Spring naar bijdragen

Waarom een sinaasappel met Kerst?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Gisteren (1e kerstdag) een Kerstviering bijgewoond van de Vrijgemaakte Kerk. Na afloop van de dienst kregen de kinderen een boekje mee en een sinaasappel.

Iemand enig idee waarom die sinaasappel mee wordt gegeven?

Staat dat ergens symbool voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geven van geschenken gaat terug op Maarten Luther. Deze schafte het St. Nicolaasfeest af en verschoof de pakjesavond naar Kerstmis. Zodoende kregen de kinderen nu hun gaven van het Christuskind.

Het geven van (gedroogde) vruchten is een voorchristelijke gebruik. De terugkeer van het licht en het hoop mogen hebben dat de tijd waarop de vruchten weer verschijnen nabij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gisteren (1e kerstdag) een Kerstviering bijgewoond van de Vrijgemaakte Kerk. Na afloop van de dienst kregen de kinderen een boekje mee en een sinaasappel.

Iemand enig idee waarom die sinaasappel mee wordt gegeven?

Staat dat ergens symbool voor?

Een sinaasappel is 'oranje' dit is misschien een symbool voor 'nationalisme' die soms bij bepaalde mensen boven Gods geboden word geplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gisteren (1e kerstdag) een Kerstviering bijgewoond van de Vrijgemaakte Kerk. Na afloop van de dienst kregen de kinderen een boekje mee en een sinaasappel.

Iemand enig idee waarom die sinaasappel mee wordt gegeven?

Staat dat ergens symbool voor?

Ik ben tien jaar vrijgemaakt geweest, nooit gezien dat kinderen na afloop een sinaasappel en een boekje meekregen... Dat zal wel iets lokaals zijn dan...

Beter een sinaasappel dan dit: link flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik heb het wel gezien, ook gekregen knipoog_dicht.gif . Vroeger kreeg je er ook nog een chocolaatje bij volgens mij... maar ik heb geen idee waarom je juist een sinaasappel krijgt, zal wel niks te betekenen hebben. Maar volgens mij is het wel een soort traditie, want als ik google zie ik dat er zelfs een tentoonstelling is die heet 'een boekje en een sinaasappel'

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet vrijgemaakt, maar heb deze kerst bij de opa en oma van mijn vriendin gevierd die zijn, net als mijn vriendin wel vrijgemaakt. Inderdaad kregen ze daar ook na afloop van het kinderkerstfeest een boekje en een sinaasappel en nog wat meer dingen. Dit is echter niet iets vrijgemaakts ofzo. Ik ben zelf dooplid van de Gereformeerde Gemeenten en daar kregen wij na het kinderkerstfeest ook altijd een zakje, met een boekje, een Mars en vaak ook een sinaasappel. Dit komt naar mijn weten omdat onze gezindte van oorsprong sterk agrarisch was, veel boeren of mensen die het niet breed hadden.

Dan kregen ze van de kerk dus een pakketje, de boeren gaven hun knechten vaak ook een pakket, vaak met koffie, thee en fruit omdat dat de meer 'luxe' goederen waren. Kortom, het is dus vooral iets 'van vroeger' en heeft niets met Nederlands nationalisme te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vrijgemaakte kerk doet niet zo aan symbolen, behalve de sacramenten.

Wel eens opgevallen dat op het laatste moment net voor de dienst begint een aantal mannen in zwarte pakken binnenkomt, met daar achter de dominee. En dat 1 van die mannen de dominee een hand geeft voordat hij de kansel op gaat en dat na afloop die zelfde mijnheer de dominee weer een hand geeft en dat zij als eerste de kerk weer uitlopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wel eens opgevallen dat op het laatste moment net voor de dienst begint een aantal mannen in zwarte pakken binnenkomt, met daar achter de dominee. En dat 1 van die mannen de dominee een hand geeft voordat hij de kansel op gaat en dat na afloop die zelfde mijnheer de dominee weer een hand geeft en dat zij als eerste de kerk weer uitlopen?

Waar is dat een symbool voor? De Judaskus, maar dan anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar is dat een symbool voor?

De Kerkenraad heeft de verantwoording voor de gemeente, op het moment van de handdruk draagt de Ouderling van dienst de verantwoording van de dienst over aan de voorganger. Na afloop wederom een handschudding om de verantwoording terug te nemen, tenzij de Ouderling van dienst oonoorbare dingen gehoord heeft (maar dat is uiterst zeldzaam, er moet dan wel het e.e.a. uitgelegd worden).

Quote:
De Judaskus, maar dan anders?

hamer.gif Hoe kan je het daar nu mee vergelijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Engeland bestond in de negentiende eeuw een traditie bij geestelijken om bij arme mensen met de kerst een sok met zuidvruchten en lekkernijen op de stoep neer te leggen.

Nog steeds krijgen Engelse kinderen op kerstochtend een gevulde sok met lekkers, waar meestal ook mandarijnen of sinaasappels bij zitten. Ik heb die traditie zelf ook als kind meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De Kerkenraad heeft de verantwoording voor de gemeente, op het moment van de handdruk draagt de Ouderling van dienst de verantwoording van de dienst over aan de voorganger. Na afloop wederom een handschudding om de verantwoording terug te nemen, tenzij de Ouderling van dienst oonoorbare dingen gehoord heeft (maar dat is uiterst zeldzaam, er moet dan wel het e.e.a. uitgelegd worden).[...]
hamer.gif
Hoe kan je het daar nu mee vergelijken?

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handen schudden zo,n dominee de les lezen enz enz ,men doet maar ,alleen het heeft met de Kerk niets te maken; maar waarom de sinaasappel met Kerstmis;volgens wel ingelichte kringen zou dat een soort afgodendienst zijn van de oranjegezinden in die kringen waar of niet waar de ronde over het bovengenoemde gaat blijkbaar al jaren rond.Leve de Republiek,waar menig heerlijk sinaasappeletje gegeten zal worden .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid