Spring naar bijdragen

De Kerk, Apostolisch en Katholiek


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik weet dat Augustinus (ongeveer 300 ofzo) redelijk vaak het woord 'katholiek' gebruikt, dus het zal daarvoor ergens ontstaan zijn om het geloof aan te duiden.

Ignatius is zover we weten, de eerste.

Zijn brieven van omstreekst 110 heb ik hier al eens gepost:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Er is vorig jaar ook een Duitse film over haar verschenen. Niet echt spectaculair, meer een erotisch getint stuk met als blikpunt de erotische relatie tussen Von Brentano en Emmerich, met als titel
(=de gelofte)

Heb the Passion gezien, ik las dat inderdaad, zal een googlen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ze "even lezen" is inderdaad ongebruikelijk.

Geen antwoord geven op een al meermalen gestelde vraag is niet ongebruikelijk helaas, wel vrij onaangenaam.

Dat komt omdat ik dat soort vragen niet kan beantwoorden, want als ik het antwoord al wist hoefde ik de vraag niet te stellen immers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor de waarheid? Ach, het is maar wat het je waard is.

Ja maar het blijft niet bij die vier jaar, want ook de Bijbel lees je niet zomaar even uit.


Samengevoegd:

Quote:

... en kijk eens;

Sorry, ik bedoel met ondertitels, mijn Duits is helaas zwaar ondermaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja maar het blijft niet bij die vier jaar, want ook de Bijbel lees je niet zomaar even uit.

Zeg CvW was er niet ergens een Belgisch klooster die de vroege kerkvaders in het Nederlands levert?

Ik heb pastoor Wagenaar daar ook ooit iets over horen zeggen. En volgens hem is het lezen van het werk van Kardinaal Newman ook aanbevelenswaardig. Zeer aanbevelenswaardig denk ik, want hij begint er iedere keer weer over als ik hem spreek. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg CvW was er niet ergens een Belgisch klooster die de vroege kerkvaders in het Nederlands levert?

Quote:

Zijn brieven van omstreekst 110 heb ik hier al eens gepost:

engel.gif

(Newman mag je wel eens van mij lenen, ik heb z'n Apologia net besteld smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zeg CvW was er niet ergens een Belgisch klooster die de vroege kerkvaders in het Nederlands levert?

Ik heb pastoor Wagenaar daar ook ooit iets over horen zeggen. En volgens is het lezen van het werk van Kardinaal Newman ook aanbevelenswaardig. Zeer aanbevelenswaardig denk ik, want hij begint er iedere keer weer over als ik hem spreek.
smile.gif

Ik houd me aanbevolen, dat leest wat makkelijker dan engels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry, ik bedoel met ondertitels, mijn Duits is helaas zwaar ondermaats.

Dus je bent niet perfect? widegrin.gif Ik heb liever Duits dan Engels.

Quote:

[...]

Heb ik al gedaan, ik ben er waarschijnlijk te dom voor. Taq ook, aangezien ze dezelfde vraag stelde. Dus verlicht ons eenvoudige zielen!

Dat is inderdaad wel heel veel gevraagd. Probeer de Koran eens, die heb je in een week uit.

@ CvW: Kun je ophouden met die scherpe toon in je posten? Zelfs een autist als ik voelt hier scherpe randjes. Gun haar nou eerst eens de tijd om de Kerkvaders te bestuderen. Denk eraan; een leeuw op de preekstoel, een lam in de biechtstoel. Je staat hier niet op de preekstoel, maar vanuit jou functie ben je meer een... eh... herdersknecht?

Servorum pastores! flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar serieus, vind je de kerkstructuur aan katholieke kant zo onoverzichtelijk?

Nou, of het onoverzichtelijk is weet ik niet eens, ik ben er gewoon totaal niet bekend mee. In ieder geval kan ik ZEKER niet uit iemands (meestal éénzinnige) bijdragen afleiden in welke katholieke variant hij kerkt zoals bij Sacerdos.

Onderstaand schema:

Quote:

1. De katholieke Kerk, in volledige communio:

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten

2. De katholieke Kerk, Apostolisch en Katholiek:

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken

3. De uiterst nauw verwante kerken, zo je wil "catholica", waarmee oecumene eenvoudig zou moeten zijn als de wil er is:

Rooms katholieke Kerk, de Uniaten, de verschillende Oud Katholieke Kerken, Oosters Orthodoxe Kerken, Oriëntaalsorthodoxe Kerken, Lutherse kerken, Angelicaanse kerken

Het ziet er overzichtelijk genoeg uit, dat is het probleem niet. Ik heb alleen geen flauw idee hoe en wanneer de verschillende versies zijn ontstaan/afgesplitst, (behalve de RKK in ongeveer 30 na Christus en de Lutherse in 16-nogwat) en wat de onderlinge theologisch inhoudelijke en/of liturgische verschillen zijn. Van de Uniaten heb ik zelfs nog nooit gehoord.

Zelf heb ik nauwelijks kerkgeschiedenis gehad op school en het oude kerkgeschiedenisschriftje van mijn man bevat de bekende "zwarte balk" (schijnt nu heel anders te gaan op GKV-scholen dus dit is geen sneer!) die de rechte lijn aangeeft die er loopt van Golgotha naar de Broederweg te Kampen met af en toe wat aftakkingen zoals de RKK.

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat hiaat in mijn scholing even moet opvullen (mocht je daar zin in hebben: graag, maar anders moet ik maar even wiki-en), meer om "inzicht" te geven in de beperkte kennis van veel protestanten wat betreft de katholieke varianten, hetgeen denk ik niet erg verschilt van dezelfde beperkte kennis de andere kant uit bij veel katholieken.

Bij wie van de twee het terecht zou kunnen zijn laat ik graag in het midden big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus je bent niet perfect?
widegrin.gif
Ik heb liever Duits dan Engels.

Ik heb liefst de originele taal bij een film, maar ik versta het Duits simpelweg niet goed genoeg.

Tevens ben ik zeker niet perfect, slechts perfectionistisch!

Quote:

@ CvW: Kun je ophouden met die scherpe toon in je posten? Zelfs een autist als ik voelt hier scherpe randjes. Gun haar nou eerst eens de tijd om de Kerkvaders te bestuderen. Denk eraan; een leeuw op de preekstoel, een lam in de biechtstoel. Je staat hier niet op de preekstoel, maar vanuit jou functie ben je meer een... eh... herdersknecht?

Servorum pastores!
flower.gif

Bedankt, maar ik ben geen vrouwlijke schone met sluimerende ogen, maar een kerel uit een stuk! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet om 'wat', maar om 'hoe'. Natúúrlijk kun je vragen; 'kun je je wensen wat explicieter formuleren?' knipoog_dicht.gif

Quote:

Bedankt, maar ik ben geen vrouwlijke schone met sluimerende ogen, maar een kerel uit een stuk!
knipoog_dicht.gif

Oeps... eh... dan maar een ouder proto-vegalogische stelregel ertegenaan;

"Ik discrimineer niet; ik heb een hekel aan iedereen!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf heb ik nauwelijks kerkgeschiedenis gehad op school en het oude kerkgeschiedenisschriftje van mijn man bevat de bekende "zwarte balk" (schijnt nu heel anders te gaan op GKV-scholen dus dit is geen sneer!) die de rechte lijn aangeeft die er loopt van Golgotha naar de Broederweg te Kampen met af en toe wat aftakkingen zoals de RKK.

Oh ja, die! Die ken ik. Ik heb het altijd briljant gevonden. Het verhaal erachter ook trouwens. yes.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik ken geen "zwarte balk"
smile.gif

Dat is dat ding wat je, volgens Mattheüs, uit je oog moet halen... clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De Uniaten zijn de kerken met de Byzantijnse ritus, die wel het gezag van de paus erkennen.

Eigenlijk zijn die heel makkelijk te herkennen; ze hebben een oosterse (niet alleen Byzantijnse) ritus (manier van liturgie vormgeven en vieren). Doordat ze een afsplitsing van een orthodoxe kerkgemeenschap zijn, en het primaatschap van de paus erkennen, hebben ze als toevoeging niet -orthodox, maar -katholiek. Bijvoorbeeld; Grieks-katholieke, Armeens-katholieken, Oekraïens-katholieken. Daarnaast is er ook nog een groep Uniaten, of Geünieerden, die oorspronkelijker is, en níet is afgesplitst van een orthodoxe kerkgemeenschap. Bijvoorbeeld; de Syro-Malabaarse kerk, de Malankaarse Kerk, de Chaldeeuwse Kerk. Meer informatie vind je op deze webstek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid