Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Mijn zoektocht naar de waarheid is beeindigd, ik heb de waarheid gevonden... bij God
crysmile.gif

Same here worshippy.gif

En het mooie is: ik heb tot nog niet eens zó lang geleden ongeveer dezelfde geloofspunten aangehangen als Tony. Dus er is nog hoop voor hem puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Wow Einstein, did you figure that out yourself?

Maar even alle gekheid op een x-as: jij betoogde dat het
bestaan
van God in tegenspraak is met de werkelijkheid. Graag daar een onderbouwing voor.

Ik bedoelde daarmee de verzonnen "bijbelse" God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoelde daarmee de verzonnen "bijbelse" God.

Tony Jaah, je bevindt je op een christelijk forum, we gaan er niet vanuit dat God verzonnen is, dan zit je op het verkeerde forum...

Dat je er je twijfels over hebt kan, maar om dan met termen als "verzonnen" aan te komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tony Jaah, je bevindt je op een christelijk forum, we gaan er niet vanuit dat God verzonnen is, dan zit je op het verkeerde forum...

Dat je er je twijfels over hebt kan, maar om dan met termen als "verzonnen" aan te komen...

Tja, ik weet direct niet meer wat ik wel of niet mag zeggen.

Natuurlijk gaan Christenen er niet vanuit dat God verzonnen is.

Maar wie of wat is God dan ?

Is God de natuur ? Ok, dan bestaat God.

Is God iets bovennatuurlijks ? Zou kunnen.

Is God de god die beschreven word in de bijbel ? Dat geloof ik niet.

Voor mij staat dus in elk geval vast dat de bijbelse god niet bestaat.

Alleen al die ene cruciale vraag:

Is god een goede god?

Hoe kan je dat weten:

Twee mogelijkheden:

1. Je kijkt naar de wereld om je heen.

2. Je leest de bijbel, het onfeilbare woord van god.

Punt 1:

Er is veel te veel totaal niet te rechtvaardigen, buitenproportioneel, verschrikkelijk lijden in de wereld. En ook al wordt een groot deel veroorzaakt door de mens zelf, dan nog heeft een almachtige schepper de eindverantwoording.

Punt 2:

God gedraagt zich niet als een algoed, barmhartig wezen in de bijbel.

Daarmee heb ik meteen de vraag beantwoord dat de bijbelse god in tegenspraak is met de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En altijd meer wordt de waarneming van Tony verheft tot standaard waaraan dingen getoetst kunnen worden.

God gedraagt zich niet goed, barmhartig omdat Tony, daar nu op terugkijkend en de teksten lezend, dat vindt.. dus het is zo, dus het is het antwoord; voila!

Het valt niet te rechtvaardigen volgens Tony (rechtvaardigen met wat?), buiten proportioneel (welke porties, waarbuiten?), verschrikkelijk lijden (vanuit ons perspectief is het niet altijd super nee, maarja, dus dan 'is' het dus zo?)..

Ben het er met je eens dat een hypothetische schepper 'eindverantwoordelijkheid' draagt, maar dat doe ik simpelweg omdat ik niet zie waarom er afdracht van verantwoordelijkheid zou zijn, en omdat ik niet geloof dat wij vrijheid van gecontroleerd handelen hebben.. maar niet omdat God stout is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En altijd meer wordt de waarneming van Tony verheft tot standaard waaraan dingen getoetst kunnen worden.

God gedraagt zich niet goed, barmhartig omdat Tony, daar nu op terugkijkend en de teksten lezend, dat vindt.. dus het is zo, dus het is het antwoord; voila!

Het valt niet te rechtvaardigen volgens Tony (rechtvaardigen met wat?), buiten proportioneel (welke porties, waarbuiten?), verschrikkelijk lijden (vanuit ons perspectief is het niet altijd super nee, maarja, dus dan 'is' het dus zo?)..

Ben het er met je eens dat een hypothetische schepper 'eindverantwoordelijkheid' draagt, maar dat doe ik simpelweg omdat ik niet zie waarom er afdracht van verantwoordelijkheid zou zijn, en omdat ik niet geloof dat wij vrijheid van gecontroleerd handelen hebben.. maar niet omdat God stout is.

Ja, het gaat om mijn morele opvattingen, dat is wat je bedoelt denk ik ? En omdat het slechts mijn persoonlijke opvattingen zijn, hoeft dat niet geldig te zijn voor de rest van de wereld.

Maar het zijn het niet uitsluitend mijn persoonlijke denkbeelden alleen.

Er zijn namelijk heel veel mensen op deze planeet die net als ik slavernij een van de meest immorele zaken op aarde vinden.

Er zijn zeer veel mensen op deze planeet die net als ik het vermoorden van mensen die op hun eigen geslacht verliefd worden een immorele zaak vinden.

Er zijn zeer veel mensen die net als ik het vermoorden van andersdenkenden en afvalligen een misdadige zaak vinden.

Er zijn heel veel mensen die net als ik massamoord een gruwel vinden.

Ik kan ook wel een reden bedenken waardoor het vergassen van 7 miljoen joden bijvoorbeeld gerelativeerd wordt of waardoor het verkrachten van kinderen minder erg lijkt. Maar ik wil het niet! Ik neem een moreel standpunt in.

Ik vind de massamoord op 7 miljoen joden buitenproportioneel lijden. Ik kan het niet eens bevatten. Ik vind het lijden in Ruanda buitenproportioneel. Ik vind het ongeloofelijke seksuele misbruik van kinderen op deze planeet buiten proportioneel lijden etc. etc. Ik geef daarmee aan hoe extreem en niet te bevatten het lijden is op onze wereld. Ik vind dat, jij misschien niet, dat mag.

Wij als samenleving bepalen de norm in een consensus. En het wonderlijke is dat vele, vele miljoenen mensen het redelijk eens kunnen worden over morele basis princiepes.

Een vraag voor de gelovigen :

Waarom zouden onze westerse samenlevingen massaal de moord op homo's hebben afgeschaft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja, het gaat om mijn morele opvattingen, dat is wat je bedoelt denk ik ? En omdat het slechts mijn persoonlijke opvattingen zijn, hoeft dat niet geldig te zijn voor de rest van de wereld.

Maar het zijn het niet uitsluitend mijn persoonlijke denkbeelden alleen.

Er zijn namelijk heel veel mensen op deze planeet die net als ik slavernij een van de meest immorele zaken op aarde vinden.

Er zijn zeer veel mensen op deze planeet die net als ik het vermoorden van mensen die op hun eigen geslacht verliefd worden een immorele zaak vinden.

Er zijn zeer veel mensen die net als ik het vermoorden van andersdenkenden en afvalligen een misdadige zaak vinden.

Er zijn heel veel mensen die net als ik massamoord een gruwel vinden.

[...]

Gut we gaan argumenta ad populum gebruiken? Oftewel ons beroepen op de meerderheid van het volk? Dan heb ik slecht nieuws voor je. De meerderheid van de mensen is niet atheïst. En percentueel is het christendom de grootste religie. Dus jouw manier van argumenteren volgend concludeer ik dat christendom de waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk gaat Tony er niet vanuit dat Tony verzonnen is.

Maar wie of wat is Tony dan ?

Is Tony de bijdragen onder de naam Tony ? Ok, dan bestaat Tony.

Is Tony iets natuurlijks ? Zou kunnen.

Is Tony de Tony die beschreven wordt door de bijdragen onder de naam Tony? Dat geloof ik niet.

Voor mij staat dus in elk geval vast dat de Tony die beschreven wordt door Tony's bijdragen niet bestaat.

Het verschil is dat Tony een werkelijk bestaand mens is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Gut we gaan
gebruiken? Oftewel ons beroepen op de meerderheid van het volk? Dan heb ik slecht nieuws voor je. De meerderheid van de mensen is niet atheïst. En percentueel is het christendom de grootste religie. Dus jouw manier van argumenteren volgend concludeer ik dat christendom de waarheid is.

Maar de meerderheid van de Christenen is diep in hun hart het ook niet eens (gelukkig) met de gruweldaden van de bijbelse God. Ook Christenen zijn tegen het doden van homo's, het afslachten van hele volkstammen. etc. etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En meer dan 50% van alle christenen is Rooms katholiek, geen enkele andere denominatie komt daar zelfs bij in de buurt.

Kortom, TBM, wanneer mogen we je verwachten voor je opname in het catechumenaat?

Ik heb nooit onder stoelen of banken geschoven dat het mijn grote ambitie is om Paus te worden. Daar schijn ik niet eens kardinaal, laat staan priester, voor te hoeven worden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Maar de meerderheid van de Christenen is diep in hun hart het ook niet eens (gelukkig) met de gruweldaden van de bijbelse God. Ook Christenen zijn tegen het doden van homo's, het afslachten van hele volkstammen. etc. etc.

Hè? Geloof jij in telepathie? Ik dacht dat je atheïst was! verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar om weer back on topic te gaan:

Quote:

[...]

Ja, hahahaha, dat kan je wel beweren, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Iedereen die met een beetje gezond verstand jouw berichten leest, wéét dat die bewering regelrecht strijdig met de werkelijkheid is.

Tony is helemaal geen werkelijk bestaand mens, maar dat jij dat wel moet beweren, omdat jij het nodig hebt je zoiets doms wijs te maken, dat snap ik wel. Je bent gewoon niet in staat te erkennen dat Tony geen werkelijk bestaand mens is. Maar dat zegt alles over jou, en niets over de fantasie die jij "Tony, de werkelijk bestaande mens" noemt.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bewijs eens dat Tony een werkelijk bestaand mens is.


Samengevoegd:

Wow, hoe diep ben je gezonken als je de Turing-test niet doorstaat?

Al een tijdje geen reactie meer van Tony gezien. Zou het kunnen dat hij zichzelf heeft bewezen en daardoor opgelost in a puff of logic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, hahahaha, dat kan je wel beweren, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Iedereen die met een beetje gezond verstand jouw berichten leest, wéét dat die bewering regelrecht strijdig met de werkelijkheid is.

Tony is helemaal geen werkelijk bestaand mens, maar dat jij dat wel moet beweren, omdat jij het nodig hebt je zoiets doms wijs te maken, dat snap ik wel. Je bent gewoon niet in staat te erkennen dat Tony geen werkelijk bestaand mens is. Maar dat zegt alles over jou, en niets over de fantasie die jij "Tony, de werkelijk bestaande mens" noemt.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bewijs eens dat Tony een werkelijk bestaand mens is.

Makkelijk he ? Je kunt gewoon bij me langs komen, mij opbellen etc. Elke twijfel die je zou kunnen hebben kan ik daarmee gemakkelijk weghalen. Kun je hetzelfde zeggen van God ? Kun je praten met God ? Wat is zijn adres ? Mijn vrienden zijn geen goden die alleen maar in mijn hoofd bestaan. Het zijn werkelijk bestaande mensen, dat is een groot verschil met een niet te vangen wel of niet bestaande god.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Makkelijk he ? Je kunt gewoon bij me langs komen, mij opbellen etc. Elke twijfel die je zou kunnen hebben kan ik daarmee gemakkelijk weghalen.

Nee hoor, dan nog is het sterk de vraag of ik mijn zintuigen zou kunnen vertrouwen, mijn waarnemingen en of ik het mezelf niet allemaal wijsmaak. Daarnaast zou ik met mijn bezoek CvW niet kunnen overtuigen.

Quote:

Kun je hetzelfde zeggen van God?

Min of meer. Als Hij eenmaal is langsgeweest hoef je ook niet meer te twijfelen aan zijn bestaan.

Quote:

Kun je praten met God?

Ja.

Quote:

Mijn vrienden zijn geen goden die alleen maar in mijn hoofd bestaan.

Maar wellicht bestaan ze wel alleen in je hoofd.

Quote:

Het zijn werkelijk bestaande mensen, dat is een groot verschil met een niet te vangen wel of niet bestaande god.

Dat valt wel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is merkwaardig dat gelovigen niet zomaar aannemen dat ik besta, zelfs als sta ik voor hun neus, terwijl men wel zomaar klakkeloos aanneemt dat god bestaat ???? Al er iets is wat zo vaag is en niet te bewijzen valt is dat wel een god, dan kun je daar toch al helemaal niets over zeggen ?

Je denkt waarschijnlijk dat je iets waarneemt, want we kunnen onze zintuigen niet vertrouwen. We kunnen niet weten of er mensen zijn die god waarnemen. We kunnen alleen maar speculeren. We kunnen niets zeker weten.

Is het niet minstens (zacht uitgedrukt) even logisch om dan maar te veronderstellen dat bovenatuurlijke goden door onze onbetrouwbare geest geproduceerde verschijnselen zijn. Ik durf overigens zonder meer te stellen dat een extreem groot deel van de gelovigen, zoniet het overgrote merendeel, nog nooit iets bovennatuurlijks heeft waargenomen. Ze zitten gevangen in een zichzelf versterkende sociale structuur, en worden bijna gedwongen om gewone alledaagse 'toevals' verschijnselen als goddelijk ingrijpen te duiden. Net als met de bliksem in primitievere dagen.

Ik kan dat zelfs bijna dagelijks waarnemen om me heen. Ik kom uit een christelijk gelovige familie. Ik deed het zelf vroeger ook toen ik nog gelovig was. Niets is onbetrouwbaarder dan mensen die menen iets bovennatuurlijks waar te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid