Spring naar bijdragen

De Bijbel, waar of niet? ARGUMENTEN


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

verstokte protestant
muur.gif

Keihard, maar natuurlijk mag je hier ook argumenten aandragen waarom de Bijbel op basis van rationele argumenten 'waar' is en bijvoorbeeld de 'enige' (nu begeef ik me op dun eis) volledige Openbaring is van de 'enige' ware God in Zijn Drievuldigheid.

Of anders, waarom de Bijbel tot tegenstelling tot andere heilige boeken van andere religies onderdeel is van de Openbaring van God in Zijn Drievuldigheid. Ik ben er erg benieuwd maar, maar neig er nog steeds naar om Kierkegaard (als verstokte protestant) te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Evolutie:

argument voor:

alle waarnemingen wijzen naar evolutie en zijn te verklaren met op evolutie gebaseerde theorieën. Er is veel wetenschappelijk 'bewijs' (je kan op andere plekken wel te weten komen wat in deze context de definitie van 'bewijs' is.)

argument tegen: We weten nog lang niet alles over de werking van evolutie, en sommige dingen zullen we nooit weten, dus je kan nooit voor 100% zeker 'weten' hoe het werkt.

Argument voor Schepping:

We weten niet hoe de wereld is ontstaan, en dat kunnen we nooit weten, en het aannemen dat de wereld zomaar uit het niets is ontstaan is onbevredigend, dus het is aanneembaar dat er een Schepper is die er op een of andere manier achter zit.

argument tegen: We hebben geen enkel bewijs van het bestaan van zo'n Schepper. Ook kan je stellen dat die Schepper geen antwoord is, maar alleen de vraag opschuift, want waarom bestaat de Schepper en waar komt die dan vandaan?

Je kan overigens ook stellen dat er een Schepper is die alles (in de zin van alle levende organismen) heeft geschapen door middel van evolutie, dus dat beide 'waar' zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scheppingsverhaal: verteld over dat God alles heeft gemaakt.

(wetenschap) evolutietheorie: onderzoekt en vindt uit hoe alles is gebeurd, nogsteeds gebeurt en hoe het werkte en nogsteeds werkt.

Geen tegenspraak, geen of/of.

Je zou m.i. kunnen zeggen dat de wetenschap, een soort van, een kijkje geeft in de 'Keuken' van God

(~laat zien hóé het is gedaan)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lijkt me een vrij centrale vraag. Wat bedoel je met 'waar' in deze context?

Inderdaad, het hangt er helemaal van af wat de TS (of haar docent) verstaat onder 'waar'.

'Waar' qua geschiedenis? Lastig vast te stellen aangezien het nogal lang geleden is, maar op veel punten is de Bijbel volgens mij niet bepaald historisch waar. Het doet er ook niet echt toe, lijkt de Bijbel te zeggen. Vergelijk 1 Samuel 17 (bevestigd in 1 Samuel 21:10) en 2 Samuel 21:19 maar. Het gaat blijkbaar niet om het weergeven van de feiten, maar om iets anders.

Maar bestaat dat andere? Ja! De Bijbel geeft het verhaal weer van God en Zijn mensen, van het verbond, en doet dit op allerlei manieren. Poëzie, verhalen, historische feiten, geleende literaire elementen waar de mens van die dag bekend mee was, en wetten, dit alles in het Oude Testament, en natuurlijk de heilsgeschiedenis in het Nieuwe Testament, het nieuwe verbond. Dat grote overkoepelende verhaal, dat God met Zijn mensen wil optrekken, is wáár.

Katholieken hebben het wat dit betreft makkelijk zeg. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Oh en om mijn avatar eer aan te doen, Kierkegaard heeft nogal duidelijk gezegd dat er geen enkele rechtvaardiging is voor het geloof dan de persoonlijke rechtvaardiging. Er zijn dus geen argumenten te verzinnen waarom de Bijbel 'waar' zou zijn.

En wat is dan jouw persoonlijke rechtvaardiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zal mij als Evangelisch Pro-Israël Christen open opstellen...(zal maar gelijk even uitleggen wat mijn eigen identiteit is.
knipoog_dicht.gif
)

Interessant dat je je gelovige identiteit ophangt aan een politiek conflict. Bijzonder om te zien hoe ver de secularisering gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of de Bijbel waar is of niet, hangt puur af van hoe je het interpreteert. Als je het interpreteert als geschiedenisboek, dan klopt de Bijbel niet altijd, alleen al vanwege het scheppingsverhaal dat strijdig is met wetenschappelijke inzichten, maar ook omdat de Bijbel zichzelf meerdere keren tegenspreekt met de grootte van legers etc.

Uiteindelijk geldt voor alles waarvan je je afvraagt of het waar is, dat dit afhangt van de interpretatie. De enige uitspraken die waar zijn ongeacht de interpretatie zijn tautologieën uit de logica (niet te verwarren met taalkundige tautologieën), zoals "Het regent of het regent niet."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En wat is dan jouw persoonlijke rechtvaardiging?

Voornamelijk de stomme reden dat ik er mee ben opgegroeid, het eerst verafschuwd heb en nu al weer tijden terug ben bij mijn gereformeerd protestantisme (met heel wat nuances en relativeringsvermogen).

Wat de Bijbel zegt over mensen en hun relaties, ook met God zie ik terug in mijn eigen leven en ik ben van mening dat mijn leven op deze manier 'goed' is, ongeacht of God wel of niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uiteindelijk geldt voor alles waarvan je je afvraagt of het waar is, dat dit afhangt van de interpretatie. De enige uitspraken die waar zijn ongeacht de interpretatie zijn tautologieën uit de logica (niet te verwarren met taalkundige tautologieën), zoals "Het regent of het regent niet."

Volgens de logisch-empiristen is dat inderdaad het geval, als ik mij niet vergis; maar er is natuurlijk meer. Gelukkig! Je kunt bijvoorbeeld zo'n uitspraak in z'n geheel als taalkundige constructie beschouwen (dus zo'n beetje behandelen als woord en niet als zin), en daar een bepaalde waarde aan toekennen. Of niet. En dan ben je aan het interpreteren. Want wie zegt mij dat de schrijver van een zin als "Het regent of het regent niet" een uitspraak wil doen over de weersomstandigheden?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Voornamelijk de stomme reden dat ik er mee ben opgegroeid, het eerst verafschuwd heb en nu al weer tijden terug ben bij mijn gereformeerd protestantisme (met heel wat nuances en relativeringsvermogen).

Wat de Bijbel zegt over mensen en hun relaties, ook met God zie ik terug in mijn eigen leven en ik ben van mening dat mijn leven op deze manier 'goed' is, ongeacht of God wel of niet bestaat.

HJ, ik vind jouw houding sportief. Dat wil ik eerst even kwijt. Bij mij draait de waarde die ik toeken aan de Schrift ook om de herkenning die ik daarin vind, waardoor ik kan zeggen: dit is waarheid. Dat is waarom ik mijn leven ermee in overeenstemming wil brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het interpreteert als geschiedenisboek, dan klopt de Bijbel niet altijd, alleen al vanwege het scheppingsverhaal dat strijdig is met wetenschappelijke inzichten, maar ook omdat de Bijbel zichzelf meerdere keren tegenspreekt met de grootte van legers etc.

Het gaat nog wel verder. Want ik geloof dat Genesis een soort geschiedenisboek is. Maar dat is nog een hele ruime noemer. Kijk maar eens naar bv. de humanistische geschiedschrijving van P.C. Hooft, de kronieken van Van Meeteren, de Kerkgeschiedenis van Eusebius. Of dichterbij; de geschiedschrijving van L.J. Rogier over het Nederlands katholicisme, Jan Romeyn's 'geschiedenis der lage landen' of Jared Diamond's aanpak. Allemaal vallen ze onder het kopje 'geschiedschrijving', maar afhankelijk van je standpunt zit er een flinke dosis mythe in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

vast. Maar voor mij is het genoeg dat de Kerk het leert.

Waarom vertel je er niet gewoon wat meer over? Ik kan natuurlijk ook oerbevindelijk zeggen

'God den Vader heeft mij den wasdom gegeven, Hij heeft mij de schellen van mijn ogen doen afvallen. Want ach wie is den mens? Met al zijn zieleroerselen.. Wat is den wetenschap, niets dan ijdel vermaak en curieuselijke onderzoekingen der schepping Godes!? Het is dien Alvermogend God die mij door den werking zijner Heiligen Geestes dien Weg der Waarheid en Het Leven heeft doen zien en Hij heeft daar den dwaasheid der prediking voor willen gebruiken'.

Ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Harm-Jan haalt opgelucht adem, Barth daar heb ik nog steeds niks mee
knipoog_dicht.gif

En dat terwijl Kierkegaard nog veel vrijzinniger is. widegrin.gif

Neuh, Barth is net als een Luther (vanuit katholiek perspectief he?), wil ultra-orthodox-mystiek zijn, maar verontachzaamt het stukje systematische theologie, en komt zo op het tegendeel uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid