Spring naar bijdragen

Kerkgebouw en toegang.


Aanbevolen berichten

Als we ons tot Nederland beperken ,moet je soms betalen om een kerkgebouw binnen te kunnen,wat namelijk bij de PKN voor komt.

Wat vinden de leden daar van......

STELLING; Een kerkgebouw is geen museum maar een Huis Gods en moet altijd vrij toegangkelijk zijn voor gebed en meditatie.

Tegen een vrije gift is geen bezwaar.

Men moet dus altijd zo in kerk binnen kunnen lopen,totaal vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit gehoord van een kerk waar je moet betalen om binnen te kunnen.... Heb je daar ook voorbeelden van?

Wat ik overigens wel mis in een kerkgebouw, ook een RK-kerk is de mogelijkheid om ALTIJD binnen te kunnen, niet alleen tussen 9:00 - 16:30 (of zo). Er zijn ook mensen die werken en zo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

kerkgebouwen waarvoor je moet betalen zijn meestal een culturele bezienswaardigheid en ik zie betalen voor de toegang in zo'n kerk als een kleine bijdrage in de onderhoud van het gebouw, waarvan de onderhoudskosten meestal enorm zijn. En dat dek je niet met een subsidie uit een monumentenfonds.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Katholieke Apostolische Kerk hoef je nooit ofte nimmer te betalen. Daar kunnen die zgn protestantse kerken nog wat van leren. De Kerk, Apostolisch en Katholiek, is geen speeltuin waar je voor hoeft te betalen.

Dat gezegd hebbend, de enige kerk waar ik ooit entree voor heb betaald was een rkk in Parijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, in mijn kerk betaal je bij een viering ook 'verplicht' 50 cent plaatsengeld... Als je het in de context bekijkt ook niet helemaal zuiver, nietwaar?
engel.gif

Plaatsengeld tja dat had je vroeger meer kreeg men nog een kaartje ook.Plaatsengeld is uit den boze;is een vorm van geldwolvenrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is verboden om entree te heffen voor een RK Mis / kerkgebouw, voor zover ik weet. Plaatsengeld zou daaronder vallen.

Je kunt bij ons in de kathedraal ook doordeweeks zo naar binnen, er is altijd wel iemand die je kunt aanspreken. Maar dat schijnt niet standaard te zijn in andere plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb nog nooit gehoord van een kerk waar je moet betalen om binnen te kunnen.... Heb je daar ook voorbeelden van?

Wat ik overigens wel mis in een kerkgebouw, ook een RK-kerk is de mogelijkheid om ALTIJD binnen te kunnen, niet alleen tussen 9:00 - 16:30 (of zo). Er zijn ook mensen die werken en zo...

Haarlem PKN Sint Bavo.Amsterdam PKN Sint Nicolaas.Delft Oude en Nieuwe kerk ,Breda enz enz. Veel van deze kerken worden ook gebruikt als feestzaal voor allerlei niet kerkelijke zaken dus zijn ook nog is ontheiligd.

Jaren geleden is er is vanuit Haarlem een proces gevoerd om die toegangsgelden weg te krijgen ,maar jammer genoeg niet gelukt.

Al met al men moet zo een kerkgebouw binnen kunnen lopen,om te bidden en stil te zijn en te verblijven in Gods Huis in alle vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haarlem PKN Sint Bavo.Amsterdam PKN Sint Nicolaas.Delft Oude en Nieuwe kerk ,Breda enz enz.

Ok, bedankt voor het lijstje!

Maar goed, zoals eerder in dit topic vermeld; deze kerken dienen niet alleen als kerkgebouw, maar ook veelal als 'museum' of 'historisch gebouw'.

Quote:
Veel van deze kerken worden ook gebruikt als feestzaal voor allerlei niet kerkelijke zaken dus zijn ook nog is ontheiligd.

Jaren geleden is er is vanuit Haarlem een proces gevoerd om die toegangsgelden weg te krijgen ,maar jammer genoeg niet gelukt.

Al met al men moet zo een kerkgebouw binnen kunnen lopen,om te bidden en stil te zijn en te verblijven in Gods Huis in alle vrijheid.

True, maar goed.. De gebouwen an sich waren toch al niet gewijd, he? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@sacerdos: er is idd frictie tussen het gebruik van een kerkgebouw als Godshuis en als monument. Feit blijft dat juist de status van monument zorgt dat vele kerkgebouwen kunnen blijven bestaan en onderhouden kunnen worden.

Klopt,maar het is altijd wel een heel gevecht om geld los te krijgen van de staat,het zou de staat een eer moeten zijn de kerken onderhouden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder heb ik inderdaad vooral moeten betalen voor de toegang tot angelicaanse en rooms katholieke kerken.Cornelius van Wijck.

Maar dat is dan altijd voor de schatkamer.

Een RK kerk waar de laatste jaren wel toegang wordt geheven is de Sint Servaas te Maastricht.Onbegrijpelijk.

Tranen in de ogen wat betreft de Sint Bavo PKN te Haarlem zullen er velen met jou mee huilen.

cry.gifdood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het niet meer dan normaal als bezoeker te betalen voor het bezichtigen van een gebouw. Zoals al eerder gezegd: het kost nogal veel geld zo'n gebouw te onderhouden. Veel oude kerkgebouwen kraken dat het een lieve lust is, zoals de Vredeskerk in Amsterdam waar nu een nieuw dak op moet, de Pieterskerk in Leiden, of Sint Jan in Den Bosch waarvan de restauratie nooit gereed lijkt te komen. Dan betaal ik graag voor een bezoek om deze prachtige oude Godshuizen te kunnen bewaren voor het nageslacht. In het geval van de door mij zo geliefde Sint Jan en Pieterskerk ben ik donateur, omdat het me aan het hart gaat. Ik betaal niet voor het bezoeken van een dienst of Mis, maar ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er dan entreegeld gevraagd werd. Alleen vrijwillig dus, in de vorm van collecte.

Overigens vind ik het een beetje raar dat nu door de TS met het vingertje naar de PKN gewezen wordt. Je maakt het bij allerlei kerken mee dat er om een (meestal kleine; de Onze Lieve Vrouwe-kathedraal in Antwerpen vraagt vier euro, wat ik best veel vind eigenlijk, meestal is het minder) bijdrage gevraagd wordt, niet alleen bij de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is verboden om entree te heffen voor een RK Mis / kerkgebouw, voor zover ik weet. Plaatsengeld zou daaronder vallen.

Ik hoorde laatst van iemand die een kaartje moest kopen voor de Nachtmis. Ik viel eerst zowat van m'n stoel, maar het bleek brandweervoorschrift te zijn en de opbrengst ging naar het goede doel. Het is triest, maar door het hoge 'toeristische' gehalte van de bezoekers aan de Nachtmis is zoiets haast niet te voorkómen. Natuurlijk kun je ook kaartjes gratis weggeven, dat is dan misschien een betere oplossing. Maar alleen al het feit dat er plaatsbewijzen uitgegeven moeten worden, vind ik triest. Waar zijn die mensen op de gewone zondagen?!


Samengevoegd:

Quote:

de dom in Utrecht is volgens mij een voorbeeld

Daar is de bijdrage vrijwillig.


Samengevoegd:

Quote:

In de Katholieke Apostolische Kerk hoef je nooit ofte nimmer te betalen. Daar kunnen die zgn protestantse kerken nog wat van leren. De Kerk, Apostolisch en Katholiek, is geen speeltuin waar je voor hoeft te betalen.

Dat gezegd hebbend, de enige kerk waar ik ooit entree voor heb betaald was een rkk in Parijs.

rofl.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De St Bavo in Haarlem is een katholieke kerk, gewijd dus, maar sinds de reformatie in handen van de staatskerk, later de Hervormde Kerk, en intussen de PKN.

Het is de enige kerk die ik ooit ben binnen gelopen, zonder me te realiseren wat ik zou aantreffen. Het zal voor veel mensen wel overdreven klinken, maar ik had tranen in mijn ogen. Een witgekalkt graf, waarvan je met enige kunsthistorische kennis weet wat het geweest is. Het is maar goed dat je daar toegangsgeld moet betalen, dat voorkomt dat je al te onbezonnen binnen loopt.
noparty.gif

ik heb exact dezelfde ervaring gehad in de Grote Kerk in Breda, en de St Joriskerk in Amersfoort. Tranen, niet overdreven! Pijn in mijn hart! cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid