Spring naar bijdragen

De Kerk, Apostolisch en Katholiek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het visioen van Anna Katharina van Emmerich wordt
niet
tot de dogmatische leer van de katholieke Kerk gerekend.

En gelukkig maar, ik heb geen idee wat ik er mee moet. widegrin.gif

Quote:
"Erkenning" van het bovennatuurlijk karakter van een verschijnsel wil niet zeggen dat het tot de geloofsschat wordt gerekend.

Nee, in theorie kan iets 'bovennatuurlijks' ook van Satan zijn. puh2.gif

Maar is dat weer een ander soort verklaring dan wanneer ze zeggen dat het niet direct in tegenspraak met de geloofsschat staat? Dus, zeg maar als ik in 'the man in black' geloof, dóór een visieon, dan zou ik een 'erkenning' kunnen krijgen, die dan inhoudt, dat het niet tégen de leer is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bedankt.
smile.gif

Zou je het directe begin nog wat willen concretiseren? Het moment waarop Jezus' apostelen de leer overdroegen en waar dat uit blijkt?

Het overdragen van de leer die de apostelen van Jezus gekregen hadden begon bij Pinksteren, meer daarover lees je in het bijbelboek Handelingen en de Brieven.

En de generatie daarna deed hetzelfde, meer informatie daarover vind je hier dus. Lees bijvoorbeeld de Brieven van Ignatius of Clemens. smile.gif Dit zijn weer leerlingen van de apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes.

Over A.K.E. de volgende linken

één

twee

drie

vier

en dat is vijf

Zoals je kunt zien, heeft ze een feestdag, en is ze zaligverklaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je wat vlot leesbare achtergronden zoekt bij de jonge kerk, dan zou je op historische volgorde (de "leer-overdracht" die je blijkbaar zoekt) eens moeten kijken naar:

En hier nog de soundbites & samenvatting:

link widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes.

Was Polycarpus niet gedoopt door Paulus?

Ik heb dit boek: link

Echt een aanrader smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes.

Over A.K.E. de volgende linken

Zoals je kunt zien, heeft ze een feestdag, en is ze zaligverklaard.

Anna Catharina Emmerich was mij niet bekend en of het nu waar is of niet wat ze heeft gezien, opmerkelijk is het verhaal sowieso. Ik kan hier absoluut wat mee, dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik het goed begrijp is er eigenlijk op mijn vraag geen concreet antwoord mogelijk. Wanneer ik de kerkvaders uit de eerste eeuw lees, krijg ik dan de antwoorden op mijn vragen?

Waar komt het woord katholiek vandaan en waar werd het voor het eerst gebruikt?

Noe vaalt mie toch echt de bek op de teunen! (Vertaald; kindje, je verbaast mij.) Ik dacht, dat jouw vraag hier in overvloed beantwoord is. Moeten wij dan voor jou alle kerkvaders hier letterlijk citeren? Je bent een grote meid, ook als je je profiel niet hebt ingevuld, dus dat kun je zelf. Hou je van Engels, en wil je echt alles lezen, dan kun je hier terecht.

Mocht iemand net zo'n leuke webstek weten voor mij, maar dan in het Deutsch, dan hou ik mij von ganzem Herzen aanbevolen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het overdragen van de leer die de apostelen van Jezus gekregen hadden begon bij Pinksteren, meer daarover lees je in het bijbelboek Handelingen en de Brieven.

En de generatie daarna deed hetzelfde, meer informatie daarover vind je
. Lees bijvoorbeeld de Brieven van Ignatius of Clemens.
smile.gif
Dit zijn weer leerlingen van de apostelen.

Ik ga ze lezen, ben zeer benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dan krijg je een concreet antwoord op je vragen. De leerlingen van de apostelen citeren de apostelen, de leerlingen van die leerlingen halen hun leraars weer aan en zo onstaat een compleet beeld van het doorgeven van informatie.

Ik weet dat Augustinus (ongeveer 300 ofzo) redelijk vaak het woord 'katholiek' gebruikt, dus het zal daarvoor ergens ontstaan zijn om het geloof aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haar visioen is trouwens best knap verfilmd, mocht het je interesse hebben:

Er is vorig jaar ook een Duitse film over haar verschenen. Niet echt spectaculair, meer een erotisch getint stuk met als blikpunt de erotische relatie tussen Von Brentano en Emmerich, met als titel Das Gelübde (=de gelofte)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, dan krijg je een concreet antwoord op je vragen. De leerlingen van de apostelen citeren de apostelen, de leerlingen van die leerlingen halen hun leraars weer aan en zo onstaat een compleet beeld van het doorgeven van informatie.

Ik weet dat Augustinus (ongeveer 300 ofzo) redelijk vaak het woord 'katholiek' gebruikt, dus het zal daarvoor ergens ontstaan zijn om het geloof aan te duiden.

Ok, dan weet ik genoeg en red het verder zelf wel, bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid