Spring naar bijdragen

Rare gespreksgewoontes


Aanbevolen berichten

Goed, ik kwam gister tot de conclusie dat ik vrij veel rare gespreksgewoontes heb knipoog_dicht.gif

Zo schakel ik acuut over op een brabants accent als ik in de buurt van mijn vriendinnetje ben die daar woont (zo snel, het schijnt eng te zijn! puh2.gif)

Ook gooi ik er nu regelmatig een 'For real?' (overgenomen van vriendinnetje) en een 'Oiojoi'

Ik begin 'Hubba hubba' te roepen als ik een fijn exemplaar van het andere geslacht zie en sommige opmerkingen roepen alleen maar een 'Oh nah!' bij me op.

Verder vind ik de zin 'Welke kleur voel je bij dit gesprek?' werkelijk waar briljant om in een gesprek te gooien, net als 'Mensen, even centraal!' tijdens een vergadering puh2.gif Dit alles onder veel handgewapper, want dat schijn ik ook te doen puh2.gif

Welke rare gespreksgewoontes heb jij allemaal of zijn jou bij andere opgevallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Eh, ik vind het wel heel interessant hoor. Ik heb me studiegewijs een tijdje verdiept in gespreksanalyse en dat is echt heel leuk.

Ik praat nogal druk: gesticuleren, dramatiseren. Verder is één ding heel kenmerkend voor hoe ik spreek, te weten de anekdote. Ik vertel heel graag verhalen aan mensen, kleine en grote verhalen aan kleine en grote mensen. Ik vind het leuk om ze zo een beetje op te monteren. Ik praat dus vaak in verhalende vorm. Verder maak ik heel vaak mijn zinnen niet af. Oja, iets dat ik heel vaak zeg, als ik iets wil zeggen, is "Luister eens?". Mijn vriendin vindt dat heel belerend schooljuffenachtig, maar ik kan er niks aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatste tijd als ik in een groep ben (vooral mijn jeugdgroep), en bijvoorbeeld iets uitleg en iemand heeft een vraag en steekt zijn hand op. Dan reageer ik: 'Ja, ik heb je hand gezien...'

Dat komt van bijvoorbeeld jeugddiensten, met een oproep waarbij je je hand moet opsteken. Iedereen zit met z'n ogen dicht, en de spreker zegt dan continu: 'Ja, ik heb je hand gezien. Ja, ik heb je hand gezien. Etc'

Als ik dat dan zeg, of iemand anders liggen we meteen allemaal in een deuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

grappig dit topic .. het viel me net op dat jij ,Nynthe, vaak 'blablabla de gekste' zegt hier.. mss heel normaal hoor, maar ik ken het niet.

ik zeg zelf vaak 'weet je (wel)' achter een zin, echt een irritante gewoonte.. of 'ja' achter een zin .. vind ik ook irritant..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds ik in een huis woon met mensen die (net als ik eigenlijk bloos.gif) veeeeel te veel online zitten en alle idiote internet-memes kennen (met een voorkeur voor lolcats) is mijn dagelijks taalgebruik ook wel veranderd. Je hoort hier regelmatig dit soort dingen:

"Oh, koekjes! I can haz?"

"Bweurgh, het regent en ik moet naar de les. Do not want."

"Ik ga even naar de winkel, nom halen."

"Seg, da's gemeen van u! Not-liking-(insertnaamhuisgenoot)-cat doesn't like you!"

-"Waar is mijn ontbijt naartoe?" -"Mwaha, all your frosties are belong to me!"

In het begin was dat alleen iets wat we onderling deden, maar nu betrap ik mezelf erop dat ik zo'n dingen soms zeg als ik op bezoek ben bij mijn moeder ofzo, niet goed. bloos.gif

(Maar toch, geeky huisgenootjes ftw!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begin 'Hubba hubba' te roepen als ik een fijn exemplaar van het andere geslacht zie

worshippy.gif

Quote:
Verder vind ik de zin 'Welke kleur voel je bij dit gesprek?' werkelijk waar briljant om in een gesprek te gooien

bij deze ook: worshippy.gif

Quote:

Welke rare gespreksgewoontes heb jij allemaal of zijn jou bij andere opgevallen?

Ik heb vaak het vreselijk irritante zinnetje:

"Kan je wel zeggen van dit en dat enzo..."

Slaat nergens op, maar als je het maar vaak genieg gebruikt yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Praten met handen, voeten & overgave, hardop denken, dat werk. puh2.gif

Quote:

Na enig overleg ben ik er achtergekomen dat ik ook geen rare gespreksgewoontes heb.

Je pauzeert geregeld om je zinnen extra nadruk te geven (niet zelden gepaard gaant met wat gebaren). widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Snel en veel. Dat vooral.
bloos.gif

En Franse poses & franconismen (is dat een woord? verbaasd.gif ) yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bloos.gif
Goed punt, al snap ik niet helemaal wat je bedoelt met Franse poses?

Het heeft wel iets statigs hoor. yes.gif

Maar dat franconisme enzo ging over Iriacynthe, woorden als 'nuja', bepaalde gebaren, fluwele bewegingen, zowel in spraak als lichaamstaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid