Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Eigenlijk kan ik m'n vinger er nog steeds niet zo goed opleggen. Wat is er nu eigenlijk zo fijn aan eer? Wat is het nu überhaupt?

Je kan het niet eten, niet drinken, je kunt het niet vasthouden, er niet mee betalen, je kunt er zelfs je poepertje niet mee afvegen.

Een stuk erkenning, ok dat is inderdaad erg fijn, liefde, dáár snak ik naar. Maar eer, ik weet niet, niet om hoogmoedig te zijn ofzo, maar ik ben echt graag de sukkel ofzo als dat ten koste gaat van eer en ten gunste van het goede komt. Dat is niet zozeer knap van mij, integendeel, het gaat me redelijk simpel af.

Nadeel is dat ik dan soms ook wel eens op anderen projecteer; in die zin dat ik dan wel eens denk: \"laat die eer nu eens zitten, dat opent zoveel mogelijkheden\". Maar zoals gezegd, dat het voor mij relatief makkelijk is, maakt het nog niet makkelijk voor een ander.

Dus verlicht mij, laat mij eens invoelen, liefst rechtstreeks uit de 'onderbuik'. Wat maakt 'eer' tot zoiets belangrijks in het mensenleven? Relevante Christelijke insteek is ook prima!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenlijk kan ik m'n vinger er nog steeds niet zo goed opleggen. Wat is er nu eigenlijk zo fijn aan eer? Wat is het nu überhaupt?

Je kan het niet eten, niet drinken, je kunt het niet vasthouden, er niet mee betalen, je kunt er zelfs je poepertje niet mee afvegen.

Een stuk erkenning, ok dat is inderdaad erg fijn, liefde, dáár snak ik naar. Maar eer, ik weet niet, niet om hoogmoedig te zijn ofzo, maar ik ben echt graag de sukkel ofzo als dat ten koste gaat van eer en ten gunste van het goede komt. Dat is niet zozeer knap van mij, integendeel, het gaat me redelijk simpel af.

Nadeel is dat ik dan soms ook wel eens op anderen projecteer; in die zin dat ik dan wel eens denk: \"laat die eer nu eens zitten, dat opent zoveel mogelijkheden\". Maar zoals gezegd, dat het voor mij relatief makkelijk is, maakt het nog niet makkelijk voor een ander.

Dus verlicht mij, laat mij eens invoelen, liefst rechtstreeks uit de 'onderbuik'. Wat maakt 'eer' tot zoiets belangrijks in het mensenleven? Relevante Christelijke insteek is ook prima!

Waardering smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

zoiets is echt moeilijk uit te leggen.. het heeft in ieder geval allemaal te maken met wat andere mensen van je vinden. En iedereen wil uiteindelijk toch dat mensen denken dat ze het goed voor elkaar hebben? Ik wil ook niet dat mensen in m'n omgeving weten dat het k*t gaat. Daar schaam ik me dan voor.. en mss heeft het ook te maken met wantrouw jegens 'de mens' . Je zwaktes laat je niet zien , want dat gaan ze gebruiken.. Als je eer en aanzien hebt dan behandelen mensen je met respect, als je laat merken dat je eigenlijk gewoon een sukkel bent, dan behandelen ze je ook als een sukkel. Nou ja, dat is mijn gedachtengang in ieder geval..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen naar een stuk waardering verlangt, zij het bewust of onbewust. Pius, jij zegt het ook al in je openingspost, erkenning en liefde, daar snak je naar. Een mens kan niet leven van brood alleen, er zijn zoveel andere factoren die maken dat een mens kan functioneren in deze wereld. Ik verwijs naar de piramide van Abraham H. Maslow, hij maakte door middel van een piramide zichtbaar welke fundamentele behoeften minimaal bevredigd moeten zijn om een gezonde persoonlijkheid te ontwikkelen.

Piramide_van_Maslow.png

Het is volgens Maslow zo dat je, om bij een "hoger stadium" in de piramide te komen, eerst door de lagen eronder heen moet. Dus, ben je door de fasen: lichamelijke bevrediging (van aanraking, verzorging tot seksuele behoeften), veiligheid en zekerheid, sociaal contact heengekomen (dit gebeurd over het algemeen in de opvoeding), dan krijg je ook behoefte aan waardering en erkenning. En door die waardering en erkenning kom je tot zelfontplooiing.

Oké, dit is een mega-technisch verhaal, maar ik hoop dat iedereen een beetje snapt wat ik bedoel. Waardering, erkenning en dus ook eer is in mijn opinie een basisbehoefte van de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar laat ik het zo zeggen;

er kunnen situaties zijn waarin geëerd worden en geliefd worden wat tegenover elkaar staan. Als ik geëerd wordt door wat ik doe, wat voor truukjes ik kan, maar ik weet dat het ook echt daarom gaat, dan wissel ik dat graag in voor geliefd-zijn.

Of wat ik ook wel meegemaakt heb, zeker in m'n verleden, dat mensen bang voor me waren. En ook als zodanig een soort eer bewezen.

Ja wat moet ik ervan zeggen, ik word er totaal niet blij van en ik wissel het graag in voor geliefd zijn.

Dan heb je ook nog situaties dat je zeg maar formeel op je strepen kan gaan staan, zeg maar net als apen die zich bedreigt voelen. Ik weet niet, ik voel me sowieso niet zo heel bang door concrete dingen. Maar (jaja heel rationeel) het werkt vaak ook niet, je kunt vaak beter je gevoel laten zien, en dát dragen als een sterkte, want in 99% van de gevallen 'dwingt' dat de ander tot een gesprek. Het is goed, en het is, zo is mijn ervaring, krachtiger als een vuistslag.

Maar goed, dat is mijn gevoel he? Ik kan de reacties nog niet he-le-maal volgen, maar zal ze nog verder op me laten inwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat bedoel je daar precies mee?

Het stelt de mens voor als een beest dat aan een aantal behoeften moet voldoen om tevreden te zijn. Deze behoefte zijn ook bevredigbaar en zo kan de mens ook tevreden zijn zich verder ontwikkelen. Als een soort tamagotchi.

De mens is echter ook beeld-van-God en daardoor ook mysterie. Daar is geen ruimte voor in theorieën als die van Maslow.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is trouwens ook nog zoiets als eer voor wat voor je zelf geldt. Zoiets als dat je niet iemand gaat bedriegen, ook al kom je er nog prima mee weg en zou niemand het door hebben. Maar dat je het niet doet, omdat het je eergevoel aantast.

Of niet weg vlucht en iemand anders met de problemen laat zitten omdat het laf zou zijn en dus je eergevoel aantast.

Of dat je je doel wilt bereiken en dus niet wilt opgeven, omdat je eer ermee samen hangt, omdat je niet wilt verliezen van jezelf. Ook al boeit het de hele wereld niet wat jij nou doet.

Dan kan het iets zijn waar je dat niet voor het winnen van respect bij de ander probeert te doen, maar het ook het eergevoel voor jezelf gaat. Dat je jezelf nog recht in de spiegel durft aan te kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eer heb ik altijd beschouwd als een soort van mystificering van onbegrip, onwil en afhankelijkheid van je eigenwaarde van anderen. Dat is eer op ethisch niveau

Als je leeft op esthetisch niveau dan heb je ook eer, maar deze is onafhankelijk van anderen en voornamelijk de voldoening in goeie keuzes van jezelf vergelijkbaar met het genieten van een goeie whiskey of sigaar zonder daarbij hoogmoed of egocentrisme te worden. Kort door de bocht gezegd omdat andere alternatieven te makkelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is trouwens ook nog zoiets als eer voor wat voor je zelf geldt. Zoiets als dat je niet iemand gaat bedriegen, ook al kom je er nog prima mee weg en zou niemand het door hebben. Maar dat je het niet doet, omdat het je eergevoel aantast.

Of niet weg vlucht en iemand anders met de problemen laat zitten omdat het laf zou zijn en dus je eergevoel aantast.

Of dat je je doel wilt bereiken en dus niet wilt opgeven, omdat je eer ermee samen hangt, omdat je niet wilt verliezen van jezelf. Ook al boeit het de hele wereld niet wat jij nou doet.

Dan kan het iets zijn waar je dat niet voor het winnen van respect bij de ander probeert te doen, maar het ook het eergevoel voor jezelf gaat. Dat je jezelf nog recht in de spiegel durft aan te kijken.

Ik lees dit, en het eerste wat ik dan denk ik: wat verschilt het dan met die dingen doen uit liefde? Is eer dan een meer externe motivatie? Of... ?

(ja sorry dat ik er over door blijf zagen, ik probeer het te volgen smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik lees dit, en het eerste wat ik dan denk ik: wat verschilt het dan met die dingen doen uit liefde? Is eer dan een meer externe motivatie? Of... ?

(ja sorry dat ik er over door blijf zagen, ik probeer het te volgen
smile.gif
)

Stel je bent bezig met een drankwedstrijd om te bewijzen dat jullie toch echte mannen zijn!

Iedereen moet 5 liter appelsap drinken (tja, we zitten wel op een cristelijk forum puh2.gif)

Een aantal hebben het gedaan, jij bent bezig met je vierde liter. Maar dan is de tijd om en staakt men de wedstrijd en men loopt weg.

Daar sta je in je eentje. Je pakt de vijfde liter en drinkt die toch op.

Dat is eergevoel. Niemand ziet het, niemand rekent je er ook op af als je het niet gedaan had. Je had een geldig excuus: het spel was afgelopen. Maar: jij wéét dat je het kunt en het ook gedaan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Stel je bent bezig met een drankwedstrijd om te bewijzen dat jullie toch echte mannen zijn!

Iedereen moet 5 liter appelsap drinken (tja, we zitten wel op een cristelijk forum
puh2.gif
)

Een aantal hebben het gedaan, jij bent bezig met je vierde liter. Maar dan is de tijd om en staakt men de wedstrijd en men loopt weg.

Daar sta je in je eentje. Je pakt de vijfde liter en drinkt die toch op.

Dat is eergevoel. Niemand ziet het, niemand rekent je er ook op af als je het niet gedaan had. Je had een geldig excuus: het spel was afgelopen. Maar: jij wéét dat je het kunt en het ook gedaan hebt.

Ja, dat snap ik dus niet. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat snap ik dus niet.
bloos.gif

Het hangt een beetje met je zelfbeeld samen. Dat je jezelf geen looser vindt, dat je wellicht trots op jezelf kunt zijn.

Eergevoel is ook een 'gevoel', niet iets rationeels. smile.gif

Klingons (star trek), die hebben eer. puh2.gif

Althans, dat zouden ze moeten hebben, vaak komt het er op neer dat het een farce naar de buitenwereld is gericht op status in de samenleving.

Een klingon met een écht eergevoel is Worf. Martok trouwens ook.

In het middeleeuws ridderideaal stond echte eer ook heel hoog aangeschreven. Maar net als bij de klingons was dat m.i. in de adelijke samenleving zelf ook maar al te vaak iets gericht op status en aanzien ipv dat het echt om eer gaat.

Het verschil tussen die twee dingen is zeg maar (als vergelijkingsmile.gif het verschil tussen een vroom leven leiden of je vroom voordoen aan de buitenwereld.

Althans, dat is mijn eigen visie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je een doel in je leven hebt, maakt eer ook tot iets belangrijks.

Dat je een streef hebt waar je naartoe kunt leven.

Je hebt invulling.

En eer is meer positief.

Hoogmoed is negatief.

Eer is een gevoel of een principe dat samengaat met rechtvaardiging of sportiviteit. Je houdt je vast aan een bepaald principe omdat je weet dat iedereen weet dat het zo hoort.

Je kunt winnen en winnen.

Je kunt winnen omdat je de beste bent, maar je kunt ook winnen omdat je vals gespeeld hebt.

Het fijne aan eer is dat sportief winnen je een goed gevoel geeft.

Je kunt ook hoogmoedig zijn, maar dan gaat het je niet om het winnen, maar dan gaat het je erom dat je de ander wilt laten verliezen. Bij hoge moed had je jezelf te hoog inschat, maar gaandeweg zie je dat de tegenstander beter is en zo ga je vals spelen, omdat je de ander niet de eer wilt geven, terwijl je wel weet dat hij die verdient.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens ook leuk:

Eer en christendom. Het wringt een klein beetje en het is niet een christelijke deugt (wat niet zegt dat het gelijk fout is, alleen wringt het soms wel een beetje). Toch zie je juist in de middeleeuwse cultuur zowel religie als eer een prominente rol innemen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dat is wmb de enige relevante betekenis van eer. Je eigen eer, je goede naam, is één van de waardevolste zaken die je hebt in deze wereld, en één van de zaken die je maar één keer kan kwijt raken.

Wat ik bedoelde wat dat eer los van wat de wereld over je denkt kan bestaan. Als de hele wereld denkt dat je een lafaard en een verader bent, maar dat jij wéét dat dit niet zo is en jij die last draagt juist vanuit je eer, omdat jij je woord niet zult breken: Dan is dat zeer eervol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar laat ik het zo zeggen;

er kunnen situaties zijn waarin geëerd worden en geliefd worden wat tegenover elkaar staan. Als ik geëerd wordt door wat ik doe, wat voor truukjes ik kan, maar ik weet dat het ook echt daarom gaat, dan wissel ik dat graag in voor geliefd-zijn.

Of wat ik ook wel meegemaakt heb, zeker in m'n verleden, dat mensen bang voor me waren. En ook als zodanig een soort eer bewezen.

Ja wat moet ik ervan zeggen, ik word er totaal niet blij van en ik wissel het graag in voor geliefd zijn.

Ja en als je geliefd wordt, heb je ook eerbied voor die mensen. En als zij jou vereren omdat je hun liefhebt, is het wel een positieve eer.

Op deze manier zul je er wel vrolijk van worden, maar als je weet dat men tegen je truukjes opkijkt, bestaat er het gevaar dat je je verheven voelt boven anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid