Spring naar bijdragen

Rare gespreksgewoontes


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik kan soms óntzettend plat (meestal Leids, soms Haags/Westlands) klinken, vooral als ik boos ben. Dat vind ik echt verschrikkelijk
puh2.gif

Ik ken er daar nog entje van widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Absoluut
yes.gif

Nee, Achterhoeks is minstens zo erg, zo niet erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ging dat over mij dan?

Ik doe het niet als ik boos ben, wel als ik verontwaardigd ben of het over de tuin gaat, al ga ik nooit over naar het Leids of Twents.

Dat ging over jouyes.gif. Omdat jij soms ook ontzettend Westlands kan klinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik altijd veel stopwoordjes zoals 'dus', met alle varianten uiteraard (dussuh, dussum, dus ja). Als ik iets uitleg rollen de woorden 'weet je' als warme broodjes van m'n tong af. Niet te vergeten ook de woorden 'zeg maar', 'even kijken', en ik vergeet er vast nog meer. Ik heb ook nog wat italiaanse trekjes (veel handgebaren), en daarnaast praat ik ook nog eens snel.

Verder heb ik de nare gewoonte vaak eerst iets te zeggen voordat ik ga nadenken wat ik wil zeggen, wat er vaak toe leid dat ik halverwege een zin opeens ga nadenken wat ik nu eigenlijk wil zeggen. Dat in combinatie met het feit dat ik soms van mezelf vind dat ik briljante ideeën of ingevingen heb, en ik die op een leuke manier wil overbrengen, leidt soms tot best komische situaties.

Edit: Ik vergeet nog 'maar goed', en 'uiteraard', uiteraard...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woorden overgenomen van mijn huisgenoot 'Uit Da Utreg Hood, Owiejoo' om soms flauwe grapjes te kunnen maken:

Who's YOU Daddy, Swa!, Tjek dit uit, De Shizzle, De Overvechtshizzle, Dope (Ik gebruik het als 'Dope, Doper, Wederdoopst/Ãœberdoopst, De Dopeheid), Die is *pitch hoog* DIEEEP

Verder natuurlijk mooie woorden als 'Wanker (niet netjes, ik weet), Limpy Pig (Uit Howtolosefriends&alienatepeople), Pot-smoking-hippies (South Park), Schroef Jou (Anglicisme ofzo puh2.gif). In grote verhalen van mij komen woorden als 'Realistik, Realpolitik, Über, Überhaupt, Rücksichtslos, USW (Und So Weiter) nogal eens voor.

Daarnaast, praat ik snel, met een grote omhaal van woorden, heb ik een hang naar archaïsch taalgebruik (het liefst dus een Shizzele SV-Inslag). Het schijnt zo te zijn dat ik uitdrukkingen gebruik die mensen 'Uit het Wilde Westen' niet kennen (wel begrijpen).

Wreed koud, Wreed goed, Onmeunig mooi, Zeiken als een reiger, Meang (Urineren). En zo puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die is *pitch hoog* DIEEEP
[/i]

applaus-smiley.gif Héél bruikbaar wel.

Opzich heb ik geen rare gespreksgewoontes.

Wel start ik soms, wanneer het erg stil is, een gesprek met: "Zoooooo, dus jij was zo gevallen?!" Dan komt er altijd wel een reactie waarmee ik weer verder kan.

Op schelden en verwensingen aan mijn adres reageerde ik meestal met: "Dat moet je tegen je moeder zeggen als je je zakgeld krijgt". In het werken met jongeren met ernstige gedragsproblemen heb ik ervaren dat die reactie lang niet altijd handig is bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Velen moeten hier naar een dokter.

Men mag toch vwerwachten dat de leden van dit forum gewoon het ABN beheersen en spreken.

En gekke gesprekgewoonten moet men zo snel mogelijk afleren .

Ik ben bezig. Ik zal wel laten weten of ik mijn taaltoets haal de volgende tentamenweek. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid