Spring naar bijdragen

Europarlement veroordeelt uitsprake


Aanbevolen berichten

Europarlement veroordeelt uitspraken paus

STRAATSBURG - Het Europees Parlement heeft woensdag een amendement aangenomen waarin het politieke en religieuze leiders oproept af te zien van uitspraken die kunnen aanzetten tot haat en geweld tegen homo's.

Het voorstel was door D66-Europarlementariër Sophie in 't Veld ingediend naar aanleiding van uitlatingen van de paus, die in zijn eindejaarsboodschap gewaarschuwd zou hebben voor de gevaren van homoseksualiteit. Volgens de politica zou Benedictus XVI gezegd hebben dat homoseksuelen en transseksuelen de mensheid vernietigen, zoals de klimaatverandering het regenwoud.

De paus heeft in zijn toespraak overigens niet expliciet over homo's of transseksuelen gesproken. De mens is geschapen als man en vrouw; die scheppingsorde moet worden gerespecteerd, zei de rooms-katholieke leider. ,,Dit is een kwestie van geloof in de Schepper en van luisteren naar de taal van de schepping. Devaluatie daarvan leidt tot zelfvernietiging van de mens en zo tot de vernietiging van dat werk van God''.

In het amendement van In 't Veld wordt de paus niet genoemd. Wel is nu aan een uitspraak van het Europarlement toegevoegd dat niet alleen sociale en politiek leiders geen discriminerende opmerkingen jegens homoseksuelen mogen maken, maar ook religieuze leiders. De D66-politica legt dat uit als een veroordeling van de uitspraken van de paus, omdat ze na diens uitspraken met het amendement gekomen is. Eerder sprak minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken al zijn bezorgdheid uit over de woorden van de kerkvorst.

Het Europees Parlement vindt dat alle EU-burgers recht hebben op bescherming tegen discriminatie, onverdraagzaamheid en geweld en dat politieke en religieuze leiders verantwoord moeten omgaan met hun invloed op de publieke opinie.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Europarlement veroordeelt uitspraken paus

STRAATSBURG - Het Europees Parlement heeft woensdag een amendement aangenomen waarin het politieke en religieuze leiders oproept af te zien van uitspraken die kunnen aanzetten tot haat en geweld tegen homo's.

Nou, laten we ze dan maar gewoon helemaal niets meer zeggen... Op die manier kunnen mensen die niet (willen) luisteren zich ook niet beledigd voelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sophie in Veld is dat niet dat meisje van D66(6) de christenvervolgster in de startblokken,en het zogenaamd Europees Parlement de grote aankomende dictatuur. Ze hebben niks te veroordelen zolang ze op kosten van de Europeese Burger aan het uitvreten zijn. En de Paus hij heeft gewoon gelijk,een ook voor de Paus is er vrije meningsuiting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is i.i.g. de gewraakte passage:

Wat vaak met de term "gender" wordt aangegeven en bedoeld is, leidt uiteindelijk tot de zelfemancipatie van de mens los van de schepping en van de Schepper. De mens wil zichzelf scheppen en uitsluitend en alleen zelf bemoeien met wat hem betreft. Maar zo leeft hij tegen de waarheid in, tegen de Scheppergeest. De regenwouden verdienen zonder meer onze inzet tot bescherming ervan, maar niet minder verdient de mens als schepsel onze bescherming, omdat in hem een boodschap is geschreven, die op geen enkele manier de vrijheid van de mens vermindert, maar juist zijn vooronderstelling is. Grote theologen vanuit de scholastiek hebben het huwelijk, de levenslange verbinding van man en vrouw als een scheppingssacrament beschreven, dat de Schepper zelf heeft gesticht en dat Christus dan - zonder de boodschap van de schepping te wijzigen - in de heilsgeschiedenis als Sacrament van het Nieuwe Verbond opgenomen heeft, Tot de verkondigingstaak van de Kerk behoort het getuigenis te geven van Scheppergeest in de natuur als geheel en juist ook de natuur van de mens als beeld van God. Daarom ook moet men de Encycliek Humanae vitae opnieuw lezen: Paus Paulus VI ging het daarbij om de liefde tegen seksualiteit als consumptiegoed, de toekomst tegen de exclusieve claims van de huidige tijd en de natuur van de mens tegen haar manipulatie te verdedigen.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sophie in Veld is dat niet dat meisje van D66(6) de christenvervolgster in de startblokken,en het zogenaamd Europees Parlement de grote aankomende dictatuur. Ze hebben niks te veroordelen zolang ze op kosten van de Europeese Burger aan het uitvreten zijn.

Nee dan heb je de verkeerde voor je, het is die persoon van D66 die voor de Europese burgers in de bres is gesprongen toen de Grote Omes besloten dat er een bewaarplicht van internetgegevens moest komen en die steeds verder werd uitgebreid. Onder andere in M, het magazine van NRC Handelsblad heeft ze daar m.i. profetische dingen over gezegd. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben een beetje duf, maar ik lees dat citaat van B16 nu 2x achter elkaar, en wat mw Sophie ervan maakt, lees ik er echt niet in terug.

Nou, dat is dan duidelijk; Mach heeft niet de creativiteit en de fantasie die een goed politicus kenmerken. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou een willekeurige non-katholieke homo-sexueel aanstoot nemen aan wat de Paus nu weer te melden heeft?

Ik ben het vrijwel nooit eens met de Paus, maar ik ben dan ook geen katholiek, dus wat is het probleem?

Het word volgens mij pas een probleem als je deze Paus of het katholieke geloof als autoriteit ziet.

Als je erachter komt dat de leer die je aanhangt jou sexuele voorkeur veracht, (even los van of dat feitelijk zo is) dan zou ik me wel bedenken of dit nou zo'n passend geloof voor je is.

En trouwens, wie zegt dat homo's zich niet prima zelf verbaal kunnen verdedigen, ipv dat het Europarlement deze mensen bij voorbaat zielig vind, en een soort blusdeken over ze heen gooit?

Zolang het bij woorden blijft, die vanuit een bepaalde religieuze overtuiging gezegd worden, maak ik me er niet druk om.

Het word pas eng als de Paus zo oproepen tot geweld tegen homo's, dan word het volgens mij ook gewoon strafbaar.

Ik had al niet zo'n hoge pet op van het Europarlement, maar ze moeten toch ook zien dat deze man gekozen is door een conservatieve club, die graag een conservatief persoon op die plek ziet. Ik bedoel: het maken van speeches over homo's, abortus, voorbehoedsmiddelen, huwelijk, etc zoals de RKK dat graag ziet, is zijn werk. Wat verwacht je anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou een willekeurige non-katholieke homo-sexueel aanstoot nemen aan wat de Paus nu weer te melden heeft?

Ik ben het vrijwel nooit eens met de Paus, maar ik ben dan ook geen katholiek, dus wat is het probleem?

Jij bent Christen?

Dan is er een probleem ja, want de Paus mag dan heel Rooms zijn, hij is ook heel katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou een willekeurige non-katholieke homo-sexueel aanstoot nemen aan wat de Paus nu weer te melden heeft?

Ik ben het vrijwel nooit eens met de Paus, maar ik ben dan ook geen katholiek, dus wat is het probleem?

Ware het dat het in dit geval gaat om een storm in een glas water; het argument 'ik behoor niet tot zijn clubje, dus ik hoef er geen aanstoot aan te nemen' gaat niet echt op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ware het dat het in dit geval gaat om een storm in een glas water; het argument 'ik behoor niet tot zijn clubje, dus ik hoef er geen aanstoot aan te nemen' gaat niet echt op.

Ik wil best aannemen dat de uitspraken van de paus uit z'n verband zijn gehaald dit keer, maar iedereen weet dat de paus om de zoveel tijd met harde uitspraken komt, die bedoeld zijn voor een katholiek publiek, terwijl de rest van ons weer zit te rillen.

Maar goed, daar is die man paus voor, en dat is wat hij mag verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vertel.

Een oproep om af te zien van bepaalde uitspraken. Ongetwijfeld doet een dergelijke oproep het erg goed bij de achterban van oa. D66, maar niemand die naar aanleiding hiervan zijn of haar mond zal houden of anders over zaken zal gaan denken. En waarom zouden ze? Er is geen enkele sanctie aan verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid