dat er beproevingen op je weg zullen komen. 'De andere kant' zal je altijd proberen te dwarsbomen. Het is aan jou of je hier aan toe geeft of niet.

Vaak is het zo, hoe radicaler je voor God leeft, hoe meer tegenstand je zult ondervinden. Weet echter dat God je er altijd uit zal redden als je hem er om vraagt.

Probeer ook niet zelf je problemen op te lossen maar vraag God om hulp. Zelf zul je uiteindelijk (het kan lang duren) incapabel blijken om alles te doorstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

He mensen,

Het lijkt me goed om in liefde de discussie te voeren, i.p.v. elkaar met bijbel teksten om de oren te slaan.

Terug naar de topic:

Ik vraag me namelijk af, MOET je lijden? Is dit een voorwaarde om een volgeling van Jezus te zijn? Ben je pas een echte discipel als je lijdt voor Hem?

Hoe zie je dat dan terug in je dagelijk leven?

Voor zover ik het altijd heb begrepen hoeven we niet te lijden omdat Jezus voor ons geleden heeft. Maar goed desondanks lijden christenen net als anderen. In hoeverre je lijd om je geloof is erg afhankelijk van je locatie op de aardkloot. Maar goed in een land als NL is het volgens mij niet verplicht om te lijden vanwege je geloof, het komt voor, maar voorzover ik zie niet meer of minder dan andere groepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je niet per se hoeft te lijden. Het is dus geen verplichting. Dit zou natuurlijk ook te bespottelijk voor woorden zijn. Welke vader verplicht zijn kind nu om te lijden?

1 Johannes 1:5-10. "En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en U verkondigen: GOD IS LICHT en in Hem is geheel geen duisternis."

Moeilijkheden kunnen dus ook niet van God komen.

Wel moet je er rekening mee houden dat er beproevingen op je weg zullen komen. 'De andere kant' zal je altijd proberen te dwarsbomen. Het is aan jou of je hier aan toe geeft of niet.

Vaak is het zo, hoe radicaler je voor God leeft, hoe meer tegenstand je zult ondervinden. Weet echter dat God je er altijd uit zal redden als je hem er om vraagt.

Probeer ook niet zelf je problemen op te lossen maar vraag God om hulp. Zelf zul je uiteindelijk (het kan lang duren) incapabel blijken om alles te doorstaan.

Van God moet het misschien niet zozeer, maar ik geloof dat er geen andere weg is. Als christenen Jezus volgen, zal inderdaad de duivel voor tegenstand zorgen. En inderdaad is het God die christenen uit het lijden redt.

2 Tim 3,11

vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered.

God heeft inderdaad een ander karakter. Hij is Degene die rust geeft.

Matth. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Als het juk zwaar is, weet je dat het van de duivel komt en dat God je ervan wil verlossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid