Spring naar bijdragen

De Kerk, Apostolisch en Katholiek


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik ken geen "zwarte balk"
smile.gif

Simpel, stel je een A4-tje voor.

Bovenaan staat een plaatje van een heuvel met drie kruisen erop, onderaan staat "gereformeerde kerk vrijgemaakt". Daartussenin bevindt zich een zwarte "balk" (dikke, getekende lijn) die het ononderbroken verloop tussen deze beide aangeeft. Hier en daar splitsen dunne lijntjes vanaf die balk af naar rechts met jaartallen en afkortingen erbij: 16-nogwat RKK, 1945 Ger.kerk syn. bijvoorbeeld (meer weet ik er dus niet uit mijn hoofd).

Tegenwoordig gaat het anders, hoor, op GKV scholen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Meer informatie vind je
.

Wat een boel!

Als ze het gezag van de Paus erkennen, waarom zijn ze dan niet "gewoon" stromingen binnen de Rooms-katholieke Kerk?

"Mag" dat niet vanwege de andere ritus?

(Wat is een ritus eigenlijk, de liturgie?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ze het gezag van de Paus erkennen, waarom zijn ze dan niet "gewoon" stromingen binnen de Rooms-katholieke Kerk?

Zijn het toch feitelijk ook? widegrin.gif En tja, de Gronigs/Leeuwardense katholieke Kerk deelt toevallig de ritus met nog wat andere Westerse Kerkjes, maar voor de rest verschillen we niet zo gek veel van zo'n Uniatenkerk hoor. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zijn het toch feitelijk ook?
widegrin.gif
En tja, de Gronigs/Leeuwardense katholieke Kerk deelt toevallig de ritus met nog wat andere Westerse Kerkjes, maar voor de rest verschillen we niet zo gek veel van zo'n Uniatenkerk hoor.
widegrin.gif

OK duidelijk clown.gif maar om even door te zaniken, waarom worden ze dan apart genoemd? ("Rooms-katholiek én de Uniaten" ipv "Rooms-katholiek")

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zijn het toch feitelijk ook?
widegrin.gif
En tja, de Gronigs/Leeuwardense katholieke Kerk deelt toevallig de ritus met nog wat andere Westerse Kerkjes, maar voor de rest verschillen we niet zo gek veel van zo'n Uniatenkerk hoor.
widegrin.gif

Had het ook niet te maken met het verschil tussen de Romeinse Ritus en bijv. de Byzantijnse Ritus?

Hoewel ik niet zeker weet of je van 'de' Romeinse Ritus kunt spreken nog, nu we zowel NOM als TLM hebben. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Michiel bergt het veger en blik weer op...

Admod note: Topic weer opgeruimd. Binnen een discussie is het fijn als er antwoord gegeven wordt op een vraag, die gesteld wordt om verwachtingen in kaart te brengen/ tot een beter verstaan te komen. Niet antwoorden en dit ontwijken wekt wrevel en ruis in de hand en komt een stichtende discussie niet ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

3. De katholieke Kerk in het spraakgebruik in landen waar andere christelijke kerken dominant zijn en de term "Rooms" wordt gebruikt om de suggestie te wekken dat de katholieke Kerk "gewoon één van de vele denominaties" is.

Wat het voor die mensen natuurlijk ook is en daarnaast om onderscheid te maken tussen de verscheidene kerken die zichzelf eveneens als katholiek en kerk beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat neemt niet weg dat ook een Rooms katholiek moet zien dat de overeenkomst met de Lutherse kerken (theologisch) en de angelicaanse High Church (liturgisch) enorm groot zijn.

Klopt. Maar apostolisch en katholiek zijn ze daarmee nog niet.

Quote:
Als je het mij vraagt, is de situatie grofweg als volgt:

Goeie onderverdeling, lijkt me! Dit topic gaat w.m.b. over de Kerken (niet per ongeluk met hoofdletter) onder punt 2...

Quote:
2. De katholieke Kerk, Apostolisch en Katholiek

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken

... en niet over die (niet per ongeluk met kleine k) in punt 3:

Quote:
3. De uiterst nauw verwante kerken, zo je wil "catholica", waarmee oecumene eenvoudig zou moeten zijn als de wil er is

[...]Lutherse kerken, Angelicaanse kerken

Al hoop ik natuurlijk dat die oecumene ooit nog 'ns gaat werken. Het punt over rechtvaardigingsleer (luthers-katholieke overeenkomst uit 1999) is alvast een mooie stap op dat gebied. Mja, vooral het punt van vrouwelijke bisschoppen is een probleem. Als men dat in de OKK gaat doen, verhuizen die ook van 2 naar 3. Nu kom je bij de OKK en je ziet 'n man op 't altaar -> geldige Mis. Vrouw op 't altaar -> ongeldige Mis. Als er vrouwelijke bisschoppen zijn, is die link weg, want een man die door een vrouw is gewijd, heeft geen geldige wijding ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aangenomen dat die informatie klopt, heeft Sacerdos vanuit zijn kerk gelijk voor de angelicanen, en wellicht voor de lutheranen. Als Rooms katholiek zie ik het op het punt van de Lutheranen en de Angelicanen anders.

Dat neemt niet weg dat ook een Rooms katholiek moet zien dat de overeenkomst met de Lutherse kerken (theologisch) en de angelicaanse High Church (liturgisch) enorm groot zijn.

Als je het mij vraagt, is de situatie grofweg als volgt:

1. De katholieke Kerk, in volledige communio

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten

2. De katholieke Kerk, Apostolisch en Katholiek

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken

3. De uiterst nauw verwante kerken, zo je wil "catholica", waarmee oecumene eenvoudig zou moeten zijn als de wil er is

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken, Lutherse kerken, Angelicaanse kerken

4. De theologisch nauw verwante kerken, waarbinnen de verschillen echter te groot zijn voor een oecumene zonder leerstellige concessies

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken, Lutherse kerken, Angelicaanse kerken, overige Episcopale kerken, Gereformeerde kerken (waaronder Hervormd, of andere lokale benamingen) op Calvinistische grondslag

5. De theologisch minder verwante kerken, waarbinnen slechts overeenstemming bestaat op hoofdlijnen leerstellig gebied, ofwel: het Christendom

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken, Lutherse kerken, Angelicaanse kerken, overige Episcopale kerken, Gereformeerde kerken (waaronder Hervormd, of andere lokale benamingen) op Calvinistische grondslag, Evangelische kerken, Baptistengemeenten, etc.

6. Alles wat zich christelijk noemt, maar het niet eens met elkaar eens is over de meest essentiele leerstellige kwesties

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken, Lutherse kerken, Angelicaanse kerken, overige Episcopale kerken, Gereformeerde kerken (waaronder Hervormd, of andere lokale benamingen) op Calvinistische grondslag, Evangelische kerken, Baptistengemeenten, etc., Mormonen, Quakers, Getuigen van Jehovah, etc.

Gelukkig zijn er mensen die weten waar het werkelijk over gaat een zeer goede uiteenzetting CvW,zo komen we verder.Maar goed deze discussie draad is dan ook voor de mensen met kennis vann zaken ,en gelukkig zijn er hier een paar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Niet volgens Rome, dat klopt. Maar zelfs Rome had knap lang nodig om tot die conclusie te komen.

[...]Ik zou daar niet méér vooruitlopen dan nodig. Laten we maar gewoon geduld hebben en bidden, lijkt mij.

Als we het hebben over de priesterres bij de Oud Katholieken hebben we het over de Oud Katholieken van de Unie van Utrecht ,met deze smartelijke beslissing zetten zij bij hun zelf de Apostolische Successie op het spel zoook bij de Anglicana.Er zijn ook Oud Katholieken buiten de Unie van Utrecht die dit alles afwijzen en zelfs de banden om het boven genoemde verbroken hebben,Dat zijn ook nog Oud Katholieken die de Tridentijnse Mis doen Ad Orientem,en die staan in de valide Apostolische Successie .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als we het hebben over de priesterres bij de Oud Katholieken hebben we het over de Oud Katholieken van de Unie van Utrecht ,met deze smartelijke beslissing zetten zij bij hun zelf de Apostolische Successie op het spel zoook bij de Anglicana.Er zijn ook Oud Katholieken buiten de Unie van Utrecht die dit alles afwijzen en zelfs de banden om het boven genoemde verbroken hebben,Dat zijn ook nog Oud Katholieken die de Tridentijnse Mis doen Ad Orientem,en die staan in de valide Apostolische Successie .

@ Sacerdos: Hoe kan ik jóu plaatsen in deze? Ben jij RK, OK, of iets anders, en binnen jouw Kerk of kerk, welke richting mag ik denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif
dat bestaat niet

En OF dat bestaat, Arnhem én Hengelo smile.giflink Ook wel bekend als Onafhankelijke (Oud-)Rooms Katholieke Kerk (het lijken wel gereformeerden)...

Onze langste naam met haakjes is 'Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (In Oprichting)'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@ Sacerdos: Hoe kan ik jóu plaatsen in deze? Ben jij RK, OK, of iets anders, en binnen jouw Kerk of kerk, welke richting mag ik denken?

Vegaloog,je weet het dat er code zijn in de internet wereld en forum wereld ;NOOIT vragen in het openbaar naar privezaken.

Trouwens deze draad gaat daar ook niet over. copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vegaloog,je weet het dat er code zijn in de internet wereld en forum wereld ;NOOIT vragen in het openbaar naar privezaken.

Trouwens deze draad gaat daar ook niet over.
copper2.gif

Deze draad gaat de hele tijd al ergens over namelijk een aantal hele duidelijk vragen (PAGINA 1) van Machiavelli áán jou en ik heb ook nog wat dingen aangestip en daar heb jij nog helemaal geen antwoord op gegeven.

Leuk dat je geloof en kerkgenootschap als privézaak ziet, maar wel andere gelovigen op privézaken aanvalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid